verslag Zuid-Afrika 2004

Vrijdag 16 januari:

We gingen om 18.00 uur in de avond op weg naar het vliegveld. We werden gebracht door Michelle, Danique en mama. Eenmaal aangekomen bij het vliegveld gingen we de auto parkeren en gingen Schiphol binnen. We gingen zoeken naar een incheckbalie waar het rustig was. Uiteindelijk vonden we een zelf incheckbalie. Toen we ingecheckt waren moesten we de tas nog inleveren, dus we gingen naar de balie om je tas in te leveren. Toen we de tas hadden ingeleverd gingen we bij een bar zitten zodat papa een sigaret kon roken. Toen die sigaret op was gingen we nog wat winkels kijken en gingen na een half uurtje bij McDonald zitten om wat te drinken. Na dat we wat gedronken hadden gingen we naar gate F8. Daar moesten we ons inchecken. We moesten daar nog even wachten en gingen daarom nog even kijken wat voor vliegtuig het was en we liepen nog wat rond. We zagen dat het een Boeing 777 C was. Toen we eindelijk mochten inchecken ging iedereen meteen in de rij staan, dus we gingen nog even wachten. We gingen kijken hoe ze dat deden. Toen de rij wat korter werd gingen wij ook in de rij staan. Toen we aan de beurt waren werd een stuk van de boording pas afgehaald en moesten we nog even wachten, omdat we op de lijst stonden van de mensen die hadden gezegd dat als de vlucht vol zou zitten dat ze dan niet mee hoeven. Toen bijna iedereen aan de beurt was geweest werd er omgeroepen dat alle mensen van rij 1 tot en met 10 mochten gaan zitten. Een tijd later werd omgeroepen dat rij 1 tot en met 20 mocht aan zitten. En nog een tijd later mocht het hele vliegtuig gaan zitten. Toen bijna iedereen zat werden een aantal mensen nog omgeroepen die ook hadden gezegd dat ze mee wilden als er nog stoelen vrij waren. Na een tijdje werden wij omgeroepen, we moesten naar een of andere balie en daar kregen wij de tickets en de stoel nummers. We zaten op rij 4 en op stoel D en E. We moesten het vliegtuig inlopen door een buis en aan het eind van die buis was het vliegtuig. Toen we in het vliegtuig waren gingen we zitten. We zaten in de business class. Het was daar heel erg relaxt. Er was heel veel ruimte tussen de andere stoel en jou stoel en er zat een tv scherm in je arm leuning. Toen iedereen zat kregen we te horen dat je de gordel vast moest maken en dat we gingen rijden. Toen we van de startbaan af waren gingen we echt vliegen. Op weg naar Zuid-Afrika. Toen we opgestegen waren gingen we steeds hoger en hoger. Toen we een flink eind boven de grond waren mochten de riemen los en mochten de apparaten aan. We gingen meteen kijken of het tv'tje het deed. Na een tijdje vliegen deed het tv'tje het en gingen we Finding Nemo kijken. Hij was heel erg grappig. Onder het Finding Nemo kijken gingen we eten. Papa at stoofpot van hertenvlees en ik at kip met mosterdsaus. Na het eten aten we nog een toetje, dat was een stukje taart. Na dat stukje taart kregen we ook nog een bonbon. Toen finding Nemo was afgelopen gingen we Bruce Almighty kijken. Onder Bruce Almighty waren we allebei in slaap gevallen. Ergens middernacht Werd ik wakker en ging spelletjes spelen. Na een tijdje ging ik Bruce Almighty verder afkijken.

