Het Gebed
Het belang van het gebed:
Het is onlogisch te denken dat Allah
alleen door de menselijke ziel aanbeden kan worden.
Het aanbidden van Allah moet ook lichamelijk zijn.
Het lichaam moet zich buigen, neerwerpen, verplaatsen, onthouden van voedsel,
reinigen, bedekken, etc.
Het lichaam moet leren om de ogen, oren, tong en de handen te beheersen.
De mens is geschapen om alleen Allah de Almachtige te aanbidden.
In de islam wordt aanbidding omschreven als alles dat omwille van Allah wordt
gedaan.(zolang het binnen de grenzen van Allah's bepalingen blijft).
Het gebed is een vaste en verplichte vorm van aanbidding.
Het is door het gebed dat de goddelijke glorie zich inplant in het hart.
Daarom, richt uw aangezicht
oprecht tot de (ware) godsdienst,
overeenkomstig de natuur welke Allah de mensen heeft geschapen.
De schepping van Allah kent geen verandering.
Dat is het ware geloof.
maar de meeste mensen weten het niet.
U tot hem bekerende,
vrees Hem en leeft het gebed na
en behoort niet tot de afgodendienaren.
(Koran 30:31-32)
De tijden van het gebed:
Het gebed wordt vijf keer per dag
verricht.
De namen die aan de gebeden worden gegeven corresponderen met de tijden waarop
zij gehouden worden:
1. Salatoel-Fadjr: | Het gebed in de morgen |
2. Salatoel-Zoehr: | Het gebed in de middag |
3. Salatoel-'Asr: | Het gebed in de namiddag |
4. Salatoel-Maghrib: | Het gebed in na zonsondergang |
5. Salatoel-Isja: | Het gebed in de avond |
Fadjr | tussen de eerste ochtendschemering en zonsopgang |
Zoehr | ongeveer een kwartier van de hoogste stand van de zon tot het volgende gebed |
'Asr | laat in de middag tot kort voor zonsondergang |
Maghrib | tussen zonsondergang en het verdwijnen van de rode schemering |
Isja | ongeveer anderhalf uur na zonsondergang tot voor de eerste ochtendschemering |
Azan (de gebedsoproep)
De Azan is de oproep tot het gebed die
vijf keer per dag wordt geroepen vanaf de moskee, of waar er ook maar een
gebedsbijeenkomst wordt gehouden.
Degene die de Azan roept (de Moeazzin) staat met het gezicht naar Mekka gericht
met beide handen tot aan de oren opgeheven.
De tekst van de Azan is als volgt:
4 x | Allahoe Akbar | Allah is de grootste |
2 x | Ashadoe ella ilaha illallah | Ik getuig dat er geen god is dan Allah |
2 x | Ashadoe enna Moehammeden rasoel Allah | Ik getuig dat Mohammed Allah's gezant is |
2 x | Hayya al assalaah | Haast U naar het gebed |
2 x | Hayya al al Falaah | Haast U naar het welslagen |
2 x | Allahoe Akbar | Allah is de grootste |
1 x | La ilaha illallah | Er is geen God dan Allah |
Aan de oproep voor het eerste gebed 's morgens wordt nadat men 2 x Hayya al al Falaah heeft geroepen toegevoegd:
2 x | As-salatoe ghayroe miman-naum | Het gebed is beter dan de slaap |
Voorbereiding tot het gebed:
Het is niet toegestaan het gebed te
verrichten zonder te voldoen aan een aantal voorwaarden.
Is hier eenmaal aan voldaan dan kan men in het aangezicht van Allah soebhanahoe
wa Ta'la staan.
Reinheid:
Dit houdt in: het schoon zijn van het lichaam, de kleding en de plaats waar het gebed wordt verricht.
Bedekken van de geslachtsorganen:
In geval van de man is hij verplicht om
tenminste bedekt te zijn vanaf zijn navel tot over de zijkant van de knie.
Het lichaam van de vrouw moet totaal bedekt zijn, op het gezicht en de handen
na.
Juiste tijd:
Het gebed moet op de juiste tijd worden
verricht.
Het is niet toegestaan om het gebed eerder te verrichten.
Richting Ka'bah:
Het gebed moet gedaan worden met het
gezicht in de richting van de Ka'bah in Mekka.
