JETTIN’ AROUND ASIA IN 30 DAYS!

26-07-2006, WednesdayTRAVELLIN DAY…”

Alles is voorspoedig verlopen. De reis viel gigantisch mee, ik dacht dat ik veel langer moest vliegen, maar het bleek achteraf maar 10 uurtjes te zijn ipv de 16 uur die ik in gedachten had, dus dat was een meevaller. Natuurlijk had ik ook gewoon mijn vluchtschema kunnen bestuderen, maar dat ligt nu eenmaal niet in mijn aard.

Veilig in Bangkok aangekomen, moest ik nog een drie uurtjes wachten op mijn reisgenootje Wendy Bloemers. Een goede vriendin uit Taiwan. Australisch, maar heeft toch ook 11 jaar in Nederland gewoond. Samen met haar zou ik door Thailand en Indonesie gaan reizen. Backpacken zoals men dat noemt. Een concept waar ik nog niet zo erg van overtuigd was, en geen concrete betekenis had voor mij tov. van reizen met een gewone koffer die op slot kan… steviger is, georganiseerder ingepakt, op slot kan, wieltjes heeft… etc.

Anyways, na een klein rondje gelopen te hebben op vliegveld Bangkok op zoek naar een heerlijke massage salon die ik niet kon vinden omdat die allemaal aan de “transfer” kant zaten van het vliegveld. Dan maar op zoek naar een ticket loket voor 2 vluchten naar Koh Samui waar Wendy en ik zouden gaan uitrusten van onze reis.

Alles verliep redelijk snel, geen rare dingen tegengekomen… totdat ik in een slurf van het vliegveld tegen een erg aardige man aanliep die mij kon vertellen dat ik nog tijd zat had (3 uren) om even lekker Bangkok in te gaan en wat rond te kijken. Veel massages en veel vrouwen werden mij beloofd… okwhatever

Dus eerst mijn tas in een ‘locker’ gestopt; een klein loket waar je je tas achterlaat en tekent dat als er spullen verdwijnen ze niet aansprakelijk gesteld kunnen worden. Daarna wees hij mij de bus, zorgde dat ik een bus ticket kreeg van de pendel tussen Airport en Khao San rd. 100 bath, dat is 2,5 euro voor 45 minuten rijden. Geen geld!

Eerste goede deal in Thailand, deze ouwe krijgen ze niet meer te pakken! 1-0 voor mij.

Daarna wachten op de bus, er waren inmiddels al 2 gepasseerd, maar ik mocht die niet nemen… waarom? Dat was voor mij een vraag en voor hem een weet, maar ik moest me geen zorgen maken. Nevertheless, ik wilde gaan!

Uiteindelijk aan boord gesprongen samen met “Danny” my personal guide. In de bus kwam een jongen naast me zitten, Kaled, en we raakten aan de praat. Ondertussen bleef Danny mijn aandacht zoeken, zijn duimen opsteken en ontzettend overdreven lachen. Totdat ik vroeg aan Danny, hoe het werkte. Betaal ik hem nu, betaal ik hem later, waar gaan we naar toe, waar wil hij uitstappen… dat soort dingen… geen antwoord, alleen maar ‘no worry…’ dus dat werd ik een beetje zat. En toen Danny vroeg om uit te stappen ergens in the middle of nowhere bedankte ik en zei dat ik lekker zelf op de mainstreet ging rond kijken samen met mijn nieuwe reisgenootje Kaled. Kaled was 19 jaar uit Brazillie.

Later samen met hem en zijn Ierse vriend James wandelden we over de Khao San rd. En werd ik ineens tegengehouden door iemand.

Het was Jorn!!! Jorn ken ik uit Amsterdam en hij was daar samen met Debbie, zijn vriendin. Te raar voor woorden. Dus gelijk met z’n 5en een terrasje gepakt in Bangkok.

Super gezellig allemaal, zo gezellig dat ik de tijd een beetje uit het oog verloor, en te laat was om Wendy op te pikken op het vliegveld. So I rushed to get a taxi, Debbie had me gewaarschuwd een taxi te nemen die de meter aan zet, en ja… het eerste wat ik te horen kreeg was een afgesproken prijs van 400 Bath. Ik nam gelijk een andere taxi, die de meter wel aan had staan tot ernstige teleurstelling van die eerste taxi chauffeur en het kostte me enkel maar 230 Bath. 2-0 voor mij! J

Aangekomen op het vliegveld was het gelijk tijd om in te checken. Ik belde Wendy op en zag haar al staan bij de incheck balie. Daarna ging alles redelijk snel. Ingechecked, vliegen naar Koh Samui, busje genomen naar onze paalbungalow aan een tropische strand met een vrolijk verlichte bar, restaurant etc. Het zag er allemaal super gezellig uit. Heerlijk wat cocktails gedronken, nog wat gewandeld aan het strand met de maneschijn, en daarna de eerste nacht doorgebracht in Thailand !!! YESSSSSSS!!!! J

27-07-2006, ThursdayRECON DAY !!!

Na een lange nacht slapen, een heerlijk ontbijtje aan het strand bestaande uit fantastische bananafruitshakes en toast met ommelets ham kaas besloten we dat het tijd werd om het eiland eens te gaan verkennen.

We huurden een brommerke van het hotel (voor maar 3 euro per dag!) maar dat ding was zo gigantisch gammel, en de weg was zo slecht, dat ik me alles behalve veilig voelde in het chaotische verkeer. Vernon wilde een ‘ECHTE’ bike, die werkt als een normale motor zodat in geval van nood er niet gezocht hoefde te worden naar de aparte pook om terug te schakelen die bediend wordt met een specifieke hielbeweging die ik nog lang niet meester ben, rekening houdend met de slechte achterrem, het te snel blokkerende voorwiel, en het verkeer dat naar mijns inziens voordurend langs de ‘verkeerde kant’ van de weg voorbij sjeest.

Welcome to the Jungle baby!!!

Een ervaring die jezelf zo’n bevrijdend gevoel geeft dat het je angst aanjaagt. Total Anarchy in het verkeer. Het recht van de sterkste… de wet van de jungle. En alles wat ik kon denken onder al het getoeter, zwarte rookwolken, ontwijken van gaten in de weg, vrachtauto’s die de heuvels niet opkwamen..... was:

“I need a bigger bike…” “I need a bigger bike…”

En zogezegd zo gedaan. Na de hoofdstraat een paar keer op en neer gereden te hebben, en al wat leuke dingetjes gespot, zagen we een bord met: “Big Bikes” Onze gammele moped ingeruild voor een lekkere grote twee cilindrische chopper met een hoop herrie.

“Honda Steed”. Nooit van gehoord, maar het klonk lekker. Eindelijk een “normale” bike. Diezelfde avond zijn we gezellig uit eten gegaan in een stadje aan het water, 15 km buiten ons tropical beach resort. Heerlijk uitgebreid Thais gegeten voor maar 10 euro alles! Ik blijf me verbazen want hoewel ik al bijna een compleet jaar in Azie gewerkt heb (Taiwan), was ik me nooit bewust van deze ontzettend lage prijzen. Zo ongelooflijk laag dat je na een dag al begint te kijken op een paar dubbeltjes. Gierig wordt je ervan.

