HMVC project Thermy

van Wolfgang Werling (Thermy Youtube 1 en 2)

De tekeningen

De bouwtekeningen

De mallen

Eerst de gaten van de vleugel verbinding boren en op maat vijlen

Iets van de lijn laten staan tijdens zagen

Ligger van 3x5 passen of deze diep genoeg is

De triplex spanten voor de vleugelbevestiging testen, deze moet op de kop vlak liggen

romp

De romp normaal bestaat uit 2 stukken

De romp van de ontwerper is ook gelast maar op een andere plek

Romp een lengte is niet mogelijk omdat de romp langer is dan 1 meter

Ik las de romp op de plek waar de versteviging voor het werpen komt

 

t

Spant 8 en 23 worden met elkaar verlijmt en wordt de bodem voor het stabilo

Romp wordt vast gezet op de zijkanten met de las onder de plaats voor de versteviging

Zorg dat het mes recht staat tijdens het snijden en niet in een keer de plank door willen snijden,

je kunt beter 4 keer de snede steeds dieper laten gaan dan in 1keer erdoor heen

     

Haal eerst uitsparing uit de romp om inscheuren tegen te gaan

De ronding voor de vleugel kun je het beste uit vijlen in plaats van snijden

De spanten aftekenen op zijkant romp

Daarna binnenkant romp aftekenen waar de spanten komen, zorg dat de beide binnenzijde aftekent

Lijm de spanten 8+23 in binnenzijde achterromp

Nu de ligger 5x3 aftekenen en uitrichten aan binnenzijde romp

Met driehoek of winkelhaak kun je spant uitrichten om de plaats van de ligger te bepalen

Herhaal dit voor de andere rompzijde

Spant 4 en 5 worden eenzijdig op de romp gelijmd geeft stabiliteit als de romp afgemaakt wordt

Tekening plaatsen op tafel met plastic beschermen en langs een rechte lat de hartlijn uitlijnen

Daarna de rompzijde verlijmen met spant 4 en 5 daarna 6 en 7 er tussen lijmen, alles goed uitlijnen op de tekening om een kromme romp te vermijden en uitlijnen kan met alles wat zwaar is bijv. pot water of boeken

Achter lijmen en uitlijnen op de tekening

Daarna spant 3 en ook weer uitlijnen boven de tekening

Spant 2 wordt eerst uitgelijnd en afgetekend op de romp, linker zijde 1mm terug lijmen voor de zijstelling

En weer goed uitlijnen op de tekening hoe beter dit gebeurt hoe rechter de romp

Om de romp te verstevigen voor dat het cockpit wordt verlijmd eerst onder de voorste driehoek list erin lijmen

Om de knik te kunnen maken de driehoeklijst ter hoogte van spant 3 inzagen, als deze afbreekt is geen ramp gewoon erin lijmen

 

Goed uitlijnen met buitenkant zijkant van de romp

Daarna spant 12 en 10 erin lijmen en uitlijnen met spant 13(deze niet verlijmen komt later)

Schuinte aanhouden volgens tekening

De cockpit wordt nu verlijmd, eerst spant 12 en 10 boven op de zijkanten van de romp afschrijven

daarna van binnen uit met naalden de onderste hoeken doorprikken zodat de uiterste lijnen af kunnen schrijven zie plakband

Dan wordt de cockpit aangepast, eerst een dun karton(minder dan 1mm) op maat knippen en in de romp plaatsen

Als alles past gaan we de cockpit in elkaar lijmen, eerst knippen we het karton in stukken, smalle repen voor onder spant 13 en tussen spant 12 en 10

nu alles verlijmen maar probeer niet te veel aan het karton te lijmen, dus lijm aan de spanten brengen en daarna in de romp plaatsen

en op de zijkanten uitlijnen

Na het drogen het karton tussen de spanten 13, 12 en 10 halen

Nu het cockpit zijkant inzagen tot de liggers in de romp, meer niet deze wordt pas verwijdert als de romp klaar is

Voor diegene die geen cockpit maken kunnen spant 12 en 10 kleiner maken en spant 13 weg laten

Nu kunnen de bovenste driehoek lijsten van 12mm erin gelijmd worden, deze wordt weer bij spant 3 ingezaagd om de ronding te krijgen

Nu kunnen de driehoeklijsten  van 6x6 mm erin gelijmd worden, en weer uitlijnen op de tekening

Ik heb zowel bij de onder en boven driehoeklijsten het eind van de romp op de tafel geklemd omdat er een kleine verdraaiing in de romp zit