Zaterdag 17 januari:

Ergens onder Bruce Almighty gingen we ontbijten. Papa at fruit yoghurt, een broodje met kaas, verse vruchten en hartige taart. Ik at naturel yoghurt, een broodje, vers fruit en pannenkoeken. Na het ontbijt gingen we nog een cd luisteren (ook met dat tv'tje). Na een tijdje was die cd afgelopen en waren we ook al bijna bij Kaapstad. We moesten alle apparaten inleveren en kregen nog een huisje met jenever er in. Toen we bij het vliegveld aan waren gekomen moeten we uitstappen. We liepen van een trap af en gingen met de bus naar de douane. Nadat we door de douane heen waren gingen we de auto ophalen. We hadden een Volkswagen Golf. Toen we de auto hadden gingen we weg van het vliegveld. We gingen een hotel zoeken. Na een tijdje rijden waren we in Kaapstad aangekomen . We vonden daar (midden in de stad) een hotel. Het Holiday Inn hotel. Papa ging vragen of we daar konden slapen, en dat kon. We kregen een kamer op de 23 e verdieping (er waren 32 verdiepingen). Het was wel een luxe kamer met een bank en een tv. Er was een heel mooi uitzicht over de stad en je kon Robbeneiland zien. Nadat we alle spullen een beetje hadden uitgepakt gingen we een stukje wandelen. We liepen eerst een stukje door Kaapstad heen en gingen toen naar Victoria & Alfred warf. Daar waren een heleboel winkeltjes en restaurantjes. Er was ook een klokkentoren, die is van 1882. Er waren ook zeerobben, die kwamen van Robbeneiland en gingen daar op een balkonnetje rusten. Het was daar heel gezellig.

Nadat we wat gedronken hadden, gingen we wat winkels kijken. We kwamen heel veel winkels tegen met echte, typische Afrikaanse spulletjes. Nadat we bijna alle winkels hadden bekeken liepen we weer terug naar het hotel. Toen we naar het hotel liepen kwamen we weer langs dat restaurantje waar we wat gedronken hadden en toen rook papa zuurkool. We liepen verder naar het hotel. Bij het hotel aangekomen gingen we wat drinken en kijken waar we wat zouden eten. We gingen in Victoria & Alfred warf, bij City Grill. Daar was een man die heel goed Zuid-Afrikaans kon praten, dus daar konden we gewoon mee praten. We hadden als voorgerecht knoflookbroodjes. Als hoofdgerecht had papa krokodillenvlees met rijst en patat. Ik had als hoofdgerecht spareribs met patat en uienringen.We kwamen daar hele aardige mensen tegen, waar we een tijdje mee hebben zitten praten. Ze zeiden dat 4th Beach heel mooi was en dat we daar wel naar toe moesten. Verder was het heel gezellig. Toen we zo'n beetje waren uitgepraat gingen papa en ik weer weg. We liepen weer terug naar het hotel.

Zondag 18 januari:

We stonden om half negen op. We gingen douchen en aankleden. We gingen rond half tien ontbijten bij Riempies in het hotel. Papa at scrumbled egg, een sausage, bacon en een gekookt ei. Ik at scrumbled egg, drie sausage's, drie broodjes, bacon, fruit en een muffin. Toen we gegeten hadden gingen we in de hotel kamer tandenpoetsen. We belden dat ze de auto mochten voorrijden. We liepen naar de auto en gingen naar Hout Bay. Onder weg stopten we nog bij Clifton 4th Beach en bij Whale Rock. Het was daar heel mooi. Er waren veel rotsen langs de kust. Toen we aankwamen in Hout Bay gingen we de auto neerzetten en gingen we een stukje lopen. Er was een pier en daar gingen we over heen lopen. Er lagen allemaal boten en op de andere pier lagen zeerobben. We gingen even wat drinken en daarna liepen we nog langs wat winkeltjes. We gingen bedenken wat we gingen doen. We wilden eerst naar Seel Island gaan maar, we gingen toch naar een vogelpark. Toen we binnen kwamen gingen we eerst een helft lopen. Er zaten niet alleen vogels, maar ook schildpadden en aapjes. Toen we de helft hadden gelopen hadden we dorst en gingen we wat drinken. Toen we aan het drinken waren zagen we een papegaai lopen. Nadat we wat gedronken hadden gingen we door de rest van het park lopen. Er zaten heel veel dieren. Een aap ging met zijn tong bewegen. Toen ging papa het ook doen en toen ging de aap zijn kont toe keren. Nadat we dat stuk hadden gelopen gingen we weer wat drinken. We zagen weer die papagaai. Daarna gingen we bij de schildpadden en kangoeroes kijken. Er was een schildpad en die duwden de andere weg. Toen we klaar warenbij de schildpadden te kijken gingen we naar de auto. We reden naar het hotel. In het hotel hebben we wat gedronken en ik heb mama een sms'je gestuurd. We gingen weer in Victoria & Alfred warf wat eten. Dit keer gingen we bij Tasca de Bélèm eten. Papa at vooraf een knoflook broodje en als hoofdgerecht varkensvlees aan een stick met patat. Ik at ook vooraf een knoflookbroodje en als hoofdgerecht kipschnitzel met patat en als toetje vanille ijs met chocolade saus. Na dat we wat hadden gegeten liepen we weer naar het hotel.

