vertaling van de teks in de video.
in 1979 heeft de FIA besloten om 4 wiel aandrijving te legaliseren voor de rally sport.
de toenmalige fabrikanten die meestreden om het kampioenschap vonden 4 wiel aandrijving te zwaar en te complex om sucsesvol te worden
het ongelijk werd door Audi bewezen toen Audi haar Quattro introduceerde in 1980
met de mededeling om met deze Quatrro mee te rijden in het kampioenschap van 1981 en 1982 als leer en ontwikkeling jaren.
de volledige potentie van deze Quatrro kwam naar voren op het moment dat Audi
deze auto inzette als nulauto voor de course opening met Hannu Mikkola achter het stuur (nulauto = is een rallyauto die de baan voorverkent op eventuele gevaren)
als Mikkola en de quatrro ingeschreven was geweest als deelnemer,
dan hadden ze gewonnen met 9 volle minuten ten opzichte van de overige deelnemers.
de daarop volgende seizoenen (1981 en 1982) moesten er noodgedwongen spoilers aan de auto`s
gemaakt worden om de auto`s op de weg te houden
in het seizoen 1983 zag men de creaties van de andere fabrikanten ook met 4 wiel aandijving
en de Group A en Group B klasse werd geintroduceerd.
en de eerste echte Group B auto werd geintroduceerd door Lancia 037 Monte Carlo
Audi`s eerste echte rivaal
in het 1985 seizoen zagen de andere fabrikanten ook in dat ze niet achter konden blijven en kwamen er dus een heleboel 4 wiel aangedreven rivalen bij
om het inmiddels strerke dominerende peugeot de kans op de titel van dat jaar af te pakken
Lancia introduceerde hun Delta 4 voorzien van een turbo en een super charger
Ford liet hun RS2000 aan het publiek zien en Autin Metro kwam met de Metro 6R4
Audi introduceerde hun Quatrro S1
peugeot bleef ook niet stil zitten en schreef hun vernieuwde T16 evelution 2 in voor het kampioenschap.
Lancia behaalde de eerste 2 plaatsen met hun nieuwe S4
In deze tijd werden de spoilers vervangen door vleugels en dit was bittere noodzaak met auto`s die tussen de 500 en 600 PK leverden
in dit kampioenschap gebeurde echter het onvermijdelijke
een auto schuifde van de weg af, knalde tegen bomen en stenen, naar beneden een helling af.
Toivonen en zijn navigator Sergio Cresto verloren hierbij hun leven
van dit ongeluk zijn nog getuigen en/of video beelden
zowel de overblijfselen van hun lichaam als hun auto was niks meer te herkennen door de brand die heeft gewoed door de crash
Group B en S zijn voor het seizoen 1987 afgelast. Ford en Audi hebben zich onmiddelijk terug getrokken uit het Group B klassement
de overige fabrikanten besloten om het seizoen uit te rijden