home
reizen

Reis door Azië

18 september 1978 - 16 mei 1980

In 1977 ging ik op vakantie met het idee liftend voor 3 maanden naar Turkije te gaan. Ik ben toen overal geweest behalve in Turkije en de reis duurde 10 maanden. Ik kwam veel mensen tegen die naar India waren geweest en kwam zo op het idee dat ook te gaan doen.
Het idee was voor een half jaar overland naar India te gaan. Ik moest eerst nog wat geld verdienen voordat ik een jaar later, in september 1978 op reis kon gaan. De reis duurde ook 3x zo lang en na India ben ik doorgereisd naar Japan. Omdat ik geen visum voor de USA kon krijgen ben ik via de toenmalige Sovjet Unie teruggereisd.
Bijna 40 jaar later probeer ik aan de hand van dagboeken deze reis te verslaan. Helaas werd mijn fototoestel in Turkije gestolen en heb ik daarom van het begin geen foto's. In India heb ik wat foto's gemaakt met een aldaar gekochte camera, die ik in Sri Lanka weer ben verloren. In Singapore heb ik weer een betere camera kunnen kopen. In Japan kocht ik een spiegelreflexcamera met extra zoom lens.
De foto's van het eerste stuk van de reis zijn niet allemaal van mij, die heb ik van internet gehaald, of zijn van latere reizen.

1. overland naar India
Het eerste stuk naar Istanbul heb ik met de trein gedaan. Met een tussenstop in Frankfurt ben ik van daaruit doorgereisd. Ik wilde eerst in Beograd nog uitstappen, maar omdat het regende ben ik doorgereisd. Na een paar dagen Istanbul heb ik een nachtbus genomen naar Antalya. Tijdens deze reis werd mijn fototoestel uit mijn tas gestolen toen ik lag te slapen. Dat merkte ik de volgende dag pas.
Na een paar dagen Antalya ben ik doorgereisd naar Tatvan. Ik wilde daar met de boot over het meer naar Van.
In Van had ik de trein naar Teheran willen nemen, maar omdat ik die niet met Turkse Lira kon betalen ben ik met de bus naar de grens van Iran gegaan. Omdat er geen bussen reden vanwege een algemene staking (waaruit later de Iraanse revolutie uit voortkwam) ben ik gaan liften. Ik reisde toen samen met een Engelsman die ook op weg was naar India en we kregen een lift van een paar hollanders die met een Mercedes busje ook op weg waren naar India. Tot Herat in Afghanistan konden we met ze meereizen.
Vanwege de naderende revolutie was Teheran te gevaarlijk en gingen we via de kust van de Kaspische Zee naar Mashad. Daar waren toen wel tanks in de straten maar was het verder rustig.
In Herat met de bus via Kandahar naar Kabul gereisd. Vanuit Kabul nog een uitstapje naar Bamyan gemaakt, waar toen nog 2 hele grote buddha's stonden (die zijn in 2001 door de Taliban vernietigd). Het was daar en in Kabul erg koud en nat (regen en sneeuw), daarom ben ik snel naar Pakistan vertrokken.
Met de bus via de Kyber pass naar Peshawar (waar later veel Afghaanse vluchtelingen kwamen). Met de nachttrein naar Lahore. Ik was daar tijdens het offerfeest. 13 november met de bus vertrokken naar de grens met India en van daar weer verder naar Amritsar in India.

2. India en Sri Lanka
Amritsar
is een heilige stad voor de Sikhs, en de hoofdstad van de deelstaat Punjab. Ik heb daar een week gebleven en ging vaak naar de Golden Sikh tempel.
Van daar via Delhi en Agra naar de deelstaat Rajastan. Via de steden Jaipur, Udaipur naar Ahmadabad. Daar bleken alle hotels vol en reisde ik door naar Bombay (wat nu Mumbay heet). Daar overnachtte ik in de Salvation Army Hostel.
Hierna ging ik naar Poona, waar toen de ashram van de Bagwan Shree Rajneesh was gevestigd die toen heel populair was in het westen. Na een paar weken ben ik naar Goa vertrokken, een voormalige Portugese kolonie met veel strand.
Na een paar weken verder gereisd via de Joggfalls naar Kerala. Hier een boottocht gemaakt over de backwaters, brak water in het binnenland met een boot die daar het normale openbare vervoer onderhoudt.
In de hoofdstad van Tamil Nadu, Madurai,  de grote hindutempel bezocht en daarna naar Rameswaram om de boot naar Sri Lanka te nemen.
Van Talaimannar met de nachttrein naar Anuradhapuram, waar heel veel buddhabeelden staan en ook veel stuwmeren zijn.
Hierna naar Kandy, een mooie plek in het binnenland. Na een week verder via Nuwara Eliya, Tangalle en Hikkaduwa naar Colombo. Hier een vliegticket naar Kathmadu gekocht en visum verlengd. Tot het vertrek nog naar het oosten, Haldumulla, Haputale en Arugam Bay bij Pottuvil.  Via Kandy weer terug naar Colombo voor mijn vlucht naar Kathmandu, Nepal. De eerste van deze reis.

