IMD COPY 1

JORDI VAN DE WALL
IMD11cCOM11

Plaats: Spaubeek
Datum: 14-10-04
Begeleiders: Wil Michels
Ben Veld
Jacqueline Teunissen


opdr.1 Een goede tekst



1. Bedenk eerst in maximaal 10 regels wat jouw omschrijving van een goede tekst is: wat waardeert de lezer, wat spreekt aan en maakt dat de tekst gelezen wordt?


Een goede tekst is voor mij een tekst die niet om de hete brei heendraait. De zinnen moeten niet superlang zijn, zodat het lekker te lezen is. Ook het overbrengen van een gevoel vind ik belangrijk, want zo kan je je beter inleven.
Te veel dure termen in een tekst vind ik ook vaker storend. Soms is spreektaal net zo goed om iets over te dragen, maar dat ligt natuurlijk ook aan het doel van de tekst.
Verder moet de informatie in een tekst goed verspreidt zijn. Het moet niet zo zijn dat in een bepaald deel van een tekst een complete stoot aan informatie komt aan een stuk door. Ook moet de informatie to the point zijn, en geen nutteloze randinfo bevatten.

2. Zoek dan één tekst op die je goed vindt en beargumenteer waarom je de tekst goed vindt. Het genre en de bron doen er niet toe. Het mogen ook songteksten, gedichten en slogans zijn.

“Ach, vaarwel, vermaledijd jaar 1996.
Twaalf maanden geleden ontvingen wij je met zoveel hartelijkheid, zoveel omarmende liefde, ondanks de weemoed waarmee wij toen afscheid namen van negen en vijf.
Zo zoet het had moeten zijn, zo bitter werd het. Vertoornde voetbalgoden? Vanaf de eerste balomwenteling dreven zij spiezen door onze bast. In Israel werd de eerste nederlaag geboren en het voorbeeld kreeg navolging. In Tilburg vond Ajax zijn Waterloo in de competitie sinds...het leek wel eeuwig.Was de ontvangst in januari niet liefdevol genoeg, wenste u meer?
Onoverwinnelijk? 1996, u lachte erom, schuddebuikte, hield het hoofd vast van het lachen. Dankzij de vereende krachten pakten wij de Super Cup. Op het podium in het ijskoude Olympisch stadion juichten jonge voetballers die de medailles van de echte groten niet uit handen gaven. De spelers die aan de basis van het Grand Slam stonden, keken geblesseerd toe en voelden meer pijn in hun hart omdat die medaille, hoe symbolisch slechts ook, aan hen voorbij ging. Was het een teken aan de wand dat die medialles niet bij de juiste mannen terecht kwam? Hadden wij dat teken moeten begrijpen?”
David Endt, Ajax Magazine, januari 1997
Ik vind deze tekst goed omdat het mooi de sfeer weergeeft die bij Ajax (want daar gaat het over) heerste tijdens een mindere periode. De link met Griekse helden wordt subtiel gelegd, en de hele stijl is mooi. Ook het gebruik van oude spreekwoorden vind ik passend gedaan hier.


3. Zoek vervolgens uit onderstaande genres steeds een tekst op die je goed vindt en beargumenteer weer waarom je ze goed vindt. Zorg steeds voor tekstfragmenten ter ondersteuning. Geef bij iedere tekst aan wat de bron is en wie de doelgroep is. De vier genres zijn:

- een direct mailing/e-mail:
First off, welcome. And thanks for agreeing to help us test Gmail. By now you probably know the key ways in which Gmail differs from traditional webmail services. Searching instead of filing. A free gigabyte of storage. Messages displayed in context as conversations.
So what else is new?
Gmail has many other special features that will become apparent as you use your account. To help you get started, we encourage you to visit our Help Center, there you can browse frequently asked questions, read our Getting Started guide, or contact the Gmail User Support Team. You'll also find information in the Help Center on such topics as:
Ý Importing your contacts from Yahoo! Mail, Outlook, and others to Gmail
Ý Using address auto-complete
Ý Setting up filters for incoming mail
Ý Using advanced search options
You may also have noticed some text ads or related links to the right of this message. They're placed there in the same way that ads are placed alongside Google search results and, through our AdSense program, on content pages across the web. The matching of ads to content in your Gmail messages is performed entirely by computers; never by people. Because the ads and links are matched to information that is of interest to you, we hope you'll find them relevant and useful.
We're working hard during our limited test to improve Gmail and make it the best webmail service around. Thanks for taking the plunge with us. We hope you'll enjoy Google's approach to email.
Thanks,
The Gmail Team
P.S. You can sign in to your account any time by visiting http://gmail.google.com
De tekst is kort, en goed verdeelt in stukken. De informatie wordt goed verdeelt over de hele tekst, en staan geen overbodige afbeeldingen of stukjes tekst in.

 

- een folder/ brochure/ webtekst:


Reclame campagne van MINI-Cooper.
Als slogan op deze “flyer” gebruiken ze ‘Safety first’. De brochure wordt meegestuurd bij het mannenblad FHM. Op de brochure zit een kleine verpakking met daarop de afbeelding van een MINI. Je gaat er dus van uit dat er iets in zit dat met de auto te maken heeft. Maar als je het open maakt kom je erachter dat er een condoom in zit. Op zich dus een link met het blad waar het bij zit. Ook in de andere koptekst die op de flyer staat wordt de link met seks gelegd. Hier staat namelijk “ In sommige gevallen is 99% veilig niet voldoende.” De tekst die eronder staat verteld in het kort hoe veilig een MINI wel niet is, en dat is dus een heel ander soort tekst dan je had verwacht na het lezen van de kop.
Bij deze teksten en aanpak wordt dus heel goed rekeening gehouden met het soort publiek dat deze ontvangt. Jonger publiek wordt aangesproken, om zo de markt voor de auto breder te maken. Als je heel diep erover doordenkt zou je nog kunnen denken van “het is logisch dat je voor een condoom kiest, want dan weet je zeker dat het in orde is” en dat je datzelfde moet gaan denken over de aanschaf van een MINI.
Ik vind het kortom een goede tekst omdat heel goed gekeken wordt naar de doelgroep en de informatie wordt kort en op een symbolische manier aangeboden (dat condoom bijvoorbeeld), zodat je geen hele lappen tekst voor je neus krijgt die het lezen vaak niet waard zijn.
- een advertentietekst
Reclame van Niveau For Men:
De tekst is sober , maar wel to the point, dat bevalt me wel. De stijl die gebruik is past ook wel bij de foto. Geen onnodige poespas, maar gewoon stijlvol en simpel. De tekst is:
“ Je gevoelige huid voelde nog nooit zo goed, Sensitive Face Wash & gezichtscreme
- Optimale verzorging van de gevoelige mannenhuid
- Kalmerende ingredienten die de huid niet irriteren.
- Bevat geen parfum, kleurstoffen en alcohol “
- een artikel uit bijvoorbeeld relatietijdschrift, publiekstijdschrift, vakblad
CD-recensie uit FHM:
G-Love
The Hustle
Muzikale shake met een ‘special sauce’
Het is de bekende kliek die medewerkt aan G-Love’s zesde grote langspeler: Ben Harper, surfgitarist Jack Johnson en Beastie-toetsenist Mario Caldato die het geheel produceert. G-Love, onlangs nog de muzikale opener bij de big air skateboardcontest op de X-Games, tovert opnieuw uiterst mooie liedjes uit zijn blikken gitaar, die uiteenlopen van groovende funky shit tot teder getokkelde wiegeliedjes.
Score: * * * *De tekst is zonder moeilijke woorden gewoon in spreektaal getypt. Je leest het alsof iemand het je gewoon vertelt, dus het is geen zware kost. Heel prettige tekst, met kort en bonidg de nuttige feitjes.

5. Zoek uit teksten naar keuze vijf ijzersterke beginzinnen. Probeer te achterhalen waarom je het sterke beginzinnen vindt. Is dat het rijm, het ritme, de woordkeuze of het beeld dat opgeroepen wordt?

