De Fokker G-1 jachtkruiser
De G1A/313 werd op 10 mei 1940 op de grond vernield.
Nederland zorgde voor een sensatie op de Parijse Luchtvaart Salon van 1936. De FK-55 jager en de G-1 jachtkruiser waren revolutionaire ontwerpen, maar de FK-55 kwam niet verder dan een prototype. De G-1 maakte op 16 maart 1937 zijn eerste vlucht vanaf Welschap. De LuVA bestelde al snel daarna 36 stuks. De tweemotorige jachtkruiser was zowel geschikt als jager en als 'bewakingsvliegtuig', een taak waarvoor de T-5 ook was ontworpen. De bewapening stond uit acht voormitrailleurs en een mitrailleur in een doorzichtige puntkoepel in de staart. Dit was de plek van de staartschutter. Met zijn snelheid van bijna 500 km/u was de G-1 een gelijkwaardige tegenstander van de Duitse jagers.
De G-1A kwam in de herfst van 1938 ter beschikking van de LuVA. In april 1940 kocht het Ministerie van Defensie nog 26 G-1B jagers, bestemd voor Finland, maar vanwege de mobilisatie getroffen door een exportverbod. De G-1B had een zwakkere motor, de Wasp, dan de G-1A die een Mercury had. In België werden mitrailleurs voor deze G-1s gekocht. Op moment van levering konden echter slechts drie G-1Bs met een voorbewapening van vier mitrailleurs worden uitgerust. Zij namen op het laatste moment nog deel aan de strijd. Een aantal van de andere G-1'Wasps' viel in handen van de Duitsers.
- Aantallen G1-A
- Fokker leverde in totaal 36 G1-As aan de LuVA. Ze hadden de nummers 300 t/m 335.
- De 301, 304, 305, 308, 310, 317, 318, 321, 322, 325, 331, 332, en 332 vormden 4 JaVA op Bergen.
- De 313, en 317 stonden ter reparatie in een hangar op vliegveld Bergen.
- De 302, 309, 311, 312, 315, 319, 328, 329, 330, 334 en 335 vormden 3 JaVA op Waalhaven.
- De 303 stond gereed in een Schipholloods en werd naar Buiksloot gevlogen.
- De 306 was afgeschreven na een botsing met een D-XXI op 6-1-1940 bij Purmerend; neergestort en verbrand.
- De 307 stond op De Vlijt op Texel.
- De 323 (40%) en de 327 (90%) waren in reparatie bij de Fokker-fabriek.
- De 316 stond op Waalhaven of Soesterberg.
- De 300, 314, 320, 324 en 326 konden niet worden gelokaliseerd.
- Aantallen G1-B
- De 26 'Finse G-1s' hadden de nummers 341 t/m 365
- De 341 stond 50% gereed in de Fokker-fabriek.
- De 342, 343, en 346 stonden op Schiphol.
- De 344, 351, 353, 358, en 359 stonden - 70%-90% gereed - in de Fokker fabriek.
- De 345 en 348 waren op 7 mei 1940 overgevlogen naar Ockenburg.
- De 347, 349, 350, 352, 354, 355-357, 360-361, stonden op Waalhaven.
- De 362-364 stonden opgeslagen in een Amsterdams pakhuis; de 365 was daar in onderdelen aanwezig.
- Verliezen
- 12 G-1A vliegtuigen gingen op de grond verloren.
- 9 G-1A vliegtuigen gingen door gevechtshandelingen verloren.
- 1 G-1A vliegtuig ging op andere wijze verloren.
- 1 G-1B vliegtuig ging op andere wijze verloren.
- Technische informatie
- Bemanning :2
- Maximum snelheid :474 km/u G-1B 434
- Vliegbereik :1410 km G-1B 1480
- Aantal motoren :2
- Max.vermogen (pk):830(2x) G-1B 750(2x)
De X-2, het uit 1937 daterende prototype van de G-1
De G-1B/342 maakte één patrouillevlucht en werd buitgemaakt door de Duitsers.
Geschiedenis van de 3e JaVA Waalhaven
Geschiedenis van de 4e JaVA Bergen