De vleugelbevestiging spant 20 bestaat uit 2 lagen triplex en wordt op de ligger en tegen spant 5 gelijmd

In plaats van de driehoek aan de buitenkant lijm ik van 3mm balsa aan de binnenzijde, om een breder zijkant van de romp te krijgen voor de vleugel

Onderkant romp kan dicht 3mm plank op de romp leggen en aftekenen

Daarna verlijmen ook de kopkant van de bodem

Het laatste stuk bij de romp doen we later zodat je het stabilo met inslagmoeren kunnen bevestigen

Voordat de bovenkant bij de motor dicht gemaakt wordt eerst de motor passen en met de spinner de voorkant aftekenen

Daarna kan de beplanking er voor op, achterkant laten we open omdat daar de kabels voor het stabilo aansturing in moeten

Stabilo

Voordat we de delen uit de plank van 5mm gaan snijden eerst de neuslijst van de vleugel snijden F2, deze zijn 8mm breed en we hebben er 2 stuks nodig

Tekening in 2 delen snijden en met plastic beschermen

De delen (35)worden van 5 mm balsa gesneden op de maat van de tekening, en uitgelijnd zodat de achterlijst recht is

Daarna de vuren ligger van 5x3 mm tegen de achterlijst lijmen,deze lengtes niet van een lengte zagen maar van 2 liggers zagen

halen we deze uit een lengte dan komen we liggers te kort bij de vleugel

De voorlijst aftekenen zodat we 30 op maat kunnen maken

Deze maak ik breder dan op tekening zodat ik die later precies op maat kan maken

Dan 34 op maat maken en tegen de achterlijst lijmen nu de voorlijst deze mag best iets langer zijn dan de tekening wordt later op maat gemaakt

 

Nu kan 33 (5x5mm balsa) op maat gemaakt worden en tussen de voor en achterlijst worden gelijmd

Nu met hulp van een mal van het stabilo de juiste maat aftekenen en pas zagen

Ik heb een mal van triplex gemaakt om de juiste hoek te bepalen

Voor diegene die het stabilo afschroefbaar maken komen er 2 triplex spanten in het stabilo net langs het gat waar de boutjes komen zie rode stip, de triplex kan gemaakt worden met behulp van de mal om het stabilo uit te richten

Eerst de neuslijst rond schuren voordat de stabilo's verlijmd worden, voor de juiste hoek het malletje gebruiken en met epoxy verlijmen

Hoogteroer wordt gemaakt van 5 mm balsa en op maat volgens tekening

Nu de driehoeklijst 6x6mm lijmen in de plaats waar het stabilo komt

Via de mal de juiste hoek controleren en deze pas snijden, schuren

Deze controleren met het stabilo en pas verlijmen als de romp helemaal klaar en geschuurd is

Voor diegene die het stabilo demontabel maken nu de inslagmoeren plaatsen en het stabilo uitlijnen, het beste kun je de romp op de tafel leggen en verzwaren daarna het stabilo uitmeten zodat de uiterste punt naar de tafel aan weerzijde gelijk zijn

De vleugel

De tekening op de tafel uitlijnen zodat de ligger recht is en met plastic beschermen

De achterlijst maak ik 15mm breed in plaats van 10mm en voordat ik de 3x3mm balsa ligger lijm lijn ik eerst de indek uit zodat deze achterlijst recht wordt

De neuslijst maak ik anders dan op de tekening, volgens tekening komt alleen F2 tussen de indek F4 bij mij komt F2 en F3 tussen de indek F4 maar dit laat ik later zien

De neuslijst F2 (2mm) en F3(5mm) zijn alle twee 8mm breed, deze lijmt ik tegen elkaar en bevestig deze op de tekening precies langs de voorste lijn van de vleugel zodat deze na drogen al de juiste kromming heeft

De neuslijst aftekenen waar de ribben komen en 2mm inzagen tot de neuslist F2

De achterlijst op de tekening vast maken en uitrichten zodat de achterkant recht is

De onderste ligger vastmaken en uitrichten dit doen we ook met de voorste ligger

De balsa ribben uitsnijden ook hier eerst de ruimte van de liggers eerst uitsnijden daarna de gehele omtrek van balsa rib

Nu kunnen de ribben op de liggers en achterlijst gelijmd worden, de ondersteuning van 2mm onder de achterlijst gebruiken we pas als de vleugel wordt ingedekt

De bovenste liggers lijmen en de gleuven in de neuslijst vullen met lijm en tegen de ribben lijmen

Nu de ribben inzagen om het pas schaven van de juiste schuinte makkelijker te maken

Nu de juiste schuinte schaven totdat de zaaglijn weg, let op dat je niet veel weg schaaft en de ribben beschadigt