Op de hoek van de straat stond een stand met alle nieuwste DVD’s/Bioscoop films. Voor een luttele 12 euro liepen we weg met: Superman Returns, Xmen3, Pirates of the Caribean2, The Omen, V for Vendetta en Underworld2. 6stuks! En ook nog eens perfecte kwaliteit!

Na 1am veranderde het hele shopping gebied in een soort “Red Light District” en we besloten toen maar lekker een film te gaan kijken en daarna te gaan slapen.

28-07-2006, Friday  AROUND THE WORLD IN 240 MINUTES!!!”

Vandaag zouden we op onze nieuwe bike het eiland rond gaan. Volgens een vriend van Wendy was het een echte aanrader. Toen na 5 km bleek dat onze “Honda Steed” niet eens de opgewassen was tegen de eerste heuvel besloten we ook deze maar even om te ruilen voor een andere “ECHTE BIKE”!

De nacht ervoor hadden we nl. een dealer gezien met de zware racers die we kennen in Nederland. Daar zijn we heen gegaan en een mooie Honda Shadow Chopper Bob uitgezocht met maar liefs 750cc tov. onze armzalig slecht getunede 400cc Honda Steed. (Hij klonk echt als een Harley 1000cc!!)

Deze vette Shadow kostte enkel maar 14 euro per dag, en dan ook nog eens gedeeld door 2 omdat we de kosten splitten. Fantastisch! En wat een power, heerlijk! Op deze bike zijn we in 4 uurtjes het hele eiland rond gecruised. Overal waar wat te zien viel zijn we op af gegaan.

Hier en daar gezellig wat gewinkeld, watervallen bekeken, wat gedronken, heel wat mooie stranden gespot, etcjust sightseeing.

Het verkeer had veel meer respect voor ons dan voorheen, en alles voelde goed. Het zonnetje scheen zo hard, dat ik aan het einde van de dag een hemd afdruk op mijn lichaam had, de rest was helemaal verkleurd.

Tevens was ik ook erg verbaasd dat het eiland zo ontzettend klein was. Op veel plekken zie je dat er flink aan de weg getimmerd word. Altijd nieuwe resorts, nieuwe toeristische kolonies; de vlag staat er, en dan bouwen.

Nadat we terug gekomen waren hebben we lekker gedouched in het onverwarmde water wat mijn oververhitte lichaam dankbaar verwelkomde. Daarna zijn we naar een restaurant gegaan wat we tijdens onze rit gezien hadden. Boven op de top van een berg, met uizicht over de hele kust. Een houten ronde hut, met veel blauwe lampen, een ronde bar en wat tafeltjes eromheen. The Blue Bar. De eigenaar was een fransman en het eten was uitzonderlijk goed. Lang gepraat met elkaar over van alles en nog wat en na veel whisky’s en bier zijn we naar huis gegaan, film gekeken en gaan slapen.

29-07-2006, Saturday “WET DAY OFF THE BEACH”

Lekker een hele dag op het strand gaan liggen. De gehele dag lekker niets doen op een supermooi strand dat we gezien hadden toen we rond het eiland gingen. Helaas begon het ongenadig hard te regenen halverwege, zo hard dat we onze reis gewoon moesten staken omdat we geen hand meer voor ogen zagen. En kom op, ik ben nu niet bepaald een mietje als het op motorrijden en slecht weer aankomt ;) Enfin, we waren kleddernat geworden. Maar zo snel als de regen opkwam, verdween deze ook weer maar het bleef wel erg bewolkt. Het mooie strand zijn we toen maar voorbij gereden en kwamen onderweg bij een ander strand gebied dat we op onze eerste rit gemist hadden. Een erg mooie baai, waar de zee zich ver had teruggetrokken. Hier zijn we een beetje gaan wandelen naar de zee toe, veel zeedieren gezien in de plassen water, veel mooie foto’s gemaakt, en toen weer verder gegaan.

Aangekomen bij ons eigen kleine bungalow paradijs scheen de zon intussen weer, en zijn we daar op het strand gecrashed. Na een paar uur weer uit mijn coma te zijn ontwaakt was de zon al onder gegaan, en werd ik wakker gemaakt om me klaar te maken, want we wilden een duiktrip maken aan de kust van een ander eiland; Koh Tao. Dit schijnt de mooiste duikplek te zijn van Thailand. Ook moesten we nog een hapje eten regelen.

Na de duiktrip geregeld te hebben (06.45am opstaan! Spijt!!) zijn we terug gegaan naar de Blue Bar. Hier werden we uitgenodigd door de eigenaar in zijn huis waarna we later (1 am) naar de “Fusion” zouden gaan. The place to be op Koh Samui. Helaas, we bedankten vriendelijk, maar 06.45am voelde toch een al erg dichtbij, en als je gaat duiken behoor je redelijk fit te zijn wil je niet in een stikstofnarcose belanden. Voor degene die niet weten wat dat is; je weet dan niet meer wat boven of onder is, gaat je gedragen alsof je in een flinke LSD trip zit… kortom je komt terecht in een heuse onderwater trance, wel leuk, maar niet zo veilig. En aangezien onze tweede duik richting de 40 meter zou gaan leek het me verstandig om voor 1x wijs te zijn en op tijd te gaan slapen.

30-07-2006, Sunday UNDERWORLD

06.00am… wakker geworden door een zacht muziekje van Jack Jones. 06.30am… ok ok… I’m up. Wendy stond al te wachten op me. Snel mijn spullen gepakt en naar de receptie gestrompeld. Daar werden we al snel opgepikt door een busje die ons naar de pier bracht waar we onze dive-masters ontmoetten; Yummi en Kumba! Samen gingen we bij een grote Ferry aan boord. Het was redelijk bewolkt, de golven stonden hoog en het lawaai van de motor was zwaar en hard. Ik besloot me van dit alles maar niets aan te trekken en zocht binnen een lekkere bank uit waar ik in slaap ben gevallen. 2 uur later arriveerden we op Koh Tao. Hier stapten we over op een boot waarvan de eigenaar Russisch was, er te weinig plaats was voor alle passagiers, reling had alleen op enkele specifieke plaatsen, je dus goed moest uitkijken dat je jezelf vasthield, iedereen na 5 minuten druipend nat was van al het opspattende water, de boot bijna verticaal door het water race’te… regelmatig zo hard naar beneden dook door golven van enkele meters hoog dat complete golven over de gehele boot gingen… Dive-masters die hun equipment krampachtig vasthielden om te voorkomen dat het van de boot spoelde…

Hoe kan je nog duidelijker zeggen; Welcome to the hardcore scuba dive scene. No fearall macho, not for pussies!

Aangekomen op de duik spot, alle kleren te drogen gehangen, in ons wetsuit gestapt (shorty). Duikvest aan, korte PADI check, en huppp! Het diepe blauw in.

s’Middags lekker gegeten en het zonnetje was inmiddels ook goed doorgebroken. Even heerlijk op het bovendek liggen zonnen waarna we met z’n vieren weer oceaan in gingen. Ditmaal op een andere plek.

De tweede duik was helemaal adembenemend. Overal zwommen vissen in alle kleuren en vormen, koraal gezien, zeeanemonen, de mooiste kleurcombinaties van planten, vissen en andere zeedieren waarvan ik de namen allemaal niet ken.

