Foto van de maand december 2003
| Op 1 november jongsleden kwam een einde aan een zo vertrouwd beeld. De laatste twee Triebwagen BLS | |
| ABDe 4/8 751 en 753 zijn definitief buiten dienst gesteld. Jaren lang reed dit type materieel regionaal treinen. | |
| De foto toont BLS ABDe 4/8 753 te Spiez 24 september 2003 welke klaar is gezet op spoor 3 voor de dienst | |
| RX 2413 Spiez (ab 22.05) - Brig (an 23.09). | |
| Vandaag (30 nov) bereikte mij het bericht uit CH dat er een serieuze poging wordt ondernomen om één van | |
| de twee laatste Triebwagen (751 of 753) te bewaren en rijvaardig te houden (zou mooi zijn) | |
| Maar ook in model leeft de belangstelling voor dit markant materieel type. Het Zwitsers modelspoor magazine | |
| bij uitstek de Loki heeft in de uitgaven 7/8 en 10 van dit jaar een bouwproject gestart van de BLS ABDe 4/8. | |
| Naar aanleiding van deze artikelen in de Loki hebben enkele BLS geïnteresseerden in de Benelux elkaar | |
| gevonden en hebben een groep gevormd met als doel het vervaardigen van de BLS ABDe 4/8 in H0 model. | |
| Onze verrichtingen kunt u hier volgen. | |
| De serie ABDe 4/8 bestond uit 4 deelseries. Onderling waren uiterlijke en technische verschillen op te merken. | |
| De series bestonden uit: | |
| ABDe 4/8 nrs 741(SEZ); 742(GBS) en 743(BN) indienststelling 1945 en 1946. | |
| ABDe 4/8
nrs 746 - 748 (BLS) indienststelling 1954 en
1955. (voor foto zie |
|
| ABDe 4/8 nrs 749 en 750 (BLS) indienststelling 1957. | |
| ABDe 4/8 nrs 751 (BLS); 752 (SEZ); 753 (GBS); 754 en 755 (BN) indienststelling 1964. | |
| Technische gegevens BLS ABDe 4/8 serie 751 t/m 755: | |
| As indeling............................................................. | 2'Bo' + Bo'2' |
| Lengte over de buffers .......................................... | 47 800 mm |
| Totaal asafstand ................................................... | 43 400 mm |
| Diameter aangedreven assen ................................ | 1100 mm |
| Diameter loop assen ............................................. | 910 mm |
| Dienstgewicht ....................................................... | 96 ton |
| Aantal motoren .................................................... | 4 |
| Continu vermogen ................................................ | 1180 Kw |
| Max snelheid ........................................................ | 125 Km/h |
| Fabrikant .............................................................. | SIG BBC |
| Indienststelling ...................................................... | 1964 |
| Zitplaatsen 1. klas ................................................ | 24 + 2 |
| Zitplaatsen 2. klas ................................................. | 88 + 14 |
| Bagageruim .......................................................... | 24 m³ |
| On Noverber, the 1st, this month a familiar situation came to an end. The last two multiple units BLS ABDe 4/8 751 and 753 | |
| had been withdrawn from their duties. For years this stock ran in local train services. | |
| The photo shows BLS ABDe 4/8 753 at Spiez on 24 September 2003 which is ready to depart from track number 3 for the | |
| RX 2413 service Spiez (dep. 22.05) - Brig (arr. 23.09). | |
| Today (30 November) I received the message from CH (Switzerland) that serious efforts will be taken for preserving one of | |
| the last two EMU's (electrical multiple units), 751 or 753, and keep it in working order (would be nice). | |
| But also as a model there interrest for this remarkable type of railway stock. Swiss typical railway modelling magazine, Loki, | |
| has published in volumes 7/8 and 10, this year, a building project of the BLS ABDe 4/8. Because of these publications in Loki, | |
| some BLS-enthousiasts inside the Benelux have met each other and they have united with the purpose to build a BLS | |
| ABDe 4/8 H0 model. You may read our achievements hereby.(only Dutch) | |
| The ABDe 4/8 class existed of 4 sub-classes. Some outer differences could be noticed. | |
| The sub-classes where: | |
| ABDe 4/8 nrs 741(SEZ); 742(GBS) and 743(BN) taken into service 1945 and 1946. | |
| ABDe 4/8 nrs
746 - 748 (BLS) taken into services 1954 and 1955.
(please refer to photo |
|
| ABDe 4/8 nrs 749 and 750 (BLS) taken into service 1957. | |
| ABDe 4/8 nrs 751 (BLS); 752 (SEZ); 753 (GBS); 754 and 755 (BN) taken into service 1964. | |
| Technical specifications class ABDe 4/8 751 up to and including 755: | |
| Wheels.................................................................... | 2'Bo' + 2'Bo' |
| Overall length ......................................................... | 47 800 mm |
| Distance between (outer) axles................................ | 43 400 mm |
| Wheel (powered) diameter ..................................... | 1100 mm |
| Wheel (non-powered) diameter .............................. | 910 mm |
| Weight in full working order..................................... | 96 tonnes |
| Number of motors ................................................. | 4 |
| Continous power ................................................... | 1180 Kw |
| Max speed ............................................................ | 125 kph |
| Built by ................................................................. | SIG BBC |
| Taken into service ................................................. | 1964 |
| Number of seats 1st class ..................................... | 24 + 2 |
| Number of seats 2nd class .................................... | 88 + 14 |
| Luggage floor ........................................................ | 24 m³ |
| (thx to mr Aleva for translating) | |