Ref |
20200305_DD |
rev 20240119_DD |
File |
beatboxing |
html |
ID |
algemene doc |
howto |
Beatboxing
Demo
Wat is
Beatboxing?
Hoe Beatboxen?
Beginnershandleiding
Beatbox.be
https://www.hoemoetje.com/beatboxen/
https://www.tricksandbeats.com/algemeen/beatbox-les/
https://www.klascement.net/lesmateriaal/?q=beatboxen
Wetenschappelijke uitleg
https://www.smithsonianmag.com/smart-news/take-look-beatboxing-inside-180970758/
https://www.sciencedaily.com/releases/2018/11/181107172901.htm
Beatboxen - Microfoon
De microfoon bij het beatboxen is belangrijk.
Gebruik een dynamische microfoon.
Gebruik geen electret microfoon of geen condensator-microfoon
met fantoomvoeding (48V Phantom power).
Dynamische microfoons kunnen heel erg hoge geluidsdruk verwerken (soms
tot 180 db). Je kan ze bijna niet “oversturen” door te luid te
schreeuwen of te beatboxen, wat eigenlijk hoofdzakelijk plop- klok- en
sisgeluiden bevat.
Dynamische microfoons bevatten vrijwel geen electronica, en zijn heel
erg robuust.
Maar ze zijn ook kwetsbaar als ze vallen: ze bevatten magneten die
breekbaar zijn, en dan wordt de microfoon onbruikbaar.
Dynamische microfoons kunnen op heel lange kabels aangesloten worden,
met weinig verlies.
Gebruik een dynamische microfoon zonder schakelaar. Die schakelaar
zorgt alleen voor bijkomende moeilijkheden.
Gebruik een microfoon waarvan je de plopkap kan afschroeven.
Plopkap betreft hier de vaste "bol" aan de bovenzijde van de microfoon. Niet het afneembare schuimplastic windhoesje.
Beatboxers gebruiken de microfoon heel dicht tegen de mond, er komt dus
bij het beatboxen heel wat speeksel in de plopkap terecht, die dan (na
elke sessie) best gedroogd kan worden.
Daarom moet je de plopkap kunnen losdraaien, en, als het kan, de
viltlaag en schuimkap binnenin losmaken om te laten luchten.
De plopkap (het externe metalen rooster) en de schuimlaag (die een
speciale eigenschap heeft: het breken van de luchtstroom) moeten droog
blijven. Er kan nog een viltlaag zitten tussen het metalen rooster en
de schuimkap.
Dit drogen is niet erg smakelijk, maar is noodzakelijk. Doe dat ook na
elk gebruik als beatboxer.
Wanneer je de plopkap losschroeft, kijk naar de schroefdraad: best is
dat de schroefdraad in de plopkap en op het microfoonhuis alle twee in
metaal zijn. Plastic kan ook, maar is kwetsbaarder, en raakt sneller
beschadigd.
Sommige microfoons zijn en klinken ontzettend goed, maar hebben
een
vaste plopkap, die je niet kan afschroeven. Deze zijn niet geschikt
voor beatbox gebruik.
Bij grote merken (Shure, Sennheiser, DAP) kan je afzonderlijke
(reserve-) plopkappen kopen.
De microfoon bij het beatboxen is belangrijk.
Beatboxers hebben meestal de (slechte) gewoonte om de achterkant van de
plopkap met de handen af te dekken, waarbij een directionele microfoon
verandert in een niet-gerichte microfoon. Een gerichte microfoon die
van dichtbij gebruikt wordt, heeft ook een ander lage-tonen
karakteristiek, wat normaal in de mixer gecompenseerd wordt (low-cut
filter 80Hz).
Het maakt daardoor dus niet veel uit of je als beatboxer een
niet-gerichte (omni-directionele) of een gerichte microfoon
(directioneel, cardioïde) gebruikt.
Een niet-gerichte microfoon is minder gevoelig voor hand-geluid, en de
beïnvloeding van de positie van je hand op de plopkap van een gerichte
microfoon heeft belang voor de akoestische terugkoppeling (het
“fluiten”) van de microfoon.
Uni-directionele (gerichte) microfoons zijn gemakkelijker te vinden dan
omni-directionele (rondom) microfoons.