Terug gekomen in ons privé paradijs aan het strand hebben we gedouched, op de motor gesprongen en naar een plek gereden waar we nog niet geweest waren, maar ontzettend veel barretjes en clubjes waren. Heerlijk Thais gegeten in een klein ‘fastfood’ restaurantje waar een dikke tante de bestellingen schreeuwde naar vermoedelijk haar dochtertje van 15 achter de toonbank in de keuken.

Maar 1 euro 50 per schotel… ongelooflijk goedkoop. Je zou je bijna schuldig gaan voelen.

Uiteindelijk gestrand in een enorme open lucht regea club aan het water. Veel gedanst, veel gedronken en om 5am als laatste samen met het personeel de club uitgewankeld. Nog een hapje Thai gedaan in dezelfde favoriete snackthai waar het jonge meisje onvermoeibaar doorging met koken en ons moeders wat stoelen bij elkaar geschoven had en ongegeneerd lag te snurken op wat kussens midden in haar bescheiden restaurantje. Wat een land…

31-07-2006, Monday RAINDANCE

Het weer laat ons vandaag een beetje in de steek. Echt heel jammer want we hadden nl. geplanned om de 1e van augustus naar Koh Phangan te vertrekken MET de motor. Dus er moesten een aantal dingen geregeld worden;

- LAUNDRY-DAY!

- Omdat onze verhuurder het hoogstwaarschijnlijk niet op prijs zou stellen dat we het eiland zouden verlaten MET zijn motor wilden we voorkomen dat hij ging bellen om te kijken of nog steeds alles in orde was met ons en zijn investering. Dus even langs gegaan voor een kleine beurt omdat de achterem enorm piepte, klein tikje olie lekte uit het blok. Daar aangekomen sprongen gelijk 3 engineers op de motor, het ding werd letterlijk voor onze ogen direct uit elkaar gehaald, ge-refurbished, en weer in elkaar gezet. Ging het thuis ook maar zo snel. Helemaal weer goed. Ondertussen brak de hemel open en konden we de overkant van de straat niet meer zien. Dan maar een beetje rondkijken naar wat mooie motoren die daar te koop stonden. Een van mijn favorietjes stond daar ook bij.

De verhuurder vroeg ons vriendelijk of we nu het hele bedrag wilden voldoen sinds er alleen nog maar 2 dagen open stonden; 1500 Bath per persoon. Dat is gelijk aan 37 euro J No Wayyy J Love this country! MAAR, ik moest wel even langs een ATM… en echt zachter regenen deed het niet. Het moest maar. Kletsnat terug gekomen, de goede man betaald en verder gegaan.

- De foto’s die ik had geschoten met mijn onderwater camera moesten ook ontwikkeld worden dus die hadden we ook gelijk afgeleverd.

- Onze vriendin Yummi opgezocht voor de aantekeningen in ons duik log, MET stempel. Bewijs van duiken met datum en alle anders specificaties. Nadat Yummi nog wat foto’s gemaakt had van Kumba (die overigens precies op Jacky Chan leek) en ons, en vice versa zijn we terug gegaan naar ons huisje aan het strand.

Klets en Kletsnat… maar niet koud, de rest van avond niets gedaan, opgedroogd, Underworld 2 gekeken, en lekker gaan slapen want de volgende morgen moesten we onze spullen pakken, schone was ophalen, foto’s ophalen en uitchecken. Dit alles voor 11am.

01-08-2006, Tuesday LET’S GO BOATING…”

Vroege morgen, maar wel fitter dan normaal en we hebben al onze dingetjes gelukkig al gedaan. Onze spullen snel gepakt en bedachten opeens dat we onmogelijk al onze backpacks en andere tassen mee konden nemen op de motor…. Hmmmm… Dan maar al het meest nodige proberen te proppen in 1 backpack en die los voorop de tank leggen en dan nog een rugtas achterop aan de rugleuning van de chopper hangen. De rest lieten we achter op Koh Samui in de andere backpack.

Aangekomen bij de pier in Nathao, bleek dat de ferry naar Koh Phangan stuk was en dat we niet de motor mee konden nemen omdat deze ferry te klein was. Wat we wel konden doen was eerst 1.5 uur de ferry nemen naar Donsak aan het vaste land, en vanuit daar de 2.5 uur ferry nemen naar Koh Phangan. Vooruit dan maar, want we wilden heel graag de motor meenemen, aangezien motors van dit kaliber heel erg schaars waren op de Thaise Eilanden. Na een uurtje wachten in een klein restaurantje waar ik eindelijk wat tijd vond om wat te schrijven over mijn avonturen hier konden we eindelijk aan boord gaan.

Onderweg kwam er nog een aardige jongen een praatje maken met ons. Zijn naam was Noi. Hij wist te vertellen dat er vlak bij Thongsala een beetje meer naar het zuiden, een mooi bungalow park lag waar nog steeds wat bungalows leeg stonden. Na een rit over het water van ongeveer 4 uur in totaal kwamen we aan. Noi heeft ons vriendelijk even langs gebracht. Soms gaan dingen gewoon vanzelf. Een heel leuk plekje wederom direct aan het strand, hele aardige mensen, leuk restaurantje etc. Fantastisch!

Koh Phangan, be ready!!!

Na een korte stop om alles een beetje te installeren, te douchen etc. gingen we op verkenning. Het was ongeveer 21.00 en we hadden wel trek in een hapje. Eerst zijn we naar de “grote” havenstad gegaan waar we hadden aangelegd, maar dat maakte weinig indruk op ons. Het zag er niet echt ‘gezellig druk’ uit. Hier en daar wat marktkraampjes wat tafels en stoeltjes her en der verspreid wat moest lijken op een soort restaurantje onder TL verlichting.

Nee, zullen we dan maar naar Had Rin gaan? De toeristische trekpleister van Koh Phangan? Een kleine 20 minuutjes rijden op de motor, niet te snel omdat de wegen in Koh Phangan niet zo goed waren als op Koh Samui. Overal gaten in het asfalt van wel 20cm diep, scherpe randen… rrrrr, ik ben blij dat ik dikke banden heb en een set dikke  schokbrekers want in het donker zijn ze onmogelijk allemaal te ontwijken.

Als dit nog niet genoeg uitdagend was, begon de weg ook nog eens met 50% of 60% te klimmen, en aan de top ging het plots ook weer zo steil naar beneden dat je motorblok zowat over de grond schraapte als je over de top ging, zo puntig ging de weg op en neer. Arme motor… volgens mij heeft hij het nog nooit zo zwaar gehad. Heel zwaar trekken om de berg op te komen, en ontzettend zwaar remmen op de motor in de eerste versnelling om weer fatsoenlijk beneden te komen… Om maar niet te spreken over al het verkeer dat bochten afsnijdt en ons op onze weghelft tegemoet kwam!!! Goed uitkijken geblazen dus, veel toeteren en veel seinen met de koplamp!

Maar uiteindelijk aangekomen, motor geparkeerd en rond gaan lopen tussen alle nationaliteiten. Het was gezellig druk, overal leuke winkeltjes, tentjes, souvenirtjes en restaurantjes. Hier hebben we lekker gegeten, waarna we beide kanten van het schiereiland zijn gaan bekijken. Er zit nl een linker en een rechterkant aan; genaamd de Sunrise side en de Sunset side.

