Keerkoppeling
Keerkoppeling
Voor het afstellen van de keerkoppeling neem eerst de deksel van de keerkoppeling, deze zit met vier bouten gemonteerd. Verwijder nu de ATF (olie) zoveel mogelijk en maak het geheel zoveel mogelijk schoon met niet pluizende doeken. Zet de handel in neutral en los de borg moer
De keerkoppeling aanboord van Aurelia is een Paragon mechanische keerkoppeling welke op ee gegeven moment slip vertoonde. In het instructie boekje staat dat hij afgevuld dient te worden met ATF, nu is ATF een automatic transmission fluid, het is dus een vloeistof die speciaal ontwikkeld is voor automatische versnellingsbakken in de auto. Nu is ATF geen olie en heeft van nature geen smerende werking, deze is er door de fabrikant later aan toegevoegd door middel van dopes. Deze dopes zorgen nu ook voor de problemen want die gaan op de koppelingsplaten zitten en zorgen er zo voor dat de koppeling gaat slippen. Aangezien er in deze keerkoppeling alleen maar een natte koppeling zit, een zonnewiel stelsel en een bandrem is het gebruik van een ATF mij geheel onduidelijk en zou een gewone SAE 30 volledig voldoen voor smering van tandwielen en lagers. Ook een motorolie voor motorfietsen is een prima alternatief, motorfietsen hebben over het algemeen een natte platen koppeling en geen aparte versnellingsbak, dus die word met dezelfde motorolie gesmeerd
Stel nu de koppeling zodanig af dat hij met een zekere positieve klik in z’n vooruit fixeerd zonder dat je heel veel kracht moet uitoefenen. De afstelmoer draai je met de klok mee om de koppeling strakker te zetten en tegen de klok in om hem losser te zetten. Voor z’n achteruit moet koppelingspakket voor de vooruit goed los komen en de bandrem strak genoeg zitten om het huis
vast te houden. Bij dit type koppeling heeft de achteruit geen klik of wat voor soort van blokkering dan ook, vast is vast en als de morse kabel erg ligt gaat dan is het noodzakelijk om de koppeling in z’n achteruit vast te houden. Het afstellen van de bandrem spreekt voor zich. Vergeet niet om de borgmoer/bout weer vast te zetten. En vul vervolgens tot het juiste niveau de keerkoppeling met SAE 30 olie.