Foto van de maand  Februari 2002

          

Een bekend fenomeen bij de BLS is het "Autoverlad" tussen Kandersteg en Goppenstein. Misschien
  heeft u daar ook wel eens gebruik van gemaakt. Normaal rijdt deze autotrein om het half uur maar bij
  grote drukte tijdens vakantie pieken rijden deze treinen af en aan. 8 treinen zijn continu in de weer.
  Naast de gebruikelijke moderne 4-assige wagons wordt de speciaal voor de vakantie pieken achter de 
  hand gehouden oude 2-assige wagons van stal gehaald.
Deze stam heeft geen stuurleiding zodat i.p.v.de gebruikelijke lok (BLS Re 4/4) en stuurstand rijtuig er aan 
deze stam aan beide zijden een lok bevindt. De op en afrij wagons zijn wel van het nieuwe 4-assige type.
Zaterdag 26 januari 2002 was het druk met vakantie verkeer zodat deze oude stam weer werd ingezet.
De foto toont de vertrekkende volle autotrein richting Goppenstein  met BLS lok Ae 4/4 252  aan Kandersteg
zijde in een stemmige winters omgeving. Daar deze lok op dit moment geen tractie hoeft te geven is de 
pantograaf neer. De volgende foto toont dezelfde autotrein van de andere zijde.
       
Train shuttle services for cars between Kandersteg and Goppenstein are well known. You may have used one of these.
Normally the car trains run every 30 minutes, but during the peak holyday periods they run as much as they can.
Apart from the modern 4 axle rolling stock, older 2 axle wagons are used especially for heavy trafic periods during the
holydays. 
 The normal configuration consisting of a BLS Re 4/4 loco and a driving trailer could not be used because
these wagons have no electrical connection for remote control. By the way, the run-on and run-off trailers are of the
regular 4 axle type. On saturday, the 26 th of January traffic was so heavy tha this train had to be used.
This picture shows the departing and loaded train in the Goppenstein direction with BLS loco Ae 4/4 nr 252 sent by
in a beautiful winterly environment. As this loco does not need to supply any tranction the pantograph is down.
Next picture shows the same train, but seen at the other site.