home
reizen

Griekenland – Wandelreis Kreta 2021

18 - 26 oktober

Na 1.5 jaar lockdowns en andere problemen door de Coronapandemie zat ik te denken om weer eens terug te gaan naar Kreta. De laatste keer was ik daar in 1977 en 1978, ruim 44 jaar geleden. Van september tot oktober 1977 en na verblijf in Egypte en Israel nog teruggekomen in het voorjaar van 1978 voor ik weer naar huis ging.  Voor ik deze zomer naar  de  Eifel ging zag ik deze reis en heb die toen geboekt. Kennelijk de tekst niet goed gelezen en niet gezien en begrepen dat dit een pittige reis was. De route langs de kust rond de Samaria kloof had ik al een keer gelopen maar was vergeten dat er zoveel losse stenen lagen. Op de 2e dag viel ik en heb een beenspier verrekt waardoor ik daarna niet echt meer van de wandelingen kon genieten. Jammer.

1. Maandag 18 oktober -
Aankomst in Chania.
12:05 Amsterdam - 18:50 Chania
Chania is een stad met een prachtig oud gedeelte, waar in de architectuur de hele geschiedenis van Kreta terug te zien is. Meer dan 5000 jaar is Chania bewoond geweest en er is een mengeling van Byzantijnse, Ottomaanse, Venetiaanse, Neoclassicistische en hedendaagse gebouwen. Het heeft een schitterende Venetiaanse oude haven en het is een plezier om door de straatjes en steegjes te dwalen. We overnachten hier twee nachten vlakbij het strand en de oude haven. Vanwege late aankomst geen tijd gehad om de oude stad te verkennen. Wel gaan we ‘s avonds in een heerlijk authentiek restaurantje eten.
Verblijf: 2 nachten in Tellus City Hotel , Sirou 20, Chania 731 31, vlak bij het strand en de haven.

2. Dinsdag 19 oktober -
Chania en Dorpentocht
We gaan naar de markt en andere adresjes om heerlijke, verse typische producten van het eiland te ontdekken. Rond het middaguur rijden we naar een authentiek dorpje op West Kreta en maken een mooie wandeling door de kloof van Deliana. Een heel ander landschap weer, met veel groen en eeuwenoude olijfbomen. In Deliana lunchen wij. Later in de middag bezoeken wij een bijzondere en unieke fabriek van biologische olijfolie en een klein olijfoliemuseum. We vinden hier ook een imposante olijfboom van meer dan 3000 jaar oud! Hierna is het tijd om te genieten van een paar uitstekende wijnen bij één van de beste lokale producenten.

Wandeling in de ochtend: ca. 8 km, ca. 2 uur, +/- 200m.

3. Woensdag 20 oktober -
Loutro – Aradena – Marmara
Vroeg opstaan voor de lijnbus naar de Zuidwestkust van het eiland en een stuk langs de Noordkust, dan door de prachtige Witten bergen, naar de havenstad Chora Sfakion. We nemen een kleine boot tot Marmara, een mooie baai aan de Libische Zee. Onze tassen gaan op de grote boot naar Agia Roumeli.. Na een duik in zee en een lichte lunch, vertrekken we te voet naar Agia Roumeli, een wandeling langs de zuidkust, via het strand Agios Pavlos, met een zeer oude byzantijnse kerk. Op het eind van de wandeling val ik van een rots waardoor ik mijn been verrek. Lopen gaat moeilijk maar daarna wordt het stijf en daardoor nog zwaarder.
2 nachten verblijf: eenvoudig familie pension. Beach Hotel  LIVIKON, Beach road, Agia Roumeli

Wandeling: ca. 12 km, 4,5 uur wandeltijd maar met zwempauze en fotograferen ca. 5,5 uur.
Reistijd: 1,5 uur naar Sfakia. + 40 min. boot.

. Donderdag 21 oktober - De Samaria kloof
Door mijn blessure besluit ik niet mee te gaan met de wandeling door één van de diepste kloven van Europa. De groep wandelt tot aan een bijzonder en verlaten dorpje in de kloof. Dit dorp was vroeger enkel tijdens de droge maanden bewoond en diende als schuilplaats gedurende de vele eeuwen van strijd tegen de verschillende bezettingen in Kreta.
Ik loop in de ochtend naar de andere kant van het dorp, waar ik ooit 44 jaar geleden kampeerde onder een overhangende rots. Die is echter niet terug te vinden. Er is een heel dorp gebouwd wat er toen helemaal niet was.

Wandeling: ca. 18 km, ca. 6 uur, +400m, -400m.

5.  Vrijdag 22 oktober -
Loutro – Chora Sfakion – Axos
Door de blessure loop ik weer niet mee. De groep gaat met de ochtendboot naar Loutro. Vertrek te voet naar Sfakia. Het kustpad heb ik 44 jaar geleden wel gelopen naar Chora Sfakion. Ik neem nu echter de boot vanaf Agia Roumeli naar Chora Sfakion en word hiervandaan opgepikt door de chauffeurs van de accomodatie in Axos. We reizen door de Witte bergen terug naar de noordkust. Daarna rijden wij verder in oostelijke richting naar het hartje van Kreta, Axos. We verblijven hier op een mooie agri tourismo met o.a. een eigen kaasboerderij, voor drie nachten.
Archontiko Manias Manidiana, Axos

Wandeling: geen, maar  60 min. boot, 2 uur reistijd.

6. Zaterdag 23 oktober -
Wandeling Axos – Beni
Vandaag maken we een wandeling door de eeuwenoude olijfgaarden. Ik zou meelopen tot een kerkje, maar omdat de vindplaats onduidelijk was ben ik teruggelopen. Daarna is het kerkje zonder mij toch gevonden.
. In de namiddag is er een kookdemonstratie met Kretense traditionele recepten die we ‘s avonds zullen proeven. Wandeling: ca. 10 km, 3,5 uur, +200m, -200m. Transfer terug 25 min.

route heen en terug

7. Zondag 24 oktober -
Wandeling Zominthos – Anogeia
Transfer naar de overblijfselen van het Minoïsche paleis Zominthos: de geboorteplaats van Zeus en gelegen aan de voet van de berg Ida. Hiervandaan wandelen we naar het historische en authentieke dorp Anogeia, waar we kunnen lunchen. Na de wandeling bezoeken we de ‘boerderij’ van ons verblijf, we zien hier hoe op traditionele wijze kaas wordt gemaakt  en  proeven de olijfolie, de honing, eau de vie en natuurlijk de kaas van het huis.

Wandeling:
ca. 10 km, 3 uur, -500m, transfer 40min. + 15 min.

8. Maandag 25 oktober -
Transfer naar de luchthaven van Heraklion en vlucht terug naar Schiphol.