Home

Zuid-Afrika & Swaziland 2016

wandelvakantie

23 oktober - 7 november

Al een paar jaar probeerde ik met deze door SNP georganiseerde reis mee te gaan. 2 jaar geleden was ik te laat, de reis was volgeboekt, 2 keren daarna bleken er onvoldoende aanmeldingen en ging de reis niet door. Dit jaar was ik op tijd en was de reis ook volgeboekt.
Samen met nog 15 andere wandelaars, onder begeleiding van de Zuidafrikaanse gids Loan en chauffeur Jack was het een mooie reis.

Vanaf de internationale luchthaven van Johannesburg is ons eerste reisdoel de noordelijke provincie Limpopo. Ook wel het land van de Venda genoemd.. Wij begonnen onze reis in het Leshiba Wilderness Nature Reserve, gelegen in het westelijk gedeelte van de 130 km lange Soutpansbergen die wordt gedomineerd door de 2550 meter hoge Hanglip. Het gebied kenmerkt zich door een grote diversiteit aan bomen (500 soorten), vogels (467 soorten) en vele soorten zoogdieren, amfibieën, reptielen en vlinders. In de Farmhouse Madi a Thava, aan de voet van de Soutpansbergen was onze volgende stop. De Nederlandse eigenaren lieten u kennismaken met het culturele erfgoed van de Venda en Tsonga, bevolkingsgroepen met een rijke traditie in mythes en legendes

We vervolgden de reis naar het meest vermaarde wildpark van Zuid-Afrika, Kruger. Via de Phalaborwa toegangspoort reden we het Kruger Nationaal Park binnen. Kruger staat tot op de dag van vandaag synoniem voor een prachtige wildbeleving in een relatieve rustige omgeving. Vanuit de Timbavati Safari Lodge maakten we op de flanken van de Mariepskop een wandeling door bossen met kolossen van bomen, watervalletjes en fraaie uitzichtpunten op de open plekken.

Via de Blyde River Canyon zakten we langzaam af naar Swaziland, het door Zuid-Afrika en Mozambique ingesloten koninkrijk. We verkenden het Malolotja Nature Reserve dat uit grasland, galerijbossen, open bosveld en Afromontaan bos bestaat. Wandelend over onverharde paden voerde ons door graslanden en een kleine rotsachtige vallei uiteindelijk naar de top van de Malolotja waterval. Twee dagen wandelen in het Royal Natal NP. De basalten rotsformatie van 5 km lengte rijst steil bijna 1000 meter omhoog en vormt daarmee een haast onneembare vesting in de Drakensbergen. Via het Golden Gate Highland NP, bekend om zijn prachtige zandstenen formaties die haast goud oplichten bij zonsondergang, komt deze reis via de terugreis naar Johannesburg ten einde.

1. Zondag 23 oktober
Vertrek vanaf de luchthaven Schiphol met de directe KLM-lijnvlucht van Amsterdam naar Johannesburg.
KL 591 Amsterdam - Johannesburg 10.25 - 21.15 uur
Bij aankomst vindt de transfer plaats naar het op ca. 4 km verderop gelegen middenklasse Aviator Hotel in Johannesburg. Het hotel ligt praktisch onder de landingsbaan en aan een snelweg. Gelukkig blijven we hier alleen maar voor de nacht.

2. Maandag 24 oktober
Na het ontbijt volgen we de route van de "voortrekkers" naar het noorden. Via een uitstekende snelweg verlaten we de dichtbevolkte provincie Gauteng om de eindeloze vlaktes van Limpopo in te rijden. Tegen het middaguur bereiken we het slaperige stadje Louis Trichardt, waar we lunchen in een authentiek Afrikaner restaurantje. Vervolgens rijden we nog een uurtje westwaarts parallel aan de prachtig vanuit de vlakte oprijzende Soutpansbergen. Het laatste deel van de rit verruilen we onze bus voor open 4x4 landcruisers, die ons de steile berg op helpen naar het midden in de woeste natuur gelegen Leshiba Wilderness Reserve. Op weg naar de lodge rijden we een eindje om, omdat er neushoorns zijn gespot. We staan oog in oog met een aantal neushoorns waaronder een moeder met kind.
We overnachten in het Indigenous Knowledge Centre van  Leshiba Wilderness Reserve.

