Foto  van de maand  februari 2005

Containertrein 43682 met SBB Cargo Re 460 113 en Re 450 118 in dubbeltractie bij doorkomst Blausee-Mitholz 6 mei 2004
Van de lok-serie Re 460 zijn de nummer 079 t/m 118 toebedeeld aan SBB Cargo echter geruime tijd waren een aantal Cargo machines 
uit de Re 460 in reizigers EW-IV pendelstammen te vinden. Met ingang van de nieuwe dienstregeling 12-12-2004 zijn de SBB Cargo
Re 460 machines uit het goederenvervoer verdwenen en wordt de hele Re 460 serie uitsluitend ingezet voor de reizigersdienst. 
Van de 199 machines zijn 20 machines als solitair beschikbaar voor getrokken treinen de rest is te vinden in de pendelstammen 
 EW-IV en IC 2000 dubbeldekkers. Natuurlijk zijn altijd enkele machines in de werkplaats te vinden i.v.m. onderhoud en revisie. 
Deze verandering heeft te maken dat na overname van de BLS EW-IV rijtuigen de SBB tractie voor deze treinen moet hebben 
(voorheen werd tractie door de BLS Re 465 verzorgd). Daarnaast vraagt de opening van de nieuwe snelle lijn Mattstetten - Rothrist 
snelle machines voor getrokken treinen (zoals Euro City's) en dat zijn dus Re 460 machines.  Op deze site vindt u een overzicht van 
alle reizigers treinen met compositie . De EC 90  Vauban (nu weer met Belgische rijtuigen) rijdt van Brig naar Bern in een bijzondere 
samenstelling.  Omloop technisch wordt vanaf Brig de Re 460 achterop de EC 90 al meegevoerd welke de trein verder zal rijden 
van Bern naar Basel via de snelle lijn. 
    

Container train 43682 with SBB Cargo Re 460 113 and Re 460 118 in multi traction when passing through Blausee Mitholz.

The Re 460 number range 079 up to and including 118 have been reserved for SBB Cargo. But for some time they could be found with passenger 

(EW-IV push-pull) trains as well. With the introduction of the new time table by 12 December 2004 the Re 460 Cargo machines have been 

withdrawn from cargo traffic; they will be used exclusively for passenger services.

Of a total of 199 units, 20 machines operate separately from purely hauled trains (i.e. no EW-IV or IC double deck trains). Of course some of them 

can be found in loco sheds for maintenance.

This change has coincidence with the move of BLS EW-IV stock to SBB, and SBB has to supply traction for this stock (in stead of BLS’s Re 465 
loco’s). Besides that, the new high speed line Mattstetten – Rothrist needs fast machines for hauled (EC-) trains. So that’s the Re 460-class. On this 
site you will find all passenger (long distance) trains with the type of stock used for a particular service (train number). EC-train no 90, Vauban (again 
with Belgium coaches), travels from Brig to Bern in a special composition. Because of limiting shunting manouvres in Bern this train travels from Brig 
with an extra loco at the tail end of the train to Bern. From there this extra machine will bring (heading) the train further to Basel via the high speed 
line.
(thx to mr Aleva for translating J