Ondanks de Nederlandse neutraliteit lagen er op 10 Mei 1940 in Brussel,
Parijs en Londen aanvragen voor Geallieerde ondersteuning bij de Nederlandse
gezantschappen aldaar.
Frankrijk werd verzocht om een legerkorps a vier divisies. Van Groot-Brittannie
hoopte generaal Winkelman 1 divisie, vier squadrons jagers en twee squdrons
strategische verkenners te krijgen. Schiphol, De Vlijt en De Kooy zouden
hiervoor als bases dienen.
De gevraagde steun werd niet geleverd.
West-Nederland
10 mei.
Contact met Groot-Brittannie en Frankrijk verliep via hun luchtvaart-attache's
in Den Haag. De Britse attache meldde al om 9.45 uur aan Londen dat Waalhaven
was gevallen. Een bombardement was gewenst. Twee uur later werd het verzoek
herhaald. Ook Ypenburg, Ockenburg en Valkenburg dienden te worden gettaqeerd.
Dringend werd verzocht om Britse jagers te stationeren op Schiphol, Ruigenhoek
en Buiksloot.
Waalhaven wérd aangevallen. Niet door bommenwerpers, maar
door zes Bristol Blenheim Mk I F jagers. Van deze eerste aanval rond 11.30
uur keerde slechts één Blenheim terug op haar basis.
Een tweede aanval volgde rond 13.20 uur. Nu door negen Bristol Blenheim
Mk I L lichte bommenwerpers. Volgens het gevechtsrapport zouden tijdens
het bombardement zestien Duitse vliegtuigen zijn vernield. De bommenwerpers
keerden veilig op hun basis terug.
Ook op Ypenburg vielen Britse bommen. Juist op het moment dat het vliegveld weer in Nederlandse handen was (15.10 uur) . De twaalf Mk I L's waren echter al gestart toen dit bericht in Londen binnenkwam. Slachtoffers vielen er gelukkig niet.
Twee uur later verschenen geëscorteerde Britse Mk IV bommenwerpers boven het Scheveningse strand. Daar bombardeerden ze Duitse genoodlande Ju-52's. Tijdens een luchtgevecht zouden vier Duitse jagers vervolgens zijn neergeschoten, één Britse ging verloren.
's Avonds verschenen opnieuw Britse bommenwerpers boven Waalhaven. Tussen 21.30 uur en 03.00 uur voerden 36 Vickers Wellington Mk I's in patrouillevluchten het bezette vliegveld aan. Het was de inleiding van een Nederlanse aanval om Waalhaven te heroveren. Het 3e Grens Bataljon stak daartoe de Oude Maas over, maar haar missie faalde. De Lichte Divisie zou bij Alblasserdam de Noord oversteken en daarna Waalhaven innemen. De Noord bleek een te grote hindernis.
11 mei
Alleen Britse jachtvliegtuigen voerden boven ons land enkele patrouillevluchten
uit. Nadrukkelijk werd om herhaling van het Waalhaven-bombardement gevraagd.
De Fransen dienden zo snel mogelijk naar Moerdijk door te dringen.
12 mei
Ook deze dag weinig Britse luchtactiviteit boven Nederland. De verzoeken
om steun werden echter steeds dringender. Waalhaven bombarderen, autoparkeerplaats
Feyenoord-stadion bombarderen (werd ook als Duits landingsterrein gebruikt),
gebied rond Grebbeberg aanvallen. Situatie Nederlandse luchtstrijdkrachten
is precair.
Nog één keer viel de RAF Waalhaven aan. Zes Bristol-Beaufort en negen Fairy Swordfish bommenwerpers wierpen rond 21.00 uur elk twee bommen af. Verliezen leden de aanvallers niet.
13 mei
Telefonisch contact met Engeland is moeilijk. Bombardementen worden
ondanks nadrukkelijk verzoek niet uitgevoerd. Britse luchteenheden worden
niet op Nederlandse vliegvelden gestationeerd. De door hun gebruikte benzine
is in Nederland niet in voorraad.
De enige RAF steun is een Spitfire-aanval op Duitse doelen bij de Wassenaarse
slag of Valkenburg.
14 mei
Negen Hawker Hurricane jagers patrouilleren boven Hoek van Holland.
Overig Nederland
Was het Britse onwil om na 10 mei bijna geen luchtstrijdkrachten boven
West-Nederland in te zetten?! Nee, ten zuiden van Maastricht dreigde een
Duitse doorbraak van de Belgische linies.
Om onderstaande Britse en Franse luchtacties werd door Nederland niet
gevraagd.
Rond Maastricht
Op 10-12 mei voerden Britse en Franse jagers en bommenwerpers aanvallen
uit op Duitse colonnes bij Maastricht. Ook pontonbruggen over de Maas werden
geattaqeerd. Tegen Duitse jagers en luchtafweergeschut werden zware verliezen
geleden.
Boven Noord-Brabant
Om een Duitse opmars te verstoren werden in de nacht van 13 op 14 mei
Duitse verbindingslijnen bij Eindhoven aangevallen. De volgende dag bombardeerde
de RAF wegenknooppunten noordelijk van Breda. Ook werd de spoorlijn
Breda-Tilburg aangevallen. Uitgangswegen van Roosendaal richting Breda
werden eveneens bestookt. Deze bombardementen steunden een Belgische terugtocht
op Antwerpen.
Zeeland
Na de capitulatie op 14 mei ging de strijd in Zeeland nog enkele dagen
door. Franse luchtsteun bestond uit twaalf Vought-V 156 B-1 duikbommenwerpers
en 12 Lioré Nieuport-LN 40 bommenwerpers. Afkomstig van de Franse
marine. Verkennings-, jacht- en bombardementsvluchten werden uitgevoerd
om de terugtocht van de eigen Franse troepen te dekken. Acht vliegtuigen
gingen verloren.