Foto  van de maand  december 2003

        

Op 1 november jongsleden kwam een einde aan een zo vertrouwd beeld. De laatste twee Triebwagen BLS
ABDe 4/8 751 en 753 zijn definitief buiten dienst gesteld.  Jaren lang reed dit type materieel regionaal treinen.
De foto toont BLS ABDe 4/8 753 te Spiez 24 september 2003 welke klaar is gezet op spoor 3 voor de dienst 
RX 2413 Spiez (ab 22.05) - Brig (an 23.09).
  
Vandaag (30 nov) bereikte mij het bericht uit CH dat er een serieuze poging wordt ondernomen om één van
de twee laatste Triebwagen (751 of 753) te bewaren en rijvaardig te houden (zou mooi zijn)
Maar ook in model leeft de belangstelling voor dit markant materieel type. Het Zwitsers  modelspoor magazine 
bij uitstek de Loki heeft in de uitgaven 7/8 en 10 van dit jaar een bouwproject gestart van de BLS ABDe 4/8.
Naar aanleiding van deze artikelen in de Loki hebben enkele BLS geïnteresseerden in de Benelux elkaar 
gevonden en hebben een groep gevormd met als doel het vervaardigen van de BLS ABDe 4/8 in H0 model.
Onze verrichtingen kunt u hier volgen.
   
De serie ABDe 4/8 bestond uit 4 deelseries. Onderling waren uiterlijke en technische verschillen op te merken.
De series bestonden uit:
ABDe 4/8 nrs 741(SEZ); 742(GBS)  en 743(BN)  indienststelling 1945 en 1946.
ABDe 4/8 nrs 746 - 748 (BLS) indienststelling 1954 en 1955.  (voor foto zie )
ABDe 4/8 nrs 749 en 750 (BLS) indienststelling 1957.  
ABDe 4/8 nrs 751 (BLS); 752 (SEZ); 753 (GBS); 754 en 755 (BN) indienststelling 1964.
  
   
Technische gegevens BLS ABDe 4/8 serie 751 t/m 755:
      
As indeling.............................................................  2'Bo' + Bo'2'
Lengte over de buffers ..........................................    47 800 mm
Totaal asafstand ...................................................     43 400 mm
Diameter aangedreven assen  ................................      1100 mm
Diameter loop assen .............................................        910 mm
Dienstgewicht .......................................................          96 ton
Aantal motoren ....................................................            4
Continu vermogen ................................................      1180 Kw
Max snelheid ........................................................      125 Km/h
Fabrikant ..............................................................      SIG BBC
Indienststelling ......................................................      1964
Zitplaatsen 1. klas ................................................      24 +   2
Zitplaatsen 2. klas .................................................      88 + 14
Bagageruim ..........................................................      24 m³
 
 
On Noverber, the 1st, this month a familiar situation came to an end. The last two multiple units BLS ABDe 4/8 751 and 753 
had been withdrawn from their duties. For years this stock ran in local train services.
The photo shows BLS ABDe 4/8 753 at Spiez on 24 September 2003 which is ready to depart from track number 3 for the 
RX 2413 service Spiez (dep. 22.05) - Brig (arr. 23.09).
   
Today (30 November) I received the message from CH (Switzerland) that serious efforts will be taken for preserving one of 
the last two EMU's (electrical multiple units), 751 or 753, and keep it in working order (would be nice). 
But also as a model there interrest for this remarkable type of railway stock. Swiss typical railway modelling magazine, Loki
has published in volumes 7/8 and 10, this year, a building project of the BLS ABDe 4/8. Because of these publications in Loki,
some BLS-enthousiasts inside the Benelux have met each other and they have united with the purpose to build a BLS 
ABDe 4/8 H0 model. You may read our achievements hereby.(only Dutch)
  
The ABDe 4/8 class existed of 4 sub-classes. Some outer differences could be noticed. 
The sub-classes where:
ABDe 4/8 nrs 741(SEZ); 742(GBS)  and 743(BN)  taken into service 1945 and 1946.
ABDe 4/8 nrs 746 - 748 (BLS) taken into services 1954 and 1955.  (please refer to photo )
ABDe 4/8 nrs 749 and 750 (BLS) taken into service 1957.
ABDe 4/8 nrs 751 (BLS); 752 (SEZ); 753 (GBS); 754 and 755 (BN) taken into service 1964.
    
     
Technical specifications class ABDe 4/8 751 up to and including 755:
    
Wheels.................................................................... 2'Bo' + 2'Bo'
Overall length ......................................................... 47 800 mm
Distance between (outer) axles................................ 43 400 mm
Wheel (powered) diameter .....................................    1100 mm 
Wheel (non-powered) diameter ..............................      910 mm
Weight in full working order.....................................    96 tonnes
Number of motors .................................................       4
Continous power ...................................................    1180 Kw
Max speed ............................................................     125 kph
Built by .................................................................    SIG BBC
Taken into service .................................................       1964
Number of seats 1st class .....................................      24 +   2
Number of seats 2nd class ....................................     88 + 14
Luggage floor ........................................................      24 m³
  
(thx to mr Aleva for translating)