logo3, Kip Kompact 400KK uit 1983

Een verslag van het renoveren van een Kip Kompakt 400KK met hefdak.


Ik heb wel vaker wat verbouwd in een caravan of camper maar altijd kleine wijzigingen. Het leek me een leuk project om een caravan eens helemaal op te knappen en te pimpen naar eigen smaak. Dus de stoute schoenen aan getrokken en op zoek naar een oude goedkope caravan.

Omdat we gecharmeerd zijn van hefdak caravans hebben we gekozen voor een Kip Kompakt 400KK uit 1983

De voordelen van deze caravan: Hij is licht, hij is smal (geen extra spiegels op de auto), hij is laag (dus minder brandstof en stabieler achter de auto), het lengte-bed kan 170 bij 200 worden, dus lekker ruim slapen, Kip heeft altijd degelijke caravans gebouwd.

Maar nu is hij nog lelijk, bruin, geel en muf..

Foto 01, Kip Kompact 400KK uit 1983

De caravan is natuurlijk niet nieuw meer en na ruim 40 jaar kan er wel wat lekkage optreden, tijd om het geheel eens goed aan te pakken, wat ik precies wilde doen wist ik toen nog niet maar van het één komt het ander . . .

Het idee is om er een mooie moderne caravan van te maken, samen met ChatGPT kom ik grofweg tot dit ontwerp:

ChatGPT heeft het niet helemaal begrepen (de disselbak en het serviceluik ontbreken en het hefdak klopt niet helemaal) maar het geeft een beeld van de totale idee en de kleuren, in ieder geval zijn we daar nog lang niet!

logo2, Kip Kompact 400KK uit 1983

Het Alko chassis lijkt in orde, maar er zitten zeker rotte plekken in de de geïsoleerde bodem door vocht, dat is duidelijk. Het hefdak ziet er op het oog wel goed uit maar misschien moet dat na dik 40 jaar ook vervangen worden.

De oude indeling was als volgt (zie foto‘s). De oude meubels en bed ga ik opnieuw bouwen, er komt een nieuwe koelkast in (de oude heb ik al verkocht). Ik wil er geen gasstel in maken, koken kan ook wel elektrisch of buiten onder de luifel. De gaskachel komt ook niet terug, ook dit kan elektrisch wat mij betreft.

Foto 02, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 03, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 04, Kip Kompact 400KK uit 1983
Foto 05, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 06, Kip Kompact 400KK uit 1983; Foto 07, Kip Kompact 400KK uit 1983


Na een grondige inspectie kwam ik al gauw wat rotte plekken tegen, ook de vloer was op plekken zacht (dit komt vaker voor bij oude caravans)

We beginnen met het volledig strippen van de caravan, alles gaat er vrij gemakkelijk zonder schade uit maar ik verwacht dat ik weinig meubels ga hergebruiken. De kachel en de gasinstallatie gaan er ook uit en komen niet terug.

Foto 08, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 09, Kip Kompact 400KK uit 1983


Ook het eerste raam en het disselbakluik gaan er uit, daar is de vochtschade het grootst namelijk, waarschijnlijk heeft het voorste raam (langs de rubbers) gelekt:

Foto 10, Kip Kompact 400KK uit 1983

In de disselbak zitten in beide hoeken rotte plekken, dit heb ik er uit gezaagd en wordt met balkjes (25mm dik) en 3,6mm multiplex en nieuwe isolatie weer gerepareerd. Veel lijm en schroeven doen wonderen.

Foto 11, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 12, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 13, Kip Kompact 400KK uit 1983
Foto 14, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 15, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 16, Kip Kompact 400KK uit 1983


Ook in de wanden zitten zachte plekken door vocht, de reden lekkage langs de ramen aan de voor- en linkerkant . Ook dit moet hesteld worden.

Foto 17, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 18, Kip Kompact 400KK uit 1983


Ik heb stukken oude wand uit de disselbak weer hergebruikt om de linkerkant (en een klein deel van de voorkant) te herstellen, waarschijnlijk ga ik deze linkerwand behangen (zitten nu veel naden in), de overige wanddelen zijn hersteld met een nieuw stuk 3,6 mm multiplex plaat.

