Algemene voorwaarden

1. Aanmelding
Aanmelding kan uitsluitend plaatsvinden door middel van een volledig ingevuld inschrijfformulier. Aanmeldingen worden behandeld in volgorde van binnenkomst. Met de opgegeven voorkeurslesdagen en -tijden wordt zoveel mogelijk rekening gehouden. Hieraan kunnen echter geen rechten worden ontleend. Ieder jaar dienen alle leerlingen zich opnieuw aan te melden. Aangemelde leerlingen krijgen een schriftelijke bevestiging van hun aanmelding.

2. Plaatsing
2.1 Algemeen Het beleid van de Muziekschool is erop gericht zoveel mogelijk jongeren en 55+ ers in de gelegenheid te stellen muziekonderwijs te volgen. Dit betekent onder meer dat jongeren tot 18 jaar en ouderen vanaf 55 jaar met voorrang worden geplaatst. Alhoewel vroeg aanmelden de kans op plaatsing vergroot, biedt dit geen garantie. Plaatsing blijft altijd afhankelijk van de beschikbare mogelijkheden.

2.2 Jaarcursussen. Leerlingen die zich hebben aangemeld, krijgen een uitnodiging voor een kennismakings- of introductiegesprek met een docent. Dit gebeurt door de docent die zelf contact opneemt om een afspraak te maken. De kennismakingsgesprekken kunnen zowel vóór de zomervakantie plaatsvinden, als in de eerste lesweek na de zomervakantie. Tijdens de introductie of kennismaking krijgt de leerling informatie over de inhoud van de cursus, de aanschaf van lesmateriaal, de aanschaf van een instrument en worden afspraken gemaakt voor de vaste lesdag en -tijd. Pas nadat afspraken zijn gemaakt over de vaste lesdag en lestijd en deze schriftelijk door de cursistenadministratie zijn bevestigd, is de plaatsing een feit. Voor de instrumentale cursussen verbindt de leerling zich voor een heel cursusjaar.

Indien de leerling de lessen wil beëindigen dan moet dit schriftelijk worden gemeld aan het secretariaat van de muziekschool en de betrokken docent. Voor tussentijdse opzegging/beëindiging van de lessen, zie: art. 4 Algemene Voorwaarden Muziekschool.

Ontbinden van de lesovereenkomst is mogelijk per 1 augustus, met een opzegtermijn van twee maanden (dus vóór 1 juni). Opzeggen dient schriftelijk te gebeuren bij het secretariaat van de muziekschool. Indien men niet schriftelijk opzegt, wordt de bestaande inschrijving stilzwijgend verlengd. In bijzondere gevallen kan de muziekschool de lesovereenkomst eenzijdig opzeggen.

Tussentijds aanmelden is mogelijk. Voor instrumentale en vocale lessen betaalt u dan naar rato van het aantal te volgen lessen. Voor ensemble/orkestlessen betaalt u het volledige tarief bij tussentijdse plaatsing.

2.3 Korte cursussen en/of ensemble les. Voor een korte cursus en/of ensemble les dient men een apart inschrijf formulier in te leveren. Leerlingen die zich aanmelden voor korte cursussen en ensemble groepen krijgen uiterlijk één week voor de start van de cursus bericht omtrent het al of niet doorgaan van de cursus en omtrent hun plaatsing. Het doorgaan van een cursus of ensemble les is afhankelijk van het minimum aantal deelnemers. Annulering: Cursussen en ensemble les kunnen tot twee weken voor aanvang van de cursus, kosteloos geannuleerd worden. Daarna zal het cursusgeld volledig in rekening gebracht worden. Annulering dient schriftelijk te gebeuren. Het cursusgeld voor de korte cursussen dient in zijn geheel vóór beëindiging van de cursus te worden voldaan. Er zijn geen kortingsmogelijkheden.

2.4 Plaatsingsgarantie. Leerlingen die deelnemen aan een instrumentale of vocale cursus, hebben gedurende de looptijd van hun inschrijving bij de Muziekschool garantie op plaatsing in de betreffende cursus. Deze garantie geldt uitsluitend m.b.t. de gekozen cursus en is niet van toepassing op de overige aspecten van de cursus zoals groepsgrootte, vestiging, docent, lesdag, lestijd etc.

