Foto van de maand  April 2002

          

Met zomerdienst 1995 kwam voor het eerst regulier de Duitse ICE naar Interlaken-Ost welke daar elke
  ook overnacht. Het betrof de dagelijkse verbinding Berlin-Zoo naar Interlaken-Ost v.v. ICE 72 en 73 onder
de naam "Thunersee". Sinds zomerdienst 1999 is deze verbinding gewijzigd in Hamburg naar Interlaken-Ost
en terug naar Kiel, eveneens onder de  nummers ICE 72 en  ICE 73 en de naam "Thunersee". 
Volgens de nieuwste plannen zal per dienstwijziging 15 december 2003 de ICE verbindingen opnieuw ingedeeld
  worden. Daar staat deze ICE 72/73 "Thunersee" niet meer bij vermeld.
  De foto toont de zojuist binnengekomen ICE 73 "Thunersee" uit Berlin-Zoo op spoor 8 te Interlaken-Ost in de
  zomermaand juli 1995. Rechts staat op spoor 5 gereed de sneltrein 1739 Interlaken-Ost / Zürich Flughafen met
de brandnieuwe BLS Re 465 007 als tractie.
Speciaal voor de ICE is op spoor 5 een verhoogd bordes aangebracht. De oude perrons kennen een hoogte van
ongeveer 25 cm echter de nieuwe standaard is 55 cm. Om de instap op lage perrons te vergemakkelijken is 
voor deze oplossing gekozen.  Interlaken-Ost Juli 1995.
   
Starting from summer time table 1995 the German ICE came into (regular) service to Interlaken Ost. After arrival these 
trains are stabled during the night in order to return next morning to Berlin-Zoo. This service concerns ICE 72 and 73, 
named: "Thunersee". The start/end points of this service changed by summer 1999: Hamburg - Interlaken Ost and 
backwards to Kiel. The train nummers remained unchanged ICE 72 and ICE 73 and so did its name "Thunersee".
According newest plans the ICE-links will be rescheduled again by 15th of December 2003. In the proposal ICE 72/73 
is not mentioned anymore. The picture shows ICE 73 "Thunersee", just arrived from Berlin-Zoo at Interlaken Ost, 
track nr 8 in July 1995. On the right hand side, track nr 5, express train 1739 Interlaken Ost / Zurich Flughafen is ready
to depart, to be powered by the brand new BLS Re 465 007.
Especially for the ICE-trains some sort of platform 'steps' have been fixed. The original platforms in Switzerland are about 
 25 cm high. The new standard however is 55 cm. To enable comfortable boarding and disembarking this temporary solution
has been chosen. Interlaken-Ost July 1995.