home

IJsland 2018

15 - 21 september

Vulkanen, gletsjers en lavavelden

Korte wandelreis georganiseerd door en geboekt bij SNP

Een korte wandelreis naar het zuiden van IJsland met lichte wandelingen en natuurlijk een bezoek aan de ‘highlights’. Vanuit een knus hotelletje met uitzicht op de Heklavulkaan verkenden we de zuidkust met de Seljalandsfoss, de Skogarfoss, de gletsjer Solheimajökull en de zwarte stranden van Reynisfjara. Met de ferry gingen we naar Heimaey, het grootste eiland van de Westmaneilanden, en wandelden we in Thingvellir en in het Reykjadalur met zijn warme beek en zwavelbronnen. Ook genoten van de Gullfoss en de geiser Strokkur en zagen we een avond het noorderlicht.
Het tijdverschil met Nederland is in de zomer 2 uur. Standaardtijd Greenwich zonder zomertijd.
Het zou rond de 10° zijn en elke dag regen, dat laatste klopte gelukkig niet, het was meestal droog. Alleen de laatste 2 dagen stond er een koude noordenwind en was het nog maar 2°

1. zaterdag 15 september
FI 501 Amsterdam - Reykjavik vertrek om 14.00 aankomst om 15.10 uur

In het begin van de middag vliegen we van Amsterdam naar de luchthaven Leifur Eriksson op het schiereiland Reykjanes. Via de zuidkust rijden we naar ons hotel, Hotel Laekur, gelegen in de zevenduizend jaar oude lavavelden afkomstig van de Hekla vulkaan (2 uur rijden). Het hotel ligt erg afgelegen. De rest van de week verblijven we hier, behalve de laatste nacht in Reykjavik.

2. zondag 16 september
Na het ontbijt rijden we naar Thingvellir. Dit nationale park staat op de UNESCO-werelderfgoedlijst. Hier kwamen in 930 na Chr. de toenmalige Viking-leiders voor de eerste maal bij elkaar en werd de IJslandse vrijstaat uitgeroepen. Geologisch is het een zeer interessant gebied omdat de geologische ontstaansgeschiedenis van IJsland zeer tastbaar is. We maken hier een wandeling van maximaal 2 uur (6 km, geen hoogteverschil) Na de wandeling rijden we naar het gebied van de Geysir, waar de Strokkur zeer regelmatig een indrukwekkende stoomkolom produceert. Enkele kilometers verderop ligt de spectaculaire Gullfoss. Aan het einde van de middag rijden we weer terug naar ons hotel (1 uur rijden).

3. maandag 17 september
Na het ontbijt rijden we naar Hveragerdi, gelegen aan de voet van het Hengillgebergte. We maken een mooie wandeling die ons steeds verder het Reykjadalur in brengt. Naarmate we verder het dal in wandelen wordt de beek steeds warmer en zien we steeds meer borrelende zwavelpoelen en stomende rookpluimen. En we gaan het lekker warme water in. Het aan- en uitkleden was wel koud. Gelukkig was het droog en scheen af en toe de zon. Terug in Hveragerdi zijn we nog even naar het zwembad gegaan. Lekker warm water, diverse baden met oplopende temperaturen en een sauna.
Wandelinformatie: 10 km, 3 uur wandelen, 200 m stijgen en dalen.
Route in Viewranger

. dinsdag 18 september
Vandaag gaan we op verkenning langs de spectaculaire zuidkust. De dag begint met een wandelingetje achterlangs de Seljalandsfoss. Bij de Skogafoss lopen we naar het mooi aangelegde panoramaplatform, waar we een bijzonder zicht hebben op de waterval. Een paar kilometer verder ligt de gletsjer van de Solheimajokull. We wandelen (1 uur) naar de gletsjer die zich ieder jaar weer verder terugtrekt. Tenslotte bezoeken we het zwarte strand en de basaltgrot bij Reynisfjara. Terwijl we terug naar het hotel rijden hebben we een mooi uitzicht op de Eyjafjallajökull, de vulkaan die in 2010 uitbarstte en het vliegverkeer in Europa stil gelegd heeft.
Dreigende luchten, flinke regenbuien maar gelukkig net als we in het busje zitten.
Wandelroute

5.  woensdag 19 september
Terwijl er stormwaarschuwingen voor noord IJsland gelden gaan we naar de Westmaneilanden, waar het meestal slecht weer is maar nu juist niet.
Met de ferry varen (30 min) we ’s morgen naar het eiland Heimaey. Bij helder weer heb je een mooi uitzicht over de zuidkust. Het grootste eiland van de Westmaneilanden werd in januari 1973 opgeschrikt door een spectaculaire explosie van de Eldfell en een deel van het dorp werd bedekt door een dikke lavalaag. We maken een wandeling over de nieuwe lavavelden en wandelen naar de top van de vulkaan. Hierna bezoeken we het nieuwe museum  dat over de eruptie van 1973 gaat. Aan het einde van de middag varen we weer terug naar het vaste land.
Wandelinformatie: 3 uur, 7 km, 200 m stijgen en dalen.
route

6. donderdag 20 september
Over de ringweg rijden we vanmorgen naar de hoofdstad Reykjavik, 1,5 uur rijden.
In de ochtend gaan we met onze reisleidster door de stad, waarbij we o.a. een bezoek brengen aan de Halgrimskirkja, de begraafplaats en het concertgebouw Harpa, waar we koffie drinken. Er staat een snijdende noordenwind en het is maar 2° . In de middag bezoeken we nog een tentoonstelling over walvissen en lopen we de winkelstraat af.
. We besluiten deze reis naar IJsland met een passend diner in het Restaurant Reykjavik.
Overnachting in hotel Fosshotel Raudara

7. vrijdag 21 september
Transfer in de zeer vroege ochtend naar de luchthaven (45 min) en terugvlucht met Icelandair naar Nederland.