Maandag 19 januari:

We stonden om kwart over acht op. We gingen ons aankleden en douchen. Daarna gingen we weer eten bij Riempies. Papa at scrumbled egg, bacon, boeren worst en gebakken haring. Ik at scrumbled egg, bacon, sausage, broodje, perzik en een muffin. Nadat we gegeten hadden gingen tandenpoetsen. We gingen naar Cape Point. We zijn onderweg nog gestopt bij Scarborough om in de oceaan te kijken. Toen we verder reden kwamen we bij Cape Peninsula nationaal park. We moesten daar doorheen rijden om bij Cape Point te komen. Toen we bij Cape Point waren aangekomen gingen we nog even bij de zee kijken en gingen met de kabelbaan naar boven. Boven moest je nog een stuk lopen naar de top. Op de top stond een vuurtoren. Bij de vuurtoren zagen we onze eerste hagedissen. Er was ook een bord waar op stond hoeveel kilometer het naar de Zuid-pool, Amsterdam en naar andere steden was. We gingen weer naar beneden lopen en toen zagen we een eucalyptus boom en een baboon (in Zuid-Afrika noemen ze dat bobbejaan). Er waren beneden nog een aantal winkeltjes en daar gingen we ook in kijken. Bij het 2 e winkeltje zat een bosmuis. We gingen weer terug naar de auto en toen zagen we nog meer bobbejanen. We gingen nog even bij Kaap de Goede Hoop kijken en daar zaten wilde struisvogels. We reden langs de kust terug. We stopten nog bij een pinguïn reservaat. Daar zaten een heleboel Zuid-Afrikaanse pinguïns. Er was eentje een ei aan het leggen en dat ei kon je zien. Nadat we in dat pinguïn reservaat waren geweest gingen we nog even wat drinken en koekjes halen. We gingen nog even in dat “dorpje” wat rond lopen. Daarna gingen we weer naar de auto. We reden nog even langs Hout Bay. We reden over een tolweg die hete Chapman's peak drive. We reden terug naar het hotel. Toen we bij het hotel aankwamen gingen we ons even opfrissen. We liepen daarna naar Victoria & Alfred warf. We gingen nog even wat winkels kijken. We zijn daarna wat gaan eten bij Santa Ana Spur. Papa at als voorafje een knoflookbroodje en als hoofdgerecht een T-bone met patat. Ik at als voorafje ook een knoflook broodje en als hoofdgerecht een Slimmer's steak met patat en uien ringen. Het was wel een raar restaurant, want we kregen het hoofdgerecht eerder dan het voorgerecht. Toen we aan het eten waren kregen we pas het voorgerecht. Toen we klaar waren met eten liepen we terug naar het hotel.