Uiteindelijk bleek alle happenings te zijn aan de Sunrise kant. Dit is het beruchte strand bekend om zijn zogenaamde Full Moon Parties. Hier vind je allemaal kleedjes  op het strand neergelegd met kleine houten tafeltjes in het midden.

Aan de boulevard kant staan honderden kraampjes die plastic emmertjes verkopen. In die emmertjes vind je 2 flesjes van ongeveer 35ml sterke drank met 1 blikje of pakje frisdrank erbij.

Deze kan je kopen voor 150B. Dat naar Nederlandse begrippen ongeveer 2 euro. Ha, Superb! Goedkoop dronken worden onder het genot van acrobaten die aan het swingen waren met vuur aan stokken, vuur aan kettingen, vuur aan speren, op de maat van de luide muziek uit de clubs op de achtergrond.  Het was werkelijk een fantastisch schouwspel om te zien. Ook duurde het niet lang of er kwamen wat Engelsen bij ons zitten omdat alle plaatsen bezet waren, en gingen we uit elkaars emmertjes drinken omdat iedereen wilt weten wat voor smaak jij hebt.

Wat later kwamen er ook nog drie meisjes bij ons zitten wat ook erg gezellig was. Wendy raakte aan de praat met die meisjes en ik werd begroet door een ander meisje dat kwam langslopen. We raakten aan de praat en ze bleek uit Londen te komen. Debrah was haar naam. Na haar verhaal gehoord te hebben was ik erg verbaasd. Hoe misleidend een omgeving en uiterlijk kan werken. Ze bleek genocide te studeren en was al op drie plaatsen geweest waar genocide plaats vond waaronder andere Rowanda. Hier heeft ze telkens ongeveer 3 maanden geleefd onder begeleiding van 4 bodyguards die haar moesten beschermen. In deze plaatsen ging ze vertellen hoe de wereld in elkaar steekt, wat goed en fout is, vertellen over aids, over seks, birth control, hygiëne… dat soort zaken. Ook vertelde ze dat ze na ieder project net zo lang zwaar depressief was en niet meer de straat op wilde, haar vrienden boodschappen liet doen omdat ze alleen maar kon huilen. Daar bovenop had ze ook het conservatorium gedaan en kon praktisch ieder instrument bespelen dat er was. Klarinet was haar favoriet en heeft al aardig wat solo concerten gegeven waarvan haar mooiste wel was in het opera gebouw van Sydney aan zee. Ze was pas 22 jaar oud… ongelooflijk.

Van haar vernam ik dat er de volgende nacht een Half Moon Party ging plaatsvinden ergens in de Jungle. Hier was ik wel nieuwsgierig naar geworden. En wilde even op onderzoek gaan naar iemand die mij hier iets meer over vertellen kon. Wie kunnen dat beter dan de clubgangers achter de fireshows! Na hier en daar wat rondgevraagd te hebben en meer en meer alcohol in me kreeg van al die emmertjes die je aangeboden krijgt, kreeg ik al een aardige indruk waar het feest precies plaats ging vinden. Maar niet helemaal exact. Toen werd mijn aandacht afgeleid door een enorme ring van vuur die in een menigte de lucht in gehesen werd. Het hele ding droop van de brandende olie en stond in lichterlaaie. Vlammen van de onderkant van de ring reikten tot aan de bovenste rand van de ring en de menigte deinsde achteruit om aan de plotselinge hitte van dit ding te ontsnappen. Wachtend wat er ging gebeuren werd het al snel duidelijk toen een van de toeschouwers een aanloop nam en er met zijn gezicht bedekkend door de ring van vuur sprong. Na een hoop gejuich en gejubel volgde er een tweede, en een derde…

Hmmm, ik voelde een uitdaging en deed mijn slippers alvast uit en ging klaar staan. Nog eentje en dan ga ik… Deze persoon bleef met zijn voet haken en de ring viel samen met hem en lag een paar seconden boven op zijn rug. Haar en T-shirt vatte vlam en kreeg snel van bediening water en zand over zich heen. Hij sprong op, lachte een beetje, en toen waren mensen ineens niet meer zo dapper. Er werd nieuw olie op de ring gegoten, toen vond ik dat ik wel kon gaan. Ik nam een aanloop en dook door de vlammen heen. Bij het naderen voelde ik al hoe de vlammen mijn gezicht en armen schroeiden. Snel… dacht ik… Handen eerst, dan mijn schouders… ik voelde de hitte van het vuur om mij heen… mijn benen… yesss, niets geraakt. Een sierlijke koprol op het zand erachteraan en ik stond alweer. De menigte juichte me toe, daarna durfden er weer wat meer mensen.

Na nog 2 keer gesprongen te hebben was het nieuwe er een beetje vanaf en vond ik het wel welletjes. Toen ik mijn slippers aandeed stond Debrah ineens weer naast me om me te vertellen hoe gestoord ik was dat ik dat had gesprongen. Zij had nl. de week ervoor een aantal mensen lelijk zien verbranden. Na nog wat gepraat en gedronken te hebben vond ik het allemaal wel weer welletjes, en tijd om naar huis te gaan. Het was tenslotte best wel weer een lange dag, en de volgende morgen wilde ik het eiland gaan verkennen. Dus ik nam afscheid en we zouden elkaar wel weer zien op de Half Moon Party.

Hierna zijn we naar huis gereden en lekker gaan slapen in de nieuwe strandbungalow.

02-08-2006, Wednesday “ON TOP OF THE WORLD AND PAINTINGS FOR A GOOD FEELING”

Late morgen, eenuurtje of 13.00h wakker geworden, ik dan. Wendy stond zoals gewoonlijk alweer kant en klaar op mij te wachten. Hier tegenover staat uiteraard dat ik niet meer dan  5 minuten nodig heb om helemaal up en go te zijn… meestal ;) … als ik eenmaal wakker ben… Anyways, we hadden besloten om naar Koh Ma te gaan vandaag, dat is aan het noorden van het eiland. Onderweg zouden we nog twee watervallen tegenkomen die we wilden zien, en verder bleek er niet veel meer te zijn op Koh Phangan. Dat kwam in principe wel goed uit, want echt veel tijd hadden we niet, twee daagjes is niet zoveel. Wel moet ik zeggen dat Koh Phangan een mooi eiland is. Het is wat primitiever dan Koh Samui, maar dat heeft gelijk ook weer zijn charme. Eindelijk konden we de wegen bij daglicht zien, en dat reisde een stuk sneller dan s’nachts.

Al snel waren we bij de eerste waterval aangekomen. Een verlaten plek waar de lokale mensen druk bezig waren met het opknappen van de terrasjes, bouwen van mooie trappen naar boven, iets wat moest gaan lijken op een soort van tuintje… dat soort dingen.

Wij vroegen even waar we heen moesten en zijn toen de trappen naar boven gaan beklimmen. Al snel veranderde de mooie trap in een soort van trap gemaakt van zand en losse stenen, na nog enkele tien meters moest je je al redelijk goed vasthouden aan wortels van bomen en planten om je heen om niet uit te glijden en de hele weg naar beneden te vallen. En ongeveer na een kleine 100 meter omhoog stonden er alleen nog maar wegwijzers die een bepaalde richting opwezen, maar geen voetpad, of wat voor pad dan ook was meer te bekennen.