3. Dinsdag 25 oktober
Na een licht ontbijt maken we een korte wandeling door de ongerepte natuur  en lopen onder begeleiding van een lokale ranger door het afwisselende landschap van dichte struikbossen, open vlaktes, wijdse uitzichtpunten en nattere valleien ("vleis"). Klik hier voor kaartje van het gebied. We krijgen uitleg over het nut en de toepassing van een aantal van de bijna 400 boomsoorten van het gebied en komen oog in oog te staan met de vele dieren die hier hun thuis hebben. Giraf, impala, waterbuck, baviaan, wildebeest (gnoe) kwamen we onderweg tegen. Na een uitgebreide brunch gaan we in de middag nogmaals lopend het park binnen. Ook dan zien we weer vooral veel giraffen en zebra's. Als het donker wordt is het tijd voor het diner en daarna een drankje bij het kampvuur van Leshiba Wilderness Reserve, Indigenous Knowledge Centre.

. Woensdag 26 oktober
In de ochtend staam we vroeg op om de zon op te zien komen. Helaas is het erg bewolkt en mistig en laat de zon zich niet zien. Na het ontbijt pakken we de bagage in en maken we nog een mooie makkelijke wandeling door Leshiba (bijna 6 km, kleine 100 meter stijgen en dalen, gemiddeld een kleine 2 uur lopen). We bezoeken ook een plek met bijzondere rotstekeningen van de oorspronkelijke Khoi en San bewoners. Om te zien wat de afbeeldingen voorstellen heb je wel veel fantasie nodig. De schetsen hebben dan ook duizenden jaren van weer en wind moeten doorstaan. Na een laatste blik vanaf een fraai uitzichtpunt op de vlakte, dalen we weer de berg af en  rijden vervolgens in een klein uurtje naar onze volgende bestemming. Het is de prachtig in een vallei aan de voet van de Soutpansbergen gelegen Madi a Thava lodge. Hier hebben de Nederlandse eigenaren met een mix van inheemse kunstnijverheid, westers comfort en gepassioneerde betrokkenheid een unieke plek gecreëerd. Na de lunch maken we een eenvoudige wandeling (ruim 5 km, 150 meter stijgen en dalen, gemiddeld 1.5 uur lopen) naar de imposant grote Baobab-boom en het uitzichtpunt.
Na het diner komt onze kok ook nog een bijzonder lied voordragen.

5.  Donderdag 27 oktober
Na het ontbijt vertrekken we naar een dorpje ten oosten van Elim voor een unieke cultuurwandeling (ongeveer 10 km, 150 meter stijgen en dalen, 5 uur lopen bij een temperatuur van 27° in de schaduw). Eerst bezoeken we de lokale bekendheid Elisa, die in haar kunstige kralenwerk de stijlen van de Tsonga en de Venda weet te integreren. Daarna wandelen we met een lokale gids in het glooiende landschap door dorpjes, akkers en struiksavanne.  Onderweg bezoeken we Thomas Kubayi’s werkplaats. Hij maakt moderne, traditioneel geinspireerde houten beelden en muziekinstrumenten. Na een tocht via zonovergoten heuvels bereiken we het dorpje Mashamba waar we een pottenbakkerij bezoeken. De lokale vrouwen gebruiken hun eeuwenoude vaardigheden om in de moderne tijd een bestaan op te bouwen. Hier gebruiken we onze picknick-lunch waarna we door de auto opgehaald worden. Vervolgens brengen we een bezoek aan Lucky Nitimani, hij is ook een kunstenaar en maakt na schooltijd muziek met een groep jongeren in z’n dorp. Op de terugweg naar onze lodge stoppen we nog even in Elim zelf, waar een groot contrast is tussen de talrijke kleurrijke voedselstalletjes en de ultramoderne mall er recht tegenover.
We overnachten weer in de Madi a Thava Mountain Lodge

6. Vrijdag 28 oktober
We gaan naar het Kruger National Park. Met een totale oppervlakte van 100.000 km2 aan ruimte (bijna drie maal Nederland!) voor de dieren om vrijelijk te bewegen, vormt het één van de grootste ongerepte natuurgebieden ter wereld. Via de Phalaborwa gate gaan we het park in. Hierna verplaatsen we ons al "game-drivend" in de richting van Mozambique. Er zitten hier impala, kudu, wrattenzwijn, olifant, zebra en giraf maar door de warmte en de droogte laten ze zich niet veel zien. Onze lunch gebruiken we in Letaba, waar we een prachtig uitzicht hebben over de rivier. Hierna rijden we door richting Olifants Restcamp met uitzicht op de Olifantsrivier waar we overnachten. In de avond maken we in het donker nog een gamedrive. Veel is er niet te zien in het donker. Website Kruger Nationaal Park
Boekje over Kruger Park

