Ref 20200305_DD rev 20240119_DD
File beatboxing html
ID algemene doc  howto

Beatboxing

Demo

Wat is Beatboxing?
Hoe Beatboxen?
Beginnershandleiding
Beatbox.be
https://www.hoemoetje.com/beatboxen/
https://www.tricksandbeats.com/algemeen/beatbox-les/
https://www.klascement.net/lesmateriaal/?q=beatboxen

Wetenschappelijke uitleg
https://www.smithsonianmag.com/smart-news/take-look-beatboxing-inside-180970758/
https://www.sciencedaily.com/releases/2018/11/181107172901.htm


Beatboxen - Microfoon

De microfoon bij het beatboxen is belangrijk.
Gebruik een dynamische microfoon.
Gebruik geen electret microfoon of geen condensator-microfoon met fantoomvoeding (48V Phantom power).

Dynamische microfoons kunnen heel erg hoge geluidsdruk verwerken (soms tot 180 db). Je kan ze bijna niet “oversturen” door te luid te schreeuwen of te beatboxen, wat eigenlijk hoofdzakelijk plop- klok- en sisgeluiden bevat.

Dynamische microfoons bevatten vrijwel geen electronica, en zijn heel erg robuust.
Maar ze zijn ook kwetsbaar als ze vallen: ze bevatten magneten die breekbaar zijn, en dan wordt de microfoon onbruikbaar.

Dynamische microfoons kunnen op heel lange kabels aangesloten worden, met weinig verlies.

Gebruik een dynamische microfoon zonder schakelaar. Die schakelaar zorgt alleen voor bijkomende moeilijkheden.


Gebruik een microfoon waarvan je de plopkap kan afschroeven.

Plopkap betreft hier de vaste "bol" aan de bovenzijde van de microfoon. Niet het afneembare schuimplastic windhoesje.

Beatboxers gebruiken de microfoon heel dicht tegen de mond, er komt dus bij het beatboxen heel wat speeksel in de plopkap terecht, die dan (na elke sessie) best gedroogd kan worden.
Daarom moet je de plopkap kunnen losdraaien, en, als het kan, de viltlaag en schuimkap binnenin losmaken om te laten luchten.
De plopkap (het externe metalen rooster) en de schuimlaag (die een speciale eigenschap heeft: het breken van de luchtstroom) moeten droog blijven. Er kan nog een viltlaag zitten tussen het metalen rooster en de schuimkap.
Dit drogen is niet erg smakelijk, maar is noodzakelijk. Doe dat ook na elk gebruik als beatboxer.

Wanneer je de plopkap losschroeft, kijk naar de schroefdraad: best is dat de schroefdraad in de plopkap en op het microfoonhuis alle twee in metaal zijn. Plastic kan ook, maar is kwetsbaarder, en raakt sneller beschadigd.
Sommige microfoons zijn en klinken ontzettend goed, maar hebben een vaste plopkap, die je niet kan afschroeven. Deze zijn niet geschikt voor beatbox gebruik.

Bij grote merken (Shure, Sennheiser, DAP) kan je afzonderlijke (reserve-) plopkappen kopen.

De microfoon bij het beatboxen is belangrijk.

Beatboxers hebben meestal de (slechte) gewoonte om de achterkant van de plopkap met de handen af te dekken, waarbij een directionele microfoon verandert in een niet-gerichte microfoon. Een gerichte microfoon die van dichtbij gebruikt wordt, heeft ook een ander lage-tonen karakteristiek, wat normaal in de mixer gecompenseerd wordt (low-cut filter 80Hz).
Het maakt daardoor dus niet veel uit of je als beatboxer een niet-gerichte (omni-directionele) of een gerichte microfoon (directioneel, cardioïde) gebruikt.
Een niet-gerichte microfoon is minder gevoelig voor hand-geluid, en de beïnvloeding van de positie van je hand op de plopkap van een gerichte microfoon heeft belang voor de akoestische terugkoppeling (het “fluiten”) van de microfoon.
Uni-directionele (gerichte) microfoons zijn gemakkelijker te vinden dan omni-directionele (rondom) microfoons.