Toch wilden we wel de top van de waterval bereiken die overigens niet meer bleek dan een klein stroompje bergafwaarts vanwege de droogte. Na wel een half uur zwoegen en zweten… het was echt een helse tocht… fysiek gezien dan, want het was wel spannend en hebben veel lol gehad onderweg naar boven. Maar uiteindelijk na ongeveer een kilometer klimmen, 3 liter vocht te hebben verdampt, struikelend over mijn tong, vastklampend aan ieder boompje of struikje dat zich maar aanbood, druipend van het zweet waren we dan toch eindelijk aangekomen op de top van de waterval. Eigenlijk was de waterval toen niet eens meer zo interessant want toen ik op de hoogste kei klom werd mijn adem benomen door het uitzicht. We zaten werkelijk op het dak van het eiland… we konden de hele kustlijn om ons heen zien, de jungle, de dorpjes, de rookpluimen van verbranden van oude palmtakken. Schitterend.

Na onze ietwat snellere, maar niet minder vermoeiende afdaling en 6 flesjes water vervolgden we onze weg. Het blijft me verbazen hoeveel mensen letterlijk in the middle of nowhere wonen. Een klein restaurantje runnen, of een kraampje hebben met een schamele collectie souvenirs. Waar leven deze mensen van, want er komt hier volgens mij geen ziel, laat staan zijn brommer of auto parkeert en besluit wat te gaan eten of misschien wat te kopen van deze mensen.

Onderweg hebben we nog wat andere dingen gezien zoals een olifanten farm. Er is mij verteld dat deze olifanten worden gebruikt om stukken land op te ruimen, huizen te bouwen etc. en dat dit invloeden zijn uit India net zoals het Hindoeïsme in Indonesie.

Rond een uurtje of 3 s’middags waren we aangekomen in het noordelijke puntje van Koh Phangan. Hier ergens moest het eilandje Koh Ma zijn. Als het eb is kan je er nl. zo naar toe lopen over de zandbanken die dan verschijnen. Eigenlijk een beetje net zoiets als wadlopen, maar dan in het zonnetje ;)

Na een beetje rondrijden vonden we een beach resort dat een strand had en aansloot op de zandbanken van Koh Ma. Hier hebben we de bike geparkeerd en zijn we op verkenning gegaan. Wauw… het was werkelijk een heel mooi strand, zo jammer dat het ver van de ‘bewoonde, feestende’ wereld af ligt, anders had ik hier wel een paar dagen willen vertoeven. Maargoed, hier hebben we de rest van de dag rond gelopen. We zijn naar Koh Ma gelopen, maar konden niet te lang blijven want het tij kwam weer op en als we niet oppasten moesten we terug zwemmen, en daar waagde ik me liever niet aan met mijn camera.

Nog even een uurtje zonnen op het strand en daana hebben we ons klaargemaakt voor de terugreis. Nog een allerlaatste blik naar de mooie zonsondergang alvorens weer terug te keren naar het bruisende zuiden van Koh Phangan.

Teruggekomen hebben we lekker rustig aan gedaan, eerst lekker een douche genomen, wat gehangen in de hangmat voor de bungalow, een lekker cocktailtje gedronken en toen weer terug gegaan naar toeristisch Had Rin. Lekker wat geshopped, een restaurantje gepakt, nog wat gedronken op het strand waar we de 2 meiden uit Australie weer tegenkwamen. De een wilde heel graag naar de Half Moon Party, en de ander was moe, wilde slapen, had geen geld meer… een beetje aan het einde van haar Latijn. Uiteindelijk wist de een de ander toch over te halen, en wij hadden inmiddels al een pamflet weten te bemachtigen waar het adres op stond. Hoe het ook zij, je moest gewoon achter in een taxi springen en vertellen dat je naar de Half Moon Party ging, dan wist de taxi chaufeur exact waar je zijn moest… hoop je dan. Zelf wist ik dat ik helemaal eraan ging  met al die emmers drank, dus ik wilde eerst de motor thuis droppen en vanuit daar een taxi pakken.

Zogezegd, zo gedaan. De zwaar overgeladen taxi nam ons ergens mee naar toe waarvan ik zeker weet dat ik de weg nooit meer terug had kunnen vinden. Donkere omgeving, slechte weg, takken die zwiepen tegen het raam en het dak alsof we op een off the road trip door de jungle waren midden in de nacht. Je zou bijna beginnen te twijfelen of de taxi chaufeur je wel goed begrepen had… maar aan het einde van de tunnel schijnt het licht… en wat voor licht. Wauw… een heel open gebied in het midden van de jungle. Aangekomen op de Half Moon Party moesten we eerst in de rij staan en een goedkoop kaartje kopen voordat we naar binnen mochten. Iedereen was bont gekleurd.

Allemaal hadden ze bodypaintings van felle neon kleuren wat een mooi gezicht was in het blacklight en het maanlicht en ook ik ontkwam er niet aan. Dronken als ik al was werd ik op een muurtje neergezet en mocht ik alleen gekleurd het feest in, en met nee werd geen genoegen genomen. Het was namelijk volgens locale religie dat op elke Moon Party iedereen gekleurd behoort te zijn. Dat maakt de Moon Parties Uniek. Het schijnt ook een grotere samenhang te creëren, waarschijnlijk omdat iedereen er net zo maf  bijloopt als ieder ander J

Hoe ik die nacht thuis ben gekomen weet ik niet meer. Waarschijnlijk onder het wakende oog van mijn wat verstandiger reisgenootje. Wel heel erg diep en lekker geslapen die nacht…    ;-)

03-08-2006, Thursday “THE START OF A JOURNEY TO WHERE IT ALL BEGAN…”

Ugh… 11.00h in de morgen, ik wordt wakker van wat muziek en wat geritsel in tassen… waar ben ik? WAAR WAS IK?... Pfff… wat een nacht. Oh ja! Vandaag varen we met de ferry terug naar Koh Samui, blijven daar nog 1 nacht slapen en dan vliegen we terug naar Bangkok. Hmmm… ik kan maar beter opstaan dan, want mjin travelmate stond alweer helemaal paraat. Even snel de verf van mijn gezicht gewassen, tanden gepoetst, mijn hele zooi gedumpt in de tas, mijn kleren van gisteren hingen nog lekker in de wind uit te waaien… maar ik had geen tijd meer om nieuwe uit te zoeken. We had a boat to catch!!

Dus het met verf besmeurde kloffie van gisteren maar weer aan getrokken… ik keek ernaar en dacht even; “Jeetje, achteraf wel zonde eigenlijk…” je doet wel eens gekke dingen als je dronken bent… sommige acties zijn soms wat beter dan de andere.

Eigenlijk is de verdere reis compleet aan mij voorbij gegaan. Alles geslapen. Het was dan ook niet echt een hele interessante reis, want het weer liet het die dag een beetje afweten alsof het wist dat het een beetje een offday ging worden voor me, en ik was zooooooo verschrikkelijk moe. Overal waar we zaten dommelde ik in.

Uiteindelijk na een korte motorrit van ongeveer een half uurtje kwamen we aan bij onze oude vertrouwde MoonHut in Koh Samui. Hier werden we hartelijk onthaald door de bediening en de eigenaresse. En na een praatje en een lekkere maaltijd zijn we naar onze hut begeleid. Hier moesten we even onze spullen weer sorteren en in de juiste backpacks stoppen, en ons een beetje voorbereiden op de vlucht van morgen terug naar Bangkok.