“Niet alleen in de Chinese keuken is Fikkie een graag geziene gast”
FHM, september 2004
Deze zin vind ik heel goed, want het is op een humoristische manier bedoelt. De tekst gaat eigenlijk over doggystyle. Dus iets compleet anders. Humor vind ik heel belangrijk in een tekst, mits het goed toegepast wordt.

“Kaalheid, optrekkende haargrenzen en dunner wordend haar, niemand is er blij mee.”
Reclame voor haargroei-middel, FHM, september 2004
Deze zin is sterk omdat er wordt ingepraat op een gevoel dat veel mensen hebben. Als iemand dit leest, en het bij zichzelf herkend, is hij geneigd om verder te lezen. De lezer krijgt een band met het onderwerp en wordt vanzelf aangetrokken om meer te lezen.

“Waar geld is, zijn banken, en waar geen geld is, zijn ze niet”
Reclame van Rabobank, Spits, 28 september
Wat ik zo leuk vind aan deze zin is dat hij enorm simpel is, maar het is een waarheid als een koe. De hele reclame-campagne van Rabobank draait om simpele informatie, zonder veel opschepperij. Ze komen weer to the point, en dat is wat ik dus zo goed vind. Gewoon een simpele opsomming van feitjes over de Rabobank, en ze laten het verdere denkwerk aan de lezer over, zonder iets op te dringen.

 

‘Het laatste rondje...’
Frits Spits, Spits, 28 september
Dit is dan geen begin zin, maar gewoon een one-liner, die in de krant stond na het plotselinge verlijden van Andre Hazes. Hier zit heel veel symboliek in. Dat is best knap om zoiets te bedenken.
Als iemand dat leest dan weet hij zo al een paar dingen die met die zin te maken hebben. Hazes dronk graag een biertje, dus dat is al 1 link die je kan leggen. Verder wou hij altijd nog een keer optreden in de Arena, en hij werdt daar rondom het veld gereden met zijn doosdkist, dus dat is verklaring nummer 2. Hij maakt een rondje langs al zijn fans (symbolisch dan), dus dat is nummer 3. Heel goed gevonden.
One-liners zijn OF heel goed, of heel erg afgezaagd, dus je moet daar juist heel goed opletten hoe je schrijft en wat je schrijft.

 

“Deze heb je liever niet voor de deur”
Reclame voor PON (importeur van Volkswagen ePorsche, maar ook van wagens voor de politie en brandweer).
Deze zin is ook symbolisch. Hier uit kan je opmaken dat zij weten wat jij wilt als klant zijnde. Slim ingespeeld op een ander gevoel, om een ander idee duidelijk te maken dus.Groep:
Discussieer met je projectgroep verder over dit onderwerp. Kerndoel: samenstellen van een gezamenlijke top tien van eigenschappen van een goede tekst. Iedereen moet een inhoudelijke bijdrage kunnen leveren aan de discussie. Na afloop verwerk je de inhoud van de discussie ook in je eigen individuele feedbacklijst.
- Pakkend begin
- Korte zinnen.
- Ter zake wat info betreft (geen overbodige feitjes?
- Overzichtelijke indeling van de tekst
- Goed gebruik van punten komma’s en hoodfletters
- Doel van de tekst moet duidelijk zijn
- Letten op taalgebruik (dus geen spreektaal als dat niet past bij het onderwerp, en geen humoristische elementen als dat niet nodig is)
- Gebruik van afbeeldingen alleen als het de tekst versterkt, niet dat de afbeelding belangrijker wordt dan de tekst of omgekeerd.
- Letten op de zet-wijze van de tekst. Dit kan een tekst extra aantrekkelijk maken.
- Goede verdeling van de informatie die je wil overbrengen. Dus niet in de erste alinea al alle info prijsgeven

Opdr. 2 Schrijversprofiel, feedbacklijst en leerdoelen

Schrijversprofiel
Misschien schrijf je graag voor jezelf en minder graag op commando. Misschien reserveer je veel tijd als je een schrijfopdracht krijgt, of misschien werk je veel betere tegen een deadline aan. Misschien ben je je van het soort schrijver dat je bent niet eens bewust. Het helpt als je een idee van jezelf als schrijver hebt. Als je je bewust bent van het type schrijver dat je bent, kun je daar ook mee gaan spelen.
Doe de test in bijlage 2. Bepaal je eigen schrijversprofiel en ga na wat je positieve punten zijn en wat je valkuilen zijn. Daarna bedenk je wat je voor commentaargever bent en wat voor commentaarvrager. Wat voor commentaar krijg je graag van anderen op jouw teksten?

Lezers- en schrijfprofiel

Nadat ik een schrijfopdracht heb gekregen, start ik:
B na een tijdjeAls ik een tekst ga schrijven, is de voorwaarde:
D een levendige werksfeer en –omgeving
Ik schrijf het best als ik:
C een vertrouwde omgeving heb (meubilair, licht e.d.)
Ik schrijf een tekst het liefst:
A tussendoorAls ik een (stuk) tekst produceer, werk ik meestal:
A in één ruk door
De meest geschikte voorbereiding bij het schrijven van een tekst vind ik:
B andere teksten lezen

Als ik een structuur voor de tekst ga opstellen, werk ik het liefst:
C op basis van vergelijking met eerdere teksten


Als het schrijven even hapert, ga ik:
D op een ander moment verder: ik wijd me aan andere taken
Bij het schrijven zelf hanteer ik de volgende aanpak:
B eerst een ruwe conceptversie schrijven
Mijn belangrijkste probleem bij het schrijven is:
A dat ik te langzaam produceer, dus naar verhouding te veel tijd kwijt ben
De inhoudelijke aanpak:
B heb ik meestal wel in mijn hoofd
Als ik iets moet schrijven:
C vind ik dat leuk want ik schrijf graag
Als ik schrijf:
D varieert de concentratie geregeld

UITSLAG:Aantal S: 2
Aantal O: 6
Aantal V: 4De onbewust schrijver (O)
De onbewust schrijver werkt zoals hij gewend is. Hij heeft routine opgebouwd en hij gaat ervan uit dat iedere schrijfklus lijkt op de vorige. Tijdens het voortraject speelt het een en ander door zijn hoofd, maar hij kan het vergeten op het moment dat er geschreven moet worden. De onbewuste schrijver is bekend met de what-next strategie en met het tegendeel van de gelijk-goed strategie: er is altijd nog tijd om iets aan te passen.Ik vind het zelf altijd lastig als iemand negatieve kritiek geeft op mijn werk. Ookal weet ik dat het vaak gewoon opbouwende kritiek is, en niet zozeer afkrakend bedoelt. Het is dus heel lastig om dit een goed plekje te geven. Zeker niet als je zelf 100 % achter je werk staat.
Wat wel belangrijk is, is dat je commentaar krijgt waar je iets mee kunt. Dus dat je de volgende keer erop kan letten. “het is klote” is dus geen goed commentaar. Zeg dan dat het niet goed is qua indeling, of qua taalgebruik. Dan weet je waar de aandachtpunten liggen in je stijl.
Zelf let ik erop of een tekst goed toegankelijk is. Het moet geen aaneenschakeling zijn van moeilijke termen en verbanden, zodat alleen een insider snapt waar het over gaat.
Ook de inhoud is natuurlijk van belang. Liever korte zinnen met goede informatie, dan lange zinnen waarbij je op het laatst niet eens meer weet wat er nou precies uitgelegd moest worden, of wat de boodschap was.

Leerdoelen
- Ik wil leren om “to the point” te schrijven. Dus lekker beknopte en snelle teksten kunnen maken.
- Het schrijven van teksten met een duidelijk doel is soms nog een struikelblok, dat wil ik gaan verbeteren.