Dinsdag 20 januari:

We werden wakker om tien over acht. We gingen aankleden en douchen. Daarna gingen we ontbijten. Papa at scrumbled egg, bacon, sausage, broodje, fruit (meloen, peer perzik,guave). Ik at scrumbled egg, bacon, 2 keer sausage, 2 keer kokosbroodjes,een gewoon broodje, perzik en peer. Na het ontbijt gingen we tanden poetsen. Daarna gingen we weg. We gingen op weg naar Aguila (een safaripark). In een folder stond dat het anderhalf uur rijden was, maar het was 2 uur rijden. Toen we daar aankwamen werden we ontvangen met een drankje (dat hoorde helemaal niet, omdat dat alleen was als je daar ging overnachten). We gingen naar de balie om kaartjes te kopen. Toen we de kaartjes hadden gingen we nog even in de tuin rond kijken. Daar zaten kleine leeuwtjes en er zat een wild stokstaartje en een wilde struisvogel. Er zaten ook krokodillen en twee van het grootste soort antiloop (dat noemen zij een eland). Om half twee gingen we met een jeep door het park rijden. We kwamen als eerste een gnoe tegen (De afrikanen noemen dat wilde beest,omdat als ze aangevallen worden dan gaan ze als wilde beesten door elkaar heen lopen. Vroeger dachten de bosjesmannen dat de gnoe “wilde beest” het laatste dier was dat god geschapen had. Hij had het hoofd van een buffel, een lijf van een antiloop en bij zijn zwarte lijf had hij een witte staart). Toen we een stukje door reden zagen we steenbokken. Even later waren we gestopt om even bij een steen te kijken, die was al 500 jaar oud, de bosjes mannen hadden zichzelf erop getekend met een “eland”. We gingen nog door de rest van het park heen rijden. Daar zagen we giraffen, struisvogels, een neushoorn, eenden en zebra's. Voordat we naar de leeuwen gingen (want die zaten in een apart gebied) gingen we nog even pauze houden. We kregen wat drinken en eten. Nadat we wat hadden gedronken, gegeten en nog wat gepraat gingen we naar de leeuwen. De gids vertelde over dat de leeuwen nog in een kooi zaten, omdat het land waarop ze zouden leven nog niet klaar was. Later zouden de leeuwen ook bij de steenbokken komen, omdat het dan net was of ze in de natuur leven. Toen we klaar waren met door het park rijden was het vier uur. We reden weer terug naar het hotel. Toen we bij het hotel waren aangekomen gingen ik mama een sms'je sturen. Toen ik dat gedaan had gingen we naar Victoria & Alfred warf lopen. We gingen een restaurant zoeken. We gingen weer bij City Grill eten. Iedereen die we daar de vorige keer ook waren tegen gekomen zij welkom back. Papa at vooraf een knoflook broodje en als hoofdgerecht wild zwijn met patat en rijst. Ik at vooraf een knoflookbroodje, als hoofdgerecht kip schnitzel met tomaatjes, rijst en patat en als toetje at ik vanille ijs met chocolade saus. Na het eten liepen we weer terug naar het hotel.

Woensdag 21 januari:

