In augustus 2005 heb ik een Audi GT5 coupe, bauwjaar 1981
gekocht. Via marktplaats had ik het ding gezien. Toen ik de
eerste foto's zag, was ik "helaas" helemaal verkocht. Inderdaad
helaas ja, achteraf bleek dat mijn enthousiasme zo groot was,
dat ik niet erg nauwkeurig de auto bekeken heb toen ik hem
ophaalde. Met de nodige ellende natuurlijk.
Maar ja, ik was al een tijdje op zoek naar een mooie coupe.
Het moest er een uit 81 zijn, omdat ik er belasting vrij mee wil
rijden. tevens moest het natuurlijk een 5 cilinder zijn, en niet
de 1.9 liter.
Ook ben ik niet erg kapot van de bumpers van het eerste
model. ik wil dus eigenlijk een type 85, maar met een 81
kenteken.
Deze had alles, er was al een 2.2 liter ingebouwd, bumpers
van het nieuwe model erop, en alle roest was weggelast. Tevens
was de hele auto gespoten en de stoelen opnieuw bekleed. Er was
maar een klein probleempje. De auto had i.v.m. ontsteking
problemen al 10 jaar niet meer gelopen.
Zoals ik al verwacht had, was het ontstekingsprobleem niet zo
heel groot. Binnen een dag liep het ding weer. Een groter
probleem kwam aan het licht toen ik de auto van zijn tijdelijke
standplaats naar de garage wou slepen. Aangezien ik niet zoveel
tijd heb (inderdaad erg handig als je een auto wilt
restaureren), en er ondertussen een vakantie was tussengekomen,
had hij al een tijdje stil gestaan. Dus zaten de remmen een
beetje vast. Dus iets meer gas gegeven met de auto die slepen
moest. spontaan brak het sleepoog aan de achterkant af. Kompleet
weggeroest. Toen ik heb eenmaal op de put had staan, bleek dat
dit niet het enige roestplekje was. Toen ik de bodem aan het
schoonmaken was, kwam ik inderdaad stukken tegen die opnieuw
ingelast waren, wat dat betreft heeft de vorige eigenaar dus
niet gelogen. Als ik echter bij de aankoop goed gekeken had, en
een beetje in de koker geprikt had, had ik echt nog wel het een
en ander aan roest kunnen zien (zie foto's).
Tevens zat door het lange stilstaan de koppeling vast, dus
ook de bak moest eraf. Door een foutje mijnerzijds, ben ik
ondertussen ook op zoek naar een nieuwe versnellingsbak.
Zoals je kunt lezen, is het enthousiasme wel aanwezig, voor
de rest mankeert er nog al wel iets aan.
Op dit moment staat de Audi bij de plaatwerker, die het een
en ander aan het dichtlassen is.
Wanneer er weer iets nieuws te melden is, verschijnt het hier
vanzelf weer.