Volg Travel-trek gastschrijvers

Judith en Ab in hun kano avontuur

vertrek: 18 januari 2004

 

 

 

 

De droom
Sinds jaren heb ik de droom om een reis te ondernemen, een pelgrimstocht, die me vanaf het begin tot aan het eind brengt. Het eerste idee was om de muur van China te fietsen, van begin tot eind. Dit bleek volslagen onmogelijk aangezien de muur grotendeels overwoekerd en verdwenen is.
Het volgende idee was om de Ganges, de heilige rivier van India, te peddelen, van begin tot eind.

Mijn buurman en ik
Het heeft een aantal jaren geduurd voor ik iemand vond met dezelfde droom, het blijkt mijn eigen buurman te zijn......

Ab heeft veel reiservaring in zowel Afrika als India. Hij kent het land, de cultuur en de rivier uit eigen ervaring. Verder is hij chef kok wat ook zo z’n voordelen kan hebben tijdens primitieve omstandigheden.

Ook ik ben een ervaren reizigster en heb langere tijd in India gewerkt en gereisd. Ik hou van de chaos, de tegenstellingen, het onnavolgbare en met name van de manier waarop religie en spiritualiteit verweven zijn met het dagelijkse leven. India heeft de eigenschap om alles op z'n kop te zetten, om vraagtekens te plaatsen bij alles waar je ooit in geloofde, ooit zeker van was. Tegelijkertijd helpt India om alles in het leven als een geheel te zien.

De rivier
Jawaharlal Nehru, eerste premier van India zei;


"the Ganges, of all rivers, is the river of India, she is beloved by her people. The Ganga is intertwined with our memories, our fears, our hopes, our songs of triumph, victories and defeats. She has been a symbol of India's age-long culture and civilization, ever changing, ever flowing and yet ever the same Ganga."


De Ganges is zo'n 3000 km lang en vindt haar oorsprong op 3000 meter hoogte in de Gangotri plains. Zij eindigt in de baai van Bengal in Bangladesh. De delta is de grootste ter wereld en begint ruim 300 km voor de uitmonding in de baai.


De mensen van India zijn afhankelijk van de rivier en het gebruik is eindeloos.
Voor praktische dingen zoals landbouw, visserij, industrie, als energie bron, voor transport en om in te wassen en van te drinken. 

 

Maar vooral ook voor religieuze doeleinden. De Ganges staat bekent als het religieuze centrum van de wereld. Zij wordt door de Hindu's als godin beschouwd, Ganga Devi, een van de twee dochters van Meru, de God Himalaya.

Zo wordt de Ganges gerbuikt voor het uitstrooien van de as van de overledenen. Of van lijken als nabestaanden niet genoeg geld hebben voor brandhout. Voor Pucha, het gebedsritueel waarbij bloemetjes en kaarsjes in bootjes van bladeren de rivier neergedreven worden. Een prachtig gezicht, die slingers van kleine, flakkerende lichtjes weerspiegelend op het water.
Voor het afwassen van zonden en doopdiensten. Een druppel Ganges water is voldoende om hele hoeveelheden water heilig (en daarmee gezond) te laten worden.
Symbolisch is de Ganges het voorbeeld van 'samsara', de leer van transmigratie.


Door het overgebruik is zij een van de meest vervuilde rivieren ter wereld. Meer dan 10 miljoen mensen wassen zich dagelijks in de Ganges en bijna een biljoen liters afvalwater word dagelijks geloosd. Ook de leerindustrie en het dumpen van lijken en karkassen draagt bij aan de vervuiling.

Onze reis
Wij hopen ons avontuur te beginnen in Tigri, bereikbaar per trien vanaf Delhi. We volgen de rivier langs enkele grote steden zoals Kanpur, Allahabad, Banares en Patna. Vandaar peddelen we of de Hoogly via Calcutta (wat Ab graag wil), of door Bangladesh (mijn voorkeur) naar de Golf van Bengal.
Als dit gedeelte (ongeveer 4/5de van de hele reis) volbracht is, reizen we per trein en bus terug naar de BRON vlakbij Badrinath in de Himalaya's.
Dit gedeelte is onbegaanbaar vanwege gletsjers, sneeuw crevices en watervallen. Ter plekke zullen we bekijken vanaf waar we de kano weer kunnen gebruiken en het gedeelte tot aan Tigri kunnen peddelen. Dit zal verreweg het moeilijkste en gevaarlijkste onderdeel worden. Wij hopen tegen die tijd zo op elkaar ingespeeld te zijn en de boot zo door en door te kennen dat het te doen is.
We kamperen waar mogelijk langs de oever en op zandbanken in tentjes. We koken op een peutbrander. Proviand zal regelmatig te verkrijgen zijn in dorpjes en steden.


Onze kano is een Duits opvouwbaar model met houten latten en een rubber met canvas huid. Er staat een mastje op waar Ab zeilen voor genaaid heeft. We hebben luchtvaart kaarten en een GPS voor de navigatie. We hopen gemiddeld zo'n 80 tot 90 km per dag te peddelen.

De gevaren
Wij bidden voor een rustige, veilige en relaxte reis.
Zoals met alle avonturen staan we aan flink wat gevaren bloot en kan er van alles misgaan. Zo zijn er de Bengaalse tijgers die nog steeds zo'n 30 dorpelingen per jaar doden. Er zijn kleine krokodillen en laatst hoorde ik dat er zelfs een paar haaien de rivier opgezwommen zijn na zich aangepast te hebben in het brakke water van de delta.
Vanwege de vervuiling is dysenterie niet ondenkbaar, net als malaria vanwege de vele muskieten die het water aantrekt. Er zijn ondieptes, stroomversnellingen en bij de delta is het een drukte van belang met enorme tankers en andere vrachtvaart.
We kunnen verdwalen en in de Jammuna of een andere rivier terechtkomen. De kano kan gemakkelijk lek geslagen worden en alleen kleine reparaties kunnen we aan. Bij dit alles moeten we ook nog door de provincie Bihar wat de gevaarlijkste plek ter wereld schijnt te zijn vanwege overvallen en piraterij.


We zijn ons bewust van de gevaren en hebben zoveel mogelijk onze voorbereidingen getroffen. Voor ons is het een uitdaging die, dwars door alle ongemakken heen, "genietbaar" moet zijn. Zo niet dan stoppen we ermee en zoeken een nieuwe uitdaging zoals over land, via Iran en Turkije, terug naar Nederland.


Maar vooralsnog gaan we ervan uit dat we de hele tocht kunnen volbrengen. Waar mogelijk houden we jullie via de website van Travel-trek op de hoogte van onze "Ups en downs de Ganges".

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Klik hier om het artikel te lezen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het avontuur in de lokale krant (klik op het artikel voor een leesbare vergroting)

 

 

 

 

 

Judith en Ab voor vertrek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juut in volle voorbereiding