Opdr. 3 Schrijven met vaart


Door zelfstudie laten we je kennismaken met kenmerken van teksten die vaart hebben. In oefening 3.1 t/m 3.11 lees je steeds een beschrijving van een kenmerk en soms staan er schrijftips bij. Ook vind je een aantal oefenzinnen; deze maak je. In 3.12 ten slotte vind je een oefening ‘vrij werk’. In dit vrije werk pas je de kenmerken toe die je net hebt geoefend.
Al deze oefeningen neem je op in je dossier

 

3.1 LANGE ZINNEN
Over het algemeen zijn lange zinnen moeilijker te begrijpen dan korte zinnen.


Zo niet


De bonden kunnen het met de banken niet eens worden over een nieuwe arbeidsovereenkomst die drie jaar moet gelden, en vooral niet over de wijze waarop de gestegen prijzen, die dit jaar naar verwachting drie procent zullen stijgen, terwijl voor volgend jaar op minstens vier procent wordt gerekend, in de lonen gecompenseerd moeten worden.

Zo wel

De bonden en de banken kunnen het niet eens worden over een nieuwe driejarige arbeidsovereenkomst. Het grootste probleem betreft de compensatie van de lonen voor de gestegen prijzen. Naar verwachting zullen de prijzen met drie procent stijgen. Voor volgend jaar rekent men op een stijging van minstens vier procent.

Tips
Ý Als je veel informatie in uw tekst moet opnemen, is het verstandig niet alles in een paar lange zinnen te proppen.
Ý Korte zinnen lezen een stuk prettiger en sneller. Bovendien zijn ze voor de lezer een stuk duidelijker. En je maakt bij het schrijven waarschijnlijk minder fouten.Oefening a
Herschrijf de lange zinnen. Begin met de belangrijkste mededeling en maak daarvan een kernzin.

1 Met geschikte sollicitanten zal eerst telefonisch een afspraak worden gemaakt met de teamleider waarna een bevestiging zal volgen door middel van een standaardformulier, met de vermelding van de dag en tijdstip van de afspraak.
Met geschikte sollicitanten zal telefonisch contact worden opgenomen om een afspraak te maken met de teamleider. Een bevestiging volgt in een standaardformulier, met daarin de dag en tijdstip van de afspraak

2 In verband met de toekomstverwachtingen met betrekking tot de stijging van de woonlasten en de daling van de inkomens menen wij te moeten stellen dat wanneer het u thans grote moeite kost uw huurbetalingen te verrichten dit voor u in de toekomst meer problemen mee zal brengen.

In verband met de toekomstverwachtingen voor de stijging van de woonlasten en de daling van de inkomens menen wij dat het u in de toekomst meer problemen zou kunnen opleveren als het u nu grote moeite kost huurbetalingen te doen

 

3.2 LIJDENDE VORM

Wanneer je een combinatie van het werkwoord worden of zijn en een voltooid deelwoord in een zin hebt staan, dan is er sprake van een passieve zin of lijdende vorm. Bovendien kan in een lijdende zin de handelende persoon wegvallen. De tekst wordt met lijdende zinnen ook erg afstandelijk.
Tips
Ý Schrijf zo veel mogelijk actieve zinnen, dus zonder ’worden’.
Ý Controleer in je ruwe versie van de tekst of de gebruikte lijdende vormen wel functioneel zijn. Meestal is dit niet het geval.


Oefening b
Herschrijf onderstaande zinnen door er werkwoorden zijn en worden uit te halen. Zet ze in de actieve vorm. Gebruik het woordje men alleen als je niet op een andere oplossing kunt komen.
1 Een mailing wordt verstuurd door Vodafone.
Vodafone verstuurt een mailing.2 Door de afdeling Communicatie wordt medegedeeld dat door de directie meer aandacht moet worden geschonken aan de introductie van nieuwe medewerkers.
De afdeling communicatie deelt mee dat de directie meer aandacht moet schenken aan de introductie van nieuwe medewerkers.3 Het wordt door ons niet verwacht dat de mailing door u voor 17 mei wordt aangeleverd.
Wij verwachten niet dat u de mailing voor 17 mei aanlevert.4 Door gebruik van passieve zinnen wordt de leesbaarheid belemmerd.
Passieve zinnen belemmeren de leesbaarheid.


5 De eerste 16 uur advies worden vergoed door het ministerie van Economische Zaken. De overige uren worden door ons gedeclareerd.
Het ministerie van Economische Zaken vergoedt de eerste 16 uur. De overige uren declareren wij. 6 Er wordt door ons 20 procent korting verleend.
Wij verlenen 20 procent korting.


Oefening c
In de onderstaande passage staan veel lijdende vormen. Daardoor is de tekst afstandelijk. Maak deze tekst dynamisch door passieve zinnen om te zetten in actieve zinnen. Zo nodig kun je een deel van de tekst herschrijven.


Opzet van de cursus communicatie: een groot aantal onderwerpen wordt behandeld, waarbij wordt getracht de nodige diepgang aan te brengen. Alhoewel wordt opgeleid voor drie examens, zal de stof geïntegreerd worden gebracht in de cursus, zodat het onderling verband tussen de onderwerpen voor de cursist duidelijk wordt gemaakt. Veel aandacht wordt besteed aan elementaire begrippen uit de voorlichting en public relations. Naast de inleidingen door de trainers, zal ruimschoots aandacht worden besteed aan het maken van cases. Van de cursisten wordt verlangd dat zij ook geruime tijd besteden aan zelfstudie. Gedurende de cursus zal een aantal tentamens worden afgenomen.de cursus communicatie behandelt een groot aantal onderwerpen, waarin we de nodige diepgang proberen te brengen. Alhoewel we opleiden voor drie examens, zullen we de stof integreren in de cursus, zodat het onderling verband tussen de onderwerpen voor de cursist duidelijk wordt. Aan elementaire begrippen uit de voorlichting en public relations besteden we veel aandacht. Naast de inleidingen door de trainers, zullen we ook veel kijken naar het maken van cases. De cursisten moeten ook veel tijd besteden aan zelfstudie. Gedurende de cursus vinden een aantal tentamens plaats.

 

3.3 TANGCONSTRUCTIE


Bij lange zinnen kunnen bij elkaar horende delen te ver uit elkaar staan. Dit heet een tangconstructie. Door zo’n tangconstructie is het moeilijk de zin direct te begrijpen.


Zo niet
Deze maatregelen gaan, geheel in de lijn van de vorige beleidsnota over de economische ontwikkeling, waarin al gesproken werd over een slechte betalingsbalans, uit van een daling in de economische groei.
Zo wel
De maatregelen gaan uit van een daling in de economische groei. Ze liggen geheel in de lijn van de vorige beleidsnota over de economische ontwikkeling. In die beleidsnota is al gesproken over de slechte betalingsbalans.Tips
Je kunt tangconstructies vermijden door de ver uit elkaar geplaatste delen bij elkaar te zetten. Maak eventueel van die ene lange zin dan twee of meer zinnen.
Oefening d
Herschrijf de volgende zinnen. Zorg ervoor dat je de tangconstructie eruit haalt.
1 De directie zal, op voorwaarde dat het overleg met de OR snel plaatsvindt, binnen een maand beslissen.
De directie zal als het overleg met de OR snel plaatsvindt, binnen een maand beslissen.2 Vergeet u niet, als u een alarmnummer belt, alle noodzakelijke gegevens zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven.
Vergeet als u een alarmnummer belt niet alle noodzakelijke gegevens zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven.

 

3.4 NAAMWOORDSTIJL

Er is sprake van naamwoordstijl als er in plaats van een werkwoord een zelfstandig naamwoord staat. Dat heeft als nadeel dat een tekst erg afstandelijk wordt. Een werkwoord dat de handeling aangeeft, is immers een stuk dynamischer dan wanneer een zelfstandig naamwoord dit doet.Zo niet
Wij komen tot de vaststelling dat de begroting niet klopt.
Wij zijn van mening dat we nog niet tot een besluitvorming kunnen komen.
Zo wel
Wij stellen vast dat de begroting niet klopt.
Wij menen dat we nog niet kunnen besluiten.