Die avond kreeg ik nog wat honger en wilde eigenlijk bij die tante wat Thai gaan eten. Dus ik pakte de motor voor nog 1 lekkere rit over het eiland, maar (uiteraard!) nam ik ergens een verkeerde afslag. Na 10km begon ik me af te vragen of dit wel de juiste weg was, want ik zag wel een HEEL erg veel jungle om mij heen, geen verlichting, weinig mensen… Toch stug door blijven rijden. Niet lang daarna besefte ik ook ineens dat mijn tank al bijna leeg was… Hmmm… stond het kraantje nou op ‘open’?  Of stond het kraantje al op ‘reserve’? In dat geval zou de motor tot een volledig stil komen te staan en was ik zwaar de sigaar! Geen mensen in de buurt om de weg te vragen, opeens reed ik zomaar langs het vliegveld!!!??? Dat betekende dat ik helemaal naar het Oosten gereden was met enorme omweg want van de MoonHut naar het vliegveld was het enkel maar 15 km’s en ik had er onderhand wel 40 gereden. EN nog steeds niets gegeten… Uiteindelijk een 7-Eleven gevonden en daar met handen en voeten de weg gevraagd en was ik na 10 minuutjes weer terug bij de MoonHut. Schuin tegenover de MoonHut was ook een klein Thais restaurant open, dus heb ik daar nog even wat gegeten voordat ik uiteindelijk in mijn bedje kroop.

04-08-2006, Friday BANGKOK AND BRAIDS…”

D-day…10.00 Uur in de morgen… terug naar Bangkok. All was set, het enige dat nog restte was het terugbrengen van de motor naar de dealer. Ook wilde ik nog even een kleine omweg maken omdat Wendy haar zonnebril was gesneuveld in mijn tas onder het gewicht van mijn enorme dikke camera. En ook al was het een imitatie Chanel bril, hij stond wel erg goed, dus vond ik het zonde om zonder weg te gaan. Snel helemaal naar het zuiden gereden van het eiland waar ze de bril had gekocht. Helaas, alles was nog gesloten. De gezellige standjes waren nergens meer te bekennen en overal hingen de grauwe ijzeren roldeuren voor de etalages. Enkele kleine shopjes waren nog over, dus daar maakten we een paar stops voor. Helaas, niemand had dezelfde zonnebril te koop. Toen opeens weigerde de motor te starten!!!!!

Het enige dat ik kon denken op dat moment was; “NO BLOODY FUCKING HELL!!! Ik ga mijn vliegtuig niet missen omdat dit ding ermee uitscheidt!!!” Nadat ik met de startmotor de hele accu had opgebrand bleef er nog maar 1 ding over… Dan maar ouderwets aanrennen. Dus hup versnelling in z’n 2 en galopperen maar. Helaas, na 2 pogingen kon ik concluderen dat de motor niet echt pakte… dan maar heel robuust in z’n 1e versnelling. Ik nam een aanloop en sprong in dameszit op het zadel, benen aan de linker kant en liet de koppeling gaan… BOM! Stond ineens de hele motor stil, en kukelde langzaam om naar de rechterkant… waar ik dus met mijn rug naartoe zat… Die kon ik niet meer houden, dus ik sprong eraf en moest ‘m laten gaan. Gelukkig had ik een motor uitgekozen met rolbeugels aan de zijkant, dus er was geen noemenswaardige schade. Toen ik me omgedraaid had, kon ik de motor omhoogtrekken. Een diepe zucht en nog 1x rennen dan maar… 1 plof van de cilinder moet genoeg zijn dacht ik, dus ik rende extra hard, en JA, hij pakte, een plof en de motor was aan…. MOOI, die doe ik ook niet meer uit nu J Mijn enige conclusie was, dat ik afgelopen dagen het ding redelijk hard op z’n lazer gegeven had, met inhalen op hellingen, HELE steile hellingen, hard remmen op de motor etc. Daar is hij niet goed genoeg voor onderhouden en ’t beestje begon echt een beetje de geest te geven. Ik meende het al te voelen sinds een paar dagen, maar dacht dat het verbeelding was. Dus gelijk naar de dealer gereden het ding gedumpt, iedereen hartelijk bedankt voor de service, en een taxi genomen naar de MoonHut.

Nog even een ontbijtje met hun unieke lekkere bananenshake waarna we opgehaald werden door de taxi naar het vliegveld. Hier moest ik erg lachen omdat het vliegveld niet echt op een vliegveld lijkt.

Het heeft meer van een beach resort. De incheck balie bestond uit niet meer dan een houten tafeltje met nog zo’n echte oude weegschaal ernaast. Er was geen lopende band, maar wel wat Umpa Lumpa’s achter de balie die je tas naar een karretje brachten wat vervolgens naar het vliegtuig gereden werd.

Hier links zie je het binnenplaatsje van het vliegveld met bordjes naar de incheckbalie, restaurant, toiletten etc. en rechts een foto van de balie met een Umpa Lumpa en de ouderwetse weegschalen die ze gebruiken.

Nadat we waren aankomen vliegen met ons kleurrijke blije feest vliegtuig in Bangkok, liep het al redelijk tegen etenstijd. Eerst even een hotel regelen. Dit hotel had ik via Kaled en James van de eerste dag gevonden. Het ligt in het midden van Khao San Road waar het allemaal schijnt te gebeuren s’nachts. De bediening van het hotel was alles behalve vriendelijk en ze hadden niet echt plezier in hun werk.

Ergens kan ik me daar ook wel iets bij voorstellen want ik zou daar ook niet iedere dag 16 uur willen staan. Genoeg begrip voor de locals! Tijd voor wat actie!

Eerst ergens een lekker hapje eten. En dan wil ik wel eens lekker gaan struinen over de beroemde Khao San Road, want de eerste dag kwam ik niet verder dan de eerste pub   ;-) Voordat ik bij de straat kwam werd ik even een Tailor shop binnengeleid waar mij een pak op maat werd aangeboden door een Indiër. Hij gaf mij drinken en liet uitgebreid zien wat zijn sterke punten waren van zijn producten en ik moest eerlijk zeggen, al mijn pakken uit Nederland waren redelijk naturel vgl. bij wat hij allemaal aanbood. Ook de prijs was ernstig goed, zo goed dat je er geen miskoop aan kon hebben eigenlijk, en ik had nog nooit de ervaring mogen hebben dat er werkelijk een compleet pak van gewoon een rol stof tot aan een compleet pak met overjas en 3 shirts gemaakt werden. Erg interessant, goedkoop en zeer mooi! Goed, de maten waren genomen, de stof voor het pak had ik uitgezocht met de hulp van de verkoper en Wendy want ik vind het heel moeilijk om vooruit al te zeggen of ik het mooi ga vinden of niet. Ook de stof voor de overjas en de shirts moest ik uitzoeken. De volgende dag moest ik even rond 15.00h langskomen om de exacte maten te checken van het grove model.