3. Nepal
Na een week in Kathmandu vertrokken naar Pokhara om daar een trekking te doen. Dit was voor mij de mooiste en indrukwekkendste, de Jomosom trek. Ook toen was het al heel toeristisch en werd overal frisdank in flesjes verkocht wat allemaal met ezels of te voet moest worden aangesleept. Hoe hoger je kwam hoe duurder.
Overal waren lodges waar je voor een paar rupies kon slapen als je er ook een maaltijd kocht. Deze trek ging gedeeltelijk om de Anapurna heen, en eindigde (voor mij) in Muktinath, omdat ik niet over de pas van 4000 m.wilde zonder goede uitrusting.
Na deze trek vanuit Pokhara terug gelopen richting Kathmandu. Dat was vooral mooi omdat bijna niemand dat deed. Via Ghorka naar Jomosom en daar de bus terug naar Kathmandu. Hier moest ik trekking permits en visum verlengen, waarna ik na 2 dagen weer terug kon naar Trisuli om daar een nieuwe trek te starten, de Langtang Valley. Dit was ook een mooie trek maar onderweg kreeg ik diarrhee. Die begon achteraf teruggerekend gelijk met het overlijden van oma. Het bericht van haar overlijden kreeg ik pas bij terugkomst in Kathmandu, ze was toen al gecremeerd. Ik ben toen nog 2 weken in Kathmandu gebleven ook om visa te regelen voor de verdere reis.
In de laatste week waren er veel demontraties en stakingen, waaronder de banken.
Gelukkig kon ik het land nog uit. De koning had inmiddels vrije verkiezingen beloofd met meer partijen.

. Via India en Birma naar Thailand
Met bus naar de grensplaats Birganj, daarna verder met bus en trein naar Varanasi in India. Daar een week gebleven bij temperaturen van 40-45° overdag. Ik sliep onder een nat laken, als dat droog was werd ik wakker.
Met de nachttrein naar Calcutta, waar bij aankomst mijn tas werd gestolen.
Na een uitstapje naar Puri omdat daar net een religieus festival was en naar Konarak, een andere plaats met een grote tempel.
Met vliegtuig via Birma naar Thailand. Het was toen alleen mogelijk voor een week een visum te krijgen, op voorwaarde dat je er in- en uitvloog. Iedereen deed hetzelfde rondje.
Te beginnen met Rangoon, daarna met de nachttrein naar Mandalay. Hier meteen een jeep genomen naar Maymyo in de bergen. Na een paar dagen terug naar Mandalay en weer met de nachttrein terug naar Rangoon.
In Bangkok snel weer vertrokken naar het zuiden. Begonnen met een week Ko Samui uitrusten aan het strand.
Hier vandaan doorgereisd via de oostkust van Maleisie.

5.  Maleisie, Singapore, Sumatra
Het was net ramadan toen ik in Maleisie was, maar gelukkig zijn er veel chinezen dus eten overdag was geen probleem. Ik was toevallig in de juiste tijd dat aan de oostkust van Maleisie (in Rantau Abang) grote zeeschildpadden hun eieren kwamen leggen. Ik ben een hele nacht opgebleven om de schildpadden dit te zien doen. De eieren werden vaak opgegraven, ze worden of als lekkernij gegeten of in speciale veldjes van het Wereld Natuur Fonds herbegraven. 'sochtends vroeg zag ik bij zo'n veldje de jonge schildpadjes uit het ei komen en naar de zee kruipen.
Verder gereisd naar Singapore. Eindelijk een camera kunnen kopen zodat ik van de rest van de reis foto's heb. Ook een nieuwe bril gekocht. Een boot genomen naar het Indonesische eiland Tanjung Pinang om daar weer een boot naar Sumatra te nemen. Na een boottocht van een dag aangekomen in Pekanbaru, in het binnenland van Sumatra. Hiervandaan met de bus naar Bukettingi, net ten zuiden van de evenaar. Een hooggelegen stad dus erg warm was het er niet. Het regende veel, de omgeving was mooi en bijzondere plantengroei w.o. de Raffesia.
Verder met de bus naar het noorden, eerst naar Sibolga met het idee een boot naar Nias te nemen, maar omdat die niet ging op zondag doorgereisd naar Parapat en met de boot naar Tomok op het eiland Samosir.
Ik heb het eiland Samosir te voet overgestoken. Dat ging niet zonder problemen. Onderweg overnacht in een dorpje en daarna verder naar Pangururan aan de andere kant van het eiland. Paar keer verkeerd gelopen en veel regen onderweg. Via Berastagi, waar ik nog een nachtelijke wandeling naar een oude vulkaan maakte, naar Medan, waar ik een vliegtuig heb genomen naar Penang, een eiland aan de kust van Maleisie.