Tip
Vervang bij een handeling zo veel mogelijk het zelfstandig naamwoord door een werkwoord. Oefening e
De onderstaande zinnen zijn onnodig formeel door de naamwoordstijl. Herschrijf ze zo dat ze directer, dynamischer worden.

1 Wij komen tot de vaststelling dat de laserproef niet klopt.
Wij concluderen dat de laserproef onjuist is.

2 De beantwoording van uw verzoek zal maximaal 10 dagen in beslag
nemen.
Het beantwoorden van uw verzoek zal maximaal 10 dagen duren

.3 De afdeling Communicatie is van mening dat de ontwikkeling van het internet zal kunnen leiden tot een grote verandering in haar taakstelling.
De afdeling Communicatie denkt dat de ontwikkeling van het internet kan leiden tot een grote verandering in haar taak.

4 Verzorging doen wij via onze medewerkers.
Onze medewerkers regelen de verzorging.

 

 

3.5 WOORDKEUZE


Mensen spreken veel vlotter dan ze schrijven. Het is niet gewenst spreektaal te schrijven. Je kunt wel de woorden uit de spreektaal gebruiken. Met ‘verzorgde’ spreektaal is niets mis. Denk aan het schrijfwoord ‘welke’. Niemand zegt het, maar veel schrijvers gebruiken het, ‘die’ is aantrekkelijker.
Zo niet
De nota welke door de commissie is geschreven, is goedgekeurd.

Zo wel
De nota die door de commissie is geschreven, is goedgekeurd.


Hier vind je woorden die ouderwets overkomen. Tevens vind je een nieuwe variant.
welke - die
dienaangaande - hierover
enigerlei - enige
desalniettemin - toch
thans - nu
zulks - dat
inzake - over
onderhavig - deze, dit
desbetreffende - deze
gaarne - graag
Tip
Gebruik zo veel mogelijk eigentijdse varianten. Hoe eigentijdser de zin, hoe meer de inhoud ervan de lezer aanspreekt. Je verkleint daardoor de afstand tussen jezelf en de lezer. 3.6 LANGE WOORDEN
Niet alleen lange zinnen, ook lange woorden zijn over het algemeen moeilijk leesbaar. Het verband tussen de delen van het woord is voor de lezer onduidelijk. Gebruik daarom liever korte dan heel lange woorden. Te lange samenstellingen zijn om te zetten in uitdrukkingen die de relaties tussen de verschillende delen van de samenstelling expliciet maken. Een hulpmiddel hierbij zijn voorzetsels als ‘van’, ‘om’, en ‘voor’.
Zo niet
arbeidsproductiviteitsstijging
pensioenfondstoetredingsvoorwaarden
Zo wel
stijging van de arbeidsproductiviteit
voorwaarden voor toetreding tot het pensioenfonds Tip
Gebruik zo mogelijk korte woorden of splits lange woorden in een aantal kortere. Oefening f
Herschrijf de zinnen zodanig dat het woordgebruik duidelijker wordt. Verwijder ouderwetse en splits lange woorden.
1 Een toelichtende berekening bij deze ziektekostenregelingsnota doen wij u toekomen.
Wij sturen u een berekening van deze ziektekostennota.2 De directie is nu doende met een voordeel te doen voor de bespreking van de voortgangsrapportagebespreking.
De directie is bezig met een voordeel te doen voor de bespreking van de voortgangsrapportage. 3 Het vorengenoemde advies ten aanzien van de interne communicatie worden in de hiernavolgende paragrafen nader uitgewerkt.
Het eerder gegeven advies over de interne communicatie worden in de volgende paragrafen uitgelegd.4 Het bedrijf verkeert in een hachelijke financiële situatie en derhalve bepleit de directie om over te gaan tot het reduceren van het personeelsbestand
Het bedrijf zit in een riskante financiële situatie en daarom stelt de directie voor om over te gaan tot het verminderen van het personeel.


3.7 AFKORTINGEN


Je doet er verstandig aan om voorzetseluitdrukkingen niet af te korten. Voorbeelden van voorzetseluitdrukkingen zijn: met betrekking tot, in verband met, door middel van. Gebruik alleen de algemeen bekende afkortingen. Voor de lezer is de afkorting niet altijd even snel duidelijk. In de praktijk leidt dit nog wel eens tot verwarring. Bovendien vertraagt dergelijke afkortingen het leestempo.
Zo niet Zo wel Of beter
t.b.v. ten behoeve van voor
t.b.v. ten bate van voor
a.d.h.v. aan de hand van met
v.w.b. voor wat betreft over3.8 TOP VIJF VAN VOORZETSELUITDRUKKINGEN
Waarom omslachtig schrijven als het korter kan? Wees economisch en vermijd de voorzetseluitdrukkingen.
van de zijde van - door / van
ten gevolge van - door / vanwege
met betrekking tot - over / met
in verband met - vanwege / door
door middel van - door3.9 DIRECT SCHRIJVEN
Veel schrijvers gebruiken omslachtige formuleringen omdat ze zich er amper van bewust zijn dat het ook anders kan.
Ook zijn ze soms bang dat ze minder serieus genomen worden als ze direct en eenvoudig schrijven. De Stichting Ideële Reclame, Sire, voert al enkele jaren een campagne om het ‘wollige’ taalgebruik aan te pakken. Hieronder enkele voorbeelden.

Omslachtig taalgebruik ontstaat ook door een overmatig gebruik van hulpwerkwoorden. Vooral de hulpwerkwoorden ‘kunnen’ en ‘zullen’ vervullen vaak geen duidelijke functie.
Zo niet
De grote lijnen van het schetsadvies kunnen dan onaangetast blijven en wanneer mogelijk zal hiernaar verwezen worden.
Zo wel
De grote lijnen van het schetsadvies blijven dan onaangetast en wanneer mogelijk verwijzen wij hiernaar.

 

Oefening i


Haal de overbodige hulpwerkwoorden uit de zinnen. Schrijven is schrappen

1 We zouden wel willen weten of Ben met de ingreep akkoord zou kunnen gaan.
We willen weten of Ben met de ingreep akkoord gaat.

2 Dient er niet in overweging genomen te worden dat wij de kippen moeten plukken alvorens wij tot braden zullen dienen over gaan?
Moeten we de kippen niet eerst plukken voor we ze braden?


3.10 OMHAAL VAN WOORDEN
Omhaal van woorden wil zeggen dat je al begint met schrijven, zonder dat je precies weet wat je wilt zeggen. Vaak ontstaan dan de zogenaamde ‘er ... dat’-zinnen en ‘het ... dat’-zinnen. Een stuk waarin veel zinnen met onnodige omhaal van woorden staan, is voor de lezer niet aantrekkelijk om te lezen. Zo niet
Het is duidelijk dat met betrekking tot het exploiteren van het kabelnet grote economische belangen gemoeid zijn.
Zo wel
Met het exploiteren van het kabelnet zijn grote economische belangen gemoeid.