We werden om half negen wakker. We gingen douchen en aankleden. We gingen ontbijten bij Riempies. Papa at scrumbled egg, bacon, croissantje, guave, peer, perzik en meloen. Ik at dubbel dubbel scrumbled egg, bacon, croissantje, perzik en peer. Na het eten gingen we tanden poetsen en gingen we weg. We gingen naar de Tafelberg. Het was maar iets van 5 minuten rijden. Toen we aankwamen moesten we nog iets van 5 minuten lopen. We kwamen bij de kabelbaan van de Tafelberg. We gingen kaartjes kopen. We moesten met de lift naar de kabelbaan. We moesten boven door een hekje en daar moesten we nog even wachten. Toen de kabelbaan er was mochten we instappen. We stonden wel een beetje opgepropt maar dat gaf niet zo. De kabel baan gingen nog een rondje draaien zodat iedereen alles kom bekijken. Toen we boven waren gekomen gingen we uitstappen en mocht je over de Tafelberg lopen. De Tafelberg was wel plat, want je kon er met een rolstoel overheen lopen. We gingen even een stukje lopen en gingen toen wat drinken. Toen we klaar waren met drinken gingen we weer verder lopen. Je had een heel mooi uitzicht. Je zag Robbeneiland en de oceaan. We zijn zowat de hele Tafelberg overgelopen. Toen we zo'n beetje alles gezien hadden gingen we weer naar beneden. Het bakje van de kabelbaan ging weer een rondje draaien. Toen we beneden waren aangekomen gingen we nog even bij twee winkels kijken. Ze hadden daar hele leuke spulletjes. Nadat we die winkeltjes hadden bekeken gingen we weer wat drinken. Nadat we wat hadden gedronken zijn we naar de auto gelopen. We zijn ingestapt en weggereden. In de auto ging ik nog even op de kaart kijken waar we heen konden. We gingen kijken of er wat winkelcentrums waren. Toen we aankwamen bij een winkelcentrum, bleek het zo'n typisch Afrikaans stadje te zijn. Toen gingen we maar door rijden. We reden langs het vliegveld. We gingen kijken of verderop nog wat te beleven was. Toen we al een tijdje in de auto zaten gingen we stoppen bij een Shell station. Daar gingen we ons omkleden en naar de wc. We kochten ook nog wat te drinken. Toen we daarmee klaar waren gingen we terug rijden naar het vliegveld. Toen we bij het vliegveld waren aangekomen gingen we de auto terug geven en door de douane. Ze wisten meteen dat we in de business class zaten. We mochten ook in de business class lounge zitten. Daar mocht je gratis eten en drinken. We gingen daar wat eten en drinken. Papa die had 3 bier en een zakje chips op en ik had vier cola en 2 zakjes chips op. We hebben ongeveer 1 en een half uur daar gezeten. Toen werd er omgeroepen dat de mensen van de KLM naar het vliegtuig mochten. We liepen langzaam naar het vliegtuig. We zijn ondertussen nog naar de wc geweest. Toen we bij de incheck balie waren gingen we ons inchecken en we mochten het vliegtuig in. Toen iedereen in het vliegtuig zat kregen we nog een doosje met toiletspullen, de menu kaart en sokken. Toen gingen we opstijgen. Toen we in de lucht zaten mochten de riemen los. Papa en ik gingen Jonny English kijken. Toen gingen we avondeten. Papa at zalm met een stukje kalkoenvlees vooraf en als hoofdgerecht vis. Ik at vooraf zalm met een stukje kalkoenvlees, als hoofdgerecht kip en als toetje chocolade taart en 2 bonbons. Na het hoofdgerecht was papa in slaap gevallen. Na het eten ging ik Pirates of the Caribean kijken. Toen die was afgelopen kon ik nog niet slapen dus ging ik spelletjes spelen. Daarna ben ik in slaap gevallen. Ergens toen ik aan het slapen was is papa wakker geworden. Toen ik 1 en een half uur had geslapen werd ik ook weer wakker.

Donderdag 22 januari:

Toen ik wakker was ging ik weer spelletjes spelen. Na ongeveer 2 uur kwam de mevrouw met het ontbijt. Papa at scrumbled egg, sausage, broodje en fruit yoghurt. Ik at scrumbled egg, sausage, broodje en naturel yoghurt. Na het ontbijt moesten we al een beetje opruimen. We waren al bijna bij Schiphol. We moesten de riemen vast doen want we gingen landen. We landen op de 5 e baan. Toen we bij Schiphol waren gingen de riemen los. We mochten uitstappen. Het was tien over vijf. We moesten onze tas nog ophalen bij de bagage band dus we liepen erheen. We moesten nog even wachten voor de bagage kwam, maar toen kwam het. We pakte onze tas en liepen weg. We moesten nog door de douane, maar dat duurde niet zo lang. Toen we in de schiphol hal stonden liepen we naar de Zuidtangent. We moesten nog een tijdje wachten, maar ten kwam hij. We gingen instappen en reden weg. We gingen naar huis. Toen we bij de halte Bornholm waren moesten we uitstappen. We liepen het laatste eind naar huis. Na vijf minuten lopen waren we thuis.