Foto  van de maand april 2006

BLS Tm 81 te Kandersteg voor een reparatieklus aan één van de wissels van het emplacement in de zomer van 1988.
Het betreft hier een voor Zwitserland minder bekend werktrein type Robel KLV 53 van Duits fabrikaat welke in dienst was bij de BLS.
Brawa maakt het in model maar de oranje kleurstelling en de info die ze er bij geven kloppen niet. 
Deze werktrein kwam in 1971 in dienst bij de BLS als BLS Tm 23. In 1976 is het vernummerd tot BLS Tm 81 en als laatste is het in 
december 1990 vernummerd naar BLS Tm 27. Op 3 maart 1992 vond te Blausee-Mitholz een aanrijding plaats met de BLS Re 4/4 166
waarbij de Tm 27 onherstelbaar beschadig werd. Sloop was onvermijdelijk.
Ik heb met foto in de hand enige jaren geleden navraag gedaan bij BLS personeel van Frutigen. Men kende het treintje nog maar al te  
goed en wisten mij te vertellen dat deze nooit oranje is geweest zoals Brawa het in model heeft uitgebracht maar altijd de gele kleurstelling 
heeft gehad. 
  Detail van het type opschrift "BLS Tm 81".  Kandersteg zomer 1988.
       
BLS Tm 81 at Kandersteg during a repair job of one of the switches at the shunting yard in the summer of 1988. It concerns here a not so well known 
service train type of Robel KLV 53, German made, which in had been on duty at the BLS. Brawa makes it as a hO model, but the orange colour sceme 
and the information which they provide do not match. This service train entered  BLS in 1971 as BLS Tm 23. In 1976, it has been renumbered to 
BLS Tm 81 and it has been renumbered again, finally in December 1990 to BLS Tm 27. On 3 March 1992 a collision took place at Blausee-Mitholz with 
the BLS Re 4/4 166 where the Tm 27 got an irreparably damage. Demolition inevitable. I have queried with BLS staff of Frutigen station and showed this 
photograph. The knew this small train realy well and could tell me that it never had been orange such as Brawa’s model, but always the yellow colour sceme had been applied. 
  Detail of the type of heading "BLS Tm 81". Kandersteg, summer 1988.
                     
(thx to mr Aleva for translating J)