Oefening g


Herschrijf de volgende zin zo beknopt mogelijk. Schrap ook alle overbodige hulpwerkwoorden.
1 Het is duidelijk dat de werkgroep i.v.m. onze samenwerking met de 3 onderzoeksinstituten gestart is met een veelomvattend onderzoek waarmee grote strategische belangen gemoeid zullen zijn.
Het is duidelijk dat de werkgroep i.v.m. onze samenwerking met 3 onderzoeksinstituten gestart is met een uitgebreid onderzoek waarbij grote strategische belangen meespelen.2 Er is een mogelijkheid dat op grond van het gebrek aan personeel ten aanzien van intakegesprekken zal worden overgegaan tot een patiëntenstop.
Er is een mogelijkheid dat door gebrek aan personeel een patiëntenstop ingesteld zal worden.3 Ten gevolge van het feit dat de database niet volledig is, hebben we aanleiding gevonden voor het voorstel dat bevordert dat de gegevensinvoer beter zal gaan verlopen.
Het feit dat de database niet volledig is heeft ervoor gezorgd dat het voorstel dat de gegevensinvoer bevordert beter zal verlopen.4 Het is een onontkoombaar feit dat wij in die situatie snel zullen moeten handelen door middel van een extra budgetaanvraag.
Het is een feit dat wij in die situatie snel moeten handelen met behulp van een extra budgetaanvraag.5 Als u van oordeel bent dat uw werkzaamheden een extra assistent zullen vergen, dan verzoeken wij u ons hiervan op de hoogte te willen stellen.
Oefening h
Herschrijf de volgende zin zo beknopt mogelijk.1 Onderzocht is op welke manier u met behulp van research de identiteit kunt meten.
Er is onderzocht hoe u door research de identiteit kunt meten.
2 In hoofdstuk twee zullen de commando’s ten behoeve van de beheerder worden beschreven.
In hoofdstuk twee zullen de commando’s voor beheerder worden beschreven.
3 De directie had drie dagen nodig om het beleid ten aanzien van het personeel vast te stellen.
De directie had drie dagen nodig om het personeelsbeleid vast te stellen.4 In de huidige situatie worden de klanten niet optimaal ondersteund in verband met het ontbreken van genoeg personeel.
Nu worden de klanten niet optimaal ondersteund door een personeelstekort. 5 Door een wijziging ten opzichte van de salarisvoorwaarden ontstond er veel commotie.
Een wijziging van de salarisvoorwaarden zorgde voor veel ophef.


3.11 AANTREKKELIJK SCHRIJVEN


Oefening j


Bijna alle zinnen beginnen met ‘De’. Verander dat.
De ontwikkeling van de bestedingen is heel divers. De gezinsconsumptie groeit nog beperkt. De groei van de gezinsconsumptie in het derde kwartaal is uitgekomen op 3,3%. De consumptie van duurzame goederen spant daarbij de kroon met een groei van ruim 5%. De eerste gegevens over het vierde kwartaal laten een onverminderde groei zien: de binnenlandse consumptie is in november met 2,2% toegenomen en de bestedingen aan duurzame goederen noteren een volumestijging van 7%. Het consumentenvertrouwen heeft in de laatste twee maanden een deel van de terugval na de zomer goedgemaakt. Het consumentenvertrouwen hapert echter in januari van dit jaar. Er is geen verdere verbetering geconstateerd. De investeringen zijn in het derde kwartaal gegroeid met 2 miljard.Aangepaste versie:
De ontwikkeling van de bestedingen is heel divers. Gezinsconsumptie groeit nog beperkt. Wat betreft de groei van de gezinsconsumptie is deze in het derde kwartaal uitgekomen op 3,3%. Consumptie van duurzame goederen spant daarbij de kroon met een groei van ruim 5%. Onverminderde groei is te zien in de eerste gegevens over het vierde kwartaal: de binnenlandse consumptie is in november met 2,2% toegenomen en de bestedingen aan duurzame goederen noteren een volumestijging van 7%. Het consumentenvertrouwen heeft in de laatste twee maanden een deel van de terugval na de zomer goedgemaakt. Het consumentenvertrouwen hapert echter in januari van dit jaar. Er is geen verdere verbetering geconstateerd. Tot slot de investeringen, deze zijn in het derde kwartaal gegroeid met 2 miljard.

Oefening k
Weg met ‘is’. ‘Is’ is een leeg werkwoord. Vervang dit door een werkwoord met meer lading.
De gezinsconsumptie in het tweede kwartaal is 5% groter dan een jaar eerder. In het onderzoek is dit groeicijfer voor het laatst overtroffen in het derde kwartaal, toen de toename op 5,6% uitkwam. Kortom: de gezinsconsumptie is gestegen. De stijging van de gezinsconsumptie in het tweede kwartaal is uitgekomen op 6,7%. Dit is hoger dan het cijfer dat door de regering is voorspeld.


Aangepaste versie:
De gezinsconsumptie in het tweede kwartaal is 5% groter dan een jaar eerder. dit groeicijfer is in het onderzoek voor het laatst overtroffen in het derde kwartaal, toen de toename op 5,6% uitkwam. Kortom: de gezinsconsumptie is gestegen. De stijging van de gezinsconsumptie in het tweede kwartaal komt uit op 6,7%. Een hoger cijfer dan door de regering is voorspeld.


3.12 VRIJ WERK


Opdracht A


Schrijf een serieuze of waanzinnige of humoristische, literaire of informatieve tekst van precies 103 woorden die eindigt met de zin:
Het begint.


De spelers hebben maandenlang toegeleefd naar dit moment. DE wedstrijd van het seizoen. Op trainingen werdt de hele tijd al gehamerd op het sportieve belang, en ook hoezeer de club een finaciele impuls als deze kon gebruiken. Geld betekent meer mogelijkheden om het team nog beter te maken dan dat het nu is, en dat is nou net waar elke speler van droomt. Spelen in een team dat heel goed presteert.
Na een periode waarin het allemaal niet zo lekker liep, is dan nu eindelijk toch het einddoel gehaald. Op zich al een hele prestatie. Iedereen ervoer het op zijn eigen manier, maar uiteindelijk hebben ze het als team toch maar mooi voor elkaar gekregen.
Voetbaltenue wordt aangetrokken, scheenbeschermers omgedaan, veters gestrikt.
Dan komt de vierde official de kleedkamer in om te vragen of iedereen mee naar buiten wil lopen. Het begint....

 

Feedbacklijst


-zitten er taalfouten in?
Ik heb geen taalfouten kunnen ontdekken
- is er correcte grammatica gebruikt?
Over het algemeen werd de grammatica goed gebruikt. Alleen lopen sommige zinnen niet echt lekker.
- zit er boeiende zinsbouw in?
Er is goed gekeken naar de spanning in het verhaal. Alleen worden zinnen te kort afgekapt, meer verwijswoorden gebruiken.
- is de sfeer van de verhalen duidelijk?
Ja het is een duidelijke sfeer, spanning, ze moeten het halen.
- Geen overbodige woorden gebruikt?
Ik vind wel dat er veel overbodige woorden zijn gebruikt, het kan zijn dat die gebruikt zijn om de sfeer te verduidelijken maar naar mijn mening is dat niet nodig.

 

Aangepaste versie:


De spelers hebben maandenlang toegeleefd naar dit moment. DE wedstrijd van het seizoen.
Op de trainingen werd al een hele tijd gehamerd op het sportieve belang. Daarbij ging het ook over hoezeer de club een financiële impuls als deze kon gebruiken.
Geld betekent meer mogelijkheden om het team nog beter te maken dan dat het nu is. Een team waar elke speler van droomt. Spelen in een team dat heel goed presteert.
Na een periode waarin het allemaal niet zo lekker liep, is dan eindelijk toch het einddoel gehaald. Op zich al een hele prestatie!
Iedereen ervoer het op zijn eigen manier, maar uiteindelijk hebben ze het als team toch maar mooi voor elkaar gekregen.
Voetbaltenue wordt aangetrokken, scheenbeschermers omgedaan, veters gestrikt.
Dan komt de vierde official de kleedkamer in om te vragen of iedereen mee naar buiten wil lopen. Het begint.....


