Foto  van de maand augustus 2003

     

     Een Euro City net voorbij Lavorgo op de zuidflank van de Gotthard getrokken door een SBB Re 6/6.
Voorheen werden veelvuldig  Re 6/6 machines voor zware reizigerstreinen op de bergtrajecten ingezet.
Een 4-assige machine zoals de Re 4/4 II en de Re 460 mag op bergtrajecten 600 ton aan de haak hebben.
Euro City zijn over het algemeen lange treinen en dus al snel zwaarder dan 600 ton zodat voor 4 assige
machines dubbeltractie geboden is wat het maximale toegelaten tonnage op 1300 ton brengt.
Een Re 6/6 mag technisch als een anderhalve Re 4/4 II gezien worden (6-assig met 3 twee assige draai-
stellen) en mag 900 ton op bergtrajecten als haaklast hebben. Om deze reden was de Re 6/6 uitermate
geschikt om als trekkracht voor zware reizigerstreinen te dienen, men kon het met één machine af die
voldoende capaciteiten had. Zoals in de foto van de maand juli gemeld heeft de SBB deze zienswijze 
herzien.
De SBB Re 6/6 is één van de prototypes. Het betreft de Re 6/6 11603 Wädenswil. In 1972 werden vier
prototypen in dienst gesteld. Het betrof de 11601 en 11602 met gedeelde kast als mede de 11603 en
11604 met een ongedeelde kast. Voor de serie werd gekozen voor een ongedeelde locomotief kast.
De serie werd van 1975 tot 1980 in dienst gesteld onder de nummer 11605 t/m 11689.
De prototypen 11603 en 11604 onderscheiden zich optisch van de serie door een afwijkende dak op-
bouw en afwijkende luchtroosters.
Lavorgo augustus 1998.
 
An EC has just passed Lavorgo along the Gotthard south face, hauled by an SBB Re 6/6. Previously many Re 6/6
had been used to work with heavy passenger trains on steep mountain lines. A 4-axle machine like Re 4/4 II and an
Re 460 allowes 600 tons only. EC's are usual long trains and may be much heavier than 600 tons. That is why 4-axle
machines in bi-traction are being used now, which increases the max. capacity to 1300 tons. An Re 6/6 may technically
be seen as one and a half Re 4/4 II (6-xle with 3 two-axle bogies) and allowes 900 ton on steep slopes.
That is the reason why the Re 6/6 is extremely useful to carry heavy passenger trains, it was possible to use just one loco
having sufficient capacity. As I mentioned at the pic of July, SBB changed its mind. The SBB Re 6/6 is one of the
prototype. It concerns the Re 6/6 11603, Wadenswil. In 1972 four prototypes entered into service: no. 11601 and
11602 (having a split body) and also no. 11603 and 11604 (without split body). The regular series (without split body)
entered into service from 1975 until 1980, with numbers 11605 to 11689. The prototypes 11603 and 11604
differ in that (visual) way, the  roof construction and the fan-outlets have been made alternatively. 
Lavorgo, August 1998.