( vanuit Nederland moet men bidden naar het zuidoosten )
De woedoe (kleine wassing):
Alvorens met het gebed te beginnen moet men de woedoe (kleine
wassing) verrichten.
De woedoe (kleine wassing) wordt gedaan naar het voorbeeld van de profeet
Mohammed (vzmh).
Hieronder volgt de beschrijving van hoe de woedoe moet worden verricht.
Eerst maakt men de intentie (voornemen van gehoorzaamheid
aan de wil van Allah)
daarna wordt het volgende uitgesproken:
Bismillahir rahmanir rahiem
( in naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle)
Daarna begint men drie keer grondig de handen te wassen
Daarna wordt drie keer de mond gereinigd, waarbij de tanden door er overheen te wrijven schoon worden gemaakt.
Daarna worden drie keer de neusgaten gewassen
Daarna wordt het gezicht gewassen, van voorhoofd tot kin en van oor
Daarna worden de armen tot aan de
ellebogen gewassen.
( de rechterarm eerst )
Daarna wordt met de palm van de rechterhand een kwart deel van het hoofd bevochtigd.
Daarna worden de oren gewassen
Tenslotte wast men drie maal de
voeten tot de enkels.
( de rechter voet eerst )
De verrichting van het gebed:
Het gebed kan door een ieder alleen worden
verricht.
Als twee of meer personen samen zijn vormen zij een Djama'ah (een gemeenschap)
en moeten zij samen bidden.
Een van hen treed hierbij op als Imam (voorganger).
Elk gebed bestaat uiteen aantal eenheden (Rak'ah).
Hieronder staat het verplicht aantal Rak'ah vermeld.
Het is Soennah (naar het voorbeeld van de profeet Mohammed (vzmh) om buiten dit
verplichte gedeelte nog een aantal extra Rak'ah te verrichten.
tijd van het gebed: | Rak'ah: |
Fadjr | 2 |
Zoehr | 4 |
'Asr | 4 |
Maghrib | 3 |
Isja | 4 |
Hieronder volgt de beschrijving van hoe het gebed moet worden verricht.
Men heft beide handen op tot aan de oren
en zegt:
Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)
Het gebed is begonnen, men staat nu in
de stand die Qijam genoemd wordt.
in deze stand worden drie verschillende gebeden gereciteerd:
1. As-Sana (lofprijzing van Allah)
Soebhanaka Allahoema wa bihamdik
wa tabaraka kasmoek wa Ta'ala djadoek
wa la ilaha ghairoek
(Heilig bent U, o Allah, en lof zij U, en gezegend is Uw naam en hoog is
Uw roem,
er is geen god behalve U)
Aoedzoe billahi minasj sjaitaanir radjiem
(ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen het kwade van Satan de
vervloekte)
2. Nu reciteren we het eerste
hoofdstuk uit de Koran, Al-Fatiha
1. | Bismillahir rahmanir rahim | in naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle |
2. | Alhamdu lillahi rabbi-l-'alamien | Alle lof zij Allah, de Heer der werelden |
3. | Arahmanir rahim | de Barmhartige, de Genadevolle |
4. | Maliki yawmi-d-din | Meester van de Dag des Oordeels |
5. | Iyy'aka na'buddu wa iyy'aka nasta'in | U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp |
6. | ihdina-s-sirata l-mustaqim | leid ons op het rechte pad |
7. | Sirata l-ladhina an'amta 'alayhim ghrayri l-mardubi 'alayhim wa la-d-d'alin |
het pad dergenen aan wie Gij gunsten hebt geschonken,niet dat van hen op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden. |
Hoofdstuk Al-Fatiha is een essentieel
onderdeel van het gebed en komt iedere Rak'ah terug.
3. Nu reciteren we een ander
hoofdstuk uit de Koran
Dit gebed is vrije keus, hier kan ieder vers uit de Koran worden
gereciteerd.
Gelijk na de laatste recitatie buigen we
ons naar de gebogen houding (Qijam) met de woorden:
Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)
Nu bevinden we ons in Roekoe, in deze positie zeggen we drie maal:
Soebhana rabbijal Adziem
(Heilig is mijn Heer de grote!)