Opdracht B


Schrijf een komische, tragische, absurdistische, zakelijke of literaire tekst van precies 96 woorden die begint met de zin:
Maar dat niet.
Maar dat niet !! Gadverdamme, ik moet er toch niet aan denken. Zit je fijn te zappen, zie je ineens een programma als Fear Factor. Ze zeggen wel eens dat een mens veel gekkigheid doet voor geld, maar dit gaat echt te ver ! Schapenogen eten, linke stunts uithalen met auto’s, noem maar op.....
Nee, dan WIJ vroeger. Wij vonden het al een linke actie om bij de boer appels uit de wei te halen, om die vervolgens dan ergens stiekem op te gaan eten. Dat was dan nog gewoon voor de kick. Maar tegenwoordig kan je mensen allerlei fratsen uit laten halen zolang er maar genoeg geld tegenover staat. Neem nou bijvoorbeeld die blootbladen. Die bieden absurd hoge bedragen om iemand bloot in hun magazine te krijgen.
Zo zie je maar hoe vatbaar een mens is voor materiële dingen.
Het moet niet veel gekker worden. Als dat nog mogelijk is dan....

 

Feedbacklijst
-zitten er taalfouten in?
Ik heb geen taalfouten kunnen ontdekken.
- is er correcte grammatica gebruikt?
Correcte grammatica, alleen wat dubieuze woorden zoals: gekkigheid, fratsen. Die woorden zou ik toch anders vertalen.
- zit er boeiende zinsbouw in?
Goede zinsopbouw, niets op aan te merken
- is de sfeer van de verhalen duidelijk?
Duidelijke sfeer: walging, ongeloof.
- Geen overbodige woorden gebruikt?
Weini overbodige woorden. Alleen werd er heel vaak onnodig het woordje ‘nog’ gebruikt.

 

Aangepaste versie:
Maar dat niet !! Gadverdamme, ik moet er niet aan denken. Zit je fijn te zappen, zie je ineens een programma als Fear Factor. Ze zeggen wel eens dat mensen gekke dingen doen voor geld, maar dit gaat echt te ver! Schapenogen eten, linke stunts uithalen met auto’s, noem maar op.....
Nee, dan WIJ vroeger. Wij vonden het al een linke actie om bij de boer appels uit de wei te halen, om die vervolgens dan ergens stiekem op te eten. Dat was dan gewoon voor de kick. Maar tegenwoordig kan je mensen allerlei rare dingen laten doen zolang er maar genoeg geld tegenover staat. Neem nou bijvoorbeeld die blootbladen. Die bieden absurd hoge bedragen om iemand bloot in hun magazine te krijgen.
Zo zie je maar hoe vatbaar een mens is voor materiële dingen.
Het moet niet veel gekker worden. Als dat mogelijk is dan....


Tips
Ý Zorg voor een hoog tempo. Maak korte zinnen van maximaal zeven woorden per zin.
Ý Bedenk een onverwacht einde.

 

Opdr. 4 Doelgroepgerichtheid: ‘Basisschool De Springplank’


Deze tekst is geschreven voor een voorlichtingsbrochure voor ouders die een schoolkeuze voor hun kind moeten maken.
De school heeft een vacature en wil deze tekst aanpassen zodat deze geschikt is als tekst in een advertentie om sollicitanten een idee van de school te geven. Pas de tekst aan de nieuwe doelgroep aan. Maak eerst een situatie- en doelgroepanalyse.


Doelgroep-situatie analyse:
De mensen die hierop reageren, zijn mensen die pas klaar zijn met de PABO, of leraren die een andere school zoeken. Let er dus op dat er in de tekst geen informatie verteld wordt die al algemeen bekend is bij deze mensen. Dan haken ze af. Het zijn mensen met een moderne kijk op de wereld. Dus geen oude stempel.
De keuze voor een basisschool is zeer belangrijk. Het kan bepalend zijn voor de toekomst van uw kind. Als ouder bent u op zoek naar een kwalitatief goede school. Een school die uw kind voorbereidt op het voortgezet onderwijs. Maar ook een school waarin de individuele mogelijkheden van uw kind de aandacht krijgen. Bovendien is het belangrijk dat uw kind, iedere dag, acht jaar lang, met plezier naar school toe gaat.
De Springplank bestaat sinds 1975 en heeft op dit moment 240 leerlingen. Onze onderwijsmethoden zijn gebaseerd op de laatste onderwijsontwikkelingen. Binnen het leerprogramma is daarnaast volop ruimte voor de persoonlijkheidsontwikkeling van kinderen. Wij proberen voor alle leeftijden, van groep 1 tot groep 8, een prettige sfeer te creëren, waarbij leren leuk kan zijn.
Laat je tekst feedbacken door een medestudent en schrijf een tweede versie.De keuze voor een basisschool is zeer belangrijk. Het kan bepalend zijn voor de toekomst van uw kind. Als ouder bent u op zoek naar een kwalitatief goede school. Een school die uw kind voorbereidt op het voortgezet onderwijs. Maar ook een school waarin de individuele mogelijkheden van uw kind de aandacht krijgen. Bovendien is het belangrijk dat uw kind, iedere dag, acht jaar lang, met plezier naar school toe gaat.
De Springplank bestaat sinds 1975 en heeft op dit moment 240 leerlingen. Onze onderwijsmethoden zijn gebaseerd op de laatste onderwijsontwikkelingen. Binnen het leerprogramma is daarnaast volop ruimte voor de persoonlijkheidsontwikkeling van kinderen. Wij proberen voor alle leeftijden, van groep 1 tot groep 8, een prettige sfeer te creëren, waarbij leren leuk kan zijn.
Feedback:
Let op de hoofdletters, die vergeet je wel eens, ook na je andere teksten bekeken te hebben. Verder een goede beknopte duidelijke tekst. Ik heb geen grammaticale fouten kunnen ontdekken.


Aangepaste versie:
Schoolkeuze is belangrijk. Onze school richt zich ook op de individuele mogelijkheden van het kind.Momenteel zitten er 240 leerlingen op onze school.
We hebben een vernieuwende kijk op het onderwijs. Daarom stemmen wij onze methoden af op de recente ontwikkelingen.
Ontwikkeling van het kind vinden wij erg belangrijk. Leren moet leuk blijven.
Dus ben je iemand die op zoek is naar een moderne werkomgeving, en hecht je veel waarde aan een plezierige baan? Dan nodigen wij je graag uit voor een gesprek.


Opdr. 5 Structuur: ‘Hot Air Balloon Promotions’


Bewerk de volgende tekst tot een foldertekst. Maak de structuur van de volgende tekst beter zichtbaar. Gebruik daarvoor een logische alinea-indeling, kernzinnen, signaalwoorden en ook tussenkopjes. Zijn er volgens jou nog meer trucs te bedenken om de aandacht naar bepaalde tekstdelen te trekken?
Hot Air Balloon Promotions biedt u een onvergetelijk avontuur. Een adembenemende vaart van 1 tot 1,5 uur op verschillende hoogtes. De combinatie van rust, open lucht en het uitzicht naar alle kanten kan alleen verwezenlijkt worden door deze unieke vorm van luchtvaart. het hele jaar door kan er gevaren worden. In de winter kan de hele dag opgestegen worden. In de zomer wordt er tijdens de eerste twee uur en de laatste twee uur van de dag gevaren. Het weer is stabieler en er is minder wind. Wanneer de condities niet toereikend zijn voor de vaart, wordt de ballonvaart verschoven en spreken wij een nieuwe datum af. Het meest geschikt is vrijetijdskleding die u ook voor een wandeling zou gebruiken. Het is niet koud in de mand. Wij adviseren stevige schoenen of laarzen, vooral als het geregend heeft. Bij een ochtendvaart bellen wij u de avond ervoor op over de weersverwachtingen. Bij een avondvaart nemen wij in de ochtend contact met u op. Er wordt besloten of het weer de vaart toelaat. Op de opstijgplaats wordt u ontvangen door de balloncrew. De ballon wordt in 30 tot 45 minuten opgebouwd. Het avontuur kan beginnen. Er wordt 1 tot 1,5 uur gevaren waarna de ballonvaarder een veld zoekt om te landen. Het volgteam is bijna altijd in de buurt van de landingsplaats. De ballon wordt ingepakt en uw eerste vaart wordt gevierd met champagne. We rijden naar de dichtstbijzijnde kroeg en we reiken de doopcertificaten uit. Bij ochtendvaarten bieden we u een après-ballonpicknick aan. Die is uiteraard door ons geregeld: u wordt teruggebracht naar de plaats van vertrek. Indien vrienden of familie u wensen te volgen, kan dat ook. Zij kunnen achter de volgwagen aanrijden. Kinderen lichter dan 35 kg kunnen niet mee. Voor oudere kinderen is het gewenst dat zij begeleid worden. U hoeft geen aparte verzekering af te sluiten. Al onze passagiers zijn gedurende de vaart verzekerd. De ballonnen hebben een capaciteit van 4 personen (exclusief de ballonvaarder). De prijs per persoon bedraagt € 80. De prijzen zijn inclusief btw. Deze prijzen gelden in de regio Tilburg. Bij een opstijgplaats verder dan 50 km buiten Tilburg is de toeslag per ballon € 40 euro. Als u van ver komt, kunnen wij een goed hotelarrangement voor u verzorgen waarbij meestal de ballon uit de tuin van uw hotel zal vertrekken. U kunt telefonisch, schriftelijk of per fax boeken of de antwoordkaart opsturen. In overleg spreken wij dan één of meerdere data af. Wij verstrekken cadeaubonnen en meer uitgebreide arrangementen op aanvraag.
Laat je tekst feedbacken door een medestudent en schrijf een tweede versie.


