Mijn naam is Dmitri Chebotarev en in opdracht van de school doe ik voor het vak ICT trends onderzoek. De opdracht was om onderzoek te doen naar een onderwerp dat te maken heeft met ICT en dat tegelijkertijd een trend is. In mijn onderzoek probeer ik het antwoord te vinden naar de vraag “Waarom zijn HTML5 games een success?”. Voor dit onderzoek zal ik voornamelijk de bronnen gaan gebruiken van technische organisaties die bijdragen aan de ontwikkeling van HTML5.
HTML5, de opvolger van HTML4 is een opmaaktaal gebruikt om de structuur van een wesbite mee te bouwen. De nieuwe versie biedt mogelijkheid om aan zoekmachine robot's duidelijk te maken waar bijvoorbeeld het menu zit op een pagina, en om website te optimaliseren voor slechtziende gebruikers.
Met al deze nieuwe functies heeft HTML5 ook voor goed het probleem met gamen in de browser opgelost. HTML5 introduceerde een nieuwe techniek genaamd canvas, hiermee is het mogelijk om games te maken. De games die met deze techniek zijn gemaakt, worden “HTML5 games” genoemt. Games die niet met deze techniek zijn gemaakt, maar wel in de browser te spelen zijn heten “Browser games”.
Jaren lang waren HTML games niks meer dan 'point and click' games. 'Point and click' games zijn simpel weg games waarbij de enige mogelijke interactie 'muisklikken' zijn . Een populair voorbeeld van een 'Point and Click' genre game zijn de zogehete 'text-based mafia' spellen.
De spellen hadden altijd een soortgelijke interface als een normale website. Na elke interactie moest de pagina opnieuw geladen worden vaak. De reden hiervoor was omdat er nog geen betere techniek beschikbaar waren voor het bouwen van games. De programmeurs waren genoodzaakt om gebruik te maken van technieken waar websites mee gemaakt werden.
In 2006 werd er een nieuwe standaard geintroduceert, namelijk de 'XMLHttpRequest'. Hiermee was mogelijk om gebruikercomputers in realtime te laten communiceren met de servers. Dit opende nieuwe deuren voor programmeurs om interessantere games te maken, zoals het live updaten van bepaalde onderdelen op het scherm. Deze techniek is tegenwoordig beter bekend als 'AJAX', dit is een afkorting van 'asynchronous JavaScript + XML'.
Om echte games zoals de bekende platform genre game Mario te kunnen spelen werden jaren lang andere technieken gebruikt. In een later hoofdstuk worden deze alternatieven behandeld. HTML5 kent een nieuwe techniek genaamd canvas. Canvas is vergelijkbaar met een schilderdoek. Deze techniek word gebruikt om alle elementen in een spel te tekenen op het scherm (in de canvas). En doormiddel van de programmeertaal javascript worden deze getekende elementen tot leven gebracht.
HTML5 kent vele alternatieven die werden gebruikt om het gamen in de browser mogelijk te maken. Vele van deze technieken worden nog steeds gebruikt. Het omzetten van een game naar een andere techniek kost vaak veel tijd en geld. Hieronder staan de 3 populairste alternatieven voor HTML5 beschreven.
Flash is verruit de meest gebruikte techniek op het web om games mogelijk te maken. De reden hiervoor is omdat de Flash technologie voor vele applicaties gebruikt worden op het web, zoals het bekijken van videos. Doordat de flash technologie zo breed werd gebruikt, kon de gaming industrie hier goed gebruik van maken. Flash is tevens ook beschikbaar op alle desktop platformen.
Flash games waren wel altijd van klein formaat. Het zag eruit alsof je een cartoon van televisie aan het besturen was. Het grafische aspect was erg matig.
Unity is een vrij onbekende game-engine, maar het begint in populairiteit te stijgen. Een game-engine is de motor voor een spel. Het regelt de essentiele spelletjes logica, zoals zwartekracht of de besturing. Hierdoor hoeft de ontwikkelaar enkel alleen nog aanpassingen te maken die alleen gelden voor zijn spel, en niet elke keer het wiel hoeft uit te vinden.
De game standaard van de 21e eeuw ligt erg hoog, bijna alle games worden gemaakt in 3D. En het schrijven van een eigen game-engine is voor de meeste bedrijven niet erg rendabel.
Voor het spelen van unity games moet de gebruiker de unity-player downloaden. Vele mensen zullen deze niet hebben, dus voor een simpele 2D game is het niet aan te raden om een techniek als unity te gebruiken.
Unity wordt tevens ook breed ondersteund op de meeste smartphones. Hiervoor is het niet nodig om een unity speler te downloaden.
Van alle genoemde technieken is Java de meest breede ondersteunde techniek in de wereld. Een java applicatie word vrijwel door elk platform ondersteund. Zelfs op de voorgangers van de smartphones. Dit zijn wat statestieken van de officiele site:
- 97% of Enterprise Desktops Run Java
- 89% of Desktops (or Computers) in the U.S. Run Java
- 9 Million Java Developers Worldwide
- #1 Choice for Developers
- #1 Development Platform
- 3 Billion Mobile Phones Run Java
- 100% of Blu-ray Disc Players Ship with Java
- 5 Billion Java Cards in Use
- 125 million TV devices run Java
- 5 of the Top 5 Original Equipment Manufacturers Ship Java ME
Een groot nadeel van Java is wel dat het enorm veel rekenkracht vraagt van de computer, daarom is het niet aangeraden om deze techniek te gebruiken als het niet noodzakelijk is.
HTML5 is open-source, oftewel een open project waar iedereen een bijdrage aan kan leveren. Samen bouwen programmeurs de perfecte tool om games in te maken. Doordat het project open-source is hoeven ontwikkelaars geen kosten te maken op everntuele licenties om de gemaakte games te gebruiken voor comerciele doeleinden.
Een van de grote voordelen van HTML5 games is dat het vrij wel op elke computer, tablet en smartphone wordt ondersteund. Zolang het apparaat beschikt over een browser die HTML5 ondersteund. Daarnaast is HTML5 geoptimaliseert om minder rekenkracht te gebruiken dan alternatieven, waardoor het de best mogelijke prestaties levert (geen hapering). Doordat ontwikkelaars via afgesproken standaarden werken, is het maken van betere cross-platform software ook makkelijker geworden.
Een ander groot voordeel van HTML5 is dat er geen installatie nodig is. Zodra je de webpagina opent waar het spel zich bevind, dan kan het meteen gespeeld worden. Ontwikkelaars hoeven zich minder zorgen te maken over de apparaten waar hun applicatie op zal moeten draaien.
In een tijdperk waarin de ICT enorm blijft ontwikkelen worden technieken snel overdatum als deze niet worden ondersteund. HTML5 blijft met de tijd meegroeien zolang browsers blijven bestaan. Dit biedt bedrijven de mogelijkheid om hun applicaties voor minder geld te publiceren op de populairste platformen. Steeds meer bedrijven zien een goede toekomst voor HTML5 en besluiten hun applicaties om te zetten naar de HTML5 techniek.