FAQ
Algemene
vragen over 0900-rijstijl.
Hier zijn
een aantal vragen welke regelmatig gesteld worden aan 0900-rijstijl.
Indien u andere vragen heeft, kunt u te allen tijde contact met ons
opnemen.
•
Wat is 0900-rijstijl?
•
Hoe werkt 0900-rijstijl?
•
Wat gebeurd er als een weggebruiker 0900-rijstijl belt?
•
Wat moet ik doen als ik een meldingsrapport
ontvang over een chauffeur?
•
Wat is de toegevoegde waarde van de periodieke
rapporten welke ik ontvang?
•
Zal 0900-rijstijl echt het aantal
verkeersovertredingen verlagen?
•
Hoe zullen mijn chauffeurs reageren op
0900-rijstijl?
•
Wie beantwoord de telefoontjes van
0900-rijstijl?
•
Zijn er algemene statistieken over
0900-rijstijl?
•
Wat zijn de voordelen van het gebruik van
0900-rijstijl?
Wat is
0900-rijstijl?
0900-rijstijl, te herkennen aan “wat vindt u van mijn rijstijl?”, is een
rijstijlbeinvloedings programma wat gebruikt wordt door diverse
bedrijven in Nederland en promoot de veiligheid op de weg, verlaagt het
aantal aanrijdingen en bespaart op brandstofkosten.
Hoe werkt
0900-rijstijl?
0900-rijstijl voorziet u van: accurate informatie over de gedragingen
van de chauffeur aan de wagenparkbeheerders en managers; geeft
mogelijkheid tot snelle feedback; complimenten over de chauffeurs, of
andere gemelde informatie.
Wat
gebeurd er als een weggebruiker 0900-rijstijl belt?
Weggebruikeren bellen voor 30ct per minuut om een melding te maken van
asociaal rijgedrag, een compliment of aanvullende informatie met
betrekking tot het rijgedrag van medeweggebruikers. De details van de
observatie, de identiteit van de beller, etc. Alle verkregen informatie
wordt opgeslagen in de database van 0900-rijstijl.
Meldingsrapporten worden per mail verzonden aan de contactpersoon van
het betrokken bedrijf. De manager of wagenparkbeheerder neemt vervolgens
contact op met de chauffeur om zijn/haar kant van het verhaal te horen.
Wat moet ik
doen als ik een meldingsrapport ontvang over een chauffeur?
De manager van de chauffeur neemt het rapport met de chauffeur door.
(inclusief eventuele historie; bijvoorbeeld: tweede maal zelfde melding
etc.) De terugkoppeling van de chauffeur wordt retour gezonden aan
0900-rijstijl. Daar worden deze gegevens opgeslagen in de database en
het commentaar van de chauffeur wordt tevens aan de melder gezonden.
Wat is de toegevoegde waarde van de periodieke rapporten welke ik
ontvang?
Periodieke rapporten geven een gedetailleerd overzicht van alle
meldingen. Waardoor u instaat bent het soort meldingen (per chauffeur)
te volgens, zoals: soort klacht(en), aantal meldingsrapporten, aantal
niet teruggekoppelde meldingen met 0900-rijstijl, veelplegers, etc.
Zal
0900-rijstijl echt het aantal verkeersovertredingen verlagen?
Het antwoord is ja. Onderzoek naar het principe van 0900-rijstijl in
Amerika en Groot-Brittannië heeft bewezen dat het programma werkt. In
het eerste jaar zal het aantal ongelukken met 36% afnemen, zoals uit het
onderzoek blijkt.
Hoe
zullen mijn chauffeurs reageren op 0900-rijstijl?
U bent de sleutel tot de manier waarop uw chauffeurs het programma
zullen accepteren. U geeft leiding aan uw werknemers en kunt hen hierbij
sturen. Uw steun aan en positieve uitleg van het programma 0900-rijstijl
zal er voor zorgen dat het programma positief zal worden ontvangen en
geïmplementeerd. Dit kunt u onder andere doen door uw chauffeurs te
laten zien dat het programma 0900-rijstijl niet een soort “Big Brother”
is om hen het leven/werk zuur te maken, maar bedoeld is om hun werk
veiliger te maken en tevens kostenverlagend werkt.
Wie
beantwoord de telefoontjes van 0900-rijstijl?
Onze telefonisten in het call center beantwoord 24-uur per dag, 365
dagen per jaar de telefoon. Onze telefonisten zijn getraind en ervaren
in het omgaan met de mogelijke meldingen welke gemaakt kunnen worden. De
telefoon zal snel en professioneel opgenomen worden, waarna de benodigde
informatie voor de melding op een juiste wijze genoteerd zal worden.
Zijn er
algemene statistieken over 0900-rijstijl?
Die hebben we. Gemiddeld ontvangen deelnemende bedrijven drie
meldingsrapporten per auto per maand. Ongeveer 90% van de meldingen
betreffen klachten/irritaties. Ongeveer 10% van de meldingen betreffen
complimenten.
Wat zijn
de voordelen van het gebruik van 0900-rijstijl?
De voordelen voor het deelnemende
bedrijf:
- Helpt het bedrijf bij het ontwikkelen van een positief imago
- Chauffeurs met een onveilige rijstijl worden opgemerkt voordat
ongelukken plaats kunnen vinden.
- Het programma zorgt voor een vermindering van het aantal aanrijdingen
en de kosten daarvan. (zoals
verzekeringskosten, het repareren van het voertuig, het vervangen van
de chauffeur en het voertuig,
vervolgkosten als verlate leveringen, schade aan de lading en overige
administratieve kosten).
- Helpt bedrijven bij het beoordelen van chauffeurs.
- Het programma zorgt voor vermindering van de kosten van het onderhoudt
aan de voertuigen; de verbeterde bewustwording van de gedragingen bij de
chauffeurs zorgt voor minder slijtage aan het voertuig en een lager
benzine verbruik.
De voordelen voor de chauffeur:
- Het programma geeft een positieve insteek aan de gedragingen op de
weg, waardoor een veiligere en prettigere werksfeer wordt gecreëerd.
- Een compliment over de rijstijl van een chauffeur zal goed zijn voor
het moraal van de chauffeur.
- Zorgt voor respect van mede weggebruikers.
- Zorgt voor veiligheid op de weg en dus een veiligere werksituatie voor
chauffeurs