Zeeschouw Jedysa
Op 20 juni hebben wij een zeeschouw gekocht. Het schip was zwaar verwaarloosd.
De afmetingen zijn 7,5 m lang 2,5 m breed en ruim 90 cm diepgang.
Er staat een Farymann P30 motor in van 22 Pk.
Het onderwaterschip had echt aandacht nodig.. Dit bleek toen het schip op de wal stond en de
dikke laag mosselen eraf was gespoten.
Bij Frank Ello in Warten is het schip onder handen genomen. De slechte plekken in het vlak en de rest van het onderwaterschip zijn grondig hersteld. Ook zijn alle huiddoorvoeren vervangen door messing exemplaren met schuifafsluiters.
Twee van mijn dochters en mijn zoon hebben ongelofelijk veel schuur- en verfkrabwerk gedaan. De teer is helemaal
verwijderd, oude verf en kapotte plamuurlagen zijn afgestoken en waar nodig opnieuw aangebracht. Onder de teerlaag op het boord kwamen de
letters LE 23 tevoorschijn. Een contactpunt voor de geschiedenis van de boot? Het onderwaterschip is 5 maal in de Tenco bottomcoat en daarna in de bottombrons gezet. De rest van het schip is met grondverf en daarna met Sikkens Super Gloss geschilderd. Het dek en de opbouw licht crème, het boeisel bordeaux rood.
Het houtwerk van het roer, boven water, en de zwaarden was met glasvezel en polyester behandeld en donkerbruin gemaakt.
Dit is er met een verfföhn en krabbertjes afgehaald. Onder de rommel kwam mooi gaaf grenenhout te voorschijn. Het roer is boven het RVS afgezaagd, daarna is er een u-profiel gemaakt wat er precies omheen past met daar weer een plaat ijzer onder met verstevigingen.
Daarna zijn het roer en de zwaarden gelakt. Het houtwerk van de kuip is geschuurd en in de hardhoutolie gezet.
We hebben al het houtwerk uit de roef eruit gesloopt, de komende tijd wordt er een nieuwe betimmering in gemaakt.
Omdat er geen tanks aanwezig waren zijn er nieuwe tanks aangeschaft voor drinkwater en één voor vuilwater.
Op de laatste is het toilet aangesloten, zodat we voldoen aan de nieuwe wetgeving voor vuilwater.
Het ijzerwerk in de roef is met grondverf behandeld en daarna met een grijze verf,
bij beide met een flinke scheut Owatrol tegen het roesten. Er zijn nieuwe ramen en rubbers besteld en geplaatst.
Bij de motor zijn alle waterslangen en de brandstofslang vernieuwd. In de machinekamer zijn stangen aangebracht
om slangen en kabels netjes weg te werken. De komende weken zal een neef de motor verder nakijken, lekke pakkingen vervangen en verder afstellen. Ook is er een waterscheidingfilter in de brandstoftoevoer geplaatst, bovendien wierbak is verplaatst en vernieuwd. De machinekamer is opnieuw geverfd met een mengsel van bilge-verf en Owatrol, onder de motor is een mengsel van loodmenie, lijnolie en wasbenzine gebruikt, dat beschermt het vlak nog beter tegen roesten van binnenuit. Het dieselkacheltje dat in machinekamer hing, is door een bedrijf gecontroleerd en bleek nog goed te werken. Het wordt deze herfst opnieuw ingebouwd.