Tegenwoordig laten steeds meer springers hun chute vouwen door packers.
Behoor jij tot deze groep? Let dan even op.
De service van een parachute laten vouwen door een vouwer of packer bestaat
in Nederland nog niet zo heel lang. Midden jaren '90 kwamen de eerste
lieden die zich hier min of meer fulltime mee bezig gingen houden. Veelal
waren en zijn dit jonge springers met een groot gebrek aan geld en een
overschot aan tijd. Vroeger werd het vouwklusje ook wel eens uitbesteed,
maar meestal in ruil voor één of meerdere biertjes. Vandaag
de dag kost een sportrig over het algemeen Fl 7,50 een leerlingenrig Fl
10,- en een tandem Fl 12,50 tot 15,-. Dit lijkt een hoop geld en men kijkt
soms jaloers naar de dagen dat packers 50 of meer chutes vouwen. Snel
verdiend zegt men en voor dat geld wordt vaak een uitstekende en niet
vroegtijdige opening verwacht. Maar is het wel zo simpel?
Als vouwer wordt van je verwacht dat je alles kunt vouwen, van een tandem
met een 420 sq.ft. tot een Extreme 75, in alle soorten rigs. Een beetje
ervaring met paktesten ontwarren is wel zo handig als je een beetje wilt
kunnen leven van vouwen. Daarnaast het controleren van het materiaal van
halve remmen en loopjes tot bridle-attachment en velcro en zo fungeer
je als voorportaal voor de rigger. Een goede packer doet het allemaal
en daar betaal je hem ook voor.
Trends
De laatste jaren is het vouwen snel populairder geworden als gevolg van:
· de snelheid van vouwen (je kunt snel weer omhoog)
· de betrouwbaarheid (wie vaak vouwt, vouwt beter)
· springmentaliteit (12 trainingssprongen op 1 dag maken)
Met het populairder worden van het vouwen zijn ook een aantal zorgelijke
ontwikkelingen in gang gezet:
1. springers kunnen niet meer zelf vouwen of zelfs hun halve remmen zetten
2. onverschilligheid ten aanzien van materiaal qua onderhoud
3. onwetendheid ten aanzien van materiaal qua functie
4. back to back willen springen met 1 rig
ad1.
Vouwen is een trucje waar je beter en sneller in wordt door het vaak te
doen en slechter door het minder te doen. Sommige para's hebben inmiddels
een spiraal omlaag bereikt: doordat ze altijd laten vouwen kunnen ze het
steeds minder makkelijk zelf, waardoor ze nog vaker laten vouwen. Dit
leidt ook tot puntje 3 dat straks aan bod komt.
ad2.
Zolang hij open gaat is er niets aan de hand lijkt een motto van de laatste
2 jaar te worden. Het verontrust en verbaasd de packers zeer dat adviezen
voor onderhoud genegeerd worden door springers. De volgende gevallen illustreren
dit:
· een pilotchute die extreem goed gecocked moest worden, omdat
dit anders tot een pilot in tow zou leiden. De reparatie / modificatie
liet enkele maanden op zich wachten, doordat de springer hier blijkbaar
niet zo'n grote prioriteit aan stelde.
· een BOC pouch die dusdanig strak zat dat de pilotchute er op
een extreem platte manier in moest, omdat dit anders tot een hardpull
zou leiden, wat al twee keer gebeurd was en leidde tot een reserve-ride.
Argument: "het is niet mijn setje en het wordt binnenkort toch verkocht".
Bof jij even als koper.
· gaten in pilot-chutes en hoofdkoepels waarmee wordt doorgesprongen
tot men ook daadwerkelijk hinder ondervindt (trage openingen, pilot in
tow)
Dit soort gedragingen noodzaken packers om materiaal voor te leggen aan
een rigger, in de hoop dat deze het materiaal ground. Hier maak je als
packer niet altijd vrienden mee. Overigens moet wel vermeld worden dat
het merendeel van de springers blij is met onderhoudtips en deze ook snel
laat uitvoeren.
ad3.
Als je altijd je chute laat vouwen vervreemd je van je springmateriaal.
Hierdoor zien mensen soms niet meer in waarom een 120 sq.ft parachute
niet meer in een 170 sq.ft container past, waarom een bepaald systemen
(split bag of velcro) hinderlijk zijn om te vouwen en het jezelf en je
vouwer daardoor moeilijker maken dan nodig. Of waarom een handdeploy op
de beenband in combinatie met versleten velcro levensgevaarlijk kan zijn
als je gaat freeflyen. Bij de aanschaf van nieuw materiaal zijn dit soort
materiaalervaringen erg belangrijk (ook voor veiligheid!) en met name
de onervaren mensen moeten deze inzichten toch zien te krijgen.
ad4.
Packers vouwen best snel en best veel (het officieuze Nederlands Record
staat op 100 op 1 dag). Hierdoor krijgen sommige springers weleens het
idee dat ze back to back kunnen gaan springen met 1 rig. Niets is minder
waar. Het komt niet altijd voor dat een packer op je staat te wachten
en dan nog heeft hij al gauw 5 minuten nodig om het klusje te klaren.
Met name leerlingen zijn nog weleens aan het pre-manifesten, terwijl hun
chute nog open is. Hierdoor brengen ze zichzelf en de packer(s) in tijdnood.
Informeer dus eerst even hoe lang het gaat duren en manifest dan pas.
Veiligheid
Als aan bovengenoemde punten wat aandacht besteedt wordt maak je het een
packer mogelijk om snel en veilig te vouwen en naar een "malfunctionratio"
te gaan variërend van 1:1000 tot 1:3000. Dit ligt ver boven het gemiddelde
van 1:500 (?) en is het gevolg van veel ervaring.
Overigens wil dit niet zeggen dat je de reserveprocedure wel kunt vergeten.
Een packer is namelijk niet voor iedere malfunction verantwoordelijk.
Een parachute kan om verschillende redenen minder goed open gaan:
Onstabiele openingshouding
Vooral zwaar beladen elliptische koepels stellen hoge eisen aan de piloten
hiervan, zowel qua lichaamshouding als daarna (actief sturen tijdens de
opening via de beenbanden). Een onstabiele houding resulteert al snel
in een twist en met zo'n kleine chute al snel tot een reserve.
Vraag je dus altijd af of je nu wel zo'n klein chuutje nodig hebt / kunt
handelen.
Niet stil liggen als je opent
Dit is iets wat ook bij (zeer) ervaren mensen vaak voorkomt en waar ze
zich niet of nauwelijks van bewust zijn. Meestal is de klacht een harde
opening met een twist erbij. (Helaas) klinkt het alleen soms wat ongeloofwaardig
als je als packer met je paar honderd sprongen iemand met een paar duizend
sprongen staat te vertellen dat hij niet in tracking moet openen.
Weersomstandigheden
Temperatuur en luchtvochtigheid bepalen o.a. hoe hard een opening is.
Dit is soms maar ten dele op te lossen door anders te vouwen.
Samenvattend
· Ken je materiaal
· Zorg dat het in goede staat verkeerd
· Luister naar onderhoudsadviezen van een packer
· Geef een packer feedback over je openingen, zowel goed als slecht,
daar wordt de packer een betere packer van en jij een gelukkigere klant
De vouwploeg van Texel,
Robert Peters, Rhys Brady, Kjeld van Druten
vragen: thinairskydiving@hotmail.com
|