KLM

KLM vliegtuig In 1919 wordt de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM opgericht. Voluit staat die afkorting voor ‘Koninklijke Luchtvaart Maatschappij’. KLM is de oudste internationale luchtvaartmaatschappij ter wereld. Daarnaast staat de oudste internationale lijndienst die ook vandaag nog door een luchtvaartmaatschappij wordt uitgevoerd, op naam van KLM. KLM maakte in 1920 op de lijn Amsterdam-Londen haar eerste vluchten en vliegt nog altijd onder eigen naam op Londen.

In 1960 kreeg KLM haar eerste straalvliegtuigen. Toestellen met straalmotoren waren niet alleen groter dan de vroegere types met propellers, maar ze vlogen ook sneller. Door die hogere snelheid namen de reistijden door de lucht flink af. Voor het eerst werd het mogelijk om vrijwel iedere plaats op aarde met een internationaal vliegveld binnen 24 uur te bereiken. De eerste Boeing 747 kwam in 1971. Dat toestel werd een ‘jumbo’ genoemd omdat het veel meer passagiers en vracht kon herbergen dan ‘gewone’ vliegtuigen.

Samenwerking tussen luchtvaartmaatschappijen is sinds de jaren negentig niet meer weg te denken. Met andere maatschappijen samenwerken betekent onder meer dat je je passagiers meer plekken in de wereld kunt aanbieden om naartoe te vliegen. KLM doet al sinds 1989 aan samenwerking met een grote Amerikaanse maatschappij (Northwest Airlines). In 2004 zette KLM een enorme stap door te fuseren met Air France. Hoewel de maatschappijen nauw samenwerken, blijft KLM onder haar vertrouwde Nederlandse naam de wereld overvliegen.

Klm nieuw1Vliegtuigfabrikant Airbus levert de eerste A330 af. Dec. 2006 KLM introduceert als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld de ‘self service transfer kiosk', waarbij op Schiphol overstappende passagiers snel en eenvoudig een nieuwe boarding pass kunnen uitprinten. Jun. 2007 KLM start een uniek partnerschap met Wereld Natuur Fonds Nederland om, naast harde afspraken over CO2-beperking, samen uit te dragen dat ‘ondernemen' ánders kan, ook in de luchtvaartindustrie. KLM ziet deze samenwerking als inspirerende bekroning van al haar eerder getoonde inzet op het gebied van duurzaamheid. Een inzet die KLM de positie van 'best-in-class' in energiezuinig vliegen oplevert te midden van alle grote internationale luchtvaartmaatschappijen. 30 mrt. 2008 Het Open Skies-verdrag wordt van kracht. Dit houdt in dat luchtvaartmaatschappijen voor het eerst overal vanuit Europa naar de VS kunnen vliegen en omgekeerd. KLM heeft altijd aangedrongen op de totstandkoming van een dergelijk verdrag.

Geschiedenis

In 1971 introduceert KLM de Boeing 747 in haar vloot, het begin van de widebody vloot van KLM. In 1991 wordt KLM cityhopper opgericht, de regionale arm van KLM. Dit gebeurt door de fusie van Netherlines en en NLM Cityhopper, beide dochtermaatschappijen van de KLM. Vanaf 1993 worden alle vluchten tussen de VS en Europa uitgevoerd als joint venture, tussen KLM en haar partner Northwest Airlines (tegenwoordig overgenomen door Delta Air Lines). Op 5 mei 2004 fuseert KLM met Air France tot Air France-KLM. Op 31 december 2008 wordt Martinair een 100% dochter van KLM.In de 90 jarige historie heeft de KLM, net als alle andere luchtvaartmaatschappijen, incidenten en ongevallen gekend, soms met dodelijke afloop. Zo vond op 22 juni 1922 het eerste KLM ongeluk plaats met dodelijke afloop. Incidenten en ongevallen van KLM hebben plaatsgevonden in alle delen van de wereld, waar de KLM op vloog en vliegt. De ergste vliegtuigramp van de KLM betreft de Vliegtuigramp Tenerife. Hierbij kwamen 583 mensen om het leven. Dit betreft tevens de laatste vliegtuigramp van de KLM met dodelijke slachtoffers.In 1966 richtte KLM een dochtermaatschappij op voor de binnenlandse vluchten, de NLM. In maart 1988 neemt KLM de maatschappij NetherLines over. Door het samenvoegen van NLM Cityhopper en NetherLines sticht KLM in maart 1991 een nieuwe, sterk regionale luchtvaartmaatschappij: KLM Cityhopper. KLM bezit sinds 1968 50% van de Martinair aandelen. In 1998 probeert KLM de overige 50% van de aandelen over te nemen van Nedlloyd. Als de Europese Commissie laat weten dit plan niet goed te zullen gaan keuren vanwege een mogelijke monopolie positie binnen de branche, trekt KLM de aanvraag in. In 2007 laat KLM weten opnieuw geïnteresseerd te zijn in het resterende Martinair belang, dat inmiddels in handen is van Maersk. In 2008 wordt bekend dat de Europese Commissie ditmaal geen bezwaar heeft tegen een 100% overname en sinds 31 december 2008 is Martinair een 100% dochter worden van KLM. In 1988 koopt KLM 40% van de Transavia aandelen. In 1991, het jaar waarin Transavia 25 jaar bestond, besloot de Nedlloyd groep haar restaandeel van 40% van de Transavia aandelen aan KLM te verkopen. Transavia werd een dochteronderneming van KLM. Tot 2003 bezat de Nederlandse Investeringsbank (NIB) nog 20%, maar vanaf dat jaar is Transavia een 100% dochter van KLM. Samenwerking met buitenlandse maatschappijen bleek noodzakelijk. KLM sloot in 1993 een samenwerkingsovereenkomst met de Amerikaanse maatschappij Northwest Airlines, en nam een aandeel van 20 procent in die maatschappij. In 1997 ondertekenen de beide maatschappijen een langlopende commerciële en operationele samenwerkingsovereenkomst. Tegelijkertijd verkoopt KLM het belang in Northwest Airlines terug aan haar partner. 'In augustus 1997 neemt een belang van 30% in Noorse luchtvaartmaatschappij Braathens SAFE. Hierna treed deze maatschappij toe tot de KLM/Northwest Airlines samenwerking en neemt alle KLM vluchten tussen Amsterdam en Noorwegen over. Uiteindelijk stopt de samenwerking als Braathens wordt overgenomen door SAS. KLM heeft sinds 1995 een belang van 26 % van de aandelen in Kenya Airways en is daarmee de grootste aandeelhouder van Kenia Airways en de belangrijkste partner. KLM hield besprekingen met andere maatschappijen over een mogelijke fusie, onder meer met British Airways in 1991, met Swissair, Austrian Airlines en SAS in 1993, en met Alitalia in 2000. Deze besprekingen werden allemaal voortijdig afgebroken. Een arbitragecommissie oordeelde eind 2000 dat KLM aan Alitalia een schadevergoeding van 250 miljoen euro moest betalen, plus rente. Toen andere maatschappijen aan het einde van de jaren negentig wereldwijde allianties aangingen, zoals Star Alliance, SkyTeam en Oneworld, hebben KLM en Northwest pogingen gedaan om hun eigen wereldwijde alliantie te vormen: Wings. Deze pogingen liepen echter op niets uit. Na de fusie met Air France in 2004 trad KLM toe tot SkyTeam.