FAQ

Algemene vragen over 0900-rijstijl.

Hier zijn een aantal vragen welke regelmatig gesteld worden aan 0900-rijstijl.
Indien u andere vragen heeft, kunt u te allen tijde contact met ons opnemen.


Wat is 0900-rijstijl?
Hoe werkt 0900-rijstijl?
Wat gebeurd er als een weggebruiker 0900-rijstijl belt?
Wat moet ik doen als ik een meldingsrapport ontvang over een chauffeur?
Wat is de toegevoegde waarde van de periodieke rapporten welke ik ontvang?
Zal 0900-rijstijl echt het aantal verkeersovertredingen verlagen?
Hoe zullen mijn chauffeurs reageren op 0900-rijstijl?
Wie beantwoord de telefoontjes van 0900-rijstijl?
Zijn er algemene statistieken over 0900-rijstijl?
Wat zijn de voordelen van het gebruik van 0900-rijstijl?

 

Wat is 0900-rijstijl?
0900-rijstijl, te herkennen aan “wat vindt u van mijn rijstijl?”, is een rijstijlbeinvloedings programma wat gebruikt wordt door diverse bedrijven in Nederland en promoot de veiligheid op de weg, verlaagt het aantal aanrijdingen en bespaart op brandstofkosten.
 

Hoe werkt 0900-rijstijl?
0900-rijstijl voorziet u van: accurate informatie over de gedragingen van de chauffeur aan de wagenparkbeheerders en managers; geeft mogelijkheid tot snelle feedback; complimenten over de chauffeurs, of andere gemelde informatie.
 

Wat gebeurd er als een weggebruiker 0900-rijstijl belt?
Weggebruikeren bellen voor 30ct per minuut om een melding te maken van asociaal rijgedrag, een compliment of aanvullende informatie met betrekking tot het rijgedrag van medeweggebruikers. De details van de observatie, de identiteit van de beller, etc. Alle verkregen informatie wordt opgeslagen in de database van 0900-rijstijl.
Meldingsrapporten worden per mail verzonden aan de contactpersoon van het betrokken bedrijf. De manager of wagenparkbeheerder neemt vervolgens contact op met de chauffeur om zijn/haar kant van het verhaal te horen.


Wat moet ik doen als ik een meldingsrapport ontvang over een chauffeur?
De manager van de chauffeur neemt het rapport met de chauffeur door. (inclusief eventuele historie; bijvoorbeeld: tweede maal zelfde melding etc.) De terugkoppeling van de chauffeur wordt retour gezonden aan 0900-rijstijl. Daar worden deze gegevens opgeslagen in de database en het commentaar van de chauffeur wordt tevens aan de melder gezonden.


Wat is de toegevoegde waarde van de periodieke rapporten welke ik ontvang?

Periodieke rapporten geven een gedetailleerd overzicht van alle meldingen. Waardoor u instaat bent het soort meldingen (per chauffeur) te volgens, zoals: soort klacht(en), aantal meldingsrapporten, aantal niet teruggekoppelde meldingen met 0900-rijstijl, veelplegers, etc.
 

Zal 0900-rijstijl echt het aantal verkeersovertredingen verlagen?
Het antwoord is ja. Onderzoek naar het principe van 0900-rijstijl in Amerika en Groot-Brittannië heeft bewezen dat het programma werkt. In het eerste jaar zal het aantal ongelukken met 36% afnemen, zoals uit het onderzoek blijkt.
 

Hoe zullen mijn chauffeurs reageren op 0900-rijstijl?
U bent de sleutel tot de manier waarop uw chauffeurs het programma zullen accepteren. U geeft leiding aan uw werknemers en kunt hen hierbij sturen. Uw steun aan en positieve uitleg van het programma 0900-rijstijl zal er voor zorgen dat het programma positief zal worden ontvangen en geïmplementeerd. Dit kunt u onder andere doen door uw chauffeurs te laten zien dat het programma 0900-rijstijl niet een soort “Big Brother” is om hen het leven/werk zuur te maken, maar bedoeld is om hun werk veiliger te maken en tevens kostenverlagend werkt.
  

Wie beantwoord de telefoontjes van 0900-rijstijl?
Onze telefonisten in het call center beantwoord 24-uur per dag, 365 dagen per jaar de telefoon. Onze telefonisten zijn getraind en ervaren in het omgaan met de mogelijke meldingen welke gemaakt kunnen worden. De telefoon zal snel en professioneel opgenomen worden, waarna de benodigde informatie voor de melding op een juiste wijze genoteerd zal worden.
 

Zijn er algemene statistieken over 0900-rijstijl?
Die hebben we. Gemiddeld ontvangen deelnemende bedrijven drie meldingsrapporten per auto per maand. Ongeveer 90% van de meldingen betreffen klachten/irritaties. Ongeveer 10% van de meldingen betreffen complimenten.

 

Wat zijn de voordelen van het gebruik van 0900-rijstijl?

De voordelen voor het deelnemende bedrijf:
- Helpt het bedrijf bij het ontwikkelen van een positief imago
- Chauffeurs met een onveilige rijstijl worden opgemerkt voordat ongelukken plaats kunnen vinden.
- Het programma zorgt voor een vermindering van het aantal aanrijdingen en de kosten daarvan. (zoals
  verzekeringskosten, het repareren van het voertuig, het vervangen van de chauffeur en het voertuig,
  vervolgkosten als verlate leveringen, schade aan de lading en overige administratieve kosten).
- Helpt bedrijven bij het beoordelen van chauffeurs.
- Het programma zorgt voor vermindering van de kosten van het onderhoudt aan de voertuigen; de verbeterde bewustwording van de gedragingen bij de chauffeurs zorgt voor minder slijtage aan het voertuig en een lager benzine verbruik.

De voordelen voor de chauffeur:
- Het programma geeft een positieve insteek aan de gedragingen op de weg, waardoor een veiligere en prettigere werksfeer wordt gecreëerd.
- Een compliment over de rijstijl van een chauffeur zal goed zijn voor het moraal van de chauffeur.
- Zorgt voor respect van mede weggebruikers.
- Zorgt voor veiligheid op de weg en dus een veiligere werksituatie voor chauffeurs

TOP

© 2003