Foto van de maand augustus 2003
Een Euro City net voorbij Lavorgo op de zuidflank van de Gotthard getrokken door een SBB Re 6/6. | |
Voorheen werden veelvuldig Re 6/6 machines voor zware reizigerstreinen op de bergtrajecten ingezet. | |
Een 4-assige machine zoals de Re 4/4 II en de Re 460 mag op bergtrajecten 600 ton aan de haak hebben. | |
Euro City zijn over het algemeen lange treinen en dus al snel zwaarder dan 600 ton zodat voor 4 assige | |
machines dubbeltractie geboden is wat het maximale toegelaten tonnage op 1300 ton brengt. | |
Een Re 6/6 mag technisch als een anderhalve Re 4/4 II gezien worden (6-assig met 3 twee assige draai- | |
stellen) en mag 900 ton op bergtrajecten als haaklast hebben. Om deze reden was de Re 6/6 uitermate | |
geschikt om als trekkracht voor zware reizigerstreinen te dienen, men kon het met één machine af die | |
voldoende capaciteiten had. Zoals in de foto van de maand juli gemeld heeft de SBB deze zienswijze | |
herzien. | |
De SBB Re 6/6 is één van de prototypes. Het betreft de Re 6/6 11603 Wädenswil. In 1972 werden vier | |
prototypen in dienst gesteld. Het betrof de 11601 en 11602 met gedeelde kast als mede de 11603 en | |
11604 met een ongedeelde kast. Voor de serie werd gekozen voor een ongedeelde locomotief kast. | |
De serie werd van 1975 tot 1980 in dienst gesteld onder de nummer 11605 t/m 11689. | |
De prototypen 11603 en 11604 onderscheiden zich optisch van de serie door een afwijkende dak op- | |
bouw en afwijkende luchtroosters. | |
Lavorgo augustus 1998. | |
An EC has just passed Lavorgo along the Gotthard south face, hauled by an SBB Re 6/6. Previously many Re 6/6 | |
had been used to work with heavy passenger trains on steep mountain lines. A 4-axle machine like Re 4/4 II and an | |
Re 460 allowes 600 tons only. EC's are usual long trains and may be much heavier than 600 tons. That is why 4-axle | |
machines in bi-traction are being used now, which increases the max. capacity to 1300 tons. An Re 6/6 may technically | |
be seen as one and a half Re 4/4 II (6-xle with 3 two-axle bogies) and allowes 900 ton on steep slopes. | |
That is the reason why the Re 6/6 is extremely useful to carry heavy passenger trains, it was possible to use just one loco | |
having sufficient capacity. As I mentioned at the pic of July, SBB changed its mind. The SBB Re 6/6 is one of the | |
prototype. It concerns the Re 6/6 11603, Wadenswil. In 1972 four prototypes entered into service: no. 11601 and | |
11602 (having a split body) and also no. 11603 and 11604 (without split body). The regular series (without split body) | |
entered into service from 1975 until 1980, with numbers 11605 to 11689. The prototypes 11603 and 11604 | |
differ in that (visual) way, the roof construction and the fan-outlets have been made alternatively. | |
Lavorgo, August 1998. |