Voorbeelden van directionele microfoons, geschikt voor beatboxers:
    Shure SM58-LCE, SM57, Beta 58A, Sennheiser E835 en 845...
    Goedkopere microfoons: Behringer XM8500, Samson R31S, Q7...


Beatboxen Microfoonkabel

Het is van belang dat de microfoonkabel zelf zo weinig mogelijk bijgeluiden maakt (kraken, spetteren).
Sommige microfoonkabels zijn duur, maar hebben een zeer goede reputatie: Klotz, Tasker…
Op sommige microfoonkabels die minder bijgeluiden geven, staan de letters “OFC” (OxygenFreeCopper).
Kies je microfoonkabel niet te lang, wanneer dit niet nodig is.
Gebruik liefst één kabel, zonder verbindingen.
Gebruik geen toestelletjes, tussenkistjes of verloopstekkers.
Gebruik een XLR3 kabel naar de XLR3 microfooningang van de mixer.

Draag zorg voor je kabels. Ga er niet op staan. Trek er geen knopen in.
Oprollen van een kabel is een kunst. Ga nooit een kabel over hand-en-elleboog draaien.
Een goed opgerolde kabel laat zich ook gemakkelijk terug ontrollen.
Je kan ook een kabel “samenvoegen” door hem telkens in de lengte in twee te vouwen.

Beatboxen - Microfoonvoorversterker

De microfoonkabel gaat naar de ingang van een microfoon-mixer.
Dit is normaal een XLR3-stekkerbus, met een symmetrische ingang, geschikt voor impedanties van 150 tot 600 Ohm.
Deze mixer kan deel uitmaken van een (alleenstaande) audio mixer, of van een audio interface (geluidskaart) die aangesloten wordt op een laptop of desktop computer.

Alleenstaande audiomixer:

Microfoonkanaal in een audio mixer: bevat meestal gain, low-cut filter, toonregelingen, eventueel compressors, inserts, PFL en mute switches, balansregeling en volumeregeling.
Uitgang: een audio-mixer kan meerdere signalen mixen, en is geschikt om eindversterker of powered speakers aan te sturen.


Audio interface:

Bevat meestal alleen een gain-regeling en eventueel low-cut filter.
Uitgang is meestal een signaal dat door de computer kan opgenomen worden, of een lijnsignaal voor bvb controlespeakers.



Ook typische "podcast"-mixertjes zijn soms bruikbaar.



Wel opletten:
Heel veel goedkopere microfoon-voorversterkers hebben slechts een beperkte 'headroom': je hebt weinig reserve vooraleer het signaal overstuurd wordt.
Professionelen gaan daarom ofwel heel goede microfoon-voorversterkers gebruiken (RME, Motu,...) maar die zijn heel erg duur.
Bij goedkopere versies moet je dus heel erg goed in de gaten houden dat de ingang niet overstuurd wordt. Je kan dit niet overlaten aan de compressor, omdat de compressie-electronica zich NA de microfoon-voorversterker bevindt.
Dit oversturen van de microfoon-voorversterker is nog belangrijker bij digitale systemen, omdat daarbij de oversturing afgestraft wordt door een heel erg storende vervorming, veel meer dan bij analoge systemen.


Beatboxen - effecten

Goede raad: vergeet het, of gebruik dit heel erg beperkt en met kennis van zaken.
Je hebt ook gewoon geen tijd om aan de effecten te prutsen wanneer je bezig bent.

Mooi voorbeeld: luister eens naar een conference van bvb Alex Agnew. Dit is geen beatboxer, maar de geluidseffectjes die hij uit zijn microfoon haalt, zonder toegevoegde effecten, zijn heel erg goed.



Beatboxen - speakers

Meestal zwaar onderschat.
Beatboxen betekent dat je heel erg harde en korte plof- en tikgeluiden moet weergeven. Vooral de ploffen vergen een heel erg goede reproductie, en dus een heel erg goede impulsweergave van versterkers en speakers.
Professionele versterkers kunnen gemakkelijk tot 10x hun nominaal vermogen afgeven bij heel erg korte pieken. En goede luidsprekers kunnen dit ook verwerken.
Ga voor grote merken, met een goede reputatie.