Hierna zijn we naar Khao San Road gelopen. Khao San Road is eigenlijk niets anders dan een drukke straat met onwijs veel kraampjes met souvenirs, aanstekers, kleding etc. waar heel veel verschillende nationaliteiten elkaar ontmoeten, rondlopen en de locale pubs en clubs bezoeken. Een orgie van licht, hawkers die je naar binnen proberen te lokken, en dronken toeristen die niet meer weten aan welke kant van de straat hun hotel ook alweer was. Ergens werd ik gevraagd of ik mijn haren wilde laten invlechten, en een vriend van mij heeft dat ooit eens laten doen en ik was eigenlijk wel nieuwsgierig hoe dat zou staan bij mij. In Nederland zou dit mij ongeveer een paar honderd euro kosten omdat het erg arbeidsintensief is. Het kostte het meisje dan ook net geen anderhalf uur voordat ze klaar was, en ik hoefde haar enkel maar 12 euro te betalen. Kijk! Dat zijn prijzen waar over te praten valt. Aan het resultaat moest ik wel even wennen. Het voelde alsof ik een hele strakke pet op had en als ik mijn hoofd draaide kon het maar een beetje omdat ik mijn hele nek meetrok. Wennen dus. Hierna was het eigenlijk alweer 2 uur s’nachts en had ik het wel een beetje gehad. Vlak hierna ben ik dan ook lekker in mijn bedje gedoken en lekker gaan slapen.

05-08-2006, Saturday “TUK-TUKS PROHIBITED!”

Goedemorgen Bangkok! Vandaag heb ik grootse plannen met U. Voor lunch wil ik het paleis gezien hebben, daarna sluit het namelijk. Daarna wilde ik naar het Oriental Hotel vragen over een boottocht over de rivier met een boot die ingericht is als club, daarna was er nog een speciaal groot winkelcentrum waar Wendy heen wilde gaan. Zij heeft nl. een jaar in Bangkok gewoond, dus ze wist haar weg wel een beetje te vinden. Kan altijd van pas komen!

Dus we zijn naar buiten gewandeld en werden al gelijk overvallen door verschillende mensen die een TukTuk aan boden. Dat is een bromfiets op drie wielen met een bakje achter waar twee personen in kunnen zitten. Deze karretjes nemen je dan (hopelijk) voor een mooi prijsje mee naar de plek waar je wilt zijn. Helaas wordt je wel bloot gesteld aan alle benzine en gasdampen van de stad, want zelfs een TukTuk staat soms in de file… en van katalysators hebben ze daar nog nooit van gehoord.

Rond 11 uur waren we bij het Paleis en hebben daar veel foto’s gemaakt. Heel erg veel goud, veel beelden, je moest in elk geval je benen bedekken, dus korte broeken of korte rokjes waren niet toegestaan. Wendy moest dus een lange rok gaan huren bij een van de lokale souvenirshops. Een hoop mooie gebouwen gezien, de versiersels zijn ongelofelijk. Zoveel mozaïeken, en zoveel werk wat er in gestopt word… om nog maar te zwijgen over het poetswerk wat je er aan hebt! Na een uur foto’s schieten, bij tempels naar binnen te zijn gegaan (altijd je schoenen of slippers uit doen!) hadden we het wel een beetje gezien. Het was mooi J en een heleboel werk als je het mij vraagt.

Onze volgende stap was het Orienthotel voor de partyboat. Weer in een TukTuk gesprongen en een klein prijsje afgesproken, maar op voorwaarde dat we een stop maakten bij een kleermaker ergens. Eerder had ik al iets gehoord over hoe dat werkt, als zo’n TukTuk driver ergens toeristen brengt, dan krijg hij een commissie van ongeveer 200B aan benzine voor zijn karretje. Dat is niets vergeleken met de 40B die wij met hem afgesproken hadden. Okay, gun hem ook een pleziertje, dus wij daar naar binnen. Gelijk zo’n gast op je nek die je z’n hele winkel wilt laten zien. “Jajaja, maar waarom zou ik nu juist bij jou mijn pak willen laten maken?” Vroeg ik hem. Because I have best quality my friend…’. Nu werd ik nieuwsgierig want ik weet natuurlijk heel weinig van kleermakerij maar ik wist wat mijn eigen kleermaker mij had laten zien, dus ik vroeg “Kan je mij laten zien waar dat enorme verschil in kwaliteit dan in zit?” Dat kon hij niet en hij werd me gelijk ook een beetje zat geloof ik, want redelijk snel werd ik vriendelijk de winkel uit gebonjourd… Mij best…, apart volk hoor.

Goed, wij weer op de TukTuk, en die bracht ons ineens bij een Silver Juwelier… jahaa… daar betaal ik niet voor. Maar er werd bijna gesmeekt of we niet hier even naar binnen konden gaan dus vooruit… maar echt de laatste hoor! Wij hebben ook een tijdschema! Goed, hier heb ik toevallig wel een leuke duimring gevonden, maar alleen omdat ik al een tijdje op zoek was naar eentje ;-) echt waar! Enfin, wij weer in de TukTuk, en toen wilde hij naar NOG een zaakje ergens gaan… dus volgde er een hele discussie over dat we nu even zonder gezeik naar onze bestemming wilden gaan. Toen vroeg hij of hij ons op een taxi kon zetten, maar in dat geval weigerde ik hem te betalen, want ik wilde naar het Oriental Hotel, en dat was de deal. Dus na een kleine woordenwisseling kwamen we aan bij het Oriental Hotel.

Binnen gekomen bleek het Oriental Hotel helemaal geen bootrips meer te regelen. Daarvoor moesten we naar het Sangrila Hotel verderop zijn. 5 Min lopen vanaf daar. Maak daar maar een half uurtje lopen van, want het was een behoorlijk eind. Daar aangekomen wisten ze niets van een Partyboat, maar wel van boattrips naar Ayatuya. Een plek waar ik toch wel graag naar toe wilde gaan vanwege zijn oude tempels. Via het hotel een day trip geboekt voor de volgende dag omdat ik Bangkok al een beetje zat begon te worden. Teveel rook, teveel gezeik, teveel gebedel, teveel getrek. Lekker even er tussenuit met een boottochtje op de rivier leek me wel wat.

Hierna zijn we naar het MBA gegaan. Dat is een heel groot winkel complex in Bangkok. Met binnenin winkels zoals wij die kennen, maar ook hele gedeeltes met alleen maar kraampjes die mobiele telefoontjes verkopen enzo. Hier hebben we lekker Tepanyaki gegeten, en wat rond gewinkeld. Inmiddels was het alweer 16.00h, een uur te laat voor de afspraak met de kleermaker! Deze keer hebben we maar een taxi genomen MET de meter aan want dat gezeur en gezanik met die TukTuks heb ik nu wel een beetje gehad.

Hij heeft ons eerst gebracht bij een computer complex, want ik moest nog een externe harddisk kopen om al mijn foto’s op te zetten. Hierna zijn we door getuft naar Khao San Road. 18.00h. De kleermaker stond al te wachten, maar vond het niet erg. Ik kreeg snel wat lappen stof omgehangen wat enigszins leek op een colbertje en hetzelfde gold voor de overjas. Nog even werden alle maten goed aangekruist en toen was het alweer klaar. En konden we gaan. Tijd voor een hapje eten. Maar eerst wilde ik van die vlechten af. Ze maakten me gek. Mijn hele hoofd trok en ik vond het wel weer welletjes geweest. Het was een leuk experiment, maar ik was blij toen het eruit was. Het gevolg was dat ik een enorme Afro op mijn hoofd had ineens en ik eerst een goede douche moest nemen voordat het er weer een beetje fatsoenlijk uitzag.

