Foto  van de maand  januari 2004

        

Mijn passie Blausee-Mitholz. Deze foto kent u van de achtergrond van de index pagina en deze foto heb ik zelf
al jaren als bureaublad op mijn PC staan. Aan een goede foto zit voor de maker vaak een beleving en een verhaal
aanvast. Als opening van het nieuwe jaar aandacht voor de echte foto van de achtergrondfoto van deze site.
Het verhaal...............
De foto daterend  uit de zomer van 1995 ademt de echte BLS sfeer. Het station is nog bemand getuige de poster 
dat buiten staat bij de geopende deur naar de wachtkamer, de geopende deur van de bedieningspost en de fiets. 
De fiets is van de vrouwelijke BLS beambte welke daar dienst heeft. De stationschef de hr Steinhauwer welke 
boven het station woont is dat jaar gepensioneerd. Naast de woonruimte prijken ook nog op de vensters van de
bedieningspost, de wachtruimte en het hek van de onderdoorgang de voor Zwitserland kenmerkende bloembakken.
Op spoor 1 staat de BLS Re 4/4 189 "Niedergesteln" met een Gepäckwagen. Het betreft hier om Velotransport.
Het is gebruikelijk dat vakantiegangers op hoog gelegen station fietsen (Velo) kunnen huren en dan afdalen naar
een lager gelegen station. de fietsen worden dan (naar gelang aanbod) met een fietsentrein weer naar het hoger
gelegen station gebracht. Dit "Velotransport " heeft fietsen afgeleverd te Kandersteg en op de terugweg heeft
deze trein een stop te Blausee-Mitholz. Deze reguliere stop is niet om fietsen af te geven maar voor andere zaken 
zoals dienstmappen ect. De BLS heeft in totaal 17 van deze Gepäckwagen gehad. De van oorsprong met houten 
opbouw zijn deze Gepäckwagen tussen 1962 en 1967 door de Werkstätte te Bönigen verbouwd en voorzien van
een stalen opbouw. De BLS Re 4/4 189 machine heeft hier nog de volchroom sierstrippen en belettering (bij revisie
wordt dat vervangen door aluminium plakletters en strippen). De bijnaam van deze lokserie is "Madchen für alles"
en dat is ook begrijpelijk, ze wordt echt voor alles ingezet. Van IC's, EC's, Schnellzug, Regionaldienst, Autoverlad, 
internationale doorgaande goederendienst,  regionaal goederendienst, rangeerdienst en reservedienst (klusjes)
De Re 4/4 189 is in 1975 als laatste machine geleverd met de volledige schaarpantograaf. Alleen de latere gele-
verde nummer 190 t/m 195 kennen de één benige pantograaf. 
Dit zijn zo mijn gedachten bij het zien van deze foto. 
Anno 2004 is de sfeer rond Blausee-Mitholz toch wel wat veranderd. Het station is allang niet meer bemand en
wordt lang niet meer zo verzorgd als destijds. De hr Steinhauwer is inmiddels overleden. Hij verzorgde ook na zijn
pensionering voor de bloemen en vlaggen en dat moeten we nu ook missen. Op de gevel van het stationsgebouw
prijkt het nieuwe bls-logo (zie foto uit voorjaar 2003 ) De Gepäckwagen worden nog maar sporadisch ingezet.
Alleen de BLS Re 4/4 lokserie (nieuwe benoeming Re 425) rijdt in deze tijd in volle glorie. De serie moet minstens 
tot het jaar 2020 mee alvorens aan afvoer gedacht gaat worden en dan zijn we al 15 jaar verder.................
Het is de bedoeling met hulp van een goede vriend het stationsgebouw met loods dit jaar in model te bouwen.
Vanzelfsprekend proberen we de sfeer te creëren die met deze foto te beleven valt.......................
    
My passion, Blausee-Mitholz. You will recognize this photo of the index page background. It is also my Windows-background
on my PC for years. A well taken photo always has a story for the maker of it. As a start for the new year, some attention has 
to be paid for the original picture of the background of this site.
The storry..................
The photo, taken summer 1995 shows the typical BLS-scene. The station is yet attended by a railway men - which can be 
seen by the poster near the open door to the waiting room, the open door it self and the bicycle.The bicycle is owned by a 
female BLS employee, who is on duty at this place. The station responsible person Mr Steinhauwer, who lives in the station 
building, has been retired now this year. Next to the living area the windows of the control room can be seen as well as the 
waiting room and the underpass fence plus the so typical swiss flowers.Track 1 shows BLS Re 4/4 189 "Niedergesteln" 
with a D² luggage van. It concerns bicycle transport here.It is use that holyday tourists hire bicycles at a higher level station 
and descend to the lower one. The bikes will be returned subsequently to their original place by train. This so called Velo t
ransport has delivered the bikes at Kandersteg, and on the way back this train stops at Blausee-Mitholz. This regular stop 
is rather ment for exchanging duty forms than for disembarking bicycles.BLS has owned 17 luggage vans. These vans 
(with originally wooden bodies) have been rebuilt between 1962 and 1967 by Bönigen depot and fitted with steel bodies. 
BLS Re 4/4 189 machine had these days fully metal stripes, intitals and numbers (later with refurbishment replaced by 
alu-stickers). The nick name of this locomotive class is "Madchen für alles", and that is obvious: it will realy be used for every 
type of service: Intercity, Eurocity, fast trains, local trains, car shuttle, cross-border freight services, local freight services, 
shunting duties and what ever is left (miscelaneous).Re 4/4 189 has been delivered in 1975 as last machine of its class, having 
a full 4-leg pantographe. Only the later ones 190 through 195 have been fitted with a one-leg ("half") pantographe.
These are my thoughts when I am looking at this photo.
Todays era, 2004, the Blausee-Mitholz scene has changed a lot. The station is un-attended now and isn't being cared of as 
ealier. Mr Steinhauwer has died now. During his retired days, he cared of the flowers and the flag. All that has gone now. 
On the front face of the building the new BLS-logo shows up (refer to picture spring 2003 ). The luggage vans are rarely used.
Only BLS class Re 4/4 (new number system: Re 425) is in full use today. This class has to continue until 2020 (at least) before
people think of withdrawal, and by then we have proceded 15 years....
The aimes are to build this station in as a scale model, with help of a good friend. Of course we try to create to typical "air" 
which can be experienced from this photo.
(thx to mr Aleva for translating)