Foto van de maand december 2003
Op 1 november jongsleden kwam een einde aan een zo vertrouwd beeld. De laatste twee Triebwagen BLS | |
ABDe 4/8 751 en 753 zijn definitief buiten dienst gesteld. Jaren lang reed dit type materieel regionaal treinen. | |
De foto toont BLS ABDe 4/8 753 te Spiez 24 september 2003 welke klaar is gezet op spoor 3 voor de dienst | |
RX 2413 Spiez (ab 22.05) - Brig (an 23.09). | |
Vandaag (30 nov) bereikte mij het bericht uit CH dat er een serieuze poging wordt ondernomen om één van | |
de twee laatste Triebwagen (751 of 753) te bewaren en rijvaardig te houden (zou mooi zijn) | |
Maar ook in model leeft de belangstelling voor dit markant materieel type. Het Zwitsers modelspoor magazine | |
bij uitstek de Loki heeft in de uitgaven 7/8 en 10 van dit jaar een bouwproject gestart van de BLS ABDe 4/8. | |
Naar aanleiding van deze artikelen in de Loki hebben enkele BLS geïnteresseerden in de Benelux elkaar | |
gevonden en hebben een groep gevormd met als doel het vervaardigen van de BLS ABDe 4/8 in H0 model. | |
Onze verrichtingen kunt u hier volgen. | |
De serie ABDe 4/8 bestond uit 4 deelseries. Onderling waren uiterlijke en technische verschillen op te merken. | |
De series bestonden uit: | |
ABDe 4/8 nrs 741(SEZ); 742(GBS) en 743(BN) indienststelling 1945 en 1946. | |
ABDe 4/8 nrs 746 - 748 (BLS) indienststelling 1954 en 1955. (voor foto zie ) | |
ABDe 4/8 nrs 749 en 750 (BLS) indienststelling 1957. | |
ABDe 4/8 nrs 751 (BLS); 752 (SEZ); 753 (GBS); 754 en 755 (BN) indienststelling 1964. | |
Technische gegevens BLS ABDe 4/8 serie 751 t/m 755: | |
As indeling............................................................. | 2'Bo' + Bo'2' |
Lengte over de buffers .......................................... | 47 800 mm |
Totaal asafstand ................................................... | 43 400 mm |
Diameter aangedreven assen ................................ | 1100 mm |
Diameter loop assen ............................................. | 910 mm |
Dienstgewicht ....................................................... | 96 ton |
Aantal motoren .................................................... | 4 |
Continu vermogen ................................................ | 1180 Kw |
Max snelheid ........................................................ | 125 Km/h |
Fabrikant .............................................................. | SIG BBC |
Indienststelling ...................................................... | 1964 |
Zitplaatsen 1. klas ................................................ | 24 + 2 |
Zitplaatsen 2. klas ................................................. | 88 + 14 |
Bagageruim .......................................................... | 24 m³ |
On Noverber, the 1st, this month a familiar situation came to an end. The last two multiple units BLS ABDe 4/8 751 and 753 | |
had been withdrawn from their duties. For years this stock ran in local train services. | |
The photo shows BLS ABDe 4/8 753 at Spiez on 24 September 2003 which is ready to depart from track number 3 for the | |
RX 2413 service Spiez (dep. 22.05) - Brig (arr. 23.09). | |
Today (30 November) I received the message from CH (Switzerland) that serious efforts will be taken for preserving one of | |
the last two EMU's (electrical multiple units), 751 or 753, and keep it in working order (would be nice). | |
But also as a model there interrest for this remarkable type of railway stock. Swiss typical railway modelling magazine, Loki, | |
has published in volumes 7/8 and 10, this year, a building project of the BLS ABDe 4/8. Because of these publications in Loki, | |
some BLS-enthousiasts inside the Benelux have met each other and they have united with the purpose to build a BLS | |
ABDe 4/8 H0 model. You may read our achievements hereby.(only Dutch) | |
The ABDe 4/8 class existed of 4 sub-classes. Some outer differences could be noticed. | |
The sub-classes where: | |
ABDe 4/8 nrs 741(SEZ); 742(GBS) and 743(BN) taken into service 1945 and 1946. | |
ABDe 4/8 nrs 746 - 748 (BLS) taken into services 1954 and 1955. (please refer to photo ) | |
ABDe 4/8 nrs 749 and 750 (BLS) taken into service 1957. | |
ABDe 4/8 nrs 751 (BLS); 752 (SEZ); 753 (GBS); 754 and 755 (BN) taken into service 1964. | |
Technical specifications class ABDe 4/8 751 up to and including 755: | |
Wheels.................................................................... | 2'Bo' + 2'Bo' |
Overall length ......................................................... | 47 800 mm |
Distance between (outer) axles................................ | 43 400 mm |
Wheel (powered) diameter ..................................... | 1100 mm |
Wheel (non-powered) diameter .............................. | 910 mm |
Weight in full working order..................................... | 96 tonnes |
Number of motors ................................................. | 4 |
Continous power ................................................... | 1180 Kw |
Max speed ............................................................ | 125 kph |
Built by ................................................................. | SIG BBC |
Taken into service ................................................. | 1964 |
Number of seats 1st class ..................................... | 24 + 2 |
Number of seats 2nd class .................................... | 88 + 14 |
Luggage floor ........................................................ | 24 m³ |
(thx to mr Aleva for translating) |