Foto 19, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 20, Kip Kompact 400KK uit 1983


De zachte vloer wordt hesteld door er balkjes (25mm dik) in te lijmen en te schroeven en een extra steunbalkje (45 mm) aan de onderkant van de caravan. De isolatie heb ik bij een lokale handelaar gekocht, dit is in allerlei maten verkrijgbaar. Een deel van de isolatie in de vloer heb ik laten zitten zoals op de foto te zien is.

Foto 21, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 22, Kip Kompact 400KK uit 1983


Ook aan de achterkant zit een klein zacht plekje, uiteindelijk ook maar besloten deze te herstellen, samen met het oude gat van de gaskachel en alle gaten van de afvoer en gasbuizen (voor de afvoer boor ik wel weer een nieuw gat).

Foto 23, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 24, Kip Kompact 400KK uit 1983


Van het één komt het ander zei ik al, omdat ik de caravan geheel wil verven (binnen en buitenkant) heb ik besloten alle ramen en luiken er uit te halen en alle aluminium strippen gaan eraf. Het geheel wordt daarna in eerste instantie grondig schoongemaakt, geschuurd in de grondverf gezet.

Foto 25, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 26, Kip Kompact 400KK uit 1983
Foto 27, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 28, Kip Kompact 400KK uit 1983


Het dak gaat eraf!, het doek is oud en muf en mag wel eens vervangen worden. Ook bij één hoek van het hefdak ontdek ik een klein zacht plekje, uiteraard wordt dit ook hersteld met een paar nieuwe dunne latjes.
Om inspriratie op te doen over het verwijderen van het hefdak, moet je dit even lezen:  Nieuw hefdak op een Kip Kompakt

Foto 29, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 30, Kip Kompact 400KK uit 1983


De bodem zit er verder goed uit maar ik heb natuurlijk stukken bodem vervangen dus wil ik de bodem in z‘n geheel zwart verven met een water regulerende beits (mag nooit dekkende verf zijn namelijk). Onze hond Kodi ligt graag ergens onder, dus die kwam er gezellig bij.

Foto 31, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 32, Kip Kompact 400KK uit 1983


De grondverf zit erop aan de binnen- en buitenkant, voor de buitenkant het ik All-Grund grondverf gebruikt, is wat duurder maar schijnt een goede primer te zijn. Aan de binnenkant een grondverf op waterbasis.

Foto 33, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 34, Kip Kompact 400KK uit 1983


De wielen krijgen een upgrade: De velgen komen van een Opel Agila, het is wel 14 inch (de oude velgen zijn gelijk aan een oude C Kadett en 13 inch) maar ik doe er wel wat plattere banden op zodat de diameter weer gelijk is aan de originele banden, op de foto zie je nog iets te dikke winterbanden. De remtrommels zijn ontroest, behandeld met een antiroest primer en daarna Ferrari rood gespoten (mooi detail vind ik zelf). Ik heb nieuwe spatborden gemaakt van aluminium traanplaat en deze mat zwart gespoten. De spatborden heb ik gezaagd met een decoupeerzaag met een HSS metaal zaagje, dit ging prima en geeft een mooi glad resultaat.

Foto 35, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 36, Kip Kompact 400KK uit 1983
Foto 37, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 38, Kip Kompact 400KK uit 1983


De buitenkant komt in de kleur, inclusief dak en deur.

Foto 39, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 40, Kip Kompact 400KK uit 1983


De disselbak is nagenoeg gereed, de ingezette stukken in de voorste hoeken van de bodem zijn nu niet meer zichtbaar en het geheel wordt mooi stevig.
De koelkast roosters zijn schoongemaakt en mat zwart gespoten en voorzien van nieuw muggengaas, in principe zijn de ventilatieroosters niet echt meer nodig want er komt een compressor koelkast in maar een beetje ventilatie kan geen kwaad en de gaten moeten uiteraard ook weer bedekt worden.

Foto 41, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 42, Kip Kompact 400KK uit 1983


Af en toe krijg ik bezoek bij het project, ik denk dat het fans zijn :-)
Ps. Op de derde foto is de kleur nog wat te blauw, het idee is om het nieuwe hefdak in antraciet tentdoek te maken en ik wil niet teveel verschil in de kleuren, dus ik heb de verf wat donkerder laten maken.

Foto 43, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 44, Kip Kompact 400KK uit 1983 Foto 45, Kip Kompact 400KK uit 1983


Ook het Serviceluik en de randen van de plexiglas ramen heb ik mat zwart gespoten, hier moet ik nog foto‘s van maken.

Wordt vervolgt