Hot Air Balloon Promotions biedt u
een onvergetelijk avontuur !!!

Een adembenemende vaart van 1 tot 1,5 uur op verschillende hoogtes.
De combinatie van rust, open lucht en het uitzicht naar alle kanten kan alleen verwezenlijkt worden door deze unieke vorm van luchtvaart
het hele jaar door kan er gevaren worden.
In de winter kan de hele dag opgestegen worden.
In de zomer wordt er tijdens de eerste twee uur en de laatste twee uur van de dag gevaren. Het weer is stabieler en er is minder wind.
Wanneer de condities niet toereikend zijn voor de vaart, wordt de ballonvaart verschoven en spreken wij een nieuwe datum af.Het meest geschikt is vrijetijdskleding die u ook voor een wandeling zou gebruiken. Het is niet koud in de mand. Wij adviseren stevige schoenen of laarzen, vooral als het geregend heeft. Bij een ochtendvaart bellen wij u de avond ervoor op over de weersverwachtingen. Bij een avondvaart nemen wij in de ochtend contact met u op. Er wordt besloten of het weer de vaart toelaat.
Op de opstijgplaats wordt u ontvangen door de balloncrew. De ballon wordt in 30 tot 45 minuten opgebouwd. Het avontuur kan beginnen. Er wordt 1 tot 1,5 uur gevaren waarna de ballonvaarder een veld zoekt om te landen. Het volgteam is bijna altijd in de buurt van de landingsplaats. De ballon wordt ingepakt en uw eerste vaart wordt gevierd met champagne.
We rijden naar de dichtstbijzijnde kroeg en we reiken de doopcertificaten uit. Bij ochtendvaarten bieden we u een après-ballonpicknick aan. Die is uiteraard door ons geregeld: u wordt teruggebracht naar de plaats van vertrek. Indien vrienden of familie u wensen te volgen, kan dat ook. Zij kunnen achter de volgwagen aanrijden.
Kinderen lichter dan 35 kg kunnen niet mee. Voor oudere kinderen is het gewenst dat zij begeleid worden. U hoeft geen aparte verzekering af te sluiten. Al onze passagiers zijn gedurende de vaart verzekerd. De ballonnen hebben een capaciteit van 4 personen (exclusief de ballonvaarder).
De prijs per persoon bedraagt € 80. De prijzen zijn inclusief btw. Deze prijzen gelden in de regio Tilburg. Bij een opstijgplaats verder dan 50 km buiten Tilburg is de toeslag per ballon € 40 euro. Als u van ver komt, kunnen wij een goed hotelarrangement voor u verzorgen waarbij meestal de ballon uit de tuin van uw hotel zal vertrekken.

U kunt telefonisch, schriftelijk of per fax boeken of de antwoordkaart opsturen. In overleg spreken wij dan één of meerdere data af. Wij verstrekken cadeaubonnen en meer uitgebreide arrangementen op aanvraag.
Feedback:
Er zitten enkele kleine foutjes in. Wat ik heb verbeterd heb ik cursief gemaakt.
Je hebt in het begin van de tekst al een hele opsomming. En na die opsomming een hele lap tekst, dat maakt het minder aantrekkelijk om te lezen. Ik zou proberen om die opsomming ergens anders te plaatsen of nog meerdere opsommingen te maken. Die zijn duidelijk en makkelijk te lezen.
Ik zou de tekst over het hotel arrangement niet bij de prijzen zetten. Ook de cadeau bonnen niet bij de bereikbaarheid. Dat zijn extra opties.Hot Air Balloon Promotions biedt u
een onvergetelijk avontuur !!!Een adembenemende vaart van 1 tot 1,5 uur op verschillende hoogtes.
De combinatie van rust, open lucht en het uitzicht naar alle kanten kan alleen verwezenlijkt worden door deze unieke vorm van luchtvaart

- Het hele jaar door kan er gevaren worden.
- In de winter kan de hele dag opgestegen worden.
- In de zomer wordt er tijdens de eerste twee uur en de laatste twee uur van de dag gevaren.
- Het weer is stabieler en er is minder wind.
- Wanneer de condities niet toereikend zijn voor de vaart, wordt de ballonvaart verschoven en spreken wij een nieuwe datum af.

Kleding
Het meest geschikt is vrijetijdskleding die u ook voor een wandeling zou gebruiken. Het is niet koud in de mand. Wij adviseren stevige schoenen of laarzen, vooral als het geregend heeft.


Over de vlucht
Bij een ochtendvaart bellen wij u de avond ervoor op over de weersverwachtingen. Bij een avondvaart nemen wij in de ochtend contact met u op. Er wordt besloten of het weer de vaart toelaat.
Op de opstijgplaats wordt u ontvangen door de balloncrew. De ballon wordt in 30 tot 45 minuten opgebouwd. Het avontuur kan beginnen. Er wordt 1 tot 1,5 uur gevaren waarna de ballonvaarder een veld zoekt om te landen. Het volgteam is bijna altijd in de buurt van de landingsplaats. De ballon wordt ingepakt en uw eerste vaart wordt gevierd met champagne.
Nadat we zijn geland rijden we naar het dichtstbijzijnde eetcafe en reiken daar de doopcertificaten uit. Bij ochtendvaarten bieden we u een après-ballonpicknick aan. Die is uiteraard door ons geregeld: u wordt teruggebracht naar de plaats van vertrek. Indien vrienden of familie u wensen te volgen, kan dat ook. Zij kunnen achter de volgwagen aanrijden.

Overige informatie
Kinderen lichter dan 35 kg mogen niet mee. Voor oudere kinderen is het gewenst dat zij begeleid worden. U hoeft geen aparte verzekering af te sluiten. Al onze passagiers zijn gedurende de vaart verzekerd. De ballonnen hebben een capaciteit van 4 personen (exclusief de ballonvaarder).
De prijs per persoon bedraagt € 80. De prijzen zijn inclusief btw. Deze prijzen gelden in de regio Tilburg. Bij een opstijgplaats verder dan 50 km buiten Tilburg is de toeslag per ballon € 40 euro. Als u van ver komt, kunnen wij een goed hotelarrangement voor u verzorgen waarbij meestal de ballon uit de tuin van uw hotel zal vertrekken.

U kunt telefonisch, schriftelijk of per fax boeken of de antwoordkaart opsturen. In overleg spreken wij dan één of meerdere data af. Wij verstrekken cadeaubonnen en meer uitgebreide arrangementen op aanvraag.