2.5 Plaatsingsvoorrang. Leerlingen die reeds bij de Muziekschool Vianen lessen volgen, maar die hun lessen willen voortzetten bij een andere docent, krijgen bij plaatsing voorrang op nieuwe aanmeldingen. Leerlingen die vanuit een basiscursus willen doorstromen naar instrumentale les, krijgen bij plaatsing voorrang op nieuwe aanmeldingen. Let op: voorrang bij plaatsing betekent geen plaatsingsgarantie.

2.6 Wachtlijst. Leerlingen die bij aanvang van het cursusjaar niet geplaatst kunnen worden, worden op een wachtlijst gezet. Indien zich in de loop van het schooljaar een mogelijkheid tot plaatsing voordoet, wordt de desbetreffende leerling door de Muziekschool benaderd.

3. Betaling lesgeld.
3.1 Jaarcursussen en korte cursussen. Betaling van de lesgelden kan slechts plaatsvinden via een automatische incasso.
Betaling d.m.v. automatische incasso is op twee manieren mogelijk:

  • · betaling ineens
  • · betaling in twee of zes gelijke termijnen
Bij betaling in termijnen kan de Muziekschool kosten in rekening brengen. De Muziekschool wordt gemachtigd de lesgelden automatisch te incasseren totdat u zelf de machtiging intrekt. Per cursusjaar dient er door de cursist of door de rekeninghouder een machtiging te worden afgegeven aan de Muziekschool door middel van een betalingsformulier.

3.2 Korte cursussen. Betaling van korte cursussen kan uitsluitend vooraf ineens d.m.v. automatische incasso.

3.3 Betalingsverplichting. Bij het niet of niet tijdig nakomen van de betalingsverplichting behoudt de Muziekschool zich het recht voor de leerling de verdere toegang tot de lessen te ontzeggen. Bovendien wordt de vordering uit handen gegeven aan een incassobureau. De eventuele incassokosten komen voor rekening van de betalingsplichtige.

4. Opzegging/beëindiging van de lessen gedurende het cursusjaar. Opzegging c.q. beëindiging van de lessen gedurende het cursusjaar is alleen mogelijk d.m.v. schriftelijk bericht aan: Muziekschool t.a.v. de Secretaris. De opzegging c.q. beëindiging wordt pas geacht te zijn ingegaan, nadat de leerling van de Muziekschool dienaangaande een schriftelijke bevestiging heeft ontvangen. Na 1 april is het niet meer mogelijk om gedurende het lopende schooljaar op te zeggen. Restitutie van lesgeld vindt uitsluitend plaats onder de in artikel 5 genoemde voorwaarden.

5. Restitutie lesgeld.
Restitutie van lesgeld vindt uitsluitend plaats in de onderstaande gevallen:

  1. verhuizing van de leerling buiten Uithoorn(tegen overlegging van een recent uittreksel uit het bevolkingsregister)
  2. langdurige ziekte van de leerling (tegen overlegging van een medische verklaring);
  3. ongeschiktheid van de leerling (beëindiging vindt plaats in overleg tussen docent, ouders/leerling en bestuur van de Muziekschool);
  4. overlijden van de leerling;
  5. lesuitval van meer dan 4 lessen veroorzaakt door of vanwege de Muziekschool (vanaf de 5e les vindt restitutie plaats);
In de onder 1) tot en met 4) genoemde gevallen dient te allen tijde een schriftelijk verzoek te worden gericht aan: Muziekschool t.a.v. de Secretaris. Voor de onder 5) genoemde situatie, vindt aan het einde van het jaar automatisch herberekening van het lesgeld en restitutie van de niet genoten lessen plaats.

6. Afwezigheid docent.
Lessen die als gevolg van onvoorziene omstandigheden en/of andere geldige redenen uitvallen, worden in de regel de eerste maal niet vervangen. De Muziekschool verplicht zich echter alles in het werk te stellen om de continuïteit van de lessen zo veel als mogelijk is te waarborgen. Indien dit om welke reden dan ook, niet of slechts beperkt lukt, kunnen hieraan geen andere rechten worden ontleend dan genoemd in artikel 5, sub 5). Per cursusjaar kunnen er twee lessen komen te vervallen i.v.m. scholing van de docent.

