5.3 Hyperactualiteit in actie

 

In een animatie van de bovenstaande pagina uit 'Bedreigde Stad' geef ik een digitale interpretatie van de hyperactuele uitwerking die de latente dynamiek van dit stukje typografie kan hebben op de lezer, in dit geval op mijzelf. Daarbij heb ik wederom geprobeerd om de ritmische aanwijzingen binnen de oorspronkelijke tekst zo goed mogelijk op te volgen, maar ditmaal zonder de begeleiding van de (zang)stem (waar ik in de animatie van 'Music Hall' gebruik van heb gemaakt). Wel heb ik Van Ostaijen's "spel met woorden" gekoppeld aan een geïmproviseerd hoorspel, door een breed scala van geluiden min of meer te synchroniseren met de bewegende uitdrukkingen. Het samenbrengen van geluid en geanimeerd beeld verhoogt mijns inziens de intensiteit van de verschillende ervaringen die zich tijdens een lezing manifesteren in de dynamiek van een hyperactueel dichtwerk. Daarmee beoog ik niet een sensationeel of spectaculair effect toe te voegen aan een toch al dramatische voorstelling, maar benadruk ik slechts in een nieuwe, multimediale vorm hoe zeer de werkelijkheid in de uitdrukkingen kruipt tijdens een uitvoering. In zekere zin heb ik het geroezemoes van de mensen, het gerammel van de ribben en het gegil van de sirenen aan de stilte van het zwijgzame papier onttrokken om het dynamische proces van 'sensibilisering' binnen de ritmische typografie fonetisch te kunnen illustreren. Er is slechts een enkele muisklik voor nodig op onderstaand citaat om de animatie in gang te zetten.

 

The working through of any real process will contain a sequential logic according to its own particular, essential dynamic. The character of that dynamic, which it acquires only in that exact and self-same process, becomes its own definition.

Johanna Drucker, "Process Note" (geciteerd naar: Glazier, 2002, p. 96)

 

Geen Flash??? Ga naar www.macromedia.com en download de Flash Player.

Creative Commons License
Op dit werk is een Creative Commons Licentie van toepassing | Gerealiseerd door Design by Dumont.