Voorbeelden van directionele microfoons, geschikt voor beatboxers:
Shure SM58-LCE,
SM57,
Beta 58A, Sennheiser E835 en 845...
Goedkopere microfoons: Behringer XM8500, Samson R31S, Q7...
Beatboxen Microfoonkabel
Het is van belang dat de microfoonkabel zelf zo weinig mogelijk
bijgeluiden maakt (kraken, spetteren).
Sommige microfoonkabels zijn duur, maar hebben een zeer goede
reputatie: Klotz, Tasker…
Op sommige microfoonkabels die minder bijgeluiden geven, staan de
letters “OFC” (OxygenFreeCopper).
Kies je microfoonkabel niet te lang, wanneer dit niet nodig is.
Gebruik liefst één kabel, zonder verbindingen.
Gebruik geen toestelletjes, tussenkistjes of verloopstekkers.
Gebruik een XLR3 kabel naar de XLR3 microfooningang van de mixer.
Draag zorg voor je kabels. Ga er niet op staan. Trek er geen knopen in.
Oprollen van een kabel is een kunst. Ga nooit een kabel over
hand-en-elleboog draaien.
Een goed opgerolde kabel laat zich ook gemakkelijk terug ontrollen.
Je kan ook een kabel “samenvoegen” door hem telkens in de lengte in
twee te vouwen.
Beatboxen
- Microfoonvoorversterker
De microfoonkabel gaat naar de ingang van een microfoon-mixer.
Dit is normaal een XLR3-stekkerbus, met een symmetrische ingang,
geschikt voor impedanties van 150 tot 600 Ohm.
Deze mixer kan deel uitmaken van een (alleenstaande) audio mixer, of
van een audio interface (geluidskaart) die aangesloten wordt op een
laptop of desktop computer.
Alleenstaande audiomixer:
Microfoonkanaal in een audio mixer: bevat meestal gain, low-cut filter, toonregelingen, eventueel
compressors, inserts, PFL en mute switches, balansregeling en
volumeregeling.
Uitgang: een audio-mixer kan meerdere signalen mixen, en is geschikt om eindversterker
of powered speakers aan te sturen.
Audio interface:
Bevat meestal alleen een gain-regeling en eventueel low-cut filter.
Uitgang is meestal een signaal dat door de computer kan opgenomen
worden, of een lijnsignaal voor bvb controlespeakers.
Ook typische "podcast"-mixertjes zijn soms bruikbaar.
Wel opletten:
Heel veel goedkopere microfoon-voorversterkers hebben slechts een
beperkte 'headroom': je hebt weinig reserve vooraleer het
signaal overstuurd wordt.
Professionelen gaan daarom ofwel heel goede microfoon-voorversterkers gebruiken (RME, Motu,...) maar die zijn heel erg duur.
Bij goedkopere versies moet je dus heel erg goed in de gaten houden dat
de ingang niet overstuurd wordt. Je kan dit niet overlaten aan de
compressor, omdat de compressie-electronica zich NA de
microfoon-voorversterker bevindt.
Dit oversturen van de microfoon-voorversterker is nog
belangrijker bij digitale systemen, omdat daarbij de oversturing
afgestraft wordt door een heel erg storende vervorming, veel meer dan
bij analoge systemen.
Beatboxen - effecten
Goede raad: vergeet het, of gebruik dit heel erg beperkt en met kennis van zaken.
Je hebt ook gewoon geen tijd om aan de effecten te prutsen wanneer je bezig bent.
Mooi voorbeeld: luister eens naar een conference van bvb Alex Agnew.
Dit is geen beatboxer, maar de geluidseffectjes die hij uit zijn
microfoon haalt, zonder toegevoegde effecten, zijn heel erg goed.
Beatboxen - speakers
Meestal zwaar onderschat.
Beatboxen betekent dat je heel erg harde en korte plof- en tikgeluiden
moet weergeven. Vooral de ploffen vergen een heel erg goede
reproductie, en dus een heel erg goede impulsweergave van versterkers
en speakers.
Professionele versterkers kunnen gemakkelijk tot 10x hun nominaal
vermogen afgeven bij heel erg korte pieken. En goede luidsprekers
kunnen dit ook verwerken.
Ga voor grote merken, met een goede reputatie.