Home

 

 

 

 


 

 

 

 


Klik hier op om deze pagina als je startpagina in te stellen


Helden in God koninkrijk

Heb jij dat ook wel eens? Je leest in de Bijbel over Mozes, David, Gideon, Paulus en nog wat van die namen en je denkt: dat waren me toch geweldige helden voor God. Zo zal ik wel nooit worden. Daar ben ik veel te bang voor! Anne van der Bijl – één van Gods helden van deze tijd – heeft mij ooit deze les geleerd: Een held is niet iemand die nooit bang is, maar iemand die ondanks zijn angst toch doorgaat!

Bijbelse helden

In de Bijbel komen we heel wat verhalen tegen van mensen die op een bijzondere manier door God zijn gebruikt. Als je goed leest, ontdek je dat het telkens om mensen gaat, die weten wat het is om (doods)bang te zijn. Bang voor de overmacht van de vijand of voor de consequenties van hun daad of boodschap voor hun getuigenis van Jezus. Met andere woorden: ook de helden uit de Bijbel waren heel gewone mensen, precies zoals jij en ik. a Sterker nog: de Bijbel lijkt de boel wel op z’n kop te zetten. Wat dacht je van deze uitspraak van de profeet Joël: De zwakke zegge: ik ben een held! b Een paar sterke voorbeelden:

Mozes

Op veertienjarige leeftijd ziet Mozes hoe een volksgenoot – een Jood – wordt afgeranseld. c In een vlaag van woede slaat hij de Egyptenaar dood en vlucht hij uit angst voor Farao de woestijn in. Na veertig jaar zandhappen verschijnt God in zijn leven met een bijzondere opdracht. „Mozes, ga terug naar Egypte. Ik ga mijn volk bevrijden en jij mag dat aan Farao gaan vertellen!” d Mozes wringt zich in alle bochten om aan deze opdracht te ontkomen. Want de angst slaat hem om het hart. Terug naar Egypte is vragen om je eigen dood! Met knikkende knieën vertrekt Mozes naar Egypte. Het is het begin van een nieuwe periode van veertig jaar in het leven van Mozes, waarin hij uitgroeit tot één van de grootste helden van de geschiedenis van Israël.

Gideon

Stel je eens voor. Elk jaar – zo rond de oogsttijd – komen er duizenden Midianieten om alles te roven en een spoor van vernieling achter te laten. e Wat een angst moet dat in je jonge leven geven! Op een dag heb je jezelf verstopt in een wijnpers om in het geheim wat tarwe te kloppen. Opeens staat er een Engel bij je met de volgende mededeling: „De Here is met je, dappere held!” f Soms lijkt God het spelletje ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’ te spelen. Want God lijkt hier bij Gideon toch echt iets te zien wat hij zelf in ieder geval niet zag. Gideon was een jonge en vooral bange man, maar God kijkt blijkbaar heel anders, want Hij ziet in Gideon een dappere held. Niks geen spelletje. Heel serieus!

Jefta

Opnieuw een richter met een wel heel heftig verhaal. Hij wordt geïntroduceerd als een dappere held, maar de zoon van een hoer. g Zijn vader gaat op een dag vreemd en negen maanden later wordt Jefta geboren. Al van jongs af aan hoort hij er eigenlijk niet bij en op een dag krijgt hij van zijn eigen (half)broers en zussen te horen dat hij maar beter kan gaan. Jefta is ongewenst. Hij trekt zich terug in een soort roversbende. h Aan de buitenkant lijkt hij stoer en hard, maar diep van binnen beeft hij van angst voor al die mensen die op hem neerkijken en afwijzen. Maar God roept hem en maakt van deze gekwetste, bange en verharde man een held in zijn koninkrijk!