7. Zaterdag 29 oktober
Nog tijdens het donker starten we met onze game-drive in een open 4*4 safari-voertuig, begeleid door een Kruger ranger. Na het ontbijt pakken we ons eigen voertuig weer en rijden al speurend langzaam naar Satara, waar we de lunch gebruiken te midden van de vele kleurrijke vogels die het op ons eten gemunt hebben. We kijken hier op het bord met recente waarnemingen. Hierna rijden we zo traag mogelijk naar de uitgang van Orpen gate. Bij een temperatuur van 45° is er weinig te zien, maar nog wel een paar leeuwen in de verte. Het is al (bijna) donker als we bij onze lodge aankomen, waar een welkomstdrankje op ons staat te wachten.
We overnachten in Timbavati Nature Reserve - nabij Orpen gate/Kruger, een groot park met huisjes. Er zijn 2 andere grote groepen, Nederlanders en Duitsers.

8.  Zondag 30 oktober
We gaan weer wandelen en vertrekken met een open terreinwagen naar Mariepskop aan de oostkant van de Blyde canyon gelegen. We hebben ruim een uur nodig om bij het vertrekpunt aan te komen. Op een hoogte van 1500 meter aangekomen, starten we onze wandeling, die ons door het weelderige afro-montane bos op de hellingen leidt (ongeveer 14 km wandelen met 200 meter stijgen en dalen). Op het einde van de wandeling verruilen we de smalle trail voor een breder pad, waarbij we een steeds beter zicht krijgen op de torenhoge kliffen.
We overnachten weer in de Timbavati Nature Reserve

9. Maandag 31 oktober
Direct na het ontbijt rijden we in een grote boog naar de westkant van de Blyde canyon, voor een prachtig afwisselende wandeling op de rand van een van de meest imposante kloven van de wereld. We lopen over smalle trails door de protea-struiken, over open graslanden met fabelachtige uitzichten op de canyon en dan weer heel intiem langs het riviertje met kraakheldere meertjes en een sprookjesachtige waterval (ruim 8 km wandelen met 400 meter stijgen en dalen, grotendeels over rotsachtig terrein, gemiddeld zo’n drie uur lopen). Het is behoorlijk warm (35°) en tijdens de wandeling beginnen de zolen van mijn wandelschoenen los te laten. We rusten uit met een lunch op een terras met uitzicht op de canyon en de prachtige tuinen. Daarna rijden we door naar het ruim een uur verderop gelegen Sabie, waarbij we drie keer stoppen om een paar van de hoogtepunten van de Panorama route te gaan bekijken. De eerste stop is bij het wereldberoemde uitzichtpunt op de Three Rondavels, de drie enorme rotsen die door de erosie van miljoenen jaren op deze karakteristieke hutten zijn gaan lijken. De tweede stop is bij Bourke's Luck potholes, waar de draaikolken van de samenkomst van de Blyde en Treur rivier tot spectaculaire rondingen heeft geleid die vanaf de bruggetjes mooi te zien zijn. De laatste stop is bij de 65 meter hoge Mac Mac waterval, die zich met een klassieke boog tijdloos naar beneden stort, maar alleen vanachter een lelijk en groot hek, een afknapper. We overnachten in Sabie in Misty Mountain aan de rivier, waar we ook dineren.

geen stuwmeer

. Dinsdag 1 november
Na het ontbijt nemen we de Panorama route verder naar boven om via Nelspruit de Jeppe's Reef grenspost met Swaziland te bereiken. We krijgen wat nieuwe stempels in ons paspoort en rijden via Piggs Peak door de fraaie bergen van het kleine koninkrijk naar het op de grens van Malalotja gelegen kleinschalige resort voor de lunch. Hier verblijven we de komende twee nachten in comfortabele huisjes in traditionele Swazi-stijl. In de middag maken we een rustige wandeling (ongeveer 8 km, minder dan 100 meter stijgen en dalen, gemiddeld 2 uur lopen) naar een voormalig stuwmeertje waar ons veel vogels beloofd zijn, maar het stuwmeer is verdwenen en ook de vogels zijn weg. Er valt soms een beetje motregen en erg warm is het niet. In de avond genieten we van het diner bij het grote open haardvuur in het restaurant van  Hawane Resort, 9km North of Motshane on the Pigg's Peak Rd
nabij Malolotja Nature Reserve (Swaziland)

