KLM

Een van mijn eerste projecten was een slim robotje. KLM, Klein Lachwekkend Machientje geheten. Dit robotje is nu "af", dat wil zeggen: ik verbeter het nog steeds maar het werkt.. Het is inmiddels zelfs opgevolgd door KLM3. Kijk onderaan deze pagina voor wat er veranderd is.

gegevens

De voeding word gestep-upt naar 8V voor de motoren, vervolgens met een 70l05 naar 5V voor de PIC. over deze 5V staan 2 elco's van 2200uF/35V parallel, om het piekje op te vangen als de motoren starten (de step-up kan dat niet aan en gaat in stroombegrenzing, waardoor de microcontroller reset). De microcontroller bevat de software.

(nader inzicht: toen KLM3 gemaakt werd bleken er een aantal fouten in KLM2 te hebben gezeten, oa. met de step-up. Zie onderaan de pagina)

foto's

overzicht
Overzichtsfoto.

achterkant
De achterkant. Zoals je kunt zien is dit al de 2e poging een Klein Lachwekkend Machientje te bouwen. (KLM II = KLM 2)

onderkant
De onderkant.

zijkant
De zijkant.

Op bovenstaande foto's (klikbaar) is de robot goed te zien, ook de elektronica zie je aan de onderkant goed zitten. Maar ik heb ook een paar filmpjes:

filmpjes

Bij de restyle van mijn website heb ik de filmpjes naar youtube verplaatst. Mochten ze dus nu niet werken, geef dan youtube de schuld en niet mij ;).


Hier "danst" KLM voor de camera. Hij/zij (Het) draait een rondje. Goed om een overzichtje te zien.


Hier zie je wat de robot doet als deze word aangezet. Of eigenlijk hoor je dat.


Hier zie je het eerste programma. Hierbij rijd de robot rechtdoor, en maakt na een bepaalde tijd een klein bochtje. Na nog wat langere tijd rechtdoor een groot bochtje. Bij het grote bochtje word de teller gereset, op een muur rijden heeft hierop dus geen effect, wat het resultaat meer random laat lijken.


Hier zie je hoe de robot zelfstandig uit een probleemsituatie komt, waarbij de bumperschakelaar niet kan helpen als muurdetectie. De robot draait en gebruikt alsnog de bumperschakelaar. Mocht het object te laag zijn voor de bumper, dan helpt de grote draai de robot om toch los te komen.


Hier zie je wat de robot doet als programma 1 is afgelopen. Programma 1 stopt als de robot 7 keer een muur heeft ontmoet. De robot draait dan een rondje en geeft een paar bliepjes.


Dit is programma 2. hierop gaat de robot al piepend telkens een stukje naar rechts. Zodoende kan deze op vrij terrein een cirkel rijden. Op niet vrij terrein betekend tegen een detecteerbaar iets oprijden dat de robot achteruit gaat, en weer door gaat met piepen en naar rechts gaan. Bij een niet detecteerbaar obstakel staat de robot vast.
Ook heeft de robot sinds kort nog een derde programma. Hiermee is het mogelijk dat de robot mijn naam schrijft. Dit lijkt idioot en dat is het waarschijnlijk ook. Het was een ideetje van een klasgenoot en ik vond het wel een uitdaging om te kijken of het ook kon.
Het kon dus :).

Veranderingen:

28-6-2007:
De robot heeft wat operaties ondergaan. De wielen zaten vroeger onder de aan/uit schakelaar. Aan de schakelaar gelijmd via een stukje hout. Dat is natuurlijk niet waar die schakelaar voor bedoeld is, dus zijn ze verplaatst. Het nadeel daarvan is dat de wielen nu breder uit elkaar staan (en niet meer helemaal recht). Doordat ze breder uit elkaar staan moest ook de bumperschakelaar aangepast worden. Infrarood-muurdetectie zou wat dat betreft misschien handiger geweest zijn. Foto's van de nieuwe bumperschakelaar komen er aan.

En hier zijn de nieuwe foto's!

Dit zijn de foto's van hoe de gemodificeerde KLM robot er nu uit ziet. Ook is de robot nu van nieuwe software voorzien, welke alles kan wat de hierboven beschreven software kan, alleen het rondje niet meer (die piepjes waren iets te irritant), en het opstartgeluid is nu anders. En de belangrijkste verandering: De robot kan nu random (willekeurig) een richting kiezen, en daarna ook nog eens random de tijd dat 'ie in de richting rijd. Dit geeft een leuk effect! Het lijkt een beetje op het gedrag van een mier, alleen staan die niet zo vaak stil. Gelukkig is de software aan te passen via die op de achterkant gelijmde RJ-45 plug.
overzicht

onderkant

Achterkant

15-7-2008:

KLM2 is uit elkaar gehaald. De motoren, schakelaars en een deel van de software worden gerecycled in KLM3. KLM3 is nog in de bouwfase, maar als 'ie af is, moet 'ie 't volgende kunnen:

Als 'ie af ie krijgt 'ie een eigen pagina. Kijk daarvoor links in het menu.

Einde van KLM2

KLM2 is opgevolgd door KLM3. KLM3 is nu "af", maar ik voeg nog af en toe dingen toe. Voornamelijk software.

Er bleken een paar fouten in KLM2 te zitten. Leermomenten:

Een step-up bedoeld om max. 20mA te leveren om een LCD van -30V te voorzien is niet bedoeld om motoren te voeden. (De step-up heeft al die tijd als een soort veredelde diode gewerkt. De microcontroller resette als de motoren werden gestart doordat ze op dat moment een piekstroompje trekken en de spanning dus kort in elkaar zakte. De condensatoren voorkomen dat de spanning inzakt door dit piekstroompje te leveren.)

De motorsturing werkt niet goed, de transistors stonden verkeerd waardoor er meer spanning over viel dan noodzakelijk. Daardoor bleef er minder over voor de motor en was KLM2 erg traag. KLM3 is nog steeds traag (zelfde motoren), maar wel sneller (hogere spanning & betere motorsturing).

4 NiMh AA's leveren niet genoeg spanning om een 7805 in te zetten. Doordat de micrcocontroller maar weinig stroom vraagt gaat het goed, maar eigenlijk wil de 7805 een minimum van 3V verschil tussen in- en uitgang. Bij lagere stroomafname wordt dit minder.

Om deze pagina te kunnen printen, zonder de rest van de frameset, voeg &print toe aan de url, of klik deze link: print. Kleur wordt als het goed is genegeerd (spaart inkt). Zo niet: stuur me a.u.b. even een (liefst niet al te boos) mailtje en ik pas het aan.