De 4e Jachtvlieg Afdeling Bergen

De 325 maakte de meeste oorlogsvluchten van 4 JaVA

Met de aanleg van vliegpark Bergen was in 1937 begonnen. Gelegen in een polder was het vooral geschikt voor lichtere vliegtuigen. Dat waren de C-Xs van de StraVA. Zij stonden op 10 mei gecamoufleerd aan de rand van het park. De zwaardere G-1s stonden in drie rijen van vier op de betonnen platforms voor de hangars 5 en 6. Een paar dagen eerder hadden ze nog verspreid aan de randen van het vliegpark gestaan, maar waren daar weggezakt. De commandant gokte dat hij in de compacte opstelling nog wel vijf minuten zou hebben om op te stijgen. De vliegers dachten op 9 mei toch eerder aan de verspreide opstelling met planken onder de wielen van het landingsgestel.
Om 02.00 uur werden overvliegende toestellen van oost naar west gehoord. Om 3.59 meldde de kustwachtpost Egmond aan Zee 'Drie Blenheims (Engelse vliegtuigen (!)) passeren laag en gaan naar uw veld.' Een minuut later begon de beschieting en bormbardering van vliegpark Bergen.
De gevolgen van de drie kwartier durende aanval waren catastrofaal. De G-1s konden door hun opstelling moeilijk opstijgen; tien werden zwaar beschadigd, één met een voltreffer vernield. Dat lot trof ook de twee G-1s in reparatie in de hangar.
Een dag later waren drie G-1s weer gevechtsgereed. Samen met de G-1 van Waalhaven en drie andere gerepareerde G-1s werd op Schiphol een nieuw detachement gevormd. Zij voerden voornamelijk escortevluchten uit. De vijand konden ze weinig schade toebrengen.

 

 

nummerBijzonderheden
301 Tijdens ochtendaanval 10 mei op Bergen zwaar beschadigd. Kwam niet in actie.
304 Tijdens ochtendaanval 10 mei op Bergen zwaar beschadigd. Kwam niet in actie.
305 Tijdens ochtendaanval 10 mei op Bergen zwaar beschadigd. Kwam niet in actie.
308 Op 11 mei overgevlogen naar Schiphol, maakte op 13 mei verkenningsvluchten naar o.a. Grebbelinie, en begeleidde met 315 de laatste T-V/856 op mislukte bombardementsvlucht naar Moerdijkbrug.
310 Op 13 mei op weg naar Schiphol door bemanning per valscherm verlaten, omdat wielen niet konden worden uitgebracht. G-1 stortte bij Badhoevedorp neer.
318 Begeleidde op 13 mei (4.00 -4.45) met 5 D-XXI en G-1/321 vier C-Xs op bombardementsvlucht oostelijke bosrand Wageningen. Hevig Duits afweervuur, bosrand gemitrailleerd. Kwam zwaar gehavend terug op Bergen.
321 Wist als enige G-1 tijdens ochtendaanval 10 mei op te stijgen. (piloot Thijssen, technicus Vermaat)Landde om 6.20 op Bergen. Op 13 mei (zie 318), schoot tijdens die opdracht Me-109 neer, keerde terug met zwaar beschadigd landingsgestel.
322 Op 11 mei vroeg naar Schiphol gevlogen; 's middags met G-1/303 gelande Duitse toestellen bij rijksweg Delft-Rotterdam bestookt. Verschillende toestellen vernield. Op 12 mei middag met G-1/ 303 en 325 Grebbelinie beschoten, hevig onder vuur genomen, geland op Soesterberg. 's Avonds naar Schiphol gevlogen en op 14 mei met vier andere G-1s richting Utrecht gepatrouilleerd.
325 Verkende op 11 mei met G-1/303 Nieuwe Hollandse Waterlinie en Waalhaven; deed aanval op Ju-52s op Waalhaven waarvan enkele in brand geschoten. 's Avonds naar Schiphol overgevlogen. Op 12 mei als begeleiding twee C-Vs dubbele verkenningsvlucht richting Wonsstelling Friesland, verder verkenning Den Haag en escorte D-21. 's Middags escorte bombardementsvlucht niet doorgegaan (15.35-16.30) Schiphol-Schiphol. Van 16.25-18.25 vijandelijke gronddoelen westrand Wageningen beschoten. De 325 ernstig beschadigd. Piloot wierp in de lucht cockpitkap af vanwege benzinedamp in de cockpit. Vliegtuig na landing op Soesterberg afgeschreven.
331 Bij ochtendaanval 10 mei op Bergen vernield.
332 Tijdens ochtendaanval 10 mei op Bergen zwaar beschadigd. Kwam niet in actie.
333 Bij ochtendaanval 10 mei op Bergen vernield.

 

Ravage voor hangar 6 na ochtendaanval 10 mei op Bergen