Wat is één van de grootste gevaren bij het springen? Zowel
leek als professional zullen hetzelfde antwoorden: een malfunction van
de chute.
Het is waar dat reserves betrouwbaar zijn en dat goede procedures ze nog
beter laten werken, maar de kans op een sprong zonder problemen neemt
al sterk toe als de hoofdparachute in de eerste plaats goed open gaat.
Je weet hoe het gaat: de wind waait terwijl je aan het vouwen bent, of
je besteedt er simpelweg niet genoeg aandacht aan. Misverstanden circuleren
en springers verwaarlozen basisonderhoud aan hun materiaal. Deze en andere
factoren zijn er de oorzaak van dat we nu een "score" hebben
van 1 op 800 voor wat betreft malfunctions (meer voor tandems). Maar sommige
springers hebben nooit een malfunction, terwijl anderen meer dan hun aandeel
krijgen. Is dit toeval?
Sommigen zijn er nog steeds van overtuigd dat ram-airs altijd een goede
opening geven, mits zij goed worden gevouwen en men stabiel is tijdens
opening. Misschien hebben ze gelijk, aangezien de meeste malfunctions
geanalyseerd kunnen worden. Immers, als je weet wat de oorzaak was van
de mal, dan kun je hem de volgende keer voorkomen. Dus de eerste stap
op weg naar consequente goede openingen is te weten hoe je je chute moet
inspecteren en vouwen. De tweede stap is het volgen van de procedures.
Voor de juiste aanwijzing voor jouw specifieke koepel moet je de instructies
van de fabrikant opvolgen. Alhoewel dit geen complete cursus vouwen oplevert,
is het wel een goede richtlijn. Zonder oefening is niemand in staat een
parachute te vouwen als ze alleen een boek hebben gelezen of wat plaatjes
hebben bekeken.
Er zijn zat mensen die je wel willen leren vouwen, maar wees kieskeurig
en leer het van iemand die toegang heeft tot de instructies van de fabrikanten
en weet hoe hij (of zij) deze instructies moet interpreteren.
Flatpacken of PRO-packen
De discussie of je een koepel op zijn zij moet vouwen (flatpack) of staand
over je schouder (PRO-pack) gaat door, maar de meeste springers gebruiken
de laatste. Beide methoden vereisen zorg, maar PRO-packers lopen een groter
risico op een line-over als ze slordig zijn met hun lijnen. Op een bepaald
punt tijdens iedere packjob moeten de achterste lijnen bedekt worden door
de staart. Maar het feit dat je ze niet meer kunt zien betekent nog niet
dat je kunt negeren waar ze uiteindelijk terecht kunnen komen. Veel springers
gaan door met een "uit het oog uit het hart" benadering van
hun lijnen. Vooral tijdens PRO-packen is dit een slecht idee. Hou altijd
de lijnen - vooral de D-lijnen en de stuurlijnen - in het centrum van
de packjob en zorg ervoor dat ze daar blijven tot je je chute in de bag
stopt. PRO-pack geeft ten minste nog een mogelijkheid om het alsnog fout
te doen: bij het op de grond leggen en het eruit drukken van de lucht
kan je per ongeluk je lijnen om de voorkant van de koepel vouwen. Om dit
te voorkomen is het raadzaam om de twee buitenste randen naar binnen te
vouwen en zo te zorgen dat lijnen die naar buiten waren gegleden weer
in het centrum komen te liggen. Vouw dan alleen het bovenste stuk doek
van de centercell om de gevouwen koepel, maar rol het geheel niet te ver
in elkaar.
De bag
De bag is gemaakt voor de container waar hij in zit. Niet noodzakelijkerwijs
voor de koepel die hij bevat. Sommige mensen maken een te smal pakket,
waardoor de koepel niet alleen moeilijk in de bag lijkt te gaan, maar
waardoor ook de sluitloop te kort lijkt. Men vervangt dan de loop voor
een langere, waardoor de volgende, die wel correct vouwt een heel stuk
loop over houdt. Maar deze denkt dan "vorige keer ging het ook goed,
dus laat maar zitten", waardoor de kans op een ongewilde vroegtijdige
opening sterk is toegenomen. Maak dus een pakket van de juiste breedte,
zodat de bag mooi gelijkmatig gevuld is.
Een factor die ook van invloed is op de dikte van het pakket is de luchtvochtigheid.
Dan kan het wel raadzaam zijn om de loop te vervangen.
