Rollercoaster tycoon 3

 

Het is niet eenvoudig om een goed vervolggame te maken op een hit - het lijstje publishers dat roemloos ten onder ging, is bijna eindeloos. Als je alleen maar het origineel een beetje onder handen neemt, zullen de fans zeuren dat het weinig nieuws bevat; verander je te veel aan het origineel, loop je de kans dat je niet meer aansluit bij het speciale van het game. De RollerCoaster Tycoonreeks is daar een mooi voorbeeld van. Het eerste game kende een bijna geruisloos debuut in 1999, maar al snel draaide het game uit op een groot succes - zeker in de Unitet States waar ze een echte cultuur hebben betreffende roetsjbanen en pretparken. De serie ging een beetje onderuit met RollerCoaster Tycoon 2, dat de fans bestempelden als een zwakke kopie van het origineel. En nu zijn we aanbeland bij aflevering drie. Eigenlijk is dit een beetje het vervolggame waarop de meeste pretparkliefhebbers zaten te wachten - dat ene game dat de gameplay en graphics wel aanpakt, en z'n plaatsje verdiend tussen de recente 3D-games. Maar zoals zo vaak, gaat het toch gebukt onder een aantal bugs.

Met RollerCoaster Tycoon 3 kan je het pretpark van je dromen bouwen waarin je allerlei mensjes ziet rondlopen die de fun van hun leven meemaken. De opvallendste vernieuwing is ongetwijfeld de toepassing van 3D waardoor het hele pretpark nog meer tot leven komt. Maar hoewel het uitzicht drastisch anders is, zijn de meeste onderliggende eigenschappen behouden gebleven waardoor het game toch onmiddellijk vertrouwd aanvoelt. Net als vorige keren is het in de carrièremode de bedoeling om de leiding over te nemen van een aantal slecht renderende pretparken en deze er weer helemaal bovenop te helpen. Elk scenario heeft een drievoudige doelstelling, gaande van apprentice (het makkelijkst) tot tycoon (het moeilijkst). Om in de eenvoudigste doelen te slagen (en een nieuwe map te unlocken), moet je meestal niet meer doen dan wat personeel inhuren dat het park kan proper houden en onderhouden, en een aantal extra attracties en kraampjes bouwen. Als je deze werkwijze hanteert, ben je heel snel doorheen de verschillende scenario's heen. Ben je op zoek naar meer uitdaging, dan kan je de moeilijkere objectieven trachten te halen. Hier moet je dan bijvoorbeeld de leningen van het park zien terug te betalen of roetsjbanen bouwen met een bepaalde lengte of opwindingsniveau.
De Engelse studio die verantwoordelijk is voor RollerCoaster Tycoon 3, Frontier, ontwikkelde het game terwijl de bedenker van de serie, Chris Sawyer, over de schouders meekeek en ervoor zorgde dat de ontwikkelaars niet te ver afweken van het geesteskind van Sawyer. Je moet nog steeds zelf het park ontwerpen en heel wat verschillende attracties en roetsjbanen uitbouwen, maar je kan ook altijd uitwijken naar bestaande roetsjbanen die het game rijk is. De tool om roetsjbanen te bouwen, vloeit voort uit de vorige twee games, maar is deze keer gebruikersvriendelijker dankzij de 3D-engine waarmee je kan inzoomen en het camerastandpunt kan aanpassen om zo een beter overzicht te krijgen van de lay-out van je rollercoaster. Daarnaast heb je nog steeds de controle over bijna elk onderdeel van een pretpark, gaande van het entreegeld, de research en ontwikkeling van nieuwe attracties, de prijs van een ticketje tot de kleurschema's die gebruikt worden op je attracties en de uniformen van je personeel.

Daarnaast heeft Frontier nog een aantal eigen nieuwigheden toegevoegd, zoals een vuurwerk-editor waarmee je zelf vuurwerk kan creëren. Verder worden de mensjes in het park op een andere manier benaderd. Om te beginnen, zien ze er allemaal verschillend uit. Bovendien kunnen ze zowel demografisch al sociologisch opgedeeld worden. Jongere mensen zullen eerder de rustige ritjes opzoeken, terwijl de tieners op zoek gaan naar de extreemste attracties in je park. De oudjes kan je dan weer dolgelukkig maken met een leuke zitbank naast een vijvertje met eendjes.
Het hart van de RollerCoaster Tycoongames wordt echter nog steeds gevormd door het plezier dat je beleeft door alleen maar te kijken naar de mensjes die in je pretpark rondlopen. Uiteraard is het ook heel bevredigend om te zien dat er rijen mensen staan aan te schuiven bij de nieuwste attractie die je ontworpen hebt. Het is wel een beetje jammer dat de typische pretparkmuziek baan heeft moeten ruimen voor New Age-deuntjes - je kan natuurlijk altijd je eigen muziek importeren in het game. We zijn echter minder te spreken over de probleempjes betreffende de gameplay.

RollerCoaster Tycoon 3 wordt namelijk met een aantal bugs geconfronteerd waardoor je pretpark een dooie boel wordt - zelfs als er honderden mensen rondlopen. Bijvoorbeeld: erg populaire attracties kunnen van het ene moment op het andere onpopulair worden, en zelfs de prijs tot op de bodem terugschroeven brengt weinig soelaas. En andere keer merk je dat er erg weinig gebruik wordt gemaakt van de vele attracties in je park, en dat ondanks het feit dat er nauwelijks files te bespeuren zijn. Deze attracties worden dan na een tijdje erg kostelijk en zorgen ervoor dat je inkomsten drastisch teruglopen. Deze bugs zullen echter de komende maanden waarschijnlijk wel aangepakt worden met één of andere patch.
De 3D-engine van RollerCoaster Tycoon 3 is een ware lust voor het oog. Hoewel de mensjes er een beetje blokvormig uitzien, hebben ze allemaal een unieke look en zijn ze behoorlijk gedetailleerd. Dat kan ook gezegd worden van de rest van het game, dat uitstekend gerendeerd wordt. Een andere belangrijke nieuwigheid is de toevoeging van de ride cam waarmee je vanuit eerstepersoonsperspectief je eigen attracties kan beleven. Hou er wel rekening mee dat grote parken en veel bezoekers je pc aanzienlijk kunnen vertragen, maar gelukkig kun je dit opvangen door de settings van het game een beetje te verlagen via het optiemenu.

Daarnaast heeft RollerCoaster Tycoon 3 heel wat nieuwe content te bieden. Zo zijn er vijf verschillende thema's beschikbaar, waaronder Space en het Wilde Westen. Elk thema heeft z'n eigen typische attracties en winkeltjes, alsook thematische decoraties en animatronics. het game is zo'n 18 scenario's rijk - de laatste twee kan je echter alleen maar spelen als je ze unlocked hebt. Uiteraard is er ook nog een zandbakmode van de partij waarin je van nul af aan kan beginnen en het ultieme pretpark opbouwen en beheren.
Al bij al is dit een degelijke opvolger van een heuse klassieker.

Download de demo!