Ook Grand Theft Auto 5 is nog neit uitgekomen en daarom zal ik iets vertelen over een van de grootste veranderingen in de serie. Het feit dat je nu met 3 karakters kan spelen in plaats van 1.
Dit spel zal in veel opzichten verschillen van zijn voorgangers. In plaats van één protagonist zal de speler uit drie personages (Michael, Trevor en Franklin) kunnen kiezen buiten missies om, en in speciale gevallen (als de personages samenwerken) ook tijdens een missie. Bij het wisselen tussen de personages op grote afstand zal de camera uitzoomen in de lucht en daarna focussen op het gekozen personage. Wisselt de speler op korte afstand, dan zal de camera niet volledig uitzoomen, maar wordt er gekozen voor een vloeiende perspectiefovergang. Ieder personage zal zijn eigen persoonlijke eigenschappen hebben. Buiten deze personages zal dit keer ook aandacht worden besteed aan hun familie en vrienden. Ook nieuw is dat op het moment dat de speler wisselt, het personage niet stopt met leven maar alledaagse dingen gaat doen, zodat als je terugkomt ze bijvoorbeeld naar de tv kijken. Dit zal ook bij overige personages gebeuren zodat je misschien tuiniers en schoonmakers in de ochtend ziet wachten bij de bushalte, en later op de dag vind je ze terug in de huizen en tuinen van Rockford Hills.
Al in het begin van de ontwerpfase (toen Red Dead Redemption nog ontwikkeld werd) was het ontwerpteam van plan om het probleem van één protagonist aan te pakken. Dan Houser zei:
We loved Niko and felt he was a very strong lead protagonist for a game, and we were starting to get into John Marston (van RDR)...we just felt that after those two games, just doing more of the same wouldn't be enough because we wouldn't be able to surpass them for a while. That was really where we came up with the concept of doing it like the episodes, with three characters...As EFLC demonstrated giving the player multiple perspectives has clear advantages.
En wat betreft het wisselen van de drie-eenheid zei hij:
...the idea gradually evolved past the simplistic delineation between the characters that seemed like the natural progression from the episodes. Instead of rotating between five missions as one character, five as the second character and five as the third, what if you were constantly switching between them?
Door de personages ver van elkaar te laten wonen wil Rockstar ervoor zorgen dat de speler buiten missies om meer van de omgeving meekrijgt. En ook hobby's worden niet vergeten:
We're still ironing out all the details, but we want one or two key minigame activities per character to really help them get separated from each other.
De personages zullen niet zo uitgebreid gewijzigd kunnen worden als in San Andreas, omdat dat systeem ver beneden het grafische niveau van de huidige personages zit, maar verschillende kleding kan nog steeds toegepast worden. Elk personage heeft een serie vaardigheden: uithoudingsvermogen, schieten, vliegen, rijden, maar ook sterkte, onopvallendheid en longinhoud, alle drie hebben ze een 'speciale' vaardigheid (zie personageprofielen). Deze specials worden weergegeven in een meter die leegloopt bij gebruik en langzaam weer volloopt. Trevor zal altijd de beste piloot zijn, Franklin zal altijd de beste bestuurder zijn, maar ieder kan zijn vaardigheden verbeteren. Het selectiewiel voor de personages bestaat uit vier driehoeken: Franklin, Trevor, Michael, en je multiplayer character.
Home