Foto van de maand april 2007
Door toenemende werkzaamheden aan de infrastructuur in het kader Bahn 2000 ontstond eind jaren 80 bij de SBB behoefte aan uitbreiding |
van dieseltractie. De dieselloks moesten niet alleen geschikt zijn voor werktreinen maar ook instaat zijn elektrische tractie te vervangen voor |
diverse treinen op trajecten waar t.b.v. werkzaamheden de spanning van de bovenleiding was uitgeschakeld maar wel gereden werd. |
Het oog viel op tweede hands diesellocomotieven V200 van de Deutsche Bundesbahn. Deze machines werden grondig gerenoveerd en 7 stuks |
werden tussen 1987 en 1989 in dienst genomen als SBB Am 4/4 18461 t/m 18467. Het succes van deze locomotieven was niet overweldigend |
gezien de grote storinggevoeligheid en werden eind 1994 ter zijde gesteld. Het inzetgebied was voornamelijk het westen van Zwitserland. |
Op 12 en 13 augustus 1992 werd de SBB Am 4/4 18463 ingezet t.b.v. groot spooronderhoud op het BLS traject Reichenbach - Frutigen. |
De foto toont de 18463 na gedane arbeid in rust van het avondzonnetje genietend op spoor 1 van Reichenbach op de 12-de augustus. |
Recent zijn de nevensporen van het station Reichenbach weggehaald en zij alleen de twee doorgaande sporen overgebleven. |
Reichenbach 12 augustus 1992. |
Because of infrastructure changes concearning "Bahn 2000" SBB needed additional diesel locomotives. These machines had to be equiped for hauling |
maintenance trains as well as operate on catenary less sections. SBB choosed 2nd hand locomotives of the German (DB) V200 type. They had been |
refurbished and 7 of them had been taken into service between 1987 and 1989; the swiss registration became Am 4/4 18461 - 18467. |
The success of these loco's wan't too overwhelming because of a large defects rate. By end 1994 they had been withdrawn. The work area was mainly the |
west of Switzerland. |
On 12 and 13 August 1992 SBB Am 4/4 463 had been used for extensive track maintenance on the BLS Reichenbach-Frutigen section. The photo shows the |
18463 enjoying the evening sun after its work done at Reichenback, track 1 on the 12th of August. Recently the sidings at Reichenback station have been |
removed; only the main tracks exist. |
Reichenbach, 12 August 1992 |
(thx to mr Aleva for translating J) |