5-7 juni

We zijn onderweg naar Stockholm .Wij hebben al 4 dagen schitterend weer met 25 graden. Met de boot via Puttgarden en later Helsingborg zitten we nu in Zweden, Nykoping, Gisteravond op een prachtige plaats gestaan aan het Vätternmeer met uitzicht over een baai. We hebben het lucifersmuseum in Jönköping bezocht, onvoorstelbaar hoeveel stokjes daar werden verwerkt, eerst handmatig en later met een enorme machine. Het is hier heerlijk rustig rijden en mooie natuur. Heel veel picknickplaatsen. Zo houden we het wel eventjes vol. (ha,ha, want we mogen nog .......km)
Woensdag 8 en 9 juni
De dag zit er weer op en we moeten een plekje hebben om te overnachten. We zoeken weer zo'n mooi plekje als de avond daarvoor: helemaal alleen aan het water, maar dat lukte deze keer niet. Wel een prachtig plekje waar de elanden je zo voorbij kwamen, vertelde de eigenaar van het ene huis bij de kerk in Salem (van Jeruzalem) En daar zijn we dan ook maar blijven staan . Om 11 uur werd het donker, maar geen eland gezien en tegen drieën was het al weer licht. Van Salem uit rijden we ‘s morgens in 45 min. naar Stockholm. Midden in de stad is een camperplaats. In korte broek en t-shirt (want het is hier tropisch) zijn we op de fiets vertrokken naar de Gamla Stan (oude stad) dat op een eiland ligt . Het zijn hier allemaal eilandjes. De bruggen zijn hier niet te tellen. Eerst maar eens het koninklijk paleis gezien. Wat hebben ze hier wat bewaard, ongelooflijk. Kroonjuwelen, schitterend, elke koning had een eigen kroon zeg! Ook de slotkerk is de moeite waard om te bekijken. We fietsen nog wat door de oude stad en kopen een ijsje...dat wel erg duur was, 4 euro. En toen was de middag ook weer voorbij.
Vrijdag 10 juni
Weer stralend weer we branden de camper uit. We konden wel in Spanje zitten. ‘s Morgens lekker rustig aan. Na de koffie zijn we op de fiets door Stockholm gegaan. Eerst naar een nieuwer gedeelte van Stockholm waar ook veel oude gebouwen staan zoals het stadhuis en de opera. Veel standbeelden van koningen! Het geeft de stad grandeur en een uitstraling van macht. Daarna met de sightseeingboot door de wateren van Stockholm. Prachtig. Weer op de fiets gestapt en nogmaals bijzondere gebouwen gezien zoals de rijksdag, het nationaal museum enz. Als laatste door de smalle steegjes want die kennen ze hier ook. Het is nu 10 uur ‘s avonds en we gaan eerst nog een poosje lezen buiten want om 11 uur wordt het pas schemerig en in de camper is het nog te warm.
Zaterdag 11 juni
Heet, om 9 uur al 26 graden! Vanmorgen nog een keer door de stad. Eerst naar het Vaasa museum waar een boot ligt, die bij de proefvaart meteen verging, gelijk bij de monding van de haven. Het museum heeft de vorm van een driemaster. De Vasa was het vlaggenschip van koning Gustav Adolf en het was een groot drama dat hij zonk. Werkelijk een schitterend museum, dat rond het schip gebouwd is. Het schip zelf is redelijk ongeschonden naar boven getakeld. We fietsen het eiland Djurgarden over en kopen enkele broden, die ook niet goedkoop zijn: het dubbele van Nederlandse broden. Daarna naar de kathedraal in de Gamla Stan. Hier veel pracht en praal, vooral de preekstoel en de twee koninklijke zetels. Jelte wil graag nog een kijkje nemen in het postmuseum. En dan fietsen we naar de camper terug, weer vol van prachtige indrukken. Morgen nemen we de boot naar Finland als er plaats is voor ons.

12 en 13 juni Ålands eilanden
Wij hebben een verrassende wending gegeven aan onze reis. We zijn gaan eiland-hoppen. We wilden graag de onbekende Ålands eilandengroep bekijken tussen Zweden en Finland in. Deze eilandengroep is op een bepaalde manier zelfstandig: ze hebben een eigen vlag en postzegels (goed voor Jelte) en ook een eigen kenteken. Ze spreken Zweeds en horen bij Finland. Ook hadden we eigenlijk geen zin om 12 uur op een boot te zitten van Stockholm naar Turku (de bekende route.)
Dus zijn we 100 km boven Stockholm naar een vrij onbekende haven gereden om daar over te steken en zig-zaggend de Ålandseilanden over te steken om zo in Finland te komen. We hebben nu al 6 boten gehad.
De eerste boot ging om 10 uur werd ons verteld maar we hadden geen ticket dus maar vroeg er heen: om 8 uur stonden we daar al maar we waren niet eens de eerste.
Daar raakten we met mensen aan de praat die dat ook deden. Die vertelden ons dat je wel verplicht was om op een eiland te overnachten. Maar het eerste eiland telde niet mee!? De tickets kosten samen 160 euro. Ging je niet overnachten dan kwam er nog eens een paar honderd bij. Maar bij het volgende eiland was alles vol behalve een boot die om 4 uur ‘s morgens wegging. Vannacht bij de haven overnacht met een riant uitzicht over al de eilandjes. Die vroege boot hebben we toen maar genomen want we hadden geen keus. Aangekomen op het eerste eiland zijn we eerst maar een paar uur gaan slapen. Het zijn prachtige eilanden (scheren heet dat hier) met veel mooie rotsformaties en mosbegroeiing. Smalle weggetjes. Weinig mensen wonen er. Hier een verplichte nachtrust ook weer alleen bij de volgende haven. Lekker rustig. Morgen nemen we de eerste boot als het kan. Afwachten maar ?
Een zeer bijzondere regel !! Maar goed dat zijn de verrassingen van een reis.
Hadden we al een planning dan lopen we nu al aardig op ons schema uit om op 21 juni op de Noordkaap te zijn. Maar ja het is hier ook zo mooi.
We kunnen ons echt wel voorstellen dat sommigen naar Zweden willen verhuizen. Zo’n mooi landschap!