Foto van de maand Februari 2002
Een bekend fenomeen bij de BLS is het "Autoverlad" tussen Kandersteg en Goppenstein. Misschien | |
heeft u daar ook wel eens gebruik van gemaakt. Normaal rijdt deze autotrein om het half uur maar bij | |
grote drukte tijdens vakantie pieken rijden deze treinen af en aan. 8 treinen zijn continu in de weer. | |
Naast de gebruikelijke moderne 4-assige wagons wordt de speciaal voor de vakantie pieken achter de | |
hand gehouden oude 2-assige wagons van stal gehaald. | |
Deze stam heeft geen stuurleiding zodat i.p.v.de gebruikelijke lok (BLS Re 4/4) en stuurstand rijtuig er aan | |
deze stam aan beide zijden een lok bevindt. De op en afrij wagons zijn wel van het nieuwe 4-assige type. | |
Zaterdag 26 januari 2002 was het druk met vakantie verkeer zodat deze oude stam weer werd ingezet. | |
De foto toont de vertrekkende volle autotrein richting Goppenstein met BLS lok Ae 4/4 252 aan Kandersteg | |
zijde in een stemmige winters omgeving. Daar deze lok op dit moment geen tractie hoeft te geven is de | |
pantograaf neer. De volgende foto toont dezelfde autotrein van de andere zijde. | |
Train shuttle services for cars between Kandersteg and Goppenstein are well known. You may have used one of these. | |
Normally the car trains run every 30 minutes, but during the peak holyday periods they run as much as they can. | |
Apart from the modern 4 axle rolling stock, older 2 axle wagons are used especially for heavy trafic periods during the | |
holydays. | |
The normal configuration consisting of a BLS Re 4/4 loco and a driving trailer could not be used because | |
these wagons have no electrical connection for remote control. By the way, the run-on and run-off trailers are of the | |
regular 4 axle type. On saturday, the 26 th of January traffic was so heavy tha this train had to be used. | |
This picture shows the departing and loaded train in the Goppenstein direction with BLS loco Ae 4/4 nr 252 sent by | |
in a beautiful winterly environment. As this loco does not need to supply any tranction the pantograph is down. | |
Next picture shows the same train, but seen at the other site. |