Foto van de maand  Januari 2002

     

Het traject Frutigen - Kandersteg staat met z'n 2,75 promille stijging en het bochtig karakter bekent als
  één van de zwaarste trajecten van Europa. Het is dan ook niet verwonderlijk dat diverse soorten materieel
  uit binnen en en buitenland op dit traject danig aan de tand gevoeld wordt. 
  Foto toont de Duitse 1 spanning locomotieven DB 145 001 en 016 in Depot Spiez op 27 augustus 1999. 
  In november 2000 volgden de 2 spanning uitvoering van dit type de DB 185 001 en 003 voor proefritten.
Voorheen was de ontwikkeling van deze machines in de vorm van de ADtranz 12X 128 001 meer dan een
jaar afgebroken aanwezig voor proeven en ontwikkeling bij de BLS.
In het najaar van 2001 werd bekend dat ........ SBB Cargo 10 nieuwe locomotieven bestelt heeft en wel van
het 2 spanning  type Baureihe 185 om de 10 Re 465 machines te vervangen die nu naar de BLS zijn overgegaan.
                  Zie SBB:  
Deze machines krijgen de nummering Re 482 000 t/m Re 482 009. De eerste wordt in februari 2002 geleverd
en de laatste zal ergens in juni op de baan verschijnen. Ze zijn geschikt voor 15000 V 16 2/3 Hz en 25000 V 50 Hz.
De Duitse Indusi , de Zwitserse Sicherung als mede het nieuwe Europese ERTMS is voorhanden .
Na het debakel van het SBB Cargo groene outfit zal deze nieuwe serie machines in het nieuwe kleurenschema
van SBB Cargo blauw/rood verschijnen.
 
The Frutigen-Kandersteg section, with its 2.75 %o climbing rate, is known as one of the most heavy railway lines in Europe.
It isn't suprising that various types of rolling stock (Swiss, and abroad) had been tested here.
This picture shows the German single voltage  loco's DB 145 001 and 016 in the Spiez loc shed on august, 27 th 1999.
In November 2000 testing continued by the dual voltage loco's DB 185 001 and 003.
For almost one year ADtrans locomotive 12X 128 001 was present at BLS for testing purposes. These experiments
were because of the development of similar machines. In autumn 2001 the news was anounced that ....... SBB Cargo
10 had ordered the new locomotives, being the dual voltage version , known as Baureihe (class) 185. These are to
replace the 10 Re 465 machines which had been transfered to BLS.
                    See SBB: 
These machines will be classified in the Re 482 range and get the numbers 000 to 009. The first one will be delivered
in February 2002 and the last one will appear somewhere in june on scene. They will be able to work under
15 kV 16 2/3 Hz and 25 kV 50 Hz catenary. The loco's comply with the German 'Indusi', the Swiss equivalent and also the
new European ERTMS. After all those arguments with the green SBB Carco colour scheme, this new series will be painted
in the new design: blue-red.