Nu de achterste indek van 15mm breed aanbrengen en goed laten drogen

Na het los halen van de bouwplank is de achterlijst van de vleugel rechtvleugel

Nu de voorlijst aan de onderkant pas schaven, eerst in zagen tot de juiste schuinte

Nu schuin schaven totdat de zaagsnede weg zijn

De voorlijst controleren of overal even dik is na het schaven

Nu de verbindingsbuis opvullen om meer sterkte te krijgen, als de passing goed is de buis verwijderen tijdens het drogen deze wordt later gelijmd

Nu gaan we de onderkant indekken, 2mm balsa op de tekening leggen en de voorlijst aftekenen

Nu langs de lijn de indek doorsnijden

En op de lijn van de ribben korte plakbandjes plakken zodat die aan de onderzijde komen zitten

De indek weer op de tekening vast maken en de voorste onderkant van de vleugel die op de indek komt van lijm voorzien

De vleugel op de indek plaatsen en de achterlijst volgens tekening vast maken en uitlijnen zodat die recht is

Het best kun je nu de vleugel verzwaren zodat de liggers goed aangedrukt wordt ik gebruik hier een stalen koker voor

Nu de plakbandjes aantrekken en vast plakken zodat de strak tegen de neuslijst zit

De verkasting voor versterken vleugel wordt erin gelijmd, LET OP dat het tweede vak schuin gelijmd wordt omdat anders de verbindings pijp er niet meer in past

De indek aftekenen en de plakbandjes los maken maar niet verwijderen , gebruiken we voor de bovenste indek vast te maken

De servo kabel inbrengen

Nu de bovenste indek verlijmen, probeer de vleugel vast te zetten op de tafel of verzwaren om verdraaiing te verkomen dit bepaald de rechtheid van de vleugel

Na het drogen is het niet meer mogelijk om de vleugel aan te passen, de voorste indek bepaald de rechtheid of verdraaiing van de vleugel

Om te zorgen dat de stalen pinnen voor de vleugel niet te ver in de buisjes gaan wordt er een klein stukje triplex op het einde verlijmd

Het achterste messing buisje aan beide zijde opvullen met balsa voor versteviging, buisje wordt later verlijmd

Nu gaten maken voor de vleugelpin de achterkant zit tegen de bovenste ligger

Aftekenen om de juiste schuinte te krijgen en in de voorlijst een gat maken tegen de rib

De vleugelpin nog niet verlijmen dit gebeurt wanneer de twee vleugelhelften pas zijn gemaakt en de messing buizen zijn gelijmd

Nu de andere helft van de vleugel maken het zelfde als de eerste

Nu kunnen de messing buisjes er in gelijmd worden en kijken of de passing goed is, dus met de messingbuis erin gelijmd testen met de stalen pinnen of alles soepel in en uit kan

Nu de onderste liggers verzien met een latje volgens tekening, aan het midden iets over laten steken om een goede passing te krijgen als de vleugels aan elkaar gestoken zijn deze pas schuren

Nu de latjes op de bovenzijde volgens tekening waar de servo komt laten we de deksel nog weg, deze wordt pas verlijmd als de servo past

De versteviging voor de servo kabels doorvoer erin plakken

Nu de voorbereiding maken van de wingtips

De voorste neuslijst nat maken en verlijmen zodat je 2 voorlijsten krijgt, met behulp van wat latjes de juiste kromming maken en laten drogen

Een mal maken voor de schuinte die de wingtip omhoog steken, volgens tekening

Deze wordt later gebruik om de juiste schuinte in te stellen

Een stukje rolroer op maat maken volgens tekening en verlijmen, let op dat de hoek niet haaks is

Een stukje eindlijst maken met een 3x3mm latje erop

Nu het eerste gedeelte van de tip maken, rib R16 met een malletje volgens tekening alvast in de juiste schuinte verlijmen

En linker en een rechter

Na het drogen de bovenzijde eindlijst  en een stukje rolroer verlijmen

Nu de onderzijde voorlijst passchaven (voorzichtig zodat het niet breekt) en de onderste indek verlijmen

Nu de tip bijna op maat zagen en de voorlijst boven passchaven en de bovenste indek verlijmen

Na de indek de liggertjes lijmen en onderzijde

Nu de wingtips uitzagen volgens tekening en aan elkaar lijmen

Eerst de uiterste tip pas schuren en verlijmen onder een hoek zodat deze 35mm omhoog staat

Nu de complete wingtip tegen de vleugel lijmen, deze staat 15mm omhoog

Nu ook de andere tip hetzelfde verlijmen

 