6. via Maleisie, Thailand naar Hong Kong
Vanuit Penang weer verder naar het noorden, naar Thailand. In Hatyai, in het zuiden van Thailand, had ik mijn moneybelt met travellerchecks overdag in mijn hotelkamer gelaten omdat ik naar het strand ging. Bij terugkomst bleek er ingebroken te zijn en de travellerchecks gestolen. Met veel moeite aangifte kunnen doen en ik had nog net genoeg geld om naar Bangkok te gaan. Hier kon ik de travellerchecks weer terug krijgen. Bij de American Express meteen, bij Thomas Cook moest ik een week wachten.
Weer terug naar Phuket, na een week weer naar Bangkok en naar het noorden gegaan, Chieng Mai en Chieng Rai. Daar nog een trek gedaan tegen de grens van Birma aan.
In Bangkok had ik inmiddels een vliegticket naar Los Angeles gekocht met stops in Hong Kong, Taipeh, Seoul en Tokyo. Helaas lukte het me niet om een visum voor de USA te krijgen, ze waren bang dat ik daar zou blijven werken.
Begin november kwam ik aan in Hong Kong, toen nog een kolonie van Groot Brittannie.

7. vanuit Hong Kong naar de Filppijnen, China en Macau
Hong Kong bestond toen uit Kowloon, Hong Kong Island en de New Territories, stukken land die voor 100 jaar waren geleased van China. Die 100 jaar liep bijna ten einde en daarna (in 1997) is Hong Kong bij China gevoegd.
Vanuit Hong Kong heb ik een aantal reizen gemaakt. Eerst heb ik een georganiseerde reis naar China geboekt (het was toen nog niet toegestaan op eigen gelegenheid China te bezoeken). Iedereen droeg dezelfde kleding, blauw of groen (Mao jasjes). Ik heb in ruim een week een rondreis gemaakt ten noorden van Canton, met daarin een vlucht met een klein vliegtuig en een boottocht op de Li Jiang rivier.
Terug in Hong Kong ging ik al weer snel naar de Philippijnen. Hier heb ik een rondreis gemaakt met bussen en boten.

8. van Hong Kong naar Taiwan, Zuid Korea en Japan
Voor de laatste keer terug naar Hong Kong en verder naar Taiwan. Hier een maand rondgereisd, het eiland rond en samen met een Zwitserse fotograaf en een Amerikaanse gereisd.
Na deze maand weer verder naar Zuid Korea. Hier aan het eind van de winter via hotelletjes en bussen het land doorgereisd. In een tempel Europeanen ontmoet die daar tijdelijk als monnik logeerden. Omdat ik de taal niet kon lezen bestelde ik maar iets te eten, en kreeg er metalen chopsticks bij die ik door de kou bijna niet vast kon houden. Nog een poging gedaan een visum voor de USA te krijgen maar dat mislukte door een eerdere afwijzing.
Van Seoul met het vliegtuig naar Tokyo. Ook hier weer een rondreis gemaakt, naar het zuiden en daarna weer terug. In jeugdherbergen overnacht, daar hadden ze elke avond een bijeenkomst voor de logeerders en daar moest ik ook aan mee doen, al verstond ik er niets van. Vaak gelift, waarbij ik dan soms bij een station werd afgezet.

9. van Japan via de Sovjet Unie terug naar Europa
Omdat ik geen visum kreeg voor de USA een ticket gekocht voor de Transsyberische Spoorweg. Daar was een boottocht bij naar Nachotka waar de trein vertrok naar Moskou.
De trein reed er 10 dagen over en ik verbleef 10 dagen in de USSR met een paar stops onderweg. Het begon in de sneeuw en na aankomt in Moskou was het 20°.
In Moskou zette de gids mij bij het station af naar Warschau, dacht hij, maar bleek het verkeerde station te zijn. Ik heb toen een taxi genomen en die heeft me net op tijd bij de goede trein afgezet.
De terugreis ging verder via Polen en Tsjecho-Slowakije naar Wenen, Oostenrijk.