Hierna hebben we een lekker hapje gegeten ergens langs Khao San Road, en nog een beetje rondgekeken tussen alle winkeltjes. Hierna zijn we in een taxi gesprongen naar het PatPong area, want hier zaten een hoop interessante clubjes waar 10 meisjes achter de bar staan te dansen aan palen. Net als ons eigen Red Light District was dit ook een plek wat je gezien moest hebben, maar alles was al grotendeels afgelopen toen we daar uiteindelijk aankwamen. Wel hebben we even rond gekeken, kennis gemaakt met de bediening van een tentje daar die ons iets meer over de clubs kon vertellen. Waar je op moest letten enzo. Na een drankje in een club vol lelijke danseressen hielden we het voor gezien en zijn we terug gegaan naar ons hotel. Morgen hadden we een boottocht, en moesten om 06.00h alweer paraat staan voor de pickup.

06-08-2006, Sunday “AYATUYA… A DAY RELAXING?”

06.00am at the pickup point. Ik ben nog steeds erg slapering, maar dat geeft niet. Straks gaan we eerst met de bus naar Ayatuya. Dat is een gebied waar nog een groot gedeelte van de oude tempels staan. Onderweg zouden we ook nog een stop maken bij een ander paleis. Hoe het ook zij… in de bus heb ik heerlijk kunnen slapen. Tot het moment dat we aankwamen bij het paleis. Toen moest iedereen eruit en je kon kiezen; of een golfkarretje nemen, of gaan lopen. Heel verleidelijk, maar toch maar gaan lopen. Het was wel aardig, een mooi terrein, netjes schoon gehouden, een mooie troonzaal, mooie tuin, mooie toren in het midden… heel mooi allemaal en nog steeds officieel in gebruik. Hier wat foto’s gemaakt en toen doorgereden naar de tempels waar we eigenlijk echt voor gegaan waren. De oude tempels van Ayatuya. Een ontzettend mooi gebied, en de tempel resten waren erg indrukwekkend. Hier heb ik veel foto’s van gemaakt. Wat ook opmerkelijk was, was het gezicht in de boom. Verder werd er nog geschreeuwd naar me toen ik hoog op een van de tempel resten stond om een beter uitzicht te krijgen over het geheel, en moest ik razend rap er vanaf klimmen. Stupid Tourists!!!

Hierna zijn we met de hele groep op een boot gestapt waar we uitgebreid te eten kregen en we lekker op het dak terras konden zonnen, slapen of naar de omgeving kijken.

En er viel heel wat te zien. Vooral veel armoede, maar ook de chaos van transportbootjes, grote duwbakken en winkelbootjes op de rivier.

Terug in Bangkok moest ik wederom even langs de kleermaker om nu het hele pak als een geheel te passen. Deze keer was ik gelukkig ruim op tijd. Alles klopte wel ongeveer. Hier en daar moest nog iets meer ruimte gecreëerd worden omdat als ik door mijn knieën ging de broek te strak kwam te zitten en ik bang was dat hij zou scheuren evenals de jas die vond ik een tikje te strak zitten hier en daar. Dat zou allemaal worden vermaakt. En aangezien we de volgende dag zouden vertrekken naar Indonesië moest het pak wel voor lunchtijd af zijn de volgende dag. Maar dat was allemaal geen probleem. Even thuis een douche genomen en toen de stad weer in om wat te gaan eten. Een heel mooi plekje gevonden met uitzicht over Khao San Road boven in het restaurant waar ik de eerste dag wat gedronken had met Jorn, Debbie, Kaled en James.

Na het eten liepen we terug naar het hotel en kwamen we nog een bekende tegen; Adele samen met 2 vrienden van haar. Adele is een goede vriendin van Wendy uit Taiwan die ik ook had ontmoet toen ik daar aan het werk was. Een leuk weerzien dus, maar zij gingen eerst een hapje eten in de stad, en wij waren alweer onderweg naar onze volgende event; een MUAY THAI boxing match! Ja, je kan Thailand niet verlaten zonder een echte Muay Thai match gezien te hebben. Dus gingen we naar het stadion, ik samen met mijn camera. En het waren mooie gevechten. De eerste was een westerling die het opnam tegen een Thai. Helaas legde hij het af tegen de Thai. En door een overvloed aan bloed werd de wedstrijd uiteindelijk gestaakt en moest de jury beslissen wie de wedstrijd gewonnen had. De keuze ging uiteindelijk naar de Thai die het duidelijke overwicht had in de wedstrijd. De volgende wedstrijd waren twee Thaise boxers en die werd onverwacht beslist door een K.O. van de boxer waar iedereen het het minste van verwachtte! De neergeslagen boxer kwam niet meer bij en moest letterlijk op een brancard afgevoerd worden. Alle bookies die beneden in de arena stonden gingen uit hun dak want er werd flink illegaal gegokt daar. Een groepje mannen dat boven over de reling hing, wild naar beneden aan het schreeuwen waren en met geld stonden te wapperen wilden graag hun geld ‘beleggen’. Links in de hoek stond het live orkestje dat telkens als de bel ging weer begon te spelen en de maat van het gevecht aangaf.

Na de spannende gevechten zijn we de stad in gegaan. Naar het PatPong area dat we de avond daarvoor al verkend hadden. Een taxi chauffeur wilde ons wel brengen, maar wilde niet de meter aanzetten. Dus ik stelde een bedrag voor dat veel te weinig was. De taxi chauffeur accepteerde het vreemd genoeg en nam ons mee. Maar, hij nam ons niet mee naar het PatPong area zag ik, hij ging precies hetzelfde doen wat de TukTuk drivers ook deden. Hij bracht ons nl. naar een club waar we veel entree moesten betalen en dat was volgens hem en de meneer die de deur opendeed de beste PingPong bar die er was. Het gebied schijnt nl. bekend te zijn geraakt door zijn ietwat bizarre PingPong shows met vrouwen. Gebruik je fantasie maar. Maargoed, daar wilden wij niet heen, dus de taxi was verplicht ons te droppen aan de straat, en kon zijn commissie vergeten. Dat scheelde weer een smak geld, maar ja, dan moet hij maar niet proberen een extra centje uit ons te slaan.

Hier zijn we Adele nog tegengekomen en na 2 uur ging alles dicht. Daarna zijn we teruggekeerd naar ons hotel en gaan slapen want morgen moesten we om 12.00h naar het vliegveld om naar Indonesië te vliegen… en ik heb er erg veel zin in. Bangkok is leuk, maar twee dagen vind ik al veel. Vooral omdat het zo’n gezeur is als je ergens heen wilt. Het verkeer is nog gekker dan Taiwan, en de taxi’s en TukTuks moet je constant discussies voeren waar je heen wilt… of ze doen net of ze je begrijpen, maar blijven doelloos rondrijden, of willen je dumpen bij iedere shop waar ze commissies vangen. Bedankt, maar toch maar niet J!

07-08-2006, Sunday “INDONESIE HERE I COME!!!”