7. Lesmateriaal/leermiddelen.
De kosten van lesmaterialen en leermiddelen zijn voor rekening van de leerling.
Het is mogelijk het eerste jaar een instrument bij de muziekschool te huren. Deze mogelijkheid geld voor maximaal een jaar. De leerling dient zuinig om te gaan met het instrument. Het instrument wordt verstrekt na betaling van een termijn huur en een borg. De borg ontvangt u terug na inlevering van het instrument.

8. Korting lesgeld.
Kortingen op het lesgeld zijn alleen mogelijk in de onderstaande gevallen. Kortingen dienen elk cursusjaar c.q. bij elke nieuwe cursus te worden aangevraagd.

8.1 Harmonie en fanfare. Leden van harmonie- en fanfareorkesten betalen gereduceerde tarieven voor instrumentale jaarcursussen. Informatie hierover kan worden verkregen bij de Muziekschool en/of bij de betreffende vereniging. Deze korting wordt alleen gegeven als de leerling binnen de gestelde termijn het examen aflegt én als bij het aanmeldingsformulier een kopie van het bewijs van lidmaatschap ingeleverd wordt. De korting vervalt als het lidmaatschap van de vereniging wordt beëindigd.

8.2 Gezinskorting. Voor leerlingen afkomstig uit één gezin kan een korting worden verleend. De korting geld alleen voor de reguliere lessen en niet voor cursussen. De korting wordt alleen verleend indien het jaartarief voor een cursus € 425,00 of meer bedraagt. De hoogte van de korting bedraagt voor het 2e gezinslid 10% , 3e en meerdere gezinsleden 20%. Voor overige kortingen kunt u contact opnemen met de gemeente (afdeling Werk, Zorg en Inkomen).

9. Tarieven.
De cursustarieven voor het nieuwe cursusjaar worden elk jaar in maart vastgesteld en bekend gemaakt in de informatiebrochure. Deze wordt u automatisch toegezonden met een aanmeldingsformulier voor het nieuwe cursusjaar.

10. Lesovereenkomst Korte cursussen en jaarcursussen.
Aanmeldingen/lesovereenkomsten voor korte cursussen en/of jaarcursussen, worden geacht te zijn aangegaan voor de duur van de cursus. De aangegane lesovereenkomst eindigt automatisch bij het verstrijken van de cursusduur.

11. Afwezigheid van de leerling.
Afwezigheid van de leerling dient zo tijdig mogelijk te worden gemeld bij de docent waar de leerling les heeft. Niet gevolgde lessen kunnen niet worden ingehaald. Restitutie van niet gevolgde lessen vindt alleen plaats in de in artikel 5 genoemde voorwaarden.

12. Wijzigingen gedurende het schooljaar.
12.1 Wijziging in groepsgrootte.
Vermindering van groepsgrootte gedurende het schooljaar, bijv. door het vertrek van leerlingen, heeft geen invloed op het te betalen tarief van de leerlingen die de lessen vervolgen. Wel behoudt de Muziekschool zich het recht voor, deze leerling(en) indien mogelijk en na overleg in een andere groep te plaatsen of de lesduur naar rato te verkorten. Indien het in het opvolgende jaar om welke reden dan ook niet mogelijk is aan leerlingen die de lessen vervolgen, een gelijke lesvorm aan te bieden, behoudt de Muziekschool zich het recht voor de leerling een andere lesvorm tegen het daarvoor geldende tarief aan te bieden. Leerlingen die zich hiermee niet kunnen verenigen, kunnen opzeggen zonder dat zij zijn gehouden aan de in artikel 4 genoemde voorwaarden.

12.2 Vervanging docent. De Muziekschool verplicht zich tijdelijke of permanente vervanging van een docent gedurende het schooljaar, zo veel mogelijk te beperken. De Muziekschool is niet verplicht de redenen van vervanging van een docent mee te delen aan de leerling. De leerling kan aan vervanging van de docent geen rechten ontlenen (opzegging, restitutie).

13. Voortgang lessen.
Leerlingen jonger dan 16 jaar ontvangen tweemaal per jaar een rapport waarin de vorderingen zijn vermeld. Ouders/verzorgers worden ten minste eenmaal per jaar in de gelegenheid gesteld met de docent de inhoud van de lessen en de vorderingen van de leerling te bespreken. In alle gevallen waarin deze algemene voorwaarden niet voorzien, besluit het bestuur van de Muziekschool