Welkom!

Welkom op de website 'Vliegveld Ypenburg, van sportvliegveld tot vliegbasis'!

Deze website staat geheel in het teken van vliegveld Ypenburg vanaf de opening in 1936 tot en met de definitieve sluiting in 1992. 


Heeft u een aanvulling op deze website doormiddel van foto's, documenten, verhalen of iets dergelijks? Stuur dan een e-mail naar de webmaster.

Geschiedenis.

In 1926 lanceert de Haagse burgemeester Mr. J.A.N. Patijn het plan om in de buurt van Den Haag een vliegveld aan te leggen, dat Schiphol moet overtreffen. Door de slechte economische groei in het begin van de jaren dertig blijkt het plan echter vooralsnog niet haalbaar.

De oorsprong van Vliegveld Ypenburg ligt dan ook bij de Nederlandse sportvliegerij uit de jaren 1930, die grote opgang maakt. Voordat het latere vliegveld wordt aangelegd is het vooral een aantal zweefvliegers dat hun vliegsport beoefent op een weiland nabij de voormalige hoeve Ypenburg. Vliegveld Ypenburg komt uiteindelijk tot stand op initiatief van de Haagse Aëroclub voor Sportvliegers onder de bezielende leiding van de voorzitter de heer D.H. Reinders. De Rotterdamse Aëroclub, de Nationale Luchtvaart ondersteunen zijn initiatief.

De heer D.H. Reinders richt in 1935 samen met een aantal kapitaalkrachtigen de 'N.V. Grondmaatschappij Ypenburg' op. Ze kopen grond aan de in de Hoge Broekpolder gelegen in de gemeente Rijswijk met het recht deze percelen als luchtvaartterrein te bestemmen. Het vliegveld wordt aangelegd voor de sportluchtvaart, maar men realiseert zich al snel vanaf het begin, dat dit terrein, dat gezien de gunstige ligging nabij Den Haag, als regeringscentrum, ook van belang is voor de commerciële luchtvaart.

Lees hier verder.

De slag om vliegveld Ypenburg.

Op 10 mei 1940 overvielen Duitse strijdkrachten het neutrale Nederland. Hiermee kreeg Nederland de bedenkelijke primeur van de eerste grote luchtlandingsoperatie uit de geschiedenis. Duitse parachutisten en luchtlandingstroepen landden onder meer op het Rijswijkse vliegveld Ypenburg om van daaruit door te stoten naar Den Haag. Hun doel was om Koning Wilhelmina, de regering en de legerleiding gevangen te nemen.

Met de uitschakeling van deze hoogste leiding zou de oorlog binnen enkele uren afgelopen zijn. De operatie liep uit op een mislukking voor de Duitsers. Ondanks een hevig bombardement, voortdurende beschietingen door de Duitse jachtvliegtuigen en grootschalige luchtlandingen, verweerde de Nederlandse verdediging van vliegveld Ypenburg zich op zodanige wijze dat de veel beter getrainde en bewapende Duitsers er niet in slaagde om het vliegveld te veroveren. Het werd de enige nederlaag van betekenis die de Duitsers tijdens hun "Blitzkrieg" in West-Europa leden.

Lees hier verder.

Tijdlijn.

Via de tijdlijn kunt u belangrijke historische gebeurtenissen terug lezen over vliegveld Ypenburg. Wist u bijvoorbeeld dat in 1936 de 'Graf Zeppelin' over vliegveld Ypenburg vloog? In 1945 het eerste vliegfeest werd gehouden? En dat in 1961 de eerste Lockheed F-104G Starfighters op vliegbasis Ypenburg arriveren?

Lees hier verder.

Vipvluchten.

In de loop der jaren hebben leden van koninklijke huizen, ministers, presidenten, vice-presidenten, premiers, ministers en andere hoogwaardige personen vliegveld Ypenburg aangedaan. Op 12 mei 1938 land de eerste vipvlucht op vliegveld Ypenburg. Koning Leopold III arriveerde toen om de doopplechtigheid van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix bij te wonen.

Lees hier verder.

Laatste updates.

23-01-2011: Ypenburg Departure Procedures.
23-01-2011: Crashkaart.
23-01-2011: Update tijdlijn 1938.
22-01-2011: Lichtingfoto's J. Voorn.
21-01-2011:
Lichtingfoto's A. de Haas.
27-09-2010:
Affiche toegevoegd.
27-09-2010:
Affiche toegevoegd.
27-09-2010:
Affiche toegevoegd.
19-04-2010: Foto verkeerstoren toegevoegd.
19-04-2010: Affiche toegevoegd.
06-11-2009: Luchtfoto toegevoegd.
17-04-2009: Luchtfoto toegevoegd.
17-04-2009: Vliegbasis Ypenburg toen en nu.
17-04-2009: Luchtfoto toegevoegd.
16-04-2009: Foto verkeerstoren toegevoegd.
16-04-2009: Luchtfoto toegevoegd.
14-04-2009: Ingezonden foto's Daniël Rob.
14-04-2009: Initiatief voor museum op Ypenburg.
14-04-2009: Luchtfoto Fokker-vestiging Ypenburg.
28-01-2008:
Squadrons op vliegbasis Ypenburg.
25-01-2008: Republic Thunderjet toegevoegd
.
24-01-2008:
Ooggetuigenverslagen toegevoegd.
23-01-2008: Vier luchtfoto's toegevoegd.
23-01-2008: Aanvulling vipvluchten.
23-01-2008: Diverse films toegevoegd.
23-01-2008: Foto's toegevoegd van Hal 40.

Klik hier voor de voorgaande updates.

Forum.

Op het forum van deze website kunt u vragen stellen of beantwoorden met betrekking tot vliegveld Ypenburg.

klik hier om naar het forum te gaan.

Gastenboek.

Heeft u op- of aanmerkingen met betrekking tot deze website? Laat dan een bericht achter in het gastenboek.

Klik hier om naar het gastenboek te gaan.

Informatie gezocht.

Heeft u nog foto's, affiches, verhalen of andere informatie met betrekking tot vliegveld Ypenburg? Stuur dan een e-mail naar de webmaster.

Klik hier om een e-mail te sturen.
 

Advertentie

 

 

Klik hier voor meer informatie.

Vliegveld Ypenburg is online vanaf 10 december 2007.

De webmaster heeft getracht met alle rechthebbenden op foto's, illustraties en teksten contact op te nemen. Dit is wellicht niet in alle gevallen gelukt.
Diegene de menen op foto's, illustraties of teksten recht te kunnen doen gelden, wordt verzocht om contact op te nemen met de
webmaster.

Motigo Webstats - Gratis web site statistieken Eigen homepage website teller