David

De grootste koning van Israël. Zijn lijst van heldendaden lijkt onovertrefbaar. Als jonge jongen schrikt hij niet terug voor de leeuwen of beren die de schapen van zijn kudde bedreigen. Dit blijkt een goede voorbereiding te zijn op de confrontatie met de reus Goliath. i De vrouwen van Jeruzalem zingen: „Saul heeft zijn duizenden, maar David zijn tienduizenden verslagen”. j Dan ben je echt een held. Naast de verhalen over David zijn ook de meeste psalmen door hem geschreven. En juist in de psalmen kijken we diep in eht hart van deze held. En wat blijkt? Zij hart ging soms wild tekeer van agnst. Wat heeft David ‘m vaak geknepen. De ene dag zingt hij: „Met mijn God spring ik over een muur!” k Maar de volgende dag roept hij het uit: „O God, verlos mij uit mijn angst!” l

Petrus

In de ogen van veel (katholieke) gelovigen is Petrus de grote held van de kerk. Maar dan wel een bange held. Als tot drie keer toe aan Petrus de vraag wordt gesteld of hij bij Jezus hoort, begint Petrus zelfs te (ver)vloeken om te bewijzen dat hij echt niet bij Hem hoort. m Wat een angst! Wie zou zo iemand dan niet gelijk en helemaal afschrijven? God dus niet, want Petrus ontvangt vergeving en krijgt de kans om opnieuw te kunnen beginnen. n Uiteindelijk is het juist Petrus die met grote vrijmoedigheid de eerste Pinksterpreek houdt in Jeruzalem, waar duizenden mensen tot geloof komen! o

Paulus

In de beleving van veel mensen is Paulus een echte hardliner. Voor niets en niemand bang. Wanneer je leest wat hij allemaal heeft meegemaakt, dan lijkt dat idee wel terecht. p Niets is minder waar. Hij is daar zelf heel eerlijk en open over. Hij schrijft aan de christenen in Korinthe dat hij met heel veel angst en beven tot hen was gekomen. q Hij was bang voor de scherpe en nogal afwijzende houding van de mensen in deze stad. Ook Timotheüs, een medewerker van Paulus, had daar mee te maken. Bij hem was het vooral om zijn jonge leeftijd. r Paulus schrijft: „Timotheüs, je hebt niet een geest van lafhartigheid ontvangen, maar een sterke geest vol liefde en bedachtzaamheid. Wees nooit bang om anderen over onze Heer te vertellen of er voor uit te komen dat je mijn vriend bent.” s

Jezus

Was Jezus een held? Zeker weten! Als er nu een verkiezing zou worden gehouden van de grootste held aller tijden, zou Jezus wat mij betreft met stip op nummer één staan. Hij was de enige die de confrontatie aandurfde (en aan kon!) met de machten van de hel en de dood. Zijn overwinning was geweldig! t Voor Hem zijn deze woorden: De Here, uw God, is in uw midden, een held, die verlost! u Maar ook voor deze grootste held van hemel en aarde geldt: wat was Hij ongelooflijk bang. Er is niemand ooit zo bang geweest als Jezus. Niemand heeft zo de diepte van angst geproefd als Jezus. In de laatste nacht van zijn menselijk leven hier op aarde was zijn angst zo afgrijselijk, dat zelfs zijn zweetdruppels veranderden in bloed. v Opvallend: de grootste held aller tijden heeft de allerdiepste angst gevoeld. Een held is dus echt niet iemand die nooit bang is, maar wel iemand die ondanks zijn angst toch doorgaat!

a Jacobus 5:17 l Psalm 120:1
b Joël 3:10b m Mattheüs 26:69-75
c Exodus 2:11-15 n Johannes 21:15-17
d Exodus 3:1-4, 3:17 o Handelingen 2:14-42
e Richteren 6:1-6 p 2 Korintiërs 11:23-27
f Richteren 6:11-12 q 1 Korintiërs 2:3
g Richteren 11:1 r 1 Timoteüs 4:12
h Richteren 11:2-3 s 2 Timoteüs 1:7-8
i 1 Samuël 17:1-58 t Kolossenzen 2:15
j 1 Samuël 18:7 u Sefanja 3:17a
k Psalm 18:30 v Lucas 22:44

Wim Grandia