Rollercoaster tycoon 3
Het is niet eenvoudig om een
goed vervolggame te maken op een hit - het lijstje publishers dat roemloos
ten onder ging, is bijna eindeloos. Als je alleen maar het origineel een
beetje onder handen neemt, zullen de fans zeuren dat het weinig nieuws
bevat; verander je te veel aan het origineel, loop je de kans dat je niet
meer aansluit bij het speciale van het game. De RollerCoaster Tycoonreeks
is daar een mooi voorbeeld van. Het eerste game kende een bijna geruisloos
debuut in 1999, maar al snel draaide het game uit op een groot succes -
zeker in de Unitet States waar ze een echte cultuur hebben betreffende roetsjbanen
en pretparken. De serie ging een beetje onderuit met RollerCoaster Tycoon 2,
dat de fans bestempelden als een zwakke kopie van het origineel. En nu zijn
we aanbeland bij aflevering drie. Eigenlijk is dit een beetje het
vervolggame waarop de meeste pretparkliefhebbers zaten te wachten - dat ene
game dat de gameplay en graphics wel aanpakt, en z'n plaatsje verdiend
tussen de recente 3D-games. Maar zoals zo vaak, gaat het toch gebukt onder
een aantal bugs.
Met RollerCoaster Tycoon 3 kan je het pretpark van je dromen bouwen waarin
je allerlei mensjes ziet rondlopen die de fun van hun leven meemaken. De
opvallendste vernieuwing is ongetwijfeld de toepassing van 3D waardoor het
hele pretpark nog meer tot leven komt. Maar hoewel het uitzicht drastisch
anders is, zijn de meeste onderliggende eigenschappen behouden gebleven
waardoor het game toch onmiddellijk vertrouwd aanvoelt. Net als vorige keren
is het in de carrièremode de bedoeling om de leiding over te nemen van een
aantal slecht renderende pretparken en deze er weer helemaal bovenop te
helpen. Elk scenario heeft een drievoudige doelstelling, gaande van
apprentice (het makkelijkst) tot tycoon (het moeilijkst). Om in
de eenvoudigste doelen te slagen (en een nieuwe map te unlocken), moet je
meestal niet meer doen dan wat personeel inhuren dat het park kan proper
houden en onderhouden, en een aantal extra attracties en kraampjes bouwen.
Als je deze werkwijze hanteert, ben je heel snel doorheen de verschillende
scenario's heen. Ben je op zoek naar meer uitdaging, dan kan je de
moeilijkere objectieven trachten te halen. Hier moet je dan bijvoorbeeld de
leningen van het park zien terug te betalen of roetsjbanen bouwen met een
bepaalde lengte of opwindingsniveau.
De Engelse studio die
verantwoordelijk is voor RollerCoaster Tycoon 3, Frontier, ontwikkelde het
game terwijl de bedenker van de serie, Chris Sawyer, over de schouders
meekeek en ervoor zorgde dat de ontwikkelaars niet te ver afweken van het
geesteskind van Sawyer. Je moet nog steeds zelf het park ontwerpen en heel
wat verschillende attracties en roetsjbanen uitbouwen, maar je kan ook
altijd uitwijken naar bestaande roetsjbanen die het game rijk is. De tool om
roetsjbanen te bouwen, vloeit voort uit de vorige twee games, maar is deze
keer gebruikersvriendelijker dankzij de 3D-engine waarmee je kan inzoomen en
het camerastandpunt kan aanpassen om zo een beter overzicht te krijgen van
de lay-out van je rollercoaster. Daarnaast heb je nog steeds de controle
over bijna elk onderdeel van een pretpark, gaande van het entreegeld, de
research en ontwikkeling van nieuwe attracties, de prijs van een ticketje
tot de kleurschema's die gebruikt worden op je attracties en de uniformen
van je personeel.
Daarnaast heeft Frontier nog een aantal eigen nieuwigheden toegevoegd, zoals
een vuurwerk-editor waarmee je zelf vuurwerk kan creëren. Verder worden de
mensjes in het park op een andere manier benaderd. Om te beginnen, zien ze
er allemaal verschillend uit. Bovendien kunnen ze zowel demografisch al
sociologisch opgedeeld worden. Jongere mensen zullen eerder de rustige
ritjes opzoeken, terwijl de tieners op zoek gaan naar de extreemste
attracties in je park. De oudjes kan je dan weer dolgelukkig maken met een
leuke zitbank naast een vijvertje met eendjes.
Het hart van de RollerCoaster
Tycoongames wordt echter nog steeds gevormd door het plezier dat je beleeft
door alleen maar te kijken naar de mensjes die in je pretpark rondlopen.
Uiteraard is het ook heel bevredigend om te zien dat er rijen mensen staan
aan te schuiven bij de nieuwste attractie die je ontworpen hebt. Het is wel
een beetje jammer dat de typische pretparkmuziek baan heeft moeten ruimen
voor New Age-deuntjes - je kan natuurlijk altijd je eigen muziek importeren
in het game. We zijn echter minder te spreken over de probleempjes
betreffende de gameplay.
RollerCoaster Tycoon 3 wordt namelijk met een aantal bugs geconfronteerd
waardoor je pretpark een dooie boel wordt - zelfs als er honderden mensen
rondlopen. Bijvoorbeeld: erg populaire attracties kunnen van het ene moment
op het andere onpopulair worden, en zelfs de prijs tot op de bodem
terugschroeven brengt weinig soelaas. En andere keer merk je dat er erg
weinig gebruik wordt gemaakt van de vele attracties in je park, en dat
ondanks het feit dat er nauwelijks files te bespeuren zijn. Deze attracties
worden dan na een tijdje erg kostelijk en zorgen ervoor dat je inkomsten
drastisch teruglopen. Deze bugs zullen echter de komende maanden
waarschijnlijk wel aangepakt worden met één of andere patch.
De 3D-engine van RollerCoaster
Tycoon 3 is een ware lust voor het oog. Hoewel de mensjes er een beetje
blokvormig uitzien, hebben ze allemaal een unieke look en zijn ze behoorlijk
gedetailleerd. Dat kan ook gezegd worden van de rest van het game, dat
uitstekend gerendeerd wordt. Een andere belangrijke nieuwigheid is de
toevoeging van de ride cam waarmee je vanuit
eerstepersoonsperspectief je eigen attracties kan beleven. Hou er wel
rekening mee dat grote parken en veel bezoekers je pc aanzienlijk kunnen
vertragen, maar gelukkig kun je dit opvangen door de settings van het game
een beetje te verlagen via het optiemenu.
Daarnaast heeft RollerCoaster Tycoon 3 heel wat nieuwe content te bieden. Zo
zijn er vijf verschillende thema's beschikbaar, waaronder Space en het Wilde
Westen. Elk thema heeft z'n eigen typische attracties en winkeltjes, alsook
thematische decoraties en animatronics. het game is zo'n 18
scenario's rijk - de laatste twee kan je echter alleen maar spelen als je ze
unlocked hebt. Uiteraard is er ook nog een zandbakmode van de partij waarin
je van nul af aan kan beginnen en het ultieme pretpark opbouwen en beheren.
Al bij al is dit een degelijke
opvolger van een heuse klassieker.
Download
de demo!