Foto van de maand januari 2004
Mijn passie Blausee-Mitholz. Deze foto kent u van de achtergrond van de index pagina en deze foto heb ik zelf |
al jaren als bureaublad op mijn PC staan. Aan een goede foto zit voor de maker vaak een beleving en een verhaal |
aanvast. Als opening van het nieuwe jaar aandacht voor de echte foto van de achtergrondfoto van deze site. |
Het verhaal............... |
De foto daterend uit de zomer van 1995 ademt de echte BLS sfeer. Het station is nog bemand getuige de poster |
dat buiten staat bij de geopende deur naar de wachtkamer, de geopende deur van de bedieningspost en de fiets. |
De fiets is van de vrouwelijke BLS beambte welke daar dienst heeft. De stationschef de hr Steinhauwer welke |
boven het station woont is dat jaar gepensioneerd. Naast de woonruimte prijken ook nog op de vensters van de |
bedieningspost, de wachtruimte en het hek van de onderdoorgang de voor Zwitserland kenmerkende bloembakken. |
Op spoor 1 staat de BLS Re 4/4 189 "Niedergesteln" met een D² Gepäckwagen. Het betreft hier om Velotransport. |
Het is gebruikelijk dat vakantiegangers op hoog gelegen station fietsen (Velo) kunnen huren en dan afdalen naar |
een lager gelegen station. de fietsen worden dan (naar gelang aanbod) met een fietsentrein weer naar het hoger |
gelegen station gebracht. Dit "Velotransport " heeft fietsen afgeleverd te Kandersteg en op de terugweg heeft |
deze trein een stop te Blausee-Mitholz. Deze reguliere stop is niet om fietsen af te geven maar voor andere zaken |
zoals dienstmappen ect. De BLS heeft in totaal 17 van deze Gepäckwagen gehad. De van oorsprong met houten |
opbouw zijn deze Gepäckwagen tussen 1962 en 1967 door de Werkstätte te Bönigen verbouwd en voorzien van |
een stalen opbouw. De BLS Re 4/4 189 machine heeft hier nog de volchroom sierstrippen en belettering (bij revisie |
wordt dat vervangen door aluminium plakletters en strippen). De bijnaam van deze lokserie is "Madchen für alles" |
en dat is ook begrijpelijk, ze wordt echt voor alles ingezet. Van IC's, EC's, Schnellzug, Regionaldienst, Autoverlad, |
internationale doorgaande goederendienst, regionaal goederendienst, rangeerdienst en reservedienst (klusjes) |
De Re 4/4 189 is in 1975 als laatste machine geleverd met de volledige schaarpantograaf. Alleen de latere gele- |
verde nummer 190 t/m 195 kennen de één benige pantograaf. |
Dit zijn zo mijn gedachten bij het zien van deze foto. |
Anno 2004 is de sfeer rond Blausee-Mitholz toch wel wat veranderd. Het station is allang niet meer bemand en |
wordt lang niet meer zo verzorgd als destijds. De hr Steinhauwer is inmiddels overleden. Hij verzorgde ook na zijn |
pensionering voor de bloemen en vlaggen en dat moeten we nu ook missen. Op de gevel van het stationsgebouw |
prijkt het nieuwe bls-logo (zie foto uit voorjaar 2003 ) De Gepäckwagen worden nog maar sporadisch ingezet. |
Alleen de BLS Re 4/4 lokserie (nieuwe benoeming Re 425) rijdt in deze tijd in volle glorie. De serie moet minstens |
tot het jaar 2020 mee alvorens aan afvoer gedacht gaat worden en dan zijn we al 15 jaar verder................. |
Het is de bedoeling met hulp van een goede vriend het stationsgebouw met loods dit jaar in model te bouwen. |
Vanzelfsprekend proberen we de sfeer te creëren die met deze foto te beleven valt....................... |
My passion, Blausee-Mitholz. You will recognize this photo of the index page background. It is also my Windows-background |
on my PC for years. A well taken photo always has a story for the maker of it. As a start for the new year, some attention has |
to be paid for the original picture of the background of this site. |
The storry.................. |
The photo, taken summer 1995 shows the typical BLS-scene. The station is yet attended by a railway men - which can be |
seen by the poster near the open door to the waiting room, the open door it self and the bicycle.The bicycle is owned by a |
female BLS employee, who is on duty at this place. The station responsible person Mr Steinhauwer, who lives in the station |
building, has been retired now this year. Next to the living area the windows of the control room can be seen as well as the |
waiting room and the underpass fence plus the so typical swiss flowers.Track 1 shows BLS Re 4/4 189 "Niedergesteln" |
with a D² luggage van. It concerns bicycle transport here.It is use that holyday tourists hire bicycles at a higher level station |
and descend to the lower one. The bikes will be returned subsequently to their original place by train. This so called Velo t |
ransport has delivered the bikes at Kandersteg, and on the way back this train stops at Blausee-Mitholz. This regular stop |
is rather ment for exchanging duty forms than for disembarking bicycles.BLS has owned 17 luggage vans. These vans |
(with originally wooden bodies) have been rebuilt between 1962 and 1967 by Bönigen depot and fitted with steel bodies. |
BLS Re 4/4 189 machine had these days fully metal stripes, intitals and numbers (later with refurbishment replaced by |
alu-stickers). The nick name of this locomotive class is "Madchen für alles", and that is obvious: it will realy be used for every |
type of service: Intercity, Eurocity, fast trains, local trains, car shuttle, cross-border freight services, local freight services, |
shunting duties and what ever is left (miscelaneous).Re 4/4 189 has been delivered in 1975 as last machine of its class, having |
a full 4-leg pantographe. Only the later ones 190 through 195 have been fitted with a one-leg ("half") pantographe. |
These are my thoughts when I am looking at this photo. |
Todays era, 2004, the Blausee-Mitholz scene has changed a lot. The station is un-attended now and isn't being cared of as |
ealier. Mr Steinhauwer has died now. During his retired days, he cared of the flowers and the flag. All that has gone now. |
On the front face of the building the new BLS-logo shows up (refer to picture spring 2003 ). The luggage vans are rarely used. |
Only BLS class Re 4/4 (new number system: Re 425) is in full use today. This class has to continue until 2020 (at least) before |
people think of withdrawal, and by then we have proceded 15 years.... |
The aimes are to build this station in as a scale model, with help of a good friend. Of course we try to create to typical "air" |
which can be experienced from this photo. |
(thx to mr Aleva for translating) |