B I O G R A F I E
Geboren in de jaren ‘60 als 3e telg uit een muzikaal gezin van 8 kinderen ging hij als kleine jongen regelmatig op bezoek bij zijn opa en oma in Huizen. Daar bezocht hij de repetitie dagen van zijn oom Usje Sabandar, die basgitaar speelde bij de band Massada die in de jaren ’70 landelijke bekendheid genoot. Tijdens deze periode werd hij geïnspireerd door de percussionisten Neppy Noya en Zeth Mustamu die daar bij speelden, twee iconen onder de (Molukse) slagwerk muzikanten.Op jonge leeftijd ging Jeffrey graag mee met zijn broer Gino die drums speelde bij o.a. Splendid Mood. In deze tijd wist hij al dat hij conga’s wilde gaan spelen en kreeg conga tips en technieken mee van zijn neef Daddy Lekatompessy . Meegetrokken en gemotiveerd door zijn broer en andere muzikanten zoals Age Kat, Hanjo van Oostrom (Hanjones) ,
Rick Hoogendorp
(Rick de Vito) Leo Aenemaat, Michel van Schie, en vele anderen, speelde hij met geleende conga’s (Thx Leen) vanaf 14-jarige leeftijd mee met verschillende (jam) sessies in Nederlandse clubs. Dit was voor hem een prima praktijkervaring: kijken, luisteren en improviseren.
Het opgroeien met muziek, van Jazzrock (Al Dimeola, Weather Report, Return to forever) tot Soul (The Manhattans, James Brown, Marvin Gay) en van alles daar tussenin
(The Eagles, Doobie Brothers, Carol King), heeft de basis gelegd voor zijn huidige muziekstijl.In de jaren ’80 had je in Rotterdam het Muzikanten Collectief Rotterdam (MCR) waarbij vele muzikanten zich aansloten, ook van buiten Rotterdam.
Daar leerde Jeffrey de fijne kneepjes van het percussievak kennen. Die periode leerde je van elkaar: kijken, luisteren en vragen. Zo ontmoette Jeffrey o.a. percussionisten zoals Martin Verdonk, Martin Gort, Jeroen de Rijk, drummers zoals Hans Eikenaar,
Andre Hoekstra, Hans Greve, Bobby Langenberg, Gregory Pataca en vele anderen.
Werkend op de jaarlijks terugkerende North Sea Jazz festivals als slagwerkspecialist voor Saris Muziek (destijds verantwoordelijk voor de backline), kwam Jeffrey in contact met percussionisten zoals Giovanni Hidalgo, Bobby Sanabria, Raol Rekoff, Karl Perazzo, Louis Conté en vele anderen die hem adviezen en technieken meegaven.Begin jaren ‘90 melde hij zich aan bij het conservatorium in Rotterdam waar hij de vooropleiding ging doen.
De theoretische kant, solvège en muziekleer kreeg hij van Age Kat, maar zag al snel in dat hij meer aan het spelen was dan aan de voorbereiding voor zijn opleiding en vertrok naar Australië waar hij zich voegde bij de Theaterband Vision of a Nomads. Er volgde voor Jeffrey een jaar vol ervaringen waarin hij vele andere muzikanten leerde kennen. Zo leerde hij onder meer dat bv. een cowbell, een triangel of een cymbal ten opzichte van het muziekstuk vals kan zijn. Terug in Nederland, is Jeffrey zich gaan verdiepen in midi en (elektronische) sounds. Onder meer door toepassing hiervan in zijn spel, heeft hij zich ontwikkeld tot een originele, breed inzetbare percussionist.
Jeffrey voelt zich thuis in vele muziekstijlen. Van klassiek tot pop, van
zouk tot son, en van hiphop tot soul.
Naast zijn activiteiten in diverse bands en projecten wordt Jeffrey regelmatig ingehuurd door “Art in Rhythm” (www.artinrhythm.com). Dit bedrijf verzorgd in 18 landen muzikale trainingen en workshops voor de zakelijke markt. Met muziek als metafoor kunnen vele bedrijfsprocessen inzichtelijk worden gemaakt. Jeffrey treedt op als facilitator en komt hiervoor regelmatig in het buitenland. Hij laat deelnemers communiceren in de universele taal van muziek en doet dit met aanstekelijk enthousiasme.
Als basis heeft Jeffrey gekozen om ook nog parttime werkzaam te zijn bij Feedback Muziek (www.feedback.nl) te Rotterdam. Een van de grootste en meest toonaangevende muziekinstrumentenwinkels van Nederland. Op de slagwerkafdeling (waar anders!) geeft hij advies aan klanten en houdt hij zich bezig met de presentatie en inrichting. Mede door zijn jarenlange ervaring in de branche heeft hij een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het groeien van zijn afdeling.