Foto  van de maand  december 2004

Met intrede van de nieuwe dienstregeling op 12 december 2004 gaat er weer veel wijzigen in het Zwitserse spoorwegland. 
Eén van de belangrijkste veranderingen is de ingebruikname van de nieuwe hogesnelheidstracé tussen Mattstetten en Rothrist zodat de IC's  
niet meer via de oude lijn Burgdorf - Langenthal - Olten. Op de nieuwe lijn die ligt tussen Bern (Mattstetten) en Olten (Rothrist) wordt in 
eerste instantie 160 Km/h gereden welke later verhoogt zal worden tot 200 Km/h.
Dan is de overname van de SBB van de BLS IC diensten en daarmee ook daadwerkelijk de ruil van de BLS EW-IV rijtuigen met de 
SBB EW-III rijtuigen alsmede de overname door de BLS Van 6 SBB Re 4/4 II machines. Daarmee vervallen ook de IC diensten voor de BLS
machinisten, ze zullen enkel nog regionaal, RX en Cargotreinen rijden. Overname door de SBB van een deel van de BLS Re 465 machines ten
behoeve van de IC diensten hangt nog steeds in de lucht..
Het beeld op de foto zullen we na 11 december 2004 niet meer zien. Het betreft de BLS pendelstam als IC 866 van Brig naar Basel bij door-
komst van de beroemde boog in de oude lijn bij Burgdorf 5 augustus 2004.
     
With the introduction of the new timetable by 12 December 2004 a lot of changes will occur in Swiss railway world. One of the most important changes is the 
new high speed line between Mattstetten and Rothrist being taken into service. This will take IC-trains away from the ancient line Burgdorf - Langenthal - Olten 
 On the new line, which is situated between Bern (Mattstetten) and Olten (Rothrist) the highest speed will initially be 160 kph. In a later stadium it will increase
to 200 kph.
Next thing is taking over the BLS IC-services by SBB. This will be accompanied by the real exchange of BLS EW IV coaches and SBB EW III coaches, and 
also the move of 6 SBB loco’s Re 4/4 II to BLS. This will make the loco drives abandon the IC services. The remaining services will be regional, RX and 
Carco trains only. Negotiations are still going on of taking over part of te BLS Re 465-drivers to empower the IC-services.
The scene on the photo cannot be seen after 11 December 2004. It concerns BLS push-pull train - IC number 866 - from Brig to Basel while passing through 
the famous Burgdorf curve on 5 August 2004
      
(thx to mr Aleva for translating J)