home

Roemenië 2017

Wandelreis Maramures

23 augustus - 2 september

Deze reis is georganiseerd door Natuurlijk Reizen, Earth Tracks en Aktiva Tours.

Wandelen door een authentieke en gastvrije streek

Deze wandelreis in de Maramares ging naar een streek die altijd een beetje anders is geweest dan de rest van Roemenië. Van oudsher werd de Noordelijke regio Maramures ongemoeid gelaten en ver verwijderd van Boekarest is dit lange tijd zo gebleven. Hierdoor is het één van de meest authentieke streken van Roemenië met een rijk cultureel erfgoed. Hiertoe behoort o.a. de unieke dorpsarchitectuur van houten kerken, huizen en prachtig bewerkte toegangspoorten. De bevolking bestaat uit een bonte en boeiende mix van Roemenen, Hongaren, Saksen en Roma.

Het landschap en de cultuur

Het heuvellandschap van de Maramures wordt gedomineerd door kleinschalige landbouw waarbij het merendeel van het werk nog met man- en paardenkracht wordt gedaan. Ambachten zoals dekens en kleden weven, hout bewerken en pottenbakken vindt je hier nog volop.

Wij wandelden over heuvels en door dalen en kwamen onderweg boeren tegen die het land bewerken, herders die met hun kudden ronddwalen en vooral veel paard en wagens. Wij bezochten mooie dorpjes met hun bijzondere architectuur en oude ambachten. Onderweg genieten we van de grote gastvrijheid van het Roemeense platteland.

Hoewel de Maramures niet rijk is, is deze streek ook zeker niet arm te noemen. Bedelaars, een beeld dat vaak geassocieerd wordt met Roemenië zul je hier zo goed als niet tegenkomen. De mensen zijn trots, werken hard op het land en zijn erg vriendelijk. De huizen en tuinen worden met zorg onderhouden en zijn vaak erg kleurrijk om te zien.

1. woensdag 23 augustus
Vlucht van Nederland naar Cluj, transfer naar hotel Belvedere in Cluj-Napoca.
Vluchtschema:
V 12:10 Schiphol
A 13:35 Munchen (MUC) terminal 2 met LH2303 Lufthansa Cityline
V 14:35 Munchen terminal 2
A 17:15 Cluj Napoca (CLJ) met LH1670 Air Dolomiti
Na installatie in het hotel gaan we met de hele groep (8 personen) en Aurora van de lokale reisorganisatie Green Mountain in een restaurant aan de rivier eten.

2. Donderdag 24 augustus
Na het ontbijt rijden we met de privé minibus naar de Maramures. We bezoeken de oude Danila molen waar wol gekaard wordt en de primitieve houten wirl pool met watermolen uit 1850 in Sacel. Ook bezoeken we een kunstenaar die zogenoemde heidense  maskers maakt voor de festivals en het traditionele boerenvrouwen museum in Dragomiresti.
Na aankomst in ons pension in Sieu maken we nog een korte wandeling in het dorp. Helaas is er alleen een verharde weg.

3. Vrijdag 25 augustus
We maken een rondwandeling vanuit Sieu. We wandelen afwisselend door boomgaarden en grasland. Onderweg maken we een praatje met een man en vrouw die aardappelen aan het oogsten zijn. Het laatste stuk is via de verharde weg waar we gisteren ook liepen, met een kleine omweg via een imker, een destilleerderij en de oude watermolen in Sieu.
Wandeling ca. 15 km, duur ca. 8 uur, 430 m klimmen en dalen.
Avondmaaltijd en overnachting in
Sieu.

4. Zaterdag 26 augustus

Vandaag vertrekken weg uit Sieu en wandelen naar Poienile Izei. Een wandeling over glooiende heuvels, grasland en door bosgebied. Onderweg ontmoeten we een schaapherder die ons wat kaas geeft. Na dit jaar verkoopt hij zijn kudde, de opbrengst is onvoldoende om van te bestaan. Wij dineren en overnachten in Poienile Izei. De groep wordt verdeeld over 2 pensions en halverwege is ontbijt en diner. Naast het pension waar ik slaap is een lawaaiig feest.
Afstand: ca. 8,5 km, duur ca. 3 uur, 200 m klimmen, 280 m dalen.

5.  Zondag 27 augustus
Vandaag maken we een wandeling vanuit Poinile Izei waar we een bijzonder kerkje aantreffen dat op de Unesco Wereld erfgoedlijst staat. De kerk is vooral bekend om zijn fresco´s waarbij allegorische taferelen de zondaars moeten afschrikken. We lopen dezelfde route weer terug
Wandeling ca. 12km, duur ca. 4 uur, 340m klimmen en dalen.
We overnachten weer in
Poienile Izei.

6. Maandag 28 augustus
's Nachts heeft het flink geregend, maar gelukkig is het droog als we vertrekken uit Poienile Izei en maken een mooie wandeling door het pittoreske heuvelland via Botiza naar Ieud. Botiza is vooral bekend om zijn wollen tapijten, geverfd met plant extracten. Het heeft tevens een mooi houten kerkje en twee zoutwater bronnen.
Na de wandeling lopen we nog het dorp Ieud in waar we de oudste houten kerk in Maramures daterend uit 1364 met aangrenzend kerkhof bezoeken.
We overnachten in Pension Ilea in Ieud

Wandeling afstand ca. 18 km, ca. 6 uur, 490 m klimmen, 570 m dalen.

7. Dinsdag 29 augustus
Vandaag maken we een saaie wandeling naar Dragomiresti,  veel via verharde wegen en na het bezoek aan een cafe in Dragomiresti lopen we dezelfde route weer terug naar Ieud. Op de heenweg op de 2e dag hadden we het museum al bezocht.
Na de wandeling bezoeken we het mooie Barsana klooster waar we met auto's heen rijden.
Wandeling ca. 20 km, ca. 6 uur, 300m klimmen en dalen.

8. Woensdag 30 augustus
Een lange wandeling vandaag. Eerst bezoeken we de markt van Ieud. Hierna lopen we weer terug langs de zelfde weg en lopen door totdat de asfaltweg ophoud en we uiteindelijk een hoge berg achter Ieud beklimmen.
Na de afdaling komen we weer terug bij ons pension in Ieud.
25 km, 9 uur, 1051 m stijgen en dalen.

9. Donderdag 31 augustus
Met de minibus rijden we terug naar Cluj Napoca waar we weer in hotel Belvedere overnachten. In de middag nog een wandeling naar de begraafplaats en ’s Avonds maken we een rondwandeling met gids en denken we deze mooie reis af te sluiten met een diner in de Pizzeria Napoli Centrale.

10. Vrijdag 1 september
Na het ontbijt naar de botanische tuin.
15:00 transfer naar het vliegveld, daar blijkt dat we niet meer mee kunnen met de vlucht naar Nederland want Lufthansa heeft de boeking veranderd zonder dat door te geven, waardoor we de vlucht missen. Morgen mogen we opnieuw.
Terug naar het hotel, waar nu niet meer voor iedereen een kamer is en we moeten dus delen. We eten weer in het zelfde restaurant als gisteren.

11. Zaterdag 2 september

Na het ontbijt nog even naar het Museul de Arta Cluj-Napoca.
Om 15:00 uur weer de transfer naar het vliegveld en nu echt de vlucht naar Nederland.