Foto van de maand december 2004
Met intrede van de nieuwe dienstregeling op 12 december 2004 gaat er weer veel wijzigen in het Zwitserse spoorwegland. |
Eén van de belangrijkste veranderingen is de ingebruikname van de nieuwe hogesnelheidstracé tussen Mattstetten en Rothrist zodat de IC's |
niet meer via de oude lijn Burgdorf - Langenthal - Olten. Op de nieuwe lijn die ligt tussen Bern (Mattstetten) en Olten (Rothrist) wordt in |
eerste instantie 160 Km/h gereden welke later verhoogt zal worden tot 200 Km/h. |
Dan is de overname van de SBB van de BLS IC diensten en daarmee ook daadwerkelijk de ruil van de BLS EW-IV rijtuigen met de |
SBB EW-III rijtuigen alsmede de overname door de BLS Van 6 SBB Re 4/4 II machines. Daarmee vervallen ook de IC diensten voor de BLS |
machinisten, ze zullen enkel nog regionaal, RX en Cargotreinen rijden. Overname door de SBB van een deel van de BLS Re 465 machines ten |
behoeve van de IC diensten hangt nog steeds in de lucht.. |
Het beeld op de foto zullen we na 11 december 2004 niet meer zien. Het betreft de BLS pendelstam als IC 866 van Brig naar Basel bij door- |
komst van de beroemde boog in de oude lijn bij Burgdorf 5 augustus 2004. |
With the introduction of the new timetable by 12 December 2004 a lot of changes will occur in Swiss railway world. One of the most important changes is the |
new high speed line between Mattstetten and Rothrist being taken into service. This will take IC-trains away from the ancient line Burgdorf - Langenthal - Olten |
On the new line, which is situated between Bern (Mattstetten) and Olten (Rothrist) the highest speed will initially be 160 kph. In a later stadium it will increase |
to 200 kph. |
Next thing is taking over the BLS IC-services by SBB. This will be accompanied by the real exchange of BLS EW IV coaches and SBB EW III coaches, and |
also the move of 6 SBB loco’s Re 4/4 II to BLS. This will make the loco drives abandon the IC services. The remaining services will be regional, RX and |
Carco trains only. Negotiations are still going on of taking over part of te BLS Re 465-drivers to empower the IC-services. |
The scene on the photo cannot be seen after 11 December 2004. It concerns BLS push-pull train - IC number 866 - from Brig to Basel while passing through |
the famous Burgdorf curve on 5 August 2004 |
(thx to mr Aleva for translating J) |