Geachte heer Jongeneel,
In de Telegraaf veel gelezen over de kilometerheffing en vooral over de weerstand ertegen. Heeft u tijd en zin om van mijn idee kennis te nemen? Bij mij zit wel wat benzine in het bloed en wellicht wat motorolie in het hersencarter, dus is er misschien een gelegenheid er eens bij een goed glas (of lekkere tank) over te filosoferen?
Bij alle publicaties rondom de kilometerheffing ben ik nog nergens mijn idee of samenstel van ideeen tegengekomen. Het verbaast me dat er nog geen ambtenaar van het ministerie of zo mee gekomen is. Omdat het mijns inziens voor de hand liggend is en mij zo eenvoudig inpasbaar lijkt in al bestaande structuren.
De structuur:
Ten eerste schaf per direct de bpm af.
Ten tweede schaf het huidige motorrijtuigenbelastingsysteem af.
Ten derde blijft het huidige accijnssysteem op benzine van kracht.
De basis van mijn idee is vergelijkbaar met de maandelijkse energierekening.
Stel iemand koopt voor het eerst van zijn leven een nieuwe auto. Dan koopt deze persoon tegelijk met de auto een kilometerquotum. Het minimaal aan te schaffen kilometerquotum bij de start is bv 12000 km per jaar, te betalen per maand, is 1000 km. De prijs per km is bv 5 cent, dus deze persoon betaalt dan 50 Euro per maand. Hoe zwaarder de auto, des te hoger de kilometerprijs. Heb je een Hummer, dan is het 50 cent per km, heb je een Citroen C1, dan is het bv 1 cent. Het werkt net zoals bij de gasrekening. Rijd je minder kilometers per jaar, dan spaar je kilometers voor het jaar daarop ofwel je krijgt het teveel betaalde terug. Je nieuwe kilometerquotum wordt gebaseerd op het geschatte aantal kilometers in het nieuwe (auto)jaar.
Als de auto een jaar oud is moet je naar de garage voor je jaarlijkse APK, de Algemeen Periodieke Kilometerregistratie. De (kilometer)keurmeester belt de huidige kilometerstand door naar de Rijksdienst voor het wegverkeer. Binnen een week ontvang je keurig netjes je nieuwe per maand of per kwartaal te betalen km quotum.
Om fraude tegen te gaan: het registratiekastje.
Dit komt niet in de auto maar ieder tankstation in Nederland wordt voorzien van een Kentekenpinapparaat.
Het kentekenbewijs wordt een kentekenchipkaart! Na het tanken stopt de automobilist zijn ktchipkaart in dit pinapparaat en voert zijn 4cijferige kentekenpincode in. (Verstrekt door de Rijksdienst voor het Wegverkeer). Het kastje registreert alleen het aantal liters per kenteken en deze gegevens gaan online naar de Rijksdienst.
Voordelen:
Er hoeft geen ambtenaar meer te controleren of jij de wegenbelasting hebt betaald.
Houd je van klassiekers? Je hoeft niet meer te schorsen. Heb je er tien? Geen probleem, je betaalt als je rijdt. Vervuilt ie erg en is het kilometerquotum duur? Waarschijnlijk reed je toch al weinig per jaar, hoogstens bij speciale evenementen.
Een auto stelen terwijl je niet weet hoeveel kilometer je er mee kunt rijden? Als de kentekenchipkaart al in de auto ligt weet je de pincode niet. Valse kentekenplaten? Idem dito.
De technologie omtrent pinpassystemen en chipkaarten is in behoorlijke mate aanwezig en zal heel wat eenvoudiger en goedkoper zijn in te voeren.
Benzinemaatschappijen kunnen hun tanklocaties efficienter plannen. De overheid kan hiermee de auto-intensiteit meten. Wegrijden na het tanken zonder betalen kun je koppelen aan een alarmsysteem.
Kun je bv een maand meerijden met een collega? Ben je een week ziek? Maand op vakantie zonder auto? Kun je twee dagen per week thuiswerken? Je bespaart acuut.
Volgens mij bevordert dit systeem het milieu gunstig, je hebt namelijk veel meer invloed op wat je zelf betaalt. (Ik zit een beetje krap deze maand dus....b.v.)
Investeringen in dergelijke systemen lijken mij relatief beperkt, het systeem van APK melding bestaat al, het belastingsysteem wordt gewijzigd maar die wijziging levert besparing op en Pincodesystemen bestaan ook al. Frauderen wordt, lijkt mij een lastige zaak, want en tankstation en garagebedrijf moeten dan meewerken aan jouw fraude. Bij een steekproef raakt de garage de APK vergunning kwijt, het tankstation een week dicht. Hebben ze er niet voor over! En files? Als heel veel mensen op hetzelfde tijdstip van a naar b moeten, helpt het huidige plan ook niet. Maar je auto vaker laten staan levert voordeel op. Je kunt je quotum beïnvloeden.
Graag hoor ik van jullie wat jullie, als autoredactie er vna vinden. mvr gr