De tip op maat schuren, tussen de 2 tip delen een spie verlijmen om het foliën makelijker te maken

De ligging van de rolroerservo wordt bepaald door de dikte van de servo, zorg dat de bovenste indek niet drukt op de servo

Eerst een gleufje maken waar de hevel van de servo door komt en daarna het servoplaatje uitsnijden

Het zelfde gebeurt met de servo voor de flaps

Aan de binnenzijden driehoekjes van triplex verlijmen om het servoplaatje vast te schroeven

 

De bovenzijde van de servo ruimte voorzien van indek

Omdat ik de vleugel uit een deel maak wijkt deze iets af, ik gebruik een 6mm koolstof buis in het midden en achter 4mm rond hout en verlijm deze met epoxy lijm en ook de midden ribben met epoxy lijm

Nu de messing pijp passen en verlijmen zorg dat de vleugel goed past als de stalen pinnen erin zitten

Nu het triplex plaatje voor de bevestiging van de bouten, deze heb ik gemaakt uit 2 lagen triplex zodat deze volledig gevuld is in de vleugel

Nu de servo kabels maken zodat de indek erop kan

De indek bij een eendelige vleugel is uit een lengte

Nu de vleugel passen en uitlijnen, de maten A en B moeten gelijk zijn dan zit de vleugel recht op de romp

Nu de gaten voor de pinnen passend maken zodat de vleugel goed past

De gaten aftekenen en boren, door de vleugel en de vleugelbevestiging van de romp of kleiner boren om schroefdraad in de vleugelbevestiging te maken of inslagmoeren gebruiken

Ik gebruik inslagmoeren waarvan de pinnen terug zijn geklopt om een groter lijmvlak te krijgen, lijmen met epoxy lijm

Op de gaten in de vleugel lijm  ik triplex plaatjes zodat het gat niet te snel groter wordt door veel gebruiken

Het midden stuk van de vleugel het beste heel tegen de vleugel lijmen en daarna door zagen, dit is gemaakt van 3mm balsa net zo dik als de balsa die op de bovenkant romp komt

2 stukken rolroer op het middenstuk lijmen en pas schuren voordat je deze tegen de vleugel lijmt, onder de lijmnaad wat plastic doen om verlijming met de romp te voorkomen

Aan de onderzijde triplex lijmen om de vleugelovergang te verstevigen, als deze droog dan pas de vleugelovergang door zagen zodat je weer twee vleugelhelften hebt

De neus alvast wat rond schuren en de 3mm balsa ring erop lijmen

Als we nu de motor inbouwen kunnen we de neus met behulp van de spinner pas schuren

Servo inbouw

Eerst Thermy in je zender programmeren en kijken of de servo's de goede kant uit draaien, hou er wel rekening mee dat bij v-tail de richting voor links en rechts andersom werken

We maken eert een triplex plaatje waar de servo's op komen

Daarna waar de schroefjes komen een extra stukje lijmen zodat het schroefje van de servo meer grip heeft

Een latje balsa lijmen op de plek waar het servo plankje komt te zitten om de juiste hoogte te bepalen

Daarna de aansturing erin maken en op verschillende plekken ondersteunen om doorbuigen te voorkomen

Het stabilo alleen maar gebruiken voor de passing nog niet vast maken

De bovenkant van de romp dichtmaken

Die het stabilo verlijmen met epoxy eerst een strook folie aanbrengen omdat na het lijmen het moeilijk is om onder de buisjes voor de aansturing folie is aan te brengen

En nu schuren, schuren, schuren en nog eens schuren totdat alles mooi rond en glad is

De roeren worden aangesloten en getest voordat ik er de folie op aanbreng

De flaps worden andersom schuin gemaakt om een grotere uitslag naar onder te kunnen maken

De uitslagen van de Thermy:

Hoogteroer: +/- 27mm
Richtingsroer: +/- 22mm
Rolroer: 30mm naar boven 22mm naar beneden
Butterfly: Rolroer: 15mm naar boven, Flaps: 90°naar beneden, Hoogteroer: 6mm naar beneden

Uitleg Butterfly

En nu nog de folie erop.

Veel bouwplezier.

De Thermy van Hans van Dam 1520 Gram met 3s 4500mAp accu (filmpje, Filmpje1)

De Thermy van Theo van Lamoen 1340 gram met 3s 2800mAp accu

De Thermy van Pierre Coolen 1630 gram met 3s 3300mAp accu

De Thermy van Theo Sleegers ???? gram met 3s 2800mAp accu

 

CheckStatCheckStat