Welkom!
Welkom op de website 'Vliegveld Ypenburg, van sportvliegveld tot
vliegbasis'!
Deze website staat geheel in het teken van vliegveld Ypenburg
vanaf de opening in 1936 tot en met de definitieve
sluiting in 1992.
Heeft u een
aanvulling op deze website doormiddel van foto's, documenten,
verhalen of iets dergelijks? Stuur dan een e-mail naar de webmaster.
Geschiedenis.
In 1926 lanceert de Haagse burgemeester Mr.
J.A.N. Patijn het plan om in de buurt van Den Haag een vliegveld aan te leggen, dat Schiphol moet overtreffen. Door de slechte economische groei in het begin van de jaren dertig blijkt het plan echter vooralsnog niet haalbaar.
De oorsprong van Vliegveld Ypenburg ligt dan ook bij de Nederlandse sportvliegerij uit de jaren 1930, die grote opgang maakt. Voordat het latere vliegveld wordt aangelegd is het vooral een aantal zweefvliegers dat hun vliegsport beoefent op een weiland nabij de voormalige hoeve Ypenburg. Vliegveld Ypenburg komt uiteindelijk tot stand op initiatief van de Haagse Aëroclub voor Sportvliegers onder de bezielende leiding van de voorzitter de heer
D.H. Reinders. De Rotterdamse Aëroclub, de Nationale Luchtvaart ondersteunen zijn initiatief.
|
|
De heer D.H. Reinders richt in 1935 samen met een aantal kapitaalkrachtigen de
'N.V. Grondmaatschappij Ypenburg' op. Ze kopen grond aan de in de Hoge Broekpolder gelegen in de gemeente Rijswijk met het recht deze percelen als luchtvaartterrein te bestemmen. Het vliegveld wordt aangelegd voor de sportluchtvaart, maar men realiseert zich al snel vanaf het begin, dat dit terrein, dat gezien de gunstige ligging nabij Den Haag, als regeringscentrum, ook van belang is voor de commerciële
luchtvaart.
Lees
hier verder.
De
slag om vliegveld Ypenburg.
Op 10 mei 1940
overvielen Duitse strijdkrachten het neutrale Nederland. Hiermee
kreeg Nederland de bedenkelijke primeur van de eerste grote
luchtlandingsoperatie uit de geschiedenis. Duitse parachutisten en
luchtlandingstroepen landden onder meer op het Rijswijkse
vliegveld Ypenburg om van daaruit door te stoten naar Den Haag.
Hun doel was om Koning Wilhelmina, de regering en de legerleiding
gevangen te nemen.
|
|
Met de
uitschakeling van deze hoogste leiding zou de oorlog binnen enkele
uren afgelopen zijn. De operatie liep uit op een mislukking voor
de Duitsers. Ondanks een hevig bombardement, voortdurende
beschietingen door de Duitse jachtvliegtuigen en grootschalige
luchtlandingen, verweerde de Nederlandse verdediging van vliegveld
Ypenburg zich op zodanige wijze dat de veel beter getrainde en
bewapende Duitsers er niet in slaagde om het vliegveld te
veroveren. Het werd de enige nederlaag van betekenis die de
Duitsers tijdens hun "Blitzkrieg" in West-Europa leden.
Lees
hier verder.
Tijdlijn.
Via de tijdlijn
kunt u belangrijke historische gebeurtenissen terug lezen over
vliegveld Ypenburg. Wist u bijvoorbeeld dat in 1936 de 'Graf
Zeppelin' over vliegveld Ypenburg vloog? In 1945 het eerste
vliegfeest werd gehouden? En dat in 1961 de eerste Lockheed F-104G
Starfighters op vliegbasis Ypenburg arriveren?
Lees
hier verder.
Vipvluchten.
In de
loop der jaren hebben leden van koninklijke huizen, ministers,
presidenten, vice-presidenten, premiers, ministers en andere
hoogwaardige personen vliegveld Ypenburg aangedaan. Op 12 mei 1938
land de eerste vipvlucht op vliegveld Ypenburg. Koning Leopold III
arriveerde toen om de doopplechtigheid van Hare Koninklijke
Hoogheid Prinses Beatrix bij te wonen.
Lees
hier verder.
|
Laatste
updates.
23-01-2011:
Ypenburg Departure
Procedures.
23-01-2011: Crashkaart.
23-01-2011:
Update
tijdlijn 1938.
22-01-2011:
Lichtingfoto's J. Voorn.
21-01-2011:
Lichtingfoto's
A. de
Haas.
27-09-2010:
Affiche toegevoegd.
27-09-2010:
Affiche toegevoegd.
27-09-2010:
Affiche toegevoegd.
19-04-2010:
Foto verkeerstoren toegevoegd.
19-04-2010:
Affiche toegevoegd.
06-11-2009:
Luchtfoto toegevoegd.
17-04-2009:
Luchtfoto toegevoegd.
17-04-2009:
Vliegbasis Ypenburg toen en nu.
17-04-2009: Luchtfoto toegevoegd.
16-04-2009:
Foto verkeerstoren toegevoegd.
16-04-2009:
Luchtfoto toegevoegd.
14-04-2009:
Ingezonden foto's Daniël Rob.
14-04-2009: Initiatief voor museum
op Ypenburg.
14-04-2009:
Luchtfoto Fokker-vestiging
Ypenburg.
28-01-2008: Squadrons
op vliegbasis Ypenburg.
25-01-2008: Republic
Thunderjet toegevoegd.
24-01-2008: Ooggetuigenverslagen
toegevoegd.
23-01-2008: Vier
luchtfoto's toegevoegd.
23-01-2008: Aanvulling vipvluchten.
23-01-2008: Diverse films toegevoegd.
23-01-2008: Foto's toegevoegd van Hal 40.
Klik
hier voor de voorgaande updates.
Forum.
Op het forum van deze website kunt u vragen stellen of beantwoorden met betrekking tot vliegveld Ypenburg.
klik
hier om naar het forum te gaan. Gastenboek. Heeft
u op- of aanmerkingen met betrekking tot deze website? Laat dan
een bericht achter in het gastenboek. Klik
hier om naar het gastenboek te gaan. Informatie
gezocht. Heeft u nog foto's, affiches, verhalen of andere informatie met betrekking tot vliegveld Ypenburg? Stuur dan een e-mail naar de webmaster. Klik
hier om een e-mail te sturen.
|