Er is een vaste dagindeling die ons doen en laten concentreert
rond het gebed. Zeven maal per dag komen we samen in het koor
voor het goddelijk officie (ook wel getijdengebed of breviergebed
genoemd).
's Morgens en 's avonds is er een uur persoonlijk stil gebed dat
ook plaats vindt in het koor. De dagelijkse geestelijke lezing
doet ieder alleen in zijn cel. Elke dag begint met het vieren
van de Eucharistie van waaruit we de dag beleven. De overige tijd
wanneer we niet voor het gebed of de overweging in het koor of
op de cel zijn, heeft iedereen zijn eigen werkzaamheden waarbij
er geen gemeenschappelijke werkruimten zijn. Hierdoor onderhoudt
men gemakkelijker het stilzwijgen en het verblijven in de eenzaamheid.
Voor de ontspanning hebben we een dagelijks recreatie-uur.
In een slotklooster. Dit betekent dat we altijd binnen de clausuur blijven. Een vrij gekozen slotleven waarin onze afzondering en eenzaamheid het meest gewaarborgd is. We gaan daarom niet uit en hebben een materiele afscheiding tussen ons en bezoekers in de spreekkamer, tussen het koor en de kapel en tussen de (mooie!) tuin en de aangrenzende omgeving. Tralies en een hoge slotmuur helpen zo een "woestijn" te scheppen waarin het karmelideaal beleefd kan worden.
Om onze Heer Jezus Christus na te volgen in een leven van gehoorzaamheid,
zuiverheid en armoede.
Om God, de Vader, een offer van lofprijzing en dankzegging te
brengen; ook uit eerherstel en plaatsvervangend voor hen die God
niet kunnen of willen loven.
Om door de heilige Geest geleid en aangespoord, de hele Kerk te
helpen in haar zending, zodat zij voor alle mensen een krachtige
getuige mag zijn van de verlossende liefde van God door het lijden
en sterven van Jezus Christus.
Om Maria te vereren aan wie de karmelorde is toegewijd. Zij draagt
de titel: Regina Decor Carmeli - Koningin en Luister van de Karmel.
Het scapulier dat over het habijt gedragen wordt is een teken
van haar bijzondere bescherming en van ieders toegewijd zijn ook
aan haar.
Om te bidden voor de mensen, voor de noden van de wereld, voor
de individuele noden van mensen die hun zorgen en intenties aanbevelen
aan ons gebed.
Ook, laatst genoemd maar daarom niet op de laatste plaats, om
onze diepste verlangens te vervullen. Namelijk helemaal aan God
te mogen toebehoren volgens de levenswijze van de Karmel.
De profeet Elia die "vurig geijverd heeft voor
Jahwe, de God van de legerscharen". (vgl. 1 Kon. 19,14)
De heilige Theresia van Avila die wel 1000 x haar leven
wilde geven opdat één enkele ziel God een weinig
meer zou loven.
De heilige Thérèse van Lisieux die uitriep
dat ze maar één roeping had: de Liefde!
De heilige Johannes van het Kruis die zijn geestelijke
dochters aanspoorde de voetstappen van versterving van Christus
te volgen in alle geduld, in volkomen stilte, vol verlangen naar
lijden.
De heilige Theresia-Benedicta van het Kruis (Edith Stein)
die, na zelf een lange weg te hebben afgelegd, tegen haar vrienden
kon zeggen: "Leef bij God en je vindt de Bron van het zuiverste
geluk."
Last but not least: Onze Lieve Vrouw, Maria, de Moeder
van Jezus, de Koningin en Luister van de Karmel. Aan haar voorbeeld
spiegelen wij ons dagelijks om het mysterievol leven van haar
zoon Jezus in geloof en liefde in ons hart te overwegen en te
waken in gebed.
De Karmel in
Echt is gesticht in 1875 door Duitse karmelietessen die in Nederland
hun toevlucht zochten vanwege de "Kulturkampf" in Duitsland
in die jaren. Toen de zusters in latere jaren weer opnieuw in
hun "Heimat" zijn begonnen, is de Echter Karmel blijven
bestaan.
Van 1939-1942 heeft de heilige Theresia Benedicta van het Kruis
hier haar kloosterleven geleid. Zij is bij velen bekend als de
heilige Edith Stein, zoals haar eigen naam was. De foto toont
de glas-in-lood-ramen van de kapel die gemaakt zijn na haar zaligverklaring
in 1987.
Van links naar rechts:
De H. Theresia van Jezus
(1515/1582), hervormster van de Orde.
Edith Stein (1891-1942)
uit de tijd voor haar intrede in de Karmel; ze draagt het boek
dat ze in één nacht uitlas en dat haar de doorslaggevende
genade gaf om zich te laten dopen in de katholieke Kerk met het
verlangen dezelfde levenswijze te willen volgen als de H. Theresia.
Het boek was de autobiografie van de H. Theresia van Jezus!
De zalige Theresia
Benedicta van het Kruis
De heilige Johannes
van het Kruis (1542-1591), geestelijke Vader
van de Orde en eveneens hervormer.
Binnen het kader van deze website kunnen we niet uitgebreider
ingaan op de heilige Edith Stein. Wij wilden u/je laten kennismaken
met onze Karmel om een indruk te krijgen van wie we zijn.
Voor een nadere kennismaking door een bezoek, een gesprek, het
meebeleven van een dagdeel of enkele dagen, kunt u / kun je het
beste schrijven- of bellen op de aangegeven tijden. Ook wie vragen
heeft of meer wil weten kan gerust contact opnemen met onze Priorin.
Zusters Karmelietessen O.C.D.
Bovenstestraat 48
6101 EL Echt (Nederland)
Tel: 0475-481175 (tussen 09.30-11 uur en 15.00-16.30 uur.)
Voor informatie over de H. Theresia Benedicta van het Kruis (Edith Stein) e-mail de "Stichting Dr. Edith Stein Echt NL"