Vervolgens gaan we terug naar de staande
houding (Qijam) met de woorden:
Sami allahoe liman hamidah
(Allah verhoort hem, die Hem looft)
In deze positie zeggen we:
Rabbana wa lakal hamd
(Onze Heer, alle lof zij U)
Vanaf de staande positie gaan we naar de Sadjdah.
Terwijl we dit doen zeggen we:
Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)
In de Sadjdah houding zeggen we drie
keer:
Soebhana rabbi-jal a'la
(Heilig is mijn Heer, de allerhoogste)
Vervolgens zeggen we:
Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)
en nemen de zittende houding aan
We zeggen weer:
Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)
en gaan terug naar de Sadjdah
In de Sadjdah houding zeggen we drie
keer:
Soebhana rabbi-jal a'la
(Heilig is mijn Heer, de allerhoogste)
De eerste Rak'ah is hiermee ten einde
gekomen.
Voor de tweede Rak'ah zegt men weer: Allahoe Akbar
en staat op naar de Qijam houding.
In de tweede Rak'ah begint men gelijk met
Al-Fatiha (het voorafgaande gedeelte van de eerste Rak'ah vervalt nu)
Na Al-Fatiha wordt weer een vers uit de Koran gereciteerd, waarbij men weer vrij
is in keuze.
De tweede Rak'ah is voor de rest hetzelfde
als de eerste.
Nadat de tweede Rak'ah is beëindigd, d.w.z. na de tweede Sadjdah van de tweede
Rak'ah, zeggen we Allahoe Akbar en nemen de zittende positie aan voor
At-asjah-hoed.
Deze houding heet Qa'dah.
In deze houding zeggen we At-asjah-hoed:
At ta hijatoe lillahi was-salawatoe
wa tajjibatoe |
Alle aanbidding in woorden, daden en bezittingen weergegeven komt Allah toe. |
Assalamoe alaika ajoehan nabijoe | Vrede zij met U, o Profeet |
wa rahmatoelahhi wa barakatoehoe | en de genade van Allah en Zijn zegeningen |
Assalamoe alaina wa alaibadilla-hi-s-salihien | Vrede zij met ons, en met de ware dienaren van Allah |
Ashadoe ella Ilaha Illa Allah | Ik getuig dat er geen god is dan Allah |
wa ashadoe enna
Mohammeden ‘abdoehoe wa rasoeloeh |
en ik getuig dat Mohammed zijn dienaar en boodschapper is |
Na de At-asjah-hoed beëindigd te hebben kunnen zich de volgende drie gevallen
voordoen:
1. Het gebed telt 2 Rak'ah:
In dit geval gaat men na de At-asjah-hoed in dezelfde positie door met de Tasliem (vredeswens einde gebed).
2. Het gebed telt 3 Rak'ah:
In dit geval staat men na de At-asjah-hoed
op in staande positie (Qijam) en herhaalt de tweede Rak'ah met het verschil dat
er nu alleen Al-Fatiha gereciteerd wordt en geen tweede vers.
Na de At-asjah-hoed gaat men in dezelfde positie
door met de Tasliem (vredeswens einde gebed).
3. Het gebed telt 4 Rak'ah:
In dit geval staat men na de
At-asjah-hoed
op in staande positie (Qijam) en herhaalt men zijn derde
Rak'ah nog een keer.
Na de At-asjah-hoed gaat men in dezelfde positie
door met de Tasliem (vredeswens einde gebed).
Tasliem (de vredeswens)
Bij ieder mens zijn constant twee engelen
aanwezig die alle daden vanaf de geboorte tot aan de dood optekenen.
Allah leert ons dat niets hen ontgaat.
Zij schrijven het levensboek van de mens tot aan het kleinste detail.
Het boek zal als getuige dienen in het hiernamaals op de Dag des Oordeels, en
ieder mens die op aarde heeft geleefd zal zijn levensboek kunnen lezen.
Bij de afsluiting van het gebed worden deze engelen begroet:
Men wend eerst het hoofd naar rechts en
zegt tegen de engel aan de rechterkant:
Assalamoe alaikoem wa rahmatoellah
(Vrede zij met U en de genade van Allah)
dan wend
men het hoofd naar links en zegt tegen de andere engel:
Assalamoe alaikoem wa rahmatoellah
(Vrede zij met U en de genade van Allah)