Foto van de maand April 2002
Met zomerdienst 1995 kwam voor het eerst regulier de Duitse ICE naar Interlaken-Ost welke daar elke | |
ook overnacht. Het betrof de dagelijkse verbinding Berlin-Zoo naar Interlaken-Ost v.v. ICE 72 en 73 onder | |
de naam "Thunersee". Sinds zomerdienst 1999 is deze verbinding gewijzigd in Hamburg naar Interlaken-Ost | |
en terug naar Kiel, eveneens onder de nummers ICE 72 en ICE 73 en de naam "Thunersee". | |
Volgens de nieuwste plannen zal per dienstwijziging 15 december 2003 de ICE verbindingen opnieuw ingedeeld | |
worden. Daar staat deze ICE 72/73 "Thunersee" niet meer bij vermeld. | |
De foto toont de zojuist binnengekomen ICE 73 "Thunersee" uit Berlin-Zoo op spoor 8 te Interlaken-Ost in de | |
zomermaand juli 1995. Rechts staat op spoor 5 gereed de sneltrein 1739 Interlaken-Ost / Zürich Flughafen met | |
de brandnieuwe BLS Re 465 007 als tractie. | |
Speciaal voor de ICE is op spoor 5 een verhoogd bordes aangebracht. De oude perrons kennen een hoogte van | |
ongeveer 25 cm echter de nieuwe standaard is 55 cm. Om de instap op lage perrons te vergemakkelijken is | |
voor deze oplossing gekozen. Interlaken-Ost Juli 1995. | |
Starting from summer time table 1995 the German ICE came into (regular) service to Interlaken Ost. After arrival these | |
trains are stabled during the night in order to return next morning to Berlin-Zoo. This service concerns ICE 72 and 73, | |
named: "Thunersee". The start/end points of this service changed by summer 1999: Hamburg - Interlaken Ost and | |
backwards to Kiel. The train nummers remained unchanged ICE 72 and ICE 73 and so did its name "Thunersee". | |
According newest plans the ICE-links will be rescheduled again by 15th of December 2003. In the proposal ICE 72/73 | |
is not mentioned anymore. The picture shows ICE 73 "Thunersee", just arrived from Berlin-Zoo at Interlaken Ost, | |
track nr 8 in July 1995. On the right hand side, track nr 5, express train 1739 Interlaken Ost / Zurich Flughafen is ready | |
to depart, to be powered by the brand new BLS Re 465 007. | |
Especially for the ICE-trains some sort of platform 'steps' have been fixed. The original platforms in Switzerland are about | |
25 cm high. The new standard however is 55 cm. To enable comfortable boarding and disembarking this temporary solution | |
has been chosen. Interlaken-Ost July 1995. |