Opdr. 6 Uitnodiging eindpresentatie IP11
Per projectgroep ontwerp je een uitnodiging voor je gasten van de eindpresentatie. Deze opdracht is deel individueel, deels groepsopdracht.

Stap 1:
Verzin met je projectgroep een creatief idee voor de uitnodiging (denk aan de technieken van Creatief Denken), waarmee je de doelgroep aanspreekt en verrast. Maak tevoren natuurlijk een uitgebreide doelgroep en situatieanalyse.

Stap 2:
Werk individueel het idee uit tot een uitnodiging.
Eisen aan de uitnodiging:
- 1 hoofduitnodiging
- een aantal omringende producten die werken als aankondiger of reminder: print, digitaal, … laat je fantasie de vrije loop, maar zorg voor afwisseling en verrassing
- alles uitgewerkt in taal én vorm

Stap 3:


Bespreek in de projectgroep de individuele producten. Kies de uitwerking van 1 groepslid of maak een combinatie van het werk van enkele groepsleden, en werk het geheel uit in een tweede versie (dit is dus een groepsproduct).
Alle individuele producten komen in je dossier, het eindwerk, een groepsproduct, breng je in week 5 mee naar het spreekuur, voor feedback van de docent.
Na het spreekuur verwerk je de feedback en optimaliseer je het groepsproduct tot een eindproduct. Deze week gaan jullie de doelgroep benaderen!Mijn versie van de tekst:Ik wou een gewoon verjaardagskaart-formaat nemen, en dan aan de binnen links een slogan
( getypt in braille). Deze slogan zou moeten zijn “Laat ons je ogen openen”.
Rechts aan de binnenkant komt dan beknopt uitleg over ons project, en waar en wanneer het is:
Beste ouders/vrienden van IMDers,
Op 23 november organiseren wij een achterban-avond om een duidelijk beeld te geven over onze studie.
Aangezien het een nieuwe studie is, is het voor velen nog vaag wat deze opleiding nu precies inhoudt. Dit willen wij met deze avond wegwerken.
23 november, tussen 19 en 20 uur, vindt in R5 de betreffende avond plaats
Dus noteer dit in uw/jou agenda, en hopelijk zien we je de 23ste !!Team 7,
Edwin Yuen, Niels Wijers, Rob Vervoort, Rick van de Ven en Jordi van de Wall
(deze tekst komt gecentreerd op het vlak)
Onderaan de pagina komt dan nog gecentreerd de url van onze site, met een preview van ons idee voor deze achterban avond.


Opdr. 7 Reflectie en Evaluatie


Aan het eind van de eerste periode Copy kijk je terug op je leerdoelen en beschrijf je in hoeverre je ze gerealiseerd hebt. Wat is al verbeterd en veranderd, waar ga je zeker nog aan werken? Wat viel mee, wat viel tegen?
Graag horen we ook je mening over de module Copy 1. We zouden het op prijs stellen als je die op papier zet. Wat vond je zinvol, leuk, goed, leerzaam? Wat heb je gemist? Welke onderdelen vond je minder goed, leerzaam, nuttig? Welke tips heb je eventueel voor ons om de module te verbeteren? Welk rapportcijfer zou je de module geven?
De evaluaties zijn voor ons erg belangrijk om de module te verbeteren!
Ik vond het een leuke module. Wat ik wel handiger zou vinden, is dat ze de namen van de verschillende onderdelen hanteren in het rooster i.p.v. steeds COM11. dat werkt nogal verwarrend.
Op mijn vorige studie heb ik al vaker met de technieken van creatief denken gewerkt, maar nooit echt zo uitgebreid.
De vorm van de lessen was lekker losjes, zolang je maar je spullen af had.
Ik ga in het vervolg wat meer letten op de inhoudelijke vorm van mijn teksten. Soms is de boodschap onduidelijk, of vertel ik te langdradig.
De hoeveelheid werk viel me in het begin wel even tegen, maar dat is gewoon een kwestie van inplannen.
Het schrijven van fictieve verhaaltjes vond ik leuk, want dan heb je veel vrijheid. Dat vind ik sowieso wel prettig, ook bij andere vakken. TE strenge richtlijnen werken alleen maar een negatieve werkhouding in de hand.
Al met al een leuke module, en dat zal wel zo blijven voor de rest van het jaar.
Ik wist alleen op het laatst niet meer of je nou voor die uitnodiging alleen je eigen versie moest inleveren, of ook de uiteindelijke versie (op het laatst werdt gezegd dat je alleen je eigen versie moest, terwijl hier stond dat je ook de uiteindelijke moest bijvoegen).
Bijlage 1 Diagnostische SpellingtestFormuleer op basis van deze test een leerdoel voor spelling.


Geef van onderstaande woorden aan of ze goed of fout gespeld zijn:


-Produkt _____________________goed
-Noord-Hollander ______________ goed
-Gefaxed _____________________ fout ‡ gefaxt
-Na-apen _____________________ goed
-Zoëven ______________________ fout ‡ zo-even
-Zonnestraal __________________ goed, er is maar 1 zon.
-Groentesoep _________________ fout ‡ groentensoep, er zitten meerdere groenten in.
- ’s Nachts ____________________ Als de zin met dit woord begint is het goed, ’s staat voor des, en dat is een voorvoegsel, dus dat hoeft niet met een hoofdletter.
-mevrouw de Vries _____________ fout ‡ Mevrouw De Vries
-Industrieën ___________________ goed
-Onmiddelijk __________________ goed
-Interview _____________________ goed
-Namelijk _____________________ goed
-Enquete ______________________ fout ‡ enquête
-Commissie ____________________ goed
-Abonnement _________________ goed
-Opaatje _____________________ goed
-Zeeëen______________________ fout ‡ enkelvouw is zee, en als het meervoud is dan komt er en achter, dus zeeën.
-Musea’s __________________ fout ‡ musea is al meervoud
- De engelse les _____________ fout ‡ Engelse

 

Vul de juiste werkwoordsvorm in:
1. Ik ben benieuwd of jij je onze eerste vakantiedag nog herinnert.
2. We ontmoette elkaar om zes uur ’s morgens op Schiphol en verwachte dat vijf uur later de Spaanse zon zou branden op onze spierwitte huid.
3. We hadden natuurlijk wel gezien dat het wat miste, maar we waren daarover niet erg bezorgd.
4. “Die verdunt zich wel”, verzekerde jij mij.
5. “Ik ben goed bevriend met de weergoden en daarom ben ik ervan overtuigd dat deze lang verwachte vakantie ons wordt gegund”
6. “Weet je dat jouw optimisme mij alleen maar meer zenuwen bezorgt”, antwoorde ik toen pessimistisch.
7. Later zou blijken dat je inderdaad te vroeg had gejuichd.
8. Bij de incheckbalie werd de afhandeling zeer vertraagd, doordat een passagier opeens een van zijn koffers miste.
9. Op het moment dat wij ons nog moesten haasten, omdat wij vreesden dat wij door het onverwachte oponthoud ons vliegtuig misten, werd er omgeroepen: “Door de mist zijn alle uitgaande vluchten voor onbepaalde tijd vertraagd.”
10. Vooral de woorden ‘voor onbepaalde tijd’ vergrootten mijn pessimisme.
11. Op de informatieborden werden alle vermelde vertrektijden gewist.
12. Een aantal verontruste reizigers snelden naar de informatiebalie.
13. Laconiek melde de dienstdoende informant dat onder druk van de gehaaste passagiers het weer niet verbeterde.
14. De tijden van de verlate vluchten zouden omstreeks drie uur bekend worden gemaakt.
15. Onze eerste vakantiedag brachten wij op de onnatuurlijk verlichte luchthaven door.
16. De Spaanse zonnewarmte heeft ons die dag niet verwend!Leerdoel spelling:
Ik ga minder uit van de standaard spellingscontrole van Microsoft Word, en meer zelf erop letten. Zo zie je ook sneller als je een fout maakt, en ga je niet blindelings op een programma af.