4.7.3 Voorbeeld 3

 

In het derde voorbeeld krijgt de lezer zo veel naar zijn hoofd geslingerd dat het bijna niet meer mogelijk is om nog langer "onaandachtig" te zijn. Het gaat hier om één volledige pagina uit 'Music Hall', het meest notoire deel van Bezette Stad, waarbinnen dit specifieke stuk de climax vormt van een orkestrale uitvoering van het dramatische Samson en Dalila.

De vette kapitalen BOEM / PAUKESLAG vormen de overdonderende aanhef van dit hoogdravende fragment, dat vanwege de herkenbare, buitengewoon expressieve typografie zelfs op T-shirts en andere toebehoren is gedrukt. De overdreven grote contrasten tussen de verschillende letterformaten (vergelijk bijvoorbeeld de bombastische aanvang met het ingetogen weer razen violen), de opklimmende woordenreeksen (razen rennen razen rennen razen RENNEN) en de abrupte intervallen (zoals na STOP!) geven gezamenlijk vorm aan een compositie waarbinnen Van Ostaijen zijn ritmische typografie zeer slagvaardig heeft toegepast. Op geen andere plek in de bundel valt de cadans van de getoonde woordbeelden zó zuiver samen met de dynamiek van de muzikale voorstelling die hier tot uitdrukking wordt gebracht. Hierdoor weerklinkt in elke lezing van de typografische partituur een 'live' uitvoering van het muziekstuk, dat ooit door de zaal van het variété schalde. Van Ostaijen is erin geslaagd om het geluid van 'Music Hall' te 'vangen' in de stille materie van het woord, hetgeen niet wil zeggen dat de muziek voorgoed is uitgespeeld, want zodra de lezer zijn ogen over de nu eens aanzwellende en dan weer afzwakkende stroom van uitdrukkingen laat glijden komt het ritme als vanzelf weer tot leven.

 

Voor grote afbeelding klik verder.

 

Geen Flash??? Ga naar www.macromedia.com en download de Flash Player.

Creative Commons License
Op dit werk is een Creative Commons Licentie van toepassing | Gerealiseerd door Design by Dumont.