. Woensdag 2 november
Een kort ritje brengt ons naar de ingang van Malalotja Nature Reserve en vervolgens naar de start van onze pittige wandeling (ruim 12 km, 500 meter stijgen en dalen, gemiddeld 5 uur lopen). Het eerste deel voert ons over een smalle en soms steile trail door open graslanden en dichte rivierbossen naar uitzichtpunten op ruisende watervallen en de in de oneindige leegte verdwijnende bergen. Het unieke gebied vormt een veilige haven voor de bedreigde Southern Bald Ibis en de bijna uitgestorven Montane Blue Swallow. We picknicken op een top, om vervolgens het tweede deel van de wandeling over een zandweggetje de cirkel rond te maken. Helaas is het weer niet zo geweldig, soms motregen en meestal mist waardoor het uitzicht beperkt is. Onderweg komen we nog een vrouw tegen die bij het ministerie van Tourisme werkt en ons aanraadt vooral nog een culturele dagtocht te maken. Helaas staat dat niet in ons programma. In de mist zien we nog een paar Dassies zitten een klein familielid van de olifant.
We overnachten weer in het Hawane Resort

mist

grens

12. Donderdag 3 november

We verlaten Swaziland via de zuidelijke grensovergang en zetten koers richting Vrijheid, waar we in een leuk Afrikaans restaurantje op het terras van de lunch genieten. Daarna zetten we koers naar het zuidwesten en passeren daarbij de "battlefields", waar rond 1900 de bloedige veldslagen plaatsvonden tussen de Boeren, Zulu's en Britten. Behalve de bordjes is er weinig van over. Na een lange rijdag komen vanuit de verte de Drakensbergen steeds dichter bij, waarna we op het einde van de middag arriveren in een grote tuin gelegen accommodatie. We hebben nog de tijd om een korte wandeling te maken achter op het terrein van de lodge voor het donker wordt. Het dreigt te gaan onweren maar de bliksem blijft in de verte.
We overnachten in Amphitheatre Backpackers, Bergville nabij Royal Natal NP. Hier blijven we 3 nachten.

13. Vrijdag 4 november

Omdat er onweer wordt voorspeld maken we de wandeling deze dag korter dan gepland volgens de reisbeschrijving. Volgens mijn viewranger app is het 8,5 km, 630 m stijgen en dalen en doen we er 5,5 uur over. We rijden naar het een half uurtje verderop gelegen Royal National Park. Vanaf de parkeerplaats lopen we geleidelijk omhoog door het met protea's en bottlebrushes bestrooide landschap. Na ruim een uur bereiken we een koel donker inheems bos. Hier in nemen we de afslag naar de Gudu falls waar we ons lunchpakket opeten. Hierna lopen we voor een deel dezelfde route weer naar beneden, om uiteindelijk op het einde van de middag weer terug te rijden naar onze lodge. Het blijft overigens droog. Zie kaartje van het gebied.
We overnachten weer in de Amphitheatre Backpackers

meertje

14. Zaterdag 5 november

In de ochtend regent het en we besluiten een uur te wachten met vertrekken voor de wandeling. Het wordt al snel droog en de groep gaat wandelen, maar ik besluit niet mee te gaan en vakantie te houden. Boekje lezen en een korte wandeling in de omgeving van de lodge.
Het blijft de rest van de dag droog maar het waait wel hard.
In de avond smullen we van de authentieke Afrikaanse "braai", die onze reisleider Loan samen met de chauffeur Jack klaar maakt.
We overnachten weer in de Amphitheatre Backpackers

15. Zondag 6 november

Na het onbijt rijden we naar het op ruim een uur afstend gelegen Golden Gate Highland National Park voor onze laatste wandeling. Vanaf de parkeerplaats zien we al de door winderosie fraai rondgesleten zandformaties, maar als we steeds verder de Holkrans trail opgaan, zien we pas echt hoe groot de kracht is van de suizende wind die vanuit de vlakte tegen de bergen aanslaat. Met wat trapjes en een beetje klauterwerk is het een mooie afsluiting van deze wandelreis (bijna 7 km lopen, ongeveer 100 meter stijgen en dalen, gemiddeld 1.5 uur lopen). De rit van ruim vier uur naar Johannesburg gaat door uitgebreide landbouwvlaktes. Onderweg lunchen we in een wegrestaurant en nemen we alvast afscheid van gids Loan en chauffeur Jack. Ruim op tijd arriveren we op de luchthaven van Johannesburg en daar nemen we definitief afscheid. Op de luchthaven hebben we ruim de tijd om nog wat te eten en de laatste Rand's op te maken aan souvenirs.
Met KLM vlucht KL 592 vertrekken we 23:55 naar Amsterdam.

berg
Schiphol

. Maandag 7 november
Aankomst in Nederland, Schiphol met KL 592 Johannesburg - Amsterdam aankomst 10.20 uur.
Er staat een lange rij bij de douane, maar de bagage komt op tijd. Het is koud in Nederland, 5° C!