Foto  van de maand april 2007

Door toenemende werkzaamheden aan de infrastructuur in het kader Bahn 2000 ontstond eind jaren 80 bij de SBB behoefte aan uitbreiding 
van dieseltractie. De dieselloks moesten niet alleen geschikt zijn voor werktreinen maar ook instaat zijn  elektrische tractie te vervangen voor 
diverse treinen op trajecten waar t.b.v. werkzaamheden de spanning van de bovenleiding was uitgeschakeld maar wel gereden werd.
Het oog viel op tweede hands diesellocomotieven V200 van de Deutsche Bundesbahn. Deze machines werden grondig gerenoveerd en 7 stuks
werden tussen 1987 en 1989 in dienst genomen als SBB Am 4/4 18461 t/m 18467. Het succes van deze locomotieven was niet overweldigend 
gezien de grote storinggevoeligheid en werden eind 1994 ter zijde gesteld. Het inzetgebied  was voornamelijk het westen van Zwitserland.
Op 12 en 13 augustus 1992 werd de SBB Am 4/4 18463 ingezet t.b.v. groot spooronderhoud op het BLS traject Reichenbach - Frutigen.
De foto toont de 18463 na gedane arbeid in rust van het avondzonnetje genietend op spoor 1 van Reichenbach op de 12-de augustus.
Recent zijn de nevensporen van het station Reichenbach weggehaald en zij alleen de twee doorgaande sporen overgebleven.
Reichenbach 12 augustus 1992.
       
Because of infrastructure changes concearning "Bahn 2000" SBB needed additional diesel locomotives. These machines had to be equiped for hauling
maintenance trains as well as operate on catenary less sections. SBB choosed 2nd hand locomotives of the German (DB) V200 type. They had been 
refurbished and 7 of them had been taken into service between 1987 and 1989; the swiss registration became Am 4/4 18461 - 18467.
The success of these loco's wan't too overwhelming because of a large defects rate. By end 1994 they had been withdrawn. The work area was mainly the 
west of Switzerland.
On 12 and 13 August 1992 SBB Am 4/4 463 had been used for extensive track maintenance on the BLS Reichenbach-Frutigen section. The photo shows the 
18463 enjoying the evening sun after its work done at Reichenback, track 1 on the 12th of August. Recently the sidings at Reichenback station have been 
removed; only the main tracks exist. 
Reichenbach, 12 August 1992
          
(thx to mr Aleva for translating J)