Cock de pilot-chute
Sinds de introductie van de collapsible pilotchute zijn steeds meer mensen
hun reserve gaan gebruiken nadat zij vergeten waren de pilot te cocken,
wat resulteert in een pilot in tow. Om dit probleem te voorkomen is het
handig om een vaste procedure voor het vouwen te gebruiken; op een vast
moment tijdens de packjob cock je de pilot, zodat het een automatisme
wordt en je het niet vergeet. Controleer hierbij of het merkteken op de
bridle in de juiste stand staat en check of je pilot lucht vangt door
hem even heen en weer te waaien. Als je hem al bijna in de bag hebt zitten
en je ziet dat er nog een behoorlijk stuk lijn uit de bridle steekt weet
je ook dat het fout zit.
Line stows
Ooit maakten springers hele korte stows, want dat zag er zo netjes uit,
maar met de nieuwere Spectra lijnen bleek dit niet te werken. De stuggere
Spectra lijnen verlieten te vroeg de bag wat zorgde voor line-dump en
harde openingen tot gevolg had. De oplossing was om langere stows te maken,
tot wel 10 cm lang. Het ziet er wel minder mooi uit, maar het is wel effectief.
Een ander belangrijk punt met betrekking to line-dump is dat de elastiekjes
wel strak om de lijnen moeten zitten, anders doen ze hun werk nog niet.
Een laatste aandachtspunt is de afstand van de stows tot de risers. Deze
moet ongeveer 50 cm zijn. Stow dus niet door tot je drieringsysteem op
de bag zit, dit kan namelijk twists veroorzaken doordat de risers op deze
manier strak tegen de reservecontainer worden aangetrokken en zo zorgen
dat de bag gaat roteren bij opening.
Het sluiten van de container
Bijna elke container wordt anders gesloten. Anders dan bij het vouwen
van de koepels is het hier niet "bijna altijd wel goed". Het
kan zeker geen kwaad de aanwijzingen van de fabrikant op te volgen. Iets
wat alle containers als overeenkomst hebben is een strakke sluitloop.
Een te losse sluitloop kan levensgevaarlijke situatie veroorzaken, waarvan
de horseshoe wel de meest voor de hand liggende is. Een te strakke sluitloop
is natuurlijk ook niet goed, maar een te strakke loop zal eerder resulteren
in beschadiging van de container, dan in een pilot in tow.
Bij de meeste rigs is het verstandig om een stukje "slack" over
te laten bij de bridle, zodat de pilot een rukje kan geven aan de pin,
waardoor deze er zeker uit gaat.
De "finishing touch"
Het hedendaagse springen stelt het rig nogal op de proef. De kunst is
om de chute daadwerkelijk tot opening in de container te houden. Dat freefly
en freestyle daar geen makkelijke taak van maken is duidelijk. Hogere
snelheden en veranderende luchtstromen om het rig heen, eisen goed onderhouden
velcro (ook wel klitteband genoemd) en sluitflappen die kunnen worden
teruggestoken en die de pinnen goed beschermen.
Maar hiermee zijn we er nog niet. Een van de laatste klusjes van de packjob
is het vouwen van de pilot. Dit gebeurt op net zoveel manieren als dat
er springers zijn. Niet dat dit slecht is, er zijn tenslotte meerdere
wegen die naar Rome leiden. Voorwaarde is wel dat de pilot mooi over de
pouch verdeeld is en dat hij niet dubbel vouwt en blijft steken als je
hem eruit trekt. Als je pilot er niet uit kan had je tenslotte ook je
main niet zo nauwkeurig hoeven vouwen.
Zorg dat je de bridle zo in het geheel verwerkt dat je pilot aan de bridle
uit de pouch kan trekken. Dat is handig als je een vroegtijdige opening
van de container hebt. Dan heb je tenminste een mogelijkheid om een (dreigende)
horseshoe op te lossen.
Onderhoud
Voor de mensen die het bovenstaande hebben overgeslagen omdat ze toch
altijd laten vouwen, komen er nu nog enkele waarschuwingen: Je bent zelf
verantwoordelijk voor het materiaal waar je mee springt (SV houder red.)
of anders de instructeur. Controleer dus altijd voor je gaat springen
of de pinnen goed zitten en de bridle etc. goed lopen. Dom van een vouwer
als het fout is, maar JIJ hebt er last van. Dit geldt ook voor de uitrusting
als zodanig. Zorg dat deze in goede staat verkeert, zodat het in ieder
geval goed gevouwen en veilig gebruikt KAN worden.
Ken je eigen grenzen
Vouwen is belangrijk en kost tijd om het goed te doen. Ervaren springers
en vouwers die achteloos hun chute staan te vouwen en toch (bijna) nooit
malfunctions hebben, hebben technieken geleerd en ervaring opgedaan waardoor
het moeilijke zo eenvoudig lijkt. Dus neem de tijd om te vouwen en te
leren, door oefening zal het vanzelf sneller gaan. Wees niet bang om hulp
te vragen en de beste hulp die je kan krijgen is van een rigger.
vragen: thinairskydiving@hotmail.com
|