Foto van de maand februari 2005
Containertrein 43682 met SBB Cargo Re 460 113 en Re 450 118 in dubbeltractie bij doorkomst Blausee-Mitholz 6 mei 2004 |
Van de lok-serie Re 460 zijn de nummer 079 t/m 118 toebedeeld aan SBB Cargo echter geruime tijd waren een aantal Cargo machines |
uit de Re 460 in reizigers EW-IV pendelstammen te vinden. Met ingang van de nieuwe dienstregeling 12-12-2004 zijn de SBB Cargo |
Re 460 machines uit het goederenvervoer verdwenen en wordt de hele Re 460 serie uitsluitend ingezet voor de reizigersdienst. |
Van de 199 machines zijn 20 machines als solitair beschikbaar voor getrokken treinen de rest is te vinden in de pendelstammen |
EW-IV en IC 2000 dubbeldekkers. Natuurlijk zijn altijd enkele machines in de werkplaats te vinden i.v.m. onderhoud en revisie. |
Deze verandering heeft te maken dat na overname van de BLS EW-IV rijtuigen de SBB tractie voor deze treinen moet hebben |
(voorheen werd tractie door de BLS Re 465 verzorgd). Daarnaast vraagt de opening van de nieuwe snelle lijn Mattstetten - Rothrist |
snelle machines voor getrokken treinen (zoals Euro City's) en dat zijn dus Re 460 machines. Op deze site vindt u een overzicht van |
alle reizigers treinen met compositie . De EC 90 Vauban (nu weer met Belgische rijtuigen) rijdt van Brig naar Bern in een bijzondere |
samenstelling. Omloop technisch wordt vanaf Brig de Re 460 achterop de EC 90 al meegevoerd welke de trein verder zal rijden |
van Bern naar Basel via de snelle lijn. |
Container
train 43682 with SBB Cargo Re 460 113 and Re 460 118
in multi traction when passing through Blausee Mitholz. |
The Re 460 number range 079 up to and including 118 have been reserved for SBB Cargo. But for some time they could be found with passenger |
(EW-IV push-pull) trains as well. With the introduction of the new time table by 12 December 2004 the Re 460 Cargo machines have been |
withdrawn
from cargo traffic; they will be used exclusively for
passenger services. |
Of a total of 199 units, 20 machines operate separately from purely hauled trains (i.e. no EW-IV or IC double deck trains). Of course some of them |
can
be found in loco sheds for maintenance. |
This change has coincidence with the move of BLS EW-IV stock to SBB, and SBB has to supply traction for this stock (in stead of BLS’s Re 465 |
loco’s). Besides that, the new high speed line Mattstetten – Rothrist needs fast machines for hauled (EC-) trains. So that’s the Re 460-class. On this |
site you will find all passenger (long distance) trains with the type of stock used for a particular service (train number). EC-train no 90, Vauban (again |
with Belgium coaches), travels from Brig to Bern in a special composition. Because of limiting shunting manouvres in Bern this train travels from Brig |
with an extra loco at the tail end of the train to Bern. From there this extra machine will bring (heading) the train further to Basel via the high speed |
line. |
(thx to mr Aleva for translating J) |