Home

 

 

 

 


 

 

 

 


Klik hier op om deze pagina als je startpagina in te stellen


Vol van God

More love, more power, more of You in my life. Door de worship-cd’s van Michael W. Smith is ook dit oude opwekkingslied je weer helemaal tot nieuw leven gebracht. Een gebed om meer liefde en meer kracht, maar vooral om méér van God in je leven. Voor de één een diep verlangen waar alles voor moet wijken, voor de ander het toppunt van saaiheid waar echt niets spannends aan te ontdekken valt. Maar als je eenmaal iets van God hebt ontdekt, dan wil je toch meer? Dan wil je vol zijn van God!

Compleet

Wat is 'vol van God' zijn? Is dat niet veel te hoog gegrepen en meer bedoeld voor later in de hemel? a Als iemand jou vertelt vol van God te zijn, wat voor plaatje roept dat bij je op? Iemand die de hele dag loopt te bidden en in zijn Bijbel zit te lezen? Iemand die niet meer kan genieten van het leven? Zet even je vooroordelen aan de kant en ontdek waar het echt om gaat en hoe fantastisch God jouw leven wil vervullen. Opvallend is dat het Griekse woord voor 'vol' ook betekent dat het 'compleet' is. Je bent dus pas compleet, als je vol bent van God. Leven zonder God is net zoiets als een zee zonder water. Of als een auto zonder motor. Of als een vogel zonder vleugels. Of als een cd-speler zonder cd. Alles waar ons leven zo vol kan zijn, zal nooit de leegte in ons kunnen vullen. Alleen God kan ons echt vol en compleet maken!

Vol is vol

Als de Bijbel spreekt over het vol van God zijn, dan bedoelt de Bijbel ook echt vol. Als het bijvoorbeeld gaat over manden of kruiken die vol zijn, dan wordt hetzelfde woord gebruikt als wanneer er geschreven wordt over mensen die vol zijn van God. b Dus niet een beetje, maar vol van God! Je zult het vast wel hebben gemerkt: dat is niet iets waar je vanuit jezelf direct voor warm loopt. Integendeel! We zijn zo vol van onszelf en van allerlei dingen van het leven. Zal ik je een paar voorbeelden noemen? Je nieuwe vriendje of je net aangeschafte computer. Je favoriete sport of hobby. Of als je wat ouder bent: je carrière, je gezin en je nog te realiseren dromen. Er is zoveel om vol van te zijn dat er helemaal geen verlangen is om vol van God te willen worden.

Verlangen

Het begint dus bij een verandering in onze basishouding. De profeet Amos voorspelt dat er een tijd zal komen dat mensen geen honger en dorst meer zullen hebben naar eten en drinken, maar naar het Woord van God. c Dat is wat nodig is: verlangen naar God, naar zijn Woord en naar de vervulling met zijn Geest. Dat wil zeggen dat je je gaat uitstrekken naar wat God in je leven wil doen. d Dat je Hem gaat zoeken en daar moeten dan andere dingen soms maar even voor opzij. e Er zijn christenen die het leven met God hebben gereserveerd voor later in de hemel en hier op aarde leven ze nog vol van zichzelf en alles wat hier en nu te beleven is. Wat mis je dan veel. Want God wil je nu al helemaal vol laten zijn van hem en van alles wat Hij je wil geven. Het hemelse leven is niet alleen toekomstmuziek! f

Vervulling

Om vol te kunnen worden van God is er niet alleen een verandering in je basishouding nodig, het begint bij een bewuste keuze voor de Here Jezus. Paulus legt uit dat de volheid van God alleen maar te ontvangen is als je in Hem bent. g Dat betekent dat je in Hem gelooft en met Hem wil leven. Vol worden van God kan dus nooit buiten Jezus om. Hoe komt die volheid nou in ons? Dat heeft alles te maken met de vervulling met de Heilige Geest. In het bijbelboek handelingen lees je hoe dit bij mensen op verschillende manieren gebeurt. h Telkens wordt duidelijk dat de volheid van God ontvangen wordt en ook gaat “functioneren” in je leven als je wordt vervuld met de Heilige Geest. Met andere woorden, door de Heilige Geest ben je vol van God en heb je de beschikking over een ongelofelijk arsenaal van goddelijke kracht, wijsheid en creativiteit. i Alleen al de gedachte dat de kracht waarmee God de hemel en aarde schiep en zijn Zoon liet opstaan uit de dood nu voor jou beschikbaar is. j Daar wil je toch wel vol van zijn?

Ruimte

Om vol te kunnen zijn van God is het natuurlijk wel zaak dat er eerst ruimte in je leven wordt gemaakt. Soms betekent dat je echt eerst een grote schoonmaak moet houden in je leven. k Dat je dingen moet opruimen en wegdoen. Of ze een andere plaats moet geven in je leven. Vol zijn van God wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit emer met “gewone dingen” mag bezig zijn of dat je echt alleen maar de hele dag aan God moet zitten denken, maar wel dat er andere prioriteiten in je leven komen en dat je keuzes gaat maken. We hebben soms wel de neiging om vol te willen zijn van God, maar ook vol te willen blijven van al die andere dingen. Dat gaat dus niet. Je kunt maar van één ding of van één iemand tegelijk vol zijn. God laat Zich niet delen met anderen. l

Binnenkant

In een heftige confrontatie met de farizeeërs en schriftgeleerden laat Jezus zien hoe het aan de buitenkant soms heel wat kan lijken, terwijl je van binnen vol bent van allerlei dingen die niets met God te maken hebben. m Je herkent vast wel iets van die houding. Tijdens de preek lijkt het erop dat je heel aandachtig zit te luisteren, terwijl je in je gedachten bezig bent met je plannen voor je komende vakantie of hoe je bijvoorbeeld nog meer geld kunt verdienen. Andersom is veel moeilijker. Als je echt vol van God bent, dan is dat natuurlijk aan de buitenkant te zien. Dan ga je anders leven. Dan ga je anders praten. Het is aan je te zien. Het straalt van je af. n Jezus zegt dat waar het hart vol van is, de mond van overloopt. o Waar sta jij? Ben je vol van jezelf of wil je echt en compleet zijn, vol van God dus?

a

II Kor. 5:2

b Efez. 3:19
c

Amos 8:11

d

I Tim. 6:11 & II Tim. 2:22

e

Matt. 6:33

f

Fil. 3:20

g

Kol. 2:10

h

Hand. 8, 2:4, 4:31, 8:17, 9:17, 10:44, 13:52 & 19:6

i

Ex. 35:35

j

Rom. 8:11

k

II Kron. 29:1-16

l

Jac. 4:4

m

Matt. 23:25

n

II Kor. 3:18